Jeg er ved at opdatere min viden på udluftning fra blokken , i mit tilfælde en type 4.
Motoren er 914 motor 2,0
Originalt har den med det oprindelige indsprøjtning vacum sug fra manifold gennem pcv ventil på oliepåfyldning på “tårnet” og med friskluft fra luftfilteret ned til begge topstykker. Som guru Frank også beskriver i hans artikel omkring emnet.
Nu er motor med 2 stk. Dobbelte webere og jeg har kørt med
Åndeboks med lille filter i top, hvor henholdsvis topstykker og blok er forbundet direkte på ...
Jeg har haft nogle episoder med olie lækage ved frisk kørsel og har derfor ledt efter evt. problemer på motoren.
Kompressions test viser fornuftigt 10,3 til 10,5 bar på alle 4 cylindre.
Fandt så ud af blokken ikke blev luftet ordentligt da min pcv ventil var helt snasket til ..
Som jeg forstår det har dens oprindelige funktion været at sikre der ikke kom gasser fra manifold ned i motorblok, som kunne risikere at antænde og skabe en blok eksplosion.
Men med mit nuværende setup bør den jo helt kunne undværes, og derfor ændre jeg til passiv studs.
Men blev alligevel fanget at de gamle indlæg omkring udluftning fra blokke og diskussionerne omkring om der skal udluftes fra topstykker eller tilføres frisk luft til disse som finder vej gennem stødstangsrør og til blokken, hvor den så suges ud af vacum på blok.
Hvad er jeres erfaringer idag ?
Porsche valgte i øvrigt selv at ændre dette på de sidste 914 modeller således blok udluftning kom på luftfilteret som passiv tilslutning istedet for tilslutning på manifold med vacumsug.Som jeg læser det mest pga. indstilling/ justerings problemer på tændning / indsprøjtning.
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914