Hej VWNetter..!
Her er en lille billedserie af mit indtil videre største pladearbejds-projekt, en VW-Cabriolet som Virkeligt har fået den store restaurering..
Der er masser af billeder, så hav tålmodighed..
Det startede med at en bekendt tvang mig til at købe ikke bare 1 men 2 Cabrioleter i meget dårlig stand (de var billíge) -og jeg tænkte at jeg vel kunne lave en hel bil ud af dem..
Her er den ene, som jeg først blev præsenteret for den. -delvis adskilt..
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab00.jpg[/img:fcb59e424b]
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab04.jpg[/img:fcb59e424b]
Det er satans med de cabrioler, de er fandme altid så dårligt lavet/repareret.
Det er som om at der 50 gange er en dårlig brugtvognshandler der har skullet score kassen på at sminke dette lig, og sælge det videre, lap på lap og bjerge af spartel..
Nå der var kun et at gøre, skille den ad i atomer, og så få sendt karossen ud til Gladsaxe Metalsliberi for at få den sandblæst, så jeg kunne se hvor slemt det stod til...
2000,- kanonbilligt, når man tænker på hvor meget tid jeg har sparet...
Her er lige et par skrækbilleder, ikke for folk med sarte nerver:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab06.jpg[/img:fcb59e424b]
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab07.jpg[/img:fcb59e424b]
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab08.jpg[/img:fcb59e424b]
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab09.jpg[/img:fcb59e424b]
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab10.jpg[/img:fcb59e424b]
Det stod slemt til, det eneste der ikke var skamlavet, var oversiden af karossen hele vejen rundt, og så forruderammen.
Alle de karosseridele der er specielle for cabrioleten, er ganske uskadt
Hedigvis kan man jo få masser af pladedele til type 1..
Det første store stykke arbejde bestod i at skære alt det dårlige plade væk, (eller skulle man måske sige redde det der kan bruges), og bore 1000 punktsvejsninger ud...
foran kunne jeg bruge ruderamme, noget af dørstolperne og instrumentbrædet.
hele fronten, brændvæg, inderskærme og varmepaneler var værdiløst
Her er fronten næsten renskåret:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab11.jpg[/img:fcb59e424b]
Lige pludseligt var det egentligt ikke så meget bil jeg havde betalt penge for.......
Her er er noget af det jeg skar ud af bagenden (skrot):
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab13.jpg[/img:fcb59e424b]
her er en "renskåret bagende":
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab12.jpg[/img:fcb59e424b]
Jeg startede med at skrue et nyt sæt varmepaneler og cabvanger på en bund, og så stillede jeg det der var tilbage af forenden der hvor den skulle stå:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab14.jpg[/img:fcb59e424b]
og så fik den restaureret dørstolperne, og en helt ny brandvæg:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab15.jpg[/img:fcb59e424b]
og et par nye komplette forreste inderskærme, tankstol, reservehjulsbund og frontpanel:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab16.jpg[/img:fcb59e424b]
dørene blev hængt på, og "det der var tilbage" af bagenden blev placeret så dørene passer med et par afstivninger indtil videre:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab17.jpg[/img:fcb59e424b]
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab18.jpg[/img:fcb59e424b]
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab19.jpg[/img:fcb59e424b]
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab20.jpg[/img:fcb59e424b]
Komplette sider bagtil blev gravet frem:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab02.jpg[/img:fcb59e424b]
og svejset på:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab03.jpg[/img:fcb59e424b]
en "bund under bagruden", grisekassen eller hvad man skal kalde den, blev skåret ud af en skrotbil, sandblæst og svejset i:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab05.jpg[/img:fcb59e424b]
Bagpanel + diverse småtterier blev svejset færdigt, og bilen blev krydsmålt på alle leder og kanter, -og den holder sig inden for 5mm, det må siges at være bedre end da den var ny...(jeg er sgu lidt stolt)
Jeg er virkeligt overrasket over hvor "nemt" det er at lave pladearbejde når man gør det på denne måde, det er sgu næsten ligesom at bygge med lego...
Jeg vil tro at ca 80% af karossen blev skiftet til nye dele, og der er vel for en 8000,- i pladedele.
Den samlede "arbejstid" med pladearbejdet har ikke været mere end et par uger. -og det var egentligt sjovt..
En foreløbig kæmpe tak til Dennis fra Bug Service, der har hjulpet med gode råd, og en hånd en gang i mellem.
+ lån af plads på værkstedet
Dennis er den egentlige VW-Guru..
Bilen skal nu til maleren
fortsættelse følger...
Her er en lille billedserie af mit indtil videre største pladearbejds-projekt, en VW-Cabriolet som Virkeligt har fået den store restaurering..
Der er masser af billeder, så hav tålmodighed..
Det startede med at en bekendt tvang mig til at købe ikke bare 1 men 2 Cabrioleter i meget dårlig stand (de var billíge) -og jeg tænkte at jeg vel kunne lave en hel bil ud af dem..
Her er den ene, som jeg først blev præsenteret for den. -delvis adskilt..
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab00.jpg[/img:fcb59e424b]
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab04.jpg[/img:fcb59e424b]
Det er satans med de cabrioler, de er fandme altid så dårligt lavet/repareret.
Det er som om at der 50 gange er en dårlig brugtvognshandler der har skullet score kassen på at sminke dette lig, og sælge det videre, lap på lap og bjerge af spartel..
Nå der var kun et at gøre, skille den ad i atomer, og så få sendt karossen ud til Gladsaxe Metalsliberi for at få den sandblæst, så jeg kunne se hvor slemt det stod til...
2000,- kanonbilligt, når man tænker på hvor meget tid jeg har sparet...
Her er lige et par skrækbilleder, ikke for folk med sarte nerver:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab06.jpg[/img:fcb59e424b]
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab07.jpg[/img:fcb59e424b]
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab08.jpg[/img:fcb59e424b]
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab09.jpg[/img:fcb59e424b]
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab10.jpg[/img:fcb59e424b]
Det stod slemt til, det eneste der ikke var skamlavet, var oversiden af karossen hele vejen rundt, og så forruderammen.
Alle de karosseridele der er specielle for cabrioleten, er ganske uskadt
Hedigvis kan man jo få masser af pladedele til type 1..
Det første store stykke arbejde bestod i at skære alt det dårlige plade væk, (eller skulle man måske sige redde det der kan bruges), og bore 1000 punktsvejsninger ud...
foran kunne jeg bruge ruderamme, noget af dørstolperne og instrumentbrædet.
hele fronten, brændvæg, inderskærme og varmepaneler var værdiløst
Her er fronten næsten renskåret:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab11.jpg[/img:fcb59e424b]
Lige pludseligt var det egentligt ikke så meget bil jeg havde betalt penge for.......
Her er er noget af det jeg skar ud af bagenden (skrot):
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab13.jpg[/img:fcb59e424b]
her er en "renskåret bagende":
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab12.jpg[/img:fcb59e424b]
Jeg startede med at skrue et nyt sæt varmepaneler og cabvanger på en bund, og så stillede jeg det der var tilbage af forenden der hvor den skulle stå:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab14.jpg[/img:fcb59e424b]
og så fik den restaureret dørstolperne, og en helt ny brandvæg:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab15.jpg[/img:fcb59e424b]
og et par nye komplette forreste inderskærme, tankstol, reservehjulsbund og frontpanel:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab16.jpg[/img:fcb59e424b]
dørene blev hængt på, og "det der var tilbage" af bagenden blev placeret så dørene passer med et par afstivninger indtil videre:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab17.jpg[/img:fcb59e424b]
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab18.jpg[/img:fcb59e424b]
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab19.jpg[/img:fcb59e424b]
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab20.jpg[/img:fcb59e424b]
Komplette sider bagtil blev gravet frem:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab02.jpg[/img:fcb59e424b]
og svejset på:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab03.jpg[/img:fcb59e424b]
en "bund under bagruden", grisekassen eller hvad man skal kalde den, blev skåret ud af en skrotbil, sandblæst og svejset i:
[img:fcb59e424b]http://medlem.spray.se/vwmorten/cab05.jpg[/img:fcb59e424b]
Bagpanel + diverse småtterier blev svejset færdigt, og bilen blev krydsmålt på alle leder og kanter, -og den holder sig inden for 5mm, det må siges at være bedre end da den var ny...(jeg er sgu lidt stolt)
Jeg er virkeligt overrasket over hvor "nemt" det er at lave pladearbejde når man gør det på denne måde, det er sgu næsten ligesom at bygge med lego...
Jeg vil tro at ca 80% af karossen blev skiftet til nye dele, og der er vel for en 8000,- i pladedele.
Den samlede "arbejstid" med pladearbejdet har ikke været mere end et par uger. -og det var egentligt sjovt..
En foreløbig kæmpe tak til Dennis fra Bug Service, der har hjulpet med gode råd, og en hånd en gang i mellem.
+ lån af plads på værkstedet
Dennis er den egentlige VW-Guru..
Bilen skal nu til maleren
fortsættelse følger...