Ahh, ja, tænkte nok det var det du hentydede til. Det er altså ikke så slemt som folk vil gøre det til.
- Ja, det kræver god kvalitet benzinslanger, dvs IKKE dem man kan købe bla hos T.Hansen.
- Ja, hvis bilen står i længere tid uden at bleve brugt har brændstoffet en tendens til at "skille" Men hvis man gør sig til en regel at tilsætte en squis Abcon fuel system cleaner til brændstoffet når man tanker, reduceres skilningen drastisk og til et niveau hvor det normalt ikke er et problem.
- Det med, at Ethanolen er hård ved messingting etc er for såvidt korrekt, men indholdet af Ethanol skal længere op end 10% før det begynder at gøre en reel trussel. Ved kørsel på/med E85, så er det en hel anden snak.
- Nogle få, som har motorer med meget gamle acc. pumpe membraner og benzinpumper vil kunne komme til at opleve, at membranerne bliver utætte over det næste stykke tid. Det er simpelthen fordi, ældre membraner etc er lavet af en and gummi/fiber blanding. Nyere membraner er forberedt for E10.
Så, don´t worry, be happy, men hold øje med slanger etc. så i ikke kommer til at stå i en træls situation.
Bonus info :-) Hvis i mangler benzinslanger, som kan tåle mosten, så har jeg Trelleborg/Hydra på hylden i 6 & 8 mm. til fornuftige priser.
- Teoretisk set vil overgangen fra E5 til E10 gøre at en given motor med karburator vil køre en lille smule mere mager, fordi brændværdien pr l. Ethanol er lidt lavere ift. benzin. Men 90% af alle ældre biler er justeret til den fede side i forvejen, så det vil være de færreste der kommer til at opleve en forskel på den konto.
Mvh.
T