Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Udluftning motorblok - erfaringer søges

Tags:
No tags yet.

(permalink) Clausenvw Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jeg er ved at opdatere min viden på udluftning fra blokken , i mit tilfælde en type 4.
Motoren er 914 motor 2,0
Originalt har den med det oprindelige indsprøjtning vacum sug fra manifold gennem pcv ventil på oliepåfyldning på “tårnet” og med friskluft fra luftfilteret ned til begge topstykker. Som guru Frank også beskriver i hans artikel omkring emnet.
Nu er motor med 2 stk. Dobbelte webere og jeg har kørt med
Åndeboks med lille filter i top, hvor henholdsvis topstykker og blok er forbundet direkte på ...
Jeg har haft nogle episoder med olie lækage ved frisk kørsel og har derfor ledt efter evt. problemer på motoren.
Kompressions test viser fornuftigt 10,3 til 10,5 bar på alle 4 cylindre.
Fandt så ud af blokken ikke blev luftet ordentligt da min pcv ventil var helt snasket til ..
Som jeg forstår det har dens oprindelige funktion været at sikre der ikke kom gasser fra manifold ned i motorblok, som kunne risikere at antænde og skabe en blok eksplosion.
Men med mit nuværende setup bør den jo helt kunne undværes, og derfor ændre jeg til passiv studs.

Men blev alligevel fanget at de gamle indlæg omkring udluftning fra blokke og diskussionerne omkring om der skal udluftes fra topstykker eller tilføres frisk luft til disse som finder vej gennem stødstangsrør og til blokken, hvor den så suges ud af vacum på blok.

Hvad er jeres erfaringer idag ?

Porsche valgte i øvrigt selv at ændre dette på de sidste 914 modeller således blok udluftning kom på luftfilteret som passiv tilslutning istedet for tilslutning på manifold med vacumsug.Som jeg læser det mest pga. indstilling/ justerings problemer på tændning / indsprøjtning.

-------------------------------------------
69´ Porsche 912
73´ Porsche 914
(permalink) fvee Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Jeg anvender kun udluftning af krumptapshus ved hjælp af vacum fra luftfiltre.
Hvor har du læst det om blok eksplosion,det har jeg aldrig hørt.
John.

(permalink) Dillen Member
Skrev for 6 years siden | | | |

Det kan såmænd give et forholdsvist seriøst fut, hvis der kommer benzindampe ned i krumtaphuset og det antændes/selvantænder.
Det kan godt sende oliepåfyldningsdækslet en tur rundt i motorrummet.
Det kan også ske at tomgangsventilen og ventilen i svømmerhuset ikke lukker helt, så trækker der benzin ned på indersiden af indsugningsmanifolden og kryber
forbi ventiler og stempelringe, når motoren står stille.
Så lugter olien af benzin - og må naturligvis skiftes og fejlene rettes.


Reply

You must log in to post.