Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Cylindersæt: Std. 1600 vs. 1641?

Tags:
No tags yet.

(permalink) HNC Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Skal til at lave lidt motor, mens det alligevel er for koldt udenfor..

Primært står den på nyt cylindersæt og lidt højere kompression + tætne lidt oliespild ved generatorkonsol, så ikke noget vildt.

Det giver selvfølgelig altid lidt spørgsmål alligevel:

1) Er den ekstra Puch Maxi man får ud af 1641 sættet dét værd, i forhold til tyndere cyl. vægge?

2) Hvilke cylinder sæt er fornuftige nu om dage?

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 5 years siden | | | |

1) Er den ekstra Puch Maxi man får ud af 1641 sættet dét værd, i forhold til tyndere cyl. vægge?

Godt udtryk :-)
- Jah, noget i den retning. Lidt afhængig af hvad det er du vil, er Maxién faktisk mærkbar i kraft af en hårsbredde bedre moment. Levetiden ER kortere end med std 1600 cylindere, men går du lidt op i tolerancer kan du hente det meste af det hjem igen. Når du er ved det, så få lavet en top end upgrade (Stage 1 toppe) Evt i forb. med en renovering. Det vil du ikke fortryde.

2) Hvilke cylinder sæt er fornuftige nu om dage?

Opinions vary. Men til milde motorer har jheg ingen problemer med at bruge og anbefale AA fremfor de markant dyrere Mahle. AA cylindere er typisk BEDRE end Mahle, stemplerne lidt ringere, men som nævnt, på alm og mildere tunede motorer er det slet ikke noget problem.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) HNC Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Tak T

Tror jeg hælder den Maxi ned i gryden så :-D

Levetiden bekymrer mig ikke synderligt, med et kørselsbehov på 3-5.000 km om året, så går det nu nok.

Hvad mener du med at gå lidt op i tolerancer?

Toppene ved jeg ikke helt med endnu. Da motoren blev samlet for 4 år siden, fik den nye Mex toppe, med elendige styr, så det er muligt de allerede skal have den store tur.

Målet med det hele er såmænd mest lidt bedre moment - dels ved at slippe de nuværende lavkomprimerede stempler, og stræbe efter en kompression på ~7,5. Samtidig håber jeg også at kunne trimme karburering og tænding, og dermed opnå en lidt bedre brændstof økonomi. Kører pt. omkring 8 på literen, og det mener jeg nok burde kunne være bedre, selv på en Jagtvogn ;-)

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Farmer Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Henrik, send mig en Email med hvad du tænker mht både karb, tænding og udst. så skal jeg forklare det og guide dig i den rigtige retning.

T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) PH1303 Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Split den ad, og få boret den op til 1776 nu hvor du er i gang. Det vil give dig det du eftersøger, og samtidig rigeligt med levetid.

(permalink) HNC Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Nah, jeg vil nu holde mig rimeligt standard så jeg stadig kan bruge den originale Jagtvogns udstødning - og den er desværre en meget effektiv prop i røven, med de små pusterør der sidder på sådan en :-D

Torben, jeg sender dig en mail inden længe ;-)

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk

Reply

You must log in to post.