Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  hvorfor brænder den dynamo kullene?

Tags:
No tags yet.

(permalink) rasmusmeyer Member
Skrev for 5 years siden | | | |

davs,
mine dynamo kul holder ikke mere ende maks et par tusind km.
Den lader fint med 13,4V trækker maks. 25A med aller forbrugere tændt, uden B+ og med Df til stel er spændingen 19v i tomgang og 52V ved måske 3000omd.
jeg har haft rotoren ude og fået drejet komutatoren af, efterisoleret ledningerne der går til spolerne i statoren, og målet igennem, at der ikke er overgang i statorspolerne.
Relæet er ca. 4-5 år gammel og er den nye elektroniske model fra bosch.

jeg har prøvet forskellige kul, både JP og den anden type Bent har liggende, men de slår begge to gnister og sviner komutatoren til så den skal rense for hver 500km.

har i nogen ideer hvorfor de brænder af?

MVH
Rasmus

(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 5 years siden | | | |

rust på akslen - ikke unormalt på 40 år + gamle biler...

-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) palle sorensen Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Bornholmer den bliver du lige nødt til at forklare. Han af fået den afdrejet samt at akslen køre i lejer hvor spiller rust på akslen så ind

-------------------------------------------
Det er bedre at ha styr på skidtet
end ha skidt på styret
(permalink) kleinbusRonnie Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Ahr Bornholmer..jo hvis bilen har stået stille i lang tid.

jeg tænker på om dine kul bliver trykket for hårdt ned, eller om det bare er kvaliteten af dem.Har ikke prøvet de 2 der.

Du kunne høre en gl. autoelektrikker om han har noget liggende.
Det gjorde jeg, og fik lov et købe en del sæt.

R.

-------------------------------------------
kleinbusronnie@gmail.com 42920053
65' Splitbus Doubledoor
68' Westy camper
(permalink) rasmusmeyer Member
Skrev for 5 years siden | | | |

Der er i hvert fald ikke rust eller oxidation på kommutatoren, ikke ved 35tkm om året.
Jeg tror heller ikke på at det kullene bliver trykket for hårdt, måske hellere for lidt da det er de gamle fjedre jeg kørte med.

Det korte af de lange er i hvert fald, at jeg fik skiftet til en 75A generator i gård aftes.
Da jeg stod med dynamoen i hånden, kunne jeg se at, komutatoren kun var brændt i den ene side, endda så meget at kullen kørte op og ned, når man drejer rotoren. Det var måske alligevel ankeren der var kortsluttet i en vinding.

jeg tog lige en måling med den nye generator og alle forbrugere tændt (langt lys, fjernprojektører, visker, MSD tænding og blæser med PTC elementer i) 52A, ok den med PTC varmeelementerne trækker allerede 20A, men den har jeg kun brugt til afdugning i maks. ti minutter.

Men tak for hjælpen

Rasmus


Reply

You must log in to post.