911 i type 2
Hvordan får jeg en porsche 911´er motor i en bus...
Motoren er en 2,4 130hk fra 1972...
Skal man have en porsche gearkase i for det kan lade sig gøre, eller kan man bruge den originale bus gearkasse ?
ER DER NOGEN DER VED NOGET?????
PS. Der skal mindst være 4 indlæg på disse spørgsmål!!!!
Hej SP.
HVORFOR skal der være mindst 4 indlæg på???
Jeg har hørt en lille fugl synge om at der skulle være en god mulighed for at skohorne den ned i en type 2.Fuglen hedder Jan Koed og har et vw specialværksted i St.merløse.Han sysler vist med det samme,han har ihvertfald en motor der vist skal i en bus.Du kan finde hans e-mail inde på herbies hjemmeside......
Held og lykke med projektet..
Hilsen Janus ;D
Glem det, det kan ikke lade sig gøre, slå tanken ud af hovedet, tænk på noget andet og send mig din motor.. ;D
http://www.partsobsolete.com har bygget en, se under "workshop"..!
Mig bekendt kan svinghjulet relativt nemt modificeres til en type 1 gearkasse
[img:e35173c45e]http://www.partsobsolete.com/images/MVC-157F.JPG[/img:e35173c45e]
;D
Denne kombination er brugt en hel dei i USA og det giver en
rigtig sleeper.... Men rent teknisk er der flere ting at sige om
det. The eneste der rigtig passer sammen er motor og gearkasse,
men ikke kobling/svinghjul. Det kræver et special
svinghjul som kan købes hos KEP eller FAT Performance, begge
i USA. Prisen er ca 3500,- plus kobling.
Desuden skal der laves motorophæng samt tank, køler og
slanger til tørsump oile systemet. Næstefter er der
myndighedernes syn på sagen, Ok ved godt at man bare kan
køre og være ligeglad, MEN en 2,4 l sekser lyder en anelse
anderledelse end en 1600 VW motor og det er mildest talt
ikke nemt at snakke sig fra..
Rygterne svirede engang i 80'erne om to gutter i det sydlige
Jylland som havde monteret en ganske tam 2,0L 110 HK
Porsche sekser i bagenden af en Skoda og det fik et ret alvorligt
retslig efterspil da de blev "nakket" i en §13 eftersyn.
Men hold da op hvor det kunne være fedt at gi' lidt gas i et
lyskryds ved siden af riskoger eller Bimmer ;D ;D ;D
Sæt dog i gang !!!
Mvh
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
:-/ Hmmm...
Mener at have hørt at man kan klare det med et svinghjul fra type4 !!! mener bestemt at min fars kitcar med 6'er i havde den løsning !!
-------------------------------------------
Når jeg dør skal det være sovende som min Morfar
ikke skrigende som dem i bilen han kørte !!
[quote author=SoLow link=board=teknik;num=1017171365;start=0#4 date=03/27/02 kl. 00:34:43] :-/ Hmmm...
Mener at have hørt at man kan klare det med et svinghjul fra type4 !!! mener bestemt at min fars kitcar med 6'er i havde den løsning !!
Jeg må indrømme at jeg tvivler på det SoLow.. En type 4 har
fem bolte til at holde svinghjulet og en Porsche har enten seks
eller ni bolte. Desuden er den del af svinghjulet der går ind mod
krumtappen meget forskellige på et type 4 svinghjul og et
Porsche svinghjul. Måske har man brugt et VW svinghjul og
så svejset et nyt centrum i som derefter er beabejdet til at
passe Porsche motoren. Det er faktisk det amerikanerne gør.
Men spørg dog endelig din far om det, for måske har han
brugt en løsning som vi andre ikke lige har set eller hørt om
før.
Mvh
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Haløj der.......
Der skal et adapter-svinghjul til at det kan lade sig gøre...
da en porsche 6r har 6 bolte i svinghjulet og en T4
kun har 5stk.........
Desuden sider starter-kransen på en 6r ude i trykfoden...så det med at tilpasse den til T1......det bliver sku nok lidt svært.
Men hvis der er nogle der er "HUG"..... så har jeg sådanne en
6r fætter "meget pæn :o" liggende til en rimelig penge....
[glow=red,2,300]MVH..............................LEO-POL.....[/glow]
[move][glow=red,2,300][email]vw.buggy@12fuel.dk......[/email][/glow][/move]
fedt, jeg er blevet lidt klogere og lidt mere forvirret!!!
vil det sige, at man kan ligge en 2,4l motor i bussen, hvis man køber/laver et andet svinghjul og kobling? så skulle den kunne komme på en 1302 s gearkasse eller hvad?
hvad med starteren fra gearkassen, passer det sammen med motoren eller kommer det af sig selv, hvis man køber det svinghjul?
vang
p.s. leopol, hvad er en rimelig pris og hvilken motor er det?
Gz@e-mail.dk
Jeg mener at der findes en 3èr 80èr bus som lyder sexet her i RDS.. Ib skulle eftersigende også have hørt den...
Der var også en 3èr på mantorp med porsche 6..
Men kan den være i en bay... Så få den dog op bagi.. Kan ikke gå stærkt nok..
Helst idag.. Imorgen er for sent.. :)
Vi glæder os..
[glow=black,2,300]hey der .......... ;D
Den porsche 6r jeg har liggende er en 2,3 T.... med 130 Hk
og T står for "Turing" og ikke Turbo!!!!...... og der skulle lige være plads til den i en "split" bus..... jeg her taget mål.....
jeg går med tanken om at ligge den i en jagtvogn der skal bygges om til en "vw svar på en " HUMMER......... :-X
Men hvis der er en der er hug så kan jeg godt bruge pengene til "P.V.C bade-karret" ;D ................ og den ligger på omkring en 7kilo :oi hurtig handel.... det snakker vi om... den skal ses!!!!
og så er den godt poleret hist og pist og nymalet........."den er sku pisse flot....[/glow]
[glow=orange,2,300]og det med svinghjul/starter...man køber....[/glow]
[glow=blue,2,300]svinghjulet er lavet som et "vw" svinghjul der passer på porsche maskinen i den ene ende, og i den anden passer både starter og kobling, tages fra en vw`r :o [/glow]
[glow=pink,2,300].................................MVH.............[/glow]
[glow=red,2,300][move]LEO-POL[/move][/glow]
[glow=yellow,2,300]DEN STORE[/glow]
[glow=red,2,300] ::)[/glow][glow=blue,2,300] :o[/glow]
hej Leo-pol
jeg sender lige en mail til dig!!!
det lyder som om, at det kan lade sig at gøre bare man vil ofre lidt penge på det!!! så det tror jeg sgu, at jeg gør...
er det ikke noget med, at man også kan bruge noget 944 frækaksler og bremse halløj direkte på en 1302 s gearkasse???
vang
Er det godt nok med en 1302s gearkasse eller skal man købe en 5. trins 911???
hvor stor er forskellen? der er jo ikke noget ved at ligge på 150 millioner i timen og så SKRIIIIGER gearkassen, som en lille pige der får tæsk med en våd durum....
Leo-pol.... hallo... hvorfor ringer du ikke.... hallo....
vang
Okay så !!!, så fik jeg lige tjekket op hvad historien var med min fars 6'er i VW...
Det var et type4 svinghjul med porsche center monteret..grunden til at de lavede det med type4 svinghjul var bare for at få en det større kobling ::)
-------------------------------------------
Når jeg dør skal det være sovende som min Morfar
ikke skrigende som dem i bilen han kørte !!
hmmm, jamen hvordan havde de gjort det? simpelthen drejet midten ud af et type 4 svinghjul og svejst midten fra et porsche svinghjul eller hvad! virker det?
fortæl....
Yepper...lige precis sådan !!! de nærmere detaljer kendes ikke med hensyn til mål, Svejsning og Afblancering :'(
-------------------------------------------
Når jeg dør skal det være sovende som min Morfar
ikke skrigende som dem i bilen han kørte !!
[glow=red,2,300][move]VANG[/move][/glow]
[glow=blue,2,300][move].........................MAIL.........................[/move][/glow]
[glow=green,2,300]RING..............[/glow] ;D ;)
[quote author=SoLow link=board=teknik;num=1017171365;start=0#14 date=03/29/02 kl. 20:20:16] Yepper...lige precis sådan !!! de nærmere detaljer kendes ikke med hensyn til mål, Svejsning og Afblancering :'(
Jeg har sammen med en kammerat lavet et 200 mm type 1
svinghjul om så det passer på en type 4 motor. Det svinghjul
man køber i USA er et "ommøbleret" type 1 svinghjul hvilket
er en stor fordel da der kan købes en væld af forstærkede
lameller og trykplader til en type 1.
At lave sådan et svinghjul kræver gode maskinarbejder
egenskaber og N
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
fedt nok Rolf... jeg ved endnu ikke om det bliver nødvendigt at låne det porsche svinghjul, men hvis det bliver nødvendigt, så vil jeg da meget gerne!
jeg skal lige have fat i motoren først, så sker der ting og sager...
Nu har jeg hørt på denne 2,4 130hk 72 motor og nogen mener, at den har en masse bundtræk og andre siger, at den ingen har... hvem har ret og ved noget om det???
Jeg kan godt lave et svinghjul hvis der er flere derude som er
interesseret, men det koster... Ca 15-2000,- pro stück....
Dyrt ja, men hold da op hvor det er meget arbejde forbundet
med det.
Bundtræk opstår ved at en motor har forholdsvis stor volumen
per cylinder og dette er ikke lige frem kendetegnende for en
Porsche motor (2400cc /6 = 400 cc pr. cyl = 1600 cc 4 cyl.).
Men hvis der er en Porsche motor som har lidt bundtræk er
det nok en 2,4 T motor. Den har milde knastaksler og små
karburatorer og dette sammen med et grenrør med lille
diameter giver den faktisk et godt træk. Men hele fordelen
(udover pladsen) ved at ligge den i en type 2 er at gearingen
i gearkassen passer motoren meget bedre end en eks en
type 1 gearkasse. En lille seks cylinderet motor skal have lidt
omdr for at virke og for at kunne spytte en skrå....
Jeg ved der et et par stykker her på VWNettet som er med på
en kigger og de ved lidt mere om projektet end jeg gør. Den
ene af gutterne har selv kørt med et 2,7'er Porsche motor i
en type 1 og han kan nævne både fordelene og ulemperne ved
en sådan ombygning. Måske vi kunne lokke dem ud af busken.....
Mvh
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Hej Rolf
hvis du vil lave sådan et svinghjul til mig! så det bare spiller og er klar til at fyrer i, så er du 2000 kr rigere...
det skal laves til en 200mm kobling, ikke?
Hilsen Jesper Vang, du kan også lige ringe 28110068