Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  vw 1600 industrimotor

Tags:
No tags yet.

(permalink) Preben Christensen Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Hej
Kan min 1300 motor i min vw1303 big udskiftes med en 1600 industrimotor? skal der andre ændringer til end strømfordeler og karburator? og er det lovligt?
mvh
Preben

(permalink) Dillen Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Hvis den er en original "BIG" (med skivebremser osv.), er den født med en 1600ccm motor, og så vil den naturligvis være lovlig.

(permalink) Preben Christensen Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Hej
1303 Big modellen fandtes også med en version med 1300 motor og alm. trolebremser,
må man putte en 1600 motor i denne version og hvad skal ændres på en industrimotor for
at dette kan lade sig gøre
mvh
Preben

(permalink) Farmer Member
Skrev for 4 years siden | | | |

"1303 Big modellen fandtes også med en version med 1300 motor og alm. trolebremser,
må man putte en 1600 motor i denne version"
- JA.

"hvad skal ændres på en industrimotor for
at dette kan lade sig gøre"
- Nærmest alt udvendigt.

Og så lige en note, igen. Som jeg skrev forleden, så har de fleste industrimotorer dfterhånden stået så længe, at der er ir alle steder i oliekanalerne, så det er stor risiko for, at flå alle lejer ved første opstart. Derudover er mange industrimotorer samlet med en møggreb. Mit råd er, skil den ad, rengør delene og giv den nye pakninger som et minimum.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) fvee Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Pas på !!!!!!!!!!!Der skal evt. betales afgift/bensintillæg af ændringen, da den så
ikke er som ved 1.syn da den var ny.
Den kan måske ikke synes som Veteran dvs.8 års syn/veteranforsikring.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Der er ingen problem. Det er under 20%
- Medmindre bilen er parallel importeret og der er betalt "veteran afgift" Så skal den, som lovgivningen er pt. forblive som da den forlod fabrikken.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) fvee Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Det har ikke noget med parrallel import at gøre,det gælder alle. (motorstyrelsen)
Det med 20% er på det nuværende/org. slagvolumen,så derfor Nej.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Medmindre der er kommet et nyt regelsæt indenfor de sidste 3 uger, hvilket jeg ikke har hørt eller set noget om, så gælder 20% reglen stadig så længe det er samme motortype, stadig med undtagelse af køretøjer der er importeret og betalt 20% afgift på. Hvis du er uenig med mig i det, så må du henvise til den paragraf i vejledningen der berettiger den opfattelse.

Men der skal jo komme et nyt udspil/regelsæt meget snart. Så vi venter i spænding.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) fvee Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Jeg fortæller kun hvad Direktøren for Motorstyrelsen henviste til på Årsmødet 2019.
Se Motorstyrelsens hj. side (udgivelser) 19 dec.2019.
20% reglen har altid været på org. motoren (cc).

(permalink) Farmer Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Jamen det omhandler stadig KUN køretøjer som man ønsker at importere og registrere under den lempeligere "veteranafgift", eller som er importeret betalt veteranafgift på.
Køretøjer der er betalt fuld registreringsafgift af er IKKE omfattet af denne regel, fordi der er ikke noget originalitetskrav som sådan, udover dem der måtte være ift. forsikring.

Her er uddrag fra Motorstyrelsens seneste udgivelse (2020-1):

"Motorskift

Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der skal bruges.

Hvis man udskifter en benzinmotor med en dieselmotor, gælder 20 pct.-reglen også.

En motor består af mange enkeltkomponenter, men vigtige er især topstykket, motorblokken og krumtappen. Udskiftning af en eller flere af disse komponenter (fx til indsprøjtningstopstykke), eventuelt kombineret med udskiftning af andre dele, betyder at der skal betales afgift af køretøjet, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct. Motorombygningen bliver i disse tilfælde sidestillet med en egentlig motorudskiftning."

Den del af regelsættet er ikke blevet ændret siden 07/2011 hvis jeg husker rigtigt.
PS. Det er så faktisk ikke helt rigtigt, for der er lavet en ændring mht afgiften, hvor man førhen kunne betale afgift af ombygningen (mere end 20%). Nu skal man betale afgift af bilens brugsværdi. - Tror det var i 07/18 det blev indført.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) fvee Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Vi må så bare håbe Preben ikke bliver stoppet i Motorstyrelsens kontrolaktion
for så ruller sagen.
Husk Færdselstyrelsen og Motorstyrelsen arbejder ikke efter samme regelsæt,
hvilket er uforståligt. Fors.du får vognen godkendt om formiddagen i Synshallan (Færdselsstyrelsen) og stoppet om eftermiddagen i en Kontrolaktion (Motorstyrelsen)
som siger dur ikke, ny afgift.

(permalink) Farmer Member
Skrev for 4 years siden | | | |

"Vi må så bare håbe Preben ikke bliver stoppet i Motorstyrelsens kontrolaktion
for så ruller sagen."
- NEJ, stadigvæk ikke, hvis bilen er dansk fra oprindelse. I er nød til at skelne mellem importbiler på veteranafgift og "danske" biler. Læs nu hvad der står i vejledningen!!!

"Husk Færdselstyrelsen og Motorstyrelsen arbejder ikke efter samme regelsæt,
hvilket er uforståligt. "
- Deri er jeg så ganske enig. Det er tåbeligt, vanskeliggør fortolkningen unødvendigt og i en grad, så de ikke engang selv har for godt styr på det.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) TK Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Farmer.

Af ren nysgerrighed bliver jeg nødt til, at bede dig præcisere, hvilken vejledning du henviser til og hvor man finder denne vejledning. Er det en vejledning far Motorstyrelsen eller Færdselsstyrelsen?

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Farmer Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Den afgiftsmæssige del er Motorstyrelsens vejledning.
Den tekniske del er Færdselsstyrelsen.

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) TK Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Tusind tak for svar.

-------------------------------------------
VW 1303 årgang 1973 nu 47 år
Næste syn 2021
(permalink) Farmer Member
Skrev for 4 years siden | | | |

Så fandt Motorstyrelsen åbenbart endelig ud af, at de ikke havde styr på deres egen lovgivning.
Nedenstående er nok det tætteste på en offentlig undskyldning vi får.

https://bilmagasinet.dk/blogs/redaktoerens-dagbog/derfor-jagter-motorstyrelsen-danskere-med-uoriginale-veteranbiler

Så bottom line er, at det er business as usual for "danske" biler. Importbiler på veteran afgift "har et problem" hvis de ikke fremstår sådan ca som da den forlod fabrikken. Det er bl.a. det man skal have præciceret hvad man nøjagtigt mener, og ikke en eller anden tilfældig embedsmands indstilling til emnet. Om Motororhistorisk samråd evner at få politikerne til at frafalde originalitetskravet fuldt, eller delvist bliver ret så spændende.
T

-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply

You must log in to post.