Hej
Kan min 1300 motor i min vw1303 big udskiftes med en 1600 industrimotor? skal der andre ændringer til end strømfordeler og karburator? og er det lovligt?
mvh
Preben
Hej
Kan min 1300 motor i min vw1303 big udskiftes med en 1600 industrimotor? skal der andre ændringer til end strømfordeler og karburator? og er det lovligt?
mvh
Preben
Hvis den er en original "BIG" (med skivebremser osv.), er den født med en 1600ccm motor, og så vil den naturligvis være lovlig.
Hej
1303 Big modellen fandtes også med en version med 1300 motor og alm. trolebremser,
må man putte en 1600 motor i denne version og hvad skal ændres på en industrimotor for
at dette kan lade sig gøre
mvh
Preben
"1303 Big modellen fandtes også med en version med 1300 motor og alm. trolebremser,
må man putte en 1600 motor i denne version"
- JA.
"hvad skal ændres på en industrimotor for
at dette kan lade sig gøre"
- Nærmest alt udvendigt.
Og så lige en note, igen. Som jeg skrev forleden, så har de fleste industrimotorer dfterhånden stået så længe, at der er ir alle steder i oliekanalerne, så det er stor risiko for, at flå alle lejer ved første opstart. Derudover er mange industrimotorer samlet med en møggreb. Mit råd er, skil den ad, rengør delene og giv den nye pakninger som et minimum.
Pas på !!!!!!!!!!!Der skal evt. betales afgift/bensintillæg af ændringen, da den så
ikke er som ved 1.syn da den var ny.
Den kan måske ikke synes som Veteran dvs.8 års syn/veteranforsikring.
Der er ingen problem. Det er under 20%
- Medmindre bilen er parallel importeret og der er betalt "veteran afgift" Så skal den, som lovgivningen er pt. forblive som da den forlod fabrikken.
Det har ikke noget med parrallel import at gøre,det gælder alle. (motorstyrelsen)
Det med 20% er på det nuværende/org. slagvolumen,så derfor Nej.
Medmindre der er kommet et nyt regelsæt indenfor de sidste 3 uger, hvilket jeg ikke har hørt eller set noget om, så gælder 20% reglen stadig så længe det er samme motortype, stadig med undtagelse af køretøjer der er importeret og betalt 20% afgift på. Hvis du er uenig med mig i det, så må du henvise til den paragraf i vejledningen der berettiger den opfattelse.
Men der skal jo komme et nyt udspil/regelsæt meget snart. Så vi venter i spænding.
Jeg fortæller kun hvad Direktøren for Motorstyrelsen henviste til på Årsmødet 2019.
Se Motorstyrelsens hj. side (udgivelser) 19 dec.2019.
20% reglen har altid været på org. motoren (cc).
Jamen det omhandler stadig KUN køretøjer som man ønsker at importere og registrere under den lempeligere "veteranafgift", eller som er importeret betalt veteranafgift på.
Køretøjer der er betalt fuld registreringsafgift af er IKKE omfattet af denne regel, fordi der er ikke noget originalitetskrav som sådan, udover dem der måtte være ift. forsikring.
Her er uddrag fra Motorstyrelsens seneste udgivelse (2020-1):
"Motorskift
Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der skal bruges.
Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.
En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen bliver i disse tilfælde sidestillet med en egentlig motorudskiftning."
Den del af regelsættet er ikke blevet ændret siden 07/2011 hvis jeg husker rigtigt.
PS. Det er så faktisk ikke helt rigtigt, for der er lavet en ændring mht afgiften, hvor man førhen kunne betale afgift af ombygningen (mere end 20%). Nu skal man betale afgift af bilens brugsværdi. - Tror det var i 07/18 det blev indført.
Vi må så bare håbe Preben ikke bliver stoppet i Motorstyrelsens kontrolaktion
for så ruller sagen.
Husk Færdselstyrelsen og Motorstyrelsen arbejder ikke efter samme regelsæt,
hvilket er uforståligt. Fors.du får vognen godkendt om formiddagen i Synshallan (Færdselsstyrelsen) og stoppet om eftermiddagen i en Kontrolaktion (Motorstyrelsen)
som siger dur ikke, ny afgift.
"Vi må så bare håbe Preben ikke bliver stoppet i Motorstyrelsens kontrolaktion
for så ruller sagen."
- NEJ, stadigvæk ikke, hvis bilen er dansk fra oprindelse. I er nød til at skelne mellem importbiler på veteranafgift og "danske" biler. Læs nu hvad der står i vejledningen!!!
"Husk Færdselstyrelsen og Motorstyrelsen arbejder ikke efter samme regelsæt,
hvilket er uforståligt. "
- Deri er jeg så ganske enig. Det er tåbeligt, vanskeliggør fortolkningen unødvendigt og i en grad, så de ikke engang selv har for godt styr på det.
Farmer.
Af ren nysgerrighed bliver jeg nødt til, at bede dig præcisere, hvilken vejledning du henviser til og hvor man finder denne vejledning. Er det en vejledning far Motorstyrelsen eller Færdselsstyrelsen?
Den afgiftsmæssige del er Motorstyrelsens vejledning.
Den tekniske del er Færdselsstyrelsen.
Tusind tak for svar.
Så fandt Motorstyrelsen åbenbart endelig ud af, at de ikke havde styr på deres egen lovgivning.
Nedenstående er nok det tætteste på en offentlig undskyldning vi får.
Så bottom line er, at det er business as usual for "danske" biler. Importbiler på veteran afgift "har et problem" hvis de ikke fremstår sådan ca som da den forlod fabrikken. Det er bl.a. det man skal have præciceret hvad man nøjagtigt mener, og ikke en eller anden tilfældig embedsmands indstilling til emnet. Om Motororhistorisk samråd evner at få politikerne til at frafalde originalitetskravet fuldt, eller delvist bliver ret så spændende.
T
You must log in to post.