Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".
23:22 Rotaxmeincke: cles1

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  koblingsproblem 1303 automatic stick

(permalink) frederik8 Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Hej guruer
Jeg har et udkoblingsproblem på min 1303 Automatic stick shift.
Det burde og plejer at væres sådan at når men rører gearstangen kobler den ud, og det kan klart mærkes hvis den er i gear.
Det sker nu kun i ringe grad, og gearskiftet forgår derfor næsten uden kobling.
det sker nogle gange af koblingen faktisk virker, derefter igen ikke syntes at have nogen effekt.
Geraskiftet forgår derfor pt. på omdrejningerne,- hvilke ikke er en fornøjelse.
Jeg har haft vakumdåsen under vognen afmonteret og tjekket, og den virker som om membranen er helt intakt.
Bonusinfo,- jeg har skruet på den indstillingsskrue som er monteret på den "dims" under den klare plasticdækknap til venstre i motorrummet hvor slangen fra varkumdåsen går op til (muligvis nok ikke så smart) . Jeg har også skiftet karburator, og er i tvivl om jeg har monteret den lille gummislange korrekt på den af de tre studser på karburatoren.
Kan nogle kloge hovder komme på en fremgangsmåde/rækkefølge til et løsningsforslag??

(permalink) Dillen Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Mit gæt er utætte vakuumslanger.
De store til beholderen og til indsugningsmanifolden.
Hold en finger for enden og pust i dem.

(permalink) frederik8 Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Har nu testet slangerne, og det er helt tætte. Jeg tror muligvis mit problem består i at bilen går for langt ned i tomgang når den sættes i gear (tomgangen går ekstremt meget ned i forhold til når den står i "fri), og den derved har problemer med at lave tryk/vakuum til udkobling.
Nogle bud?

(permalink) Dillen Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Hvis det afhænger af motorens omdrejningstal, er det måske envejs-ventilen, der er dårlig.
Er der vakuum i beholderen med stoppet motor efter lidt tid i tomgang?

(permalink) frederik8 Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Er beholderen den under venstre bagskærm du mener?
og hvor er envejsventilen placeret, og kan jeg tjekke den?

Skal motoromdrejningerne i øvrigt gå rigtigt meget ned når den sættes i gear?

Jeg ved jeg spørger meget,- så på forhånd tak for din tid med at hjælpe ;-)

(permalink) Dillen Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Ja, vakuumbeholderen sidder under venstre bagskærm.
Den sidder temmelig udsat på Type 1 og kan derfor godt være rustet.
Kontroller at den ikke er utæt ved at puste eller suge i den.
Envejsventilen sidder "flyvende" i vakuumslangen fra indsugningsmanifolden i form af en lille rund (oftest sort) ventil, ca. 3cm i diameter, med en retningsvisende pil.
Du skal kun kunne puste/suge i den i én retning. Den skal blokere i den anden retning.
Og den skal naturligvis vende rigtigt, så der kan opbygges vakuum i beholderen.
Det er ikke alle type 1 automatic, der har envejsventilen.

(permalink) frederik8 Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Der er der pustet så jeg var helt rød i hoved, og konklusionen er at vakuumbeholderen er fin og tæt.
Envejsventil er der ingen af på min.
Så stadig ingen fejldiagnose .... hmm...

(permalink) Dillen Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Du svarede ikke tidligere...
Er der vakuum i beholderen med stoppet motor efter lidt tid i tomgang?
Med andre ord, giver den et sug fra sig, når du afmonterer slangen til beholderen?

(permalink) frederik8 Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Ja den gav et frisk lille sug da jeg afmonteret slangen fra beholderen.

(permalink) Dillen Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Så kan det næsten kun være en fejl i slangeforbindelsen til vacuumservoen eller servoen selv.
Alternativt i styreventilen, men den har jeg aldrig set lave fejl endnu.

(permalink) frederik8 Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Vacuumservoen er den "dåse" under vognen ik?
Den har jeg haft afmonteret og tjekket, membranen i den virker fint.

Selve servoen,- hvad er det?

Jeg spurgte tidligere om det er normalt at omdrejningerne skal gå ekstremt langt ned når bilen er i gear, set i forhold til forholdsvis høje ret omdrejninger i frigear?
Nogle erfaringer der?

(permalink) Ghia-Henrik Sorø Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Jeg har oplevet en Ghia hvor kontakten i gearstangen gav problemet.
En afrensning af kontaktfladerne løste problemet på den.

-------------------------------------------
Karmann Ghia Cabriolet 1960, VW T2 Westfalia 1970
http://www.karmannghia.dk
Dansk Karmann Ghia Klub.
(permalink) Dillen Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Servoen er den vakuum-drevne "motor", der betjener koblingsarmen på gearkassen.
Det er den med membranen i.

Kontakten i gearstangen er vigtig som Henrik siger - og ligeledes forbindelserne til den.
De kan godt blive dårlige, hvor de bevæges ved gearskiftet.
Nogle vogne har en flyvende sikring i ledningen til styreventilen.
Den kan også have dårlig forbindelse.

Motoren trækker i momentomformeren, når et gear er lagt, så den belastes og går en del langsommere i tomgang, end hvis frigear er valgt.

(permalink) frederik8 Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Så skal der i morgen tjekkes kontakt i gearstangen,- jeg vender tilbage med resultatet.

(permalink) frederik8 Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Update:
Efter at have renset kontaktfladerne i gearstanger, går det pludselig meget bedre. Udkobling går meget blider, det er en fornøjelse.
Tak for tipset
MEN: (ved kold) Motoren skal have kørt i tomgang et halv til et helt minut før der ligesom har vakuum. Hvis man starter og umiddelbart sætter den i gear, kan jeg ikke få den ud gear før jeg har slukket motoren igen, men hvis motoren har kørt lidt, skifter og kobler den ud som aldrig før.
Er det normalt at den skal stå lidt i tomgang, før den har tryk?

(permalink) Dillen Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Kontakten er bare en kontakt. Og den skal naturligvis fungere.
En blidere tilkobling skal nok tilskrives, at du har drejet på styreventilens justerskrue, som netop sætter tilkoblingstiden. Den skal være ca. et sekund.

Motoren skal normalt ikke gå længere tid, end den lige når at falde til ro i tomgang, før der er tilstrækkeligt vakuum.
Almindeligvis oplever man ikke manglende vakuum på noget tidspunkt.
Hvis motoren stoppes efter tomgang, skal beholderen have vakuum nok til 2-3 udkoblinger.
Den skal kunne holde vakuum i timer efter motoren er stoppet.

Mit gæt er stadig, at der er en utæthed, hvis ikke i en slange eller
selve beholderen så måske i en af membranerne i styreventilen, og det
måske i kombination med en dårlig forbindelse et sted.

(permalink) frederik8 Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Tak for konstruktive svar, det hele giver god mening.
Er det muligt at tjekke/skifte membraner i styreventilen, eller der det on-goo at skrue på den ?

(permalink) Dillen Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Det kan man godt, men det er ofte nemmest at skifte hele ventilen - hvis man har en at skifte til.


Reply

You must log in to post.