Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
20:37 SVINGEL: Std fælge ønskes til låns
09:07 Gregersen: Porsche 356
11:05 Farmer: kano
15:55 nipahav: kænguro
20:58 Gordon: V rod
16:56 Dillen: Der findes stadig folk, der tror, at ordet morgensutter er flertal.
10:04 emilketilsoe: Kabel

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Strømfordeler på 1600 SP

Tags:
No tags yet.

(permalink) kentfp Member
Skrev for 2 weeks siden | | | |

Jeg startede i går min motor op efter montering af nye cylindre/stempler i vinter. Kunne ikke rigtig få motoren til at køre ordentlig og rensede karburator, men fandt så ud af at vakuumdåsen i den strømfordeler jeg købte fra ny for halvandet år siden var utæt, og fordeleren dermed ikke avancerede (billig model). Jeg prøvede så at skifte til en gammel Bosch jeg havde liggende, men kunne ikke få den til at virke. Endte med at montere en Empi 009 jeg havde liggende, men kan kun få den til at køre hvis den indstilles statisk på omkring 17-18 grader BTDC (se billede) hvilket nok giver omkring 40 ved fuld avancering. Jeg fatter ikke hvad det er der foregår og vil egentlig gerne have fat i en ordentlig fordeler med vakuum, men har svært ved at finde ordentlig kvalitet og kan ikke finde vakuumdåser til de Bosch jeg har liggende på lager.

Er der nogen der ved hvor man kan købe en fordeler med vakuum i en fornuftig kvalitet og kan det forklares hvorfor Empi fordelen skal indstilles til voldsom tidlig tænding for at virke nogenlunde? Platiner er indstillet til 0,4mm.

Billederne viser de 3 fordelere jeg har forsøgt med.

156974da-bb75-498a-be9f-56ba62680945.jpeg
18f97d7e-283e-421b-8bf8-029c08065d09.jpeg
2dbe59d9-37cd-42e6-92c1-6c4a3945d30f.jpeg
7761c25a-07cc-46d5-ab06-24bd008fb7c1.jpeg

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 2 weeks siden | | | |

Nu prøver jeg lige at komme med et svar - så må andre sige hvis det er noget vrøvl.

Den med den store vacuumdåse, ligner den fra 1200-fordeller - den har udelukende vacuum-avancering.
009eren er uden vacuum, men har tilgengæld mekanisk-avancering, - den bruges ved dobbelt karburatore.
Den sidste - som sikkert er en kina model - har både vacuum og mekanisk avancering. Hvis den virkede,en den nok den bedste af de 3 til den motor.

Jeg ville finde en af dine gamle originale Bosch fordelere, og købe en ny Vacuum dåse.
Hvis du har en der slutter på 205 i nummeret, skulle den passe fint til en 1600
https://en.hoffmann-speedster.com/bus/bus-t2/electrics/ignition-add-on-parts/676/vacuum-actuator-distributor-4.71-2.73

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) kentfp Member
Skrev for 2 weeks siden | | | |

Hej John,

Du har ret i at den ene er billig Kina-lort, der har virket en periode. Vakuumdåse er nu utæt og drejedel går meget trægt (måske derfor vakuumdåse er død).

De to Bosch fordelere jeg har liggende slutter på henholdsvis 205T og 205K, men er begge med ren vakuumavancering.

Ved godt 009 ikke er optimalt, men forstår stadig ikke logikken i hvad der sker ift. at den skal tænde så tidligt for at køre med denne fordeler.

20608a11-f84f-481c-8bfc-22c432ca7a03.jpeg

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 2 weeks siden | | | |

De 2 virker heller ikke.

Det gør den her - men den koster lidt :

https://www.csp-shop.com/en/csp/distributor-905-205-123vtb-29811a.html

Alternativt - søg og køb en gammel original Bosch

/John

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) kentfp Member
Skrev for 2 weeks siden | | | |

Havde håbet på en god løsning til maksimalt 1000 kr. Jeg tror lige jeg starter med en ny vakuumdåse til Kinafordeleren for at se om det kan give den lidt mere levetid.

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) kentfp Member
Skrev for 2 weeks siden | | | |

Vakuumdåse indvendigt :-(

132b3ba1-54bb-4065-8693-2f149c9076f0.jpeg

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) fvee Member
Skrev for 2 weeks siden | | | |

Nu du er i gang skal du flytte dit benzinfilter.
Aldrig plastfilter i et varmt motorrum og den nye benzin (husk E5 100 oktan)aldrig E10,
koger ved lavere temp. mont. det nede ved gearkassen.
Husk godkendte slanger og sp.bånd på trykslanger.

(permalink) fvee Member
Skrev for 2 weeks siden | | | |

Forbindelsen mellem karburator og Vacumdåsen skal være et rør, (som buer op) så det er højere
end svømmerstanden, med et stykke slange i enderne.
Vh. John

(permalink) Niels_Kristiansen Member
Skrev for 1 week siden | | | |

Tændingsmærket skal passe ud fra samlingen af blokken altså hvor de 2 halvdele er samlet. Ikke ved bolten som vist på billedet

-------------------------------------------
niels.kristiansen@gmail.com 2893-1000
http://www.facebook.com/niels.kristiansen1
(permalink) fvee Member
Skrev for 1 week siden | | | |

Er du sikker på at remskivens tændingsmærker passer til motoren. Har set en del remskiver
der ikke passede.
Har du kont. at OT mærket/kærv er ud for samlefuge når stempel cyl.1
står 100% i TOP. Til dette skal du bruge en Gradskive og værktøj til at finde ØD.
Ellers ring. 40257965
John

(permalink) kentfp Member
Skrev for 1 week siden | | | |

Jeg bruger samlingen på motoren og ikke bolten når jeg kigger (de 3 mærker til højre er 28/30/32 grader BTDC. Jeg har tjekket TDC på skive når cylinder 1 er i top (dog ikke med specialværktøj, men med pind i hullet for at fornemme vendepunktet).

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) kentfp Member
Skrev for 1 week siden | | | |

Har for øvrigt skiftet tilbage til Kina-fordeler med ny vakuumdåse. Den er indstillet med prøvelampe på 7,5 grader og nu kører det fornuftigt igen. Har bestilt en brugt Bosch SVDA fordeler, som jeg vil prøve at renovere.

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) kentfp Member
Skrev for 6 days siden | | | |

Så kom der rør på vakuumforbindelsen, nye benzinslanger og benzinfilter flyttet ud af motorrum.

c1e3baf0-fda8-4426-bf0f-bc127698439a.jpeg

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 5 days siden | | | |

Jeg syntes det ser ud som om din strømfordeler vender forkert - vacuumdåsen er drejet for langt til venstre. Normalt vender de næsten helt bagud. Er drivakslen sat rigtigt i ?
Det skal jo sidde sådan her :

slotdriveshaft.jpg

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 5 days siden | | | |

Her er et filmklip der forklare det hele

https://www.youtube.com/watch?v=eaFoOzIKR4E

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) kentfp Member
Skrev for 5 days siden | | | |

Hej John. Jeg tror jeg placerede vakuumdåsen sådan, fordi jeg ellers havde begrænset plads. Placeringen af huset bør vel egentlig også være ubetydelig så længe kablerne er forbundet så stempel 1 tænder når den er i top? På denne fordeler vender tændarmen skråt fremad og ikke skråt bagud når stempel 1 tænder.

-------------------------------------------
VW T2 1979 Westfalia Camper - tæt på Horsens - kentfp@hotmail.com
(permalink) John Pedersen Skagen Member
Skrev for 5 days siden | | | |

Det er ikke ligemeget hvordan den vender, for du ændre tændingstidspunktet

-------------------------------------------
fem og tyve 709453
(permalink) fvee Member
Skrev for 5 days siden | | | |

Hej kentfp
Vil du venligst ringe min op.
Vh. John. 40257965


Reply

You must log in to post.