Jeg støtter mig til sagkundskaben. Jeg har ikke selv mulighed for at lave flow-test.
David Vizard har i sin bog “how to tune the A-engine” lavet et studie at forskellige indsugningstragtes effektivitet i forhold til ingen tragt. Nedenfor kan du se et uddrag af bogens kapitel “Ram charging”. De tragte, der normalt leveres med Weber karburatorer har en form som meget ligner nr 5 på tegningen, altså med et “flow” på -1,2% i forhold til ingen tragt. Mine tragte minder mere om nr 7 på samme tegning, altså med et flow på + 5,2% i forhold til ingen tragt.
Det siger mig, at mine ihvertfald nok ikke flow´er dårligere end de tragte de har erstattet. Så langt så godt.
Professor Gordon P. Blair og W. Melvin Cahoon har i deres artikel “Design of an intake bellmouth” udført eksperimenter, som støtter Vizards observationer omkring udformningen, men de konkluderer også, at udformningen ikke har så stor betydning for normale motorer. Først når det handler om at trække de sidste få hk ud af motoren har det betydning.
Højden på tragtene kan sikkert rykke lidt på, ved hvilket omdrejningstal motoren giver bedst effekt og moment. Jeg har ikke software til at udregne hvor meget (hvis noget) det betyder, det må afprøves når den kommer på rullefelt.
Så ja, de er mere til syn end til gavn på min motor. Men jeg er ret fortrøstningsfuld omkring ydeevnen i forhold til de originale tragte.