Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Kulfiber Weber tragte

Tags:
No tags yet.

(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Alle ved jo, at kulfiber-dele giver mindst 10 km/t på toppen, så jeg har brugt lidt af juleferien på at lave 4 tragte til mine Weber´ere. Plus en alu-plade de monteres på.
Det er egentligt bare sjov og spas og er ikke beregnet til daglig kørsel,- der kører jeg med filter. Men de er et skridt på vejen til mit næste centralluftfilter-projekt, der skal fastgøres på alu-pladerne.

321702a2-0b43-47fc-a45a-50958c8267a3.jpeg
be74796c-2059-4b3a-a3fc-d9cfeec129a9.jpeg
85452272-2cdc-4a10-bec7-3f3c7083691f.jpeg

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) fvee Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hvordan finder du frem til Tragtens længde- konusindløb og ikke mindst udv. udformning??
Er det mere til syn end til gavn?
John. 40257965

(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Jeg støtter mig til sagkundskaben. Jeg har ikke selv mulighed for at lave flow-test.
David Vizard har i sin bog “how to tune the A-engine” lavet et studie at forskellige indsugningstragtes effektivitet i forhold til ingen tragt. Nedenfor kan du se et uddrag af bogens kapitel “Ram charging”. De tragte, der normalt leveres med Weber karburatorer har en form som meget ligner nr 5 på tegningen, altså med et “flow” på -1,2% i forhold til ingen tragt. Mine tragte minder mere om nr 7 på samme tegning, altså med et flow på + 5,2% i forhold til ingen tragt.
Det siger mig, at mine ihvertfald nok ikke flow´er dårligere end de tragte de har erstattet. Så langt så godt.
Professor Gordon P. Blair og W. Melvin Cahoon har i deres artikel “Design of an intake bellmouth” udført eksperimenter, som støtter Vizards observationer omkring udformningen, men de konkluderer også, at udformningen ikke har så stor betydning for normale motorer. Først når det handler om at trække de sidste få hk ud af motoren har det betydning.
Højden på tragtene kan sikkert rykke lidt på, ved hvilket omdrejningstal motoren giver bedst effekt og moment. Jeg har ikke software til at udregne hvor meget (hvis noget) det betyder, det må afprøves når den kommer på rullefelt.
Så ja, de er mere til syn end til gavn på min motor. Men jeg er ret fortrøstningsfuld omkring ydeevnen i forhold til de originale tragte.

2f274914-1387-4ac1-949a-becae055cefc.jpeg

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002
(permalink) fvee Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Min erfaring er at tragtene bør være glatte udvendig dvs.uden vulst af hensyn til
luftturbulens i motorrum som skabes af indsugblæseren/hjul.
Højden på tragte fandt jeg ved at indskyde forskellige længder gummislanger og hæve/sænke
karburatorerne/manifold.
Ved ikke om du kan bruge dette.
John.

(permalink) Larswolsen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Tak for sludderen John. Vi må se, hvad rullefeltet siger, når foråret kommer :-)

-------------------------------------------
Lars
lars@wolsen.dk
tlf 22254002

Reply

You must log in to post.