Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1600 motor alt for varm. Diverse spørgsmål. HJÆLP! :/

(permalink) monie726 Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hej
Efter en tur i min Early Bay på 40 km i 27 graders varme blev min 1600 motor så varm at den ikke ville trække længere og man brændte sig på den. Da jeg tænkte at noget måtte være fuldstændig galt og ikke kendte forholdene inde ved Krumtappen, valgte jeg at skille hele motoren ad. Ganske rigtigt var alle lejer og krumtap ret smadret, specielt plejlstangslejerne. Om dette skyldes at den blev for varm, eller det hele tiden har været sådan ved jeg ikke. Der har desuden hele tiden
været en del endeslør. Mit næste skridt er nu umiddelbart at få slebet krumtappen og få lejer der passer til. Andre forslag? Eller forslag til hvor man får det gjort i Vestjylland?
Spørgsmålet er så hvad jeg skal gøre ved blokken? Skal man få den renoveret også, eller kan man lige så godt købe en ny? I så fald hvor får man sådan en billigt?
Jeg er stadig lidt bekymret for om motoren bare brænder varm når jeg endelig får samlet den igen, for jeg har svært ved at tro at det blot skyldtes slidte lejer. Er det noget med forkert blanding? For lidt benzin? Forkert tænding? (Det er en pict3-34 karb med elektronisk tænding og avancering.), Forkert olie? For dårlig køling? Et par af vingerne i møllen er lidt skæve.. eller noget helt andet?
kan jeg gøre noget for at optimere kølingen når jeg samler igen? Måske simpelthen lime alt tinware sammen med silikone?
HJÆLP!!! :(
På forhånd mange tak!

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Prøv at spørge farmer herinde. Min umiddelbare tanke: lad være med at begynde at købe dele før du har styr på det med blokken.
Grunden til at en vw motor har stort endeslør, er ikke endeslør som sådan, men at det leje der skal styre endesløret sidder løst i blokken og dermed giver et unormalt slør aksialt. Aksial spillerummet skal ligge på 0,07-0,12mm men når lejet sidder løst kan der været flere millimeter.
Jeg ville ikke betro nogen her i Danmark at slibe krumtappen. Jeg ville i første omgang prøve finde en brugt og så købe nye lejer til den. De fejler sjældent noget. Den vil også passe fra en 1303 motor

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) fvee Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Det første der SKAL være i orden når du renoverer en motor er Hovedlejeboringerne! i krumtaphuset, her er slidgrænsen få 100/dele millimeter.Det skal kont. med indikator måler på den rigtige måde. Glem alt om 3punkt måler linial osv. det dur ikke. Det næste er axial styret til hovedleje 1(hvis lejet har ligget løst,som Frank nævner).
Hvis de ikke er 100% skal huset flugtbores,og axial styret rep.eller uds.huset med et der er i orden.Hvis du køber nyt (repro) Brasilmexkina skal du ALTID kont. hullerne og axialstyr, da de også kan være skæve, nyt er ikke altid i orden.
Gør som Frank skriver anskaf en brugt krumtap,kont at der holder std. mål husk altid den type med Krydsboret oliekanaler.
Hvis det er et magnetstyret elektronisk tændingsanlæg så drop det, de er som regel for dårlige og virker ikke optimalt, dårlig tænding=varme.HUSK! Hvor køber man sådan en billigt Du får hvad du betaler for, så lad vær.
John 40257965

(permalink) monie726 Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Tak for svarene, jeg hører hvad i siger. Men kan jeg ikke lige så godt få flugtboret, og målt den blok jeg har, i stedet for at købe en ny til 6000 som muligvis også bare skal bores om?
Og kan jeg ligeledes ikke også ligeså godt få slebet den krumtap jeg har, istedet for at købe en hvor der også er sandsynlighed for at den ikke er i orden? Og så bare samle motoren med over/understørrelse lejer?
Jeg synes det er en jungle med det tænding, jeg har set flere steder at de anbefaler elektronisk tænding, men John du mener at det originale tænding med platiner er bedst?

(permalink) Den halvblinde Member
Skrev for 5 years siden | | | |

En busmotor er nok fuldstændig udkneppet og ikke noget vær.find en 1300-1600 motor og renover den som Frank skriver

-------------------------------------------
http://cph-air.dk/

jagtvogn skouenby @ webspeed.dk
(permalink) monie726 Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Og hvordan kan jeg være sikker på at den motor jeg eventuelt finder ikke også er fuldstændig udkneppet ligesom den jeg har? :)

(permalink) Farmer Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Check blok type. Nogen blokke er ikke egnet til genbrug. Læs feks "How to hot rod VW engines" Info kan osse findes på nettet. Mål blok for "warpinng", altså om siderne lægger ordentlig sammen v. 20 Nm. Mål løfterhuller. Mål axial flangen, at den ikke er for slidt til en opfræsning. Vurder generel stand på blokken, - at den ikke er for irret og om den lyder glasagtig når man tapper på den.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) fvee Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hoved lejeboringer mm kan ikke kont. med "Varpinng"20Nm hvad det så er?? kun som jeg
tidligere skrev.
40257965

(permalink) Farmer Member
Skrev for 5 years siden | | | |

John.
LÆS nu hvad jeg skriver, i stedetfor at skrive for at holde dig vågen. Du ved hvordan man tjekker en blok. Jeg ved det. Hvorfor skal det så køres ud i et eller andet latterligt ordkløveri. Kom nu ind i det 21. århundrede.
Hvis du ikke kender tricket med at tjekke en blok for "WARPING" (oversæt selv) v. 20 Nm så foreslår jeg at du læser lidt på lektien, da det er en ret vigtig del af at undersøge en blok.

Lad os så komme tilbage i et konstruktivt spor.
- Monie´s blok viste sig, at være så medtaget, at den blev sendt til de evige blokmarker, sammen med en del andet indvendigt. Sådan er det.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.