Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ikke aktuel længere.

(permalink) Hvas Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hej allesammen.
Jeg søger et projekt. Det må meget gerne være kørende, men jeg leder altså ikke efter en færdig bil. Buler, skrammer og rust er velkomment. :-)
Jeg søger umiddelbart en 1200, 1300 eller 1500 bobbel fra slut 60’erne, hvor den har en original IRS bagaksel. Den må ikke være meget ældre end 70, da den gerne skal have den gamle forbro. Altså ikke noget McPherson ophæng foran. 1302/03 går derfor ikke. Jeg er med på, at man (nogen - nok ikke mig) kan ombygge bagakslen til IRS, men for ikke at tage munden for fuld, så vil jeg gerne have det bedste udgangspunkt for projektet, hvor jeg ikke skal igennem den operation.
Jeg har tænkt mig at ombygge til Baja, så hvis du tænker, at det er for blasfemisk, så skal du ikke sælge din bil til mig. :-)
Pris? Tja, det bliver efter stand? Jeg håber, at jeg kan finde et kørende projekt, så det gør det selvfølgelig lidt dyrere end et ladefund. Skriv hvad du har, og så kan vi tage prisen der fra.
Hvis nogen har forslag/kommentarer til mine planer (hvis jeg f.eks heller skulle vælge et andet udgangspunkt) så sig endelig til.
Vh Kasper.
kasperhvas@outlook.com

(permalink) HNC Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hvis du skal have en original IRS uden at det er 1302/03, så er det vel kun 1500 automatik der er muligheden. Den skal så bygges om med føringsrør til koblingskabel.
Torsionsforbroen kører i øvrigt helt igennem til produktions slut i Mexico i 2003.

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Hvas Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Det kan sagtens være mig, der tager fejl. Det er min første luftkølede, så jeg ved kun, hvad jeg kan læse, og hvad jeg ellers har samlet op rundt omkring. :-).
Bliver irs ikke indført i slut 68, inden man i 70 går over til også at ændre forbroen? Så der altså er et par år der med ny bagaksel og gammel for? Eller er det kun i USA?

(permalink) Hvas Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Og kun på 1500 automatik?

(permalink) AndersHH Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Jeps
IRS er kun på 1302/1303 og automatic 1968-

Der var vidst et eller andet med IRS på modeller i USA. De var meget pedulakselforskrækkede efter en artikel om Chevrolet corvair. Det er måske derfra det kommer med IRS fra 1968..

-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
(permalink) Hvas Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Det kan sagtens være, at det kun er USA. Det er nok lige dyrt nok at hente et projekt hjem der fra.
Hvordan er konverteringen fra automat til manuel gearkasse? Er det til?

(permalink) HNC Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Det kan da lade sig gøre, og der findes beskrivelser i de originale værkstedsbøger om hvordan man skifter rør til koblingskabel.

Alternativt kunne du vælge at få skiftet rammehovedet på en 1303 bund, det betyder jo nok mindre at stelnummeret ikke passer i forhold til originalitet. Ved faktisk ikke om baja ombygning alligevel betyder ny afgift...

-------------------------------------------
61670903 / henriknc(denduvednok)youmail.dk
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 5 years siden | | | |

det kan også sagtens lade sig gøre at bygge IRS på en type1 fra 1950 og frem til 69 - det er ikke så slemt som man skulle tro,

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Hvas Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Så hvis man nu tænker IRS og bærearm, spindler mv. fra jagtvogn, er det så lettest at forbroen er klar til det, og at man så selv skal bygge bagakslen om til irs?
Eller omvendt?

(permalink) Leif Bjørn Lønborg Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hej.
Jeg ville helt klart vælge at bygge bagakslen om til IRS. Jeg har selv en Beach Buggy med en Type 4 motor der sagtens kunne håndtere en højere gearing af 4´de gearet.
Men i tidernes morgen blev det altså en donerbil med svingakselgearkasse, der blev brugt til buggyprojektet.
Derfor har jeg lidt "flyvske" tanker om at bygge den om til IRS + 1500 gearkasse.
Men det kan godt være at det hele bare ender med at jeg køber 2 andre bagdæk der har en længere omkreds, og dermed bevæger sig længere pr. hjulomdrejning ( højere gearing ), samtidig med at dækkene vil løfte bagenden en anelse uden at det går ud over den castervinkel som svingakslerne giver

-------------------------------------------
VWenlig Hilsen
Leif mob: 22 91 44 16
email: spybuggy@gmail.com
(permalink) Hvas Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hm. Det kunne godt være, at jeg skulle finde mig en god 1500 i stedet og så få hjælp til IRS ombygningen. Muligheder muligheder.

(permalink) VWBeertruck Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Godmorgen til dig, hvis du vælger at ombygge til IRS har jeg et komplet ombygnings sæt fra en 1302
mvh Børge
40272823

-------------------------------------------
Delene sendes ikke, da køber skal godkende standen inden køb. I kan ringe på tlf: 40272823. Mvh B
(permalink) Hvas Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Hej Børge.
Det er hermed noteret. Jeg vender tilbage, når jeg kommer så langt i projektet. Nu skal jeg lige have fundet bilen først. :-)
Tak for alle svar/kommentarer allesammen.
Vh Kasper.


Reply

You must log in to post.