Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Ignitor - tændingstidspunkt?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Her en til jer motorheads
Skal en ignitor generelt stå lidt før i tænding end med platiner?

Hvor meget modstand (ohm) er der i en rød bosch med formodstand og er det værd at kombinere disse 2?

Hilsen Gustav
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Admin Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Min erfaring er at hvis man kører med noget andet end en original eller bluecoil, så brænder man ignitoren af..

Ignitoren skal stå nøjagtigt ligesom når du stiller tænding med platiner..
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Har de ry for at brænde af?
Skal man have en ekstra med til back Up?

G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jeg kørte med rød bosch på 65èren og ignitor omkring 4000km uden at der var noget som fes af.. Men måske ved længere tids brug hvad ved jeg? Skulle bare mene at så længe du kører med formodstanden skulle der ikke ske en dyt eller en båt...

Men Gus hvis du tør så prøv at køre med den røde. Og hvis du ikke tør har jeg vist en næsten ny Blå du kan kigge forbi og hente..

Om de har ry for at brænde af.. Tjaa alt går vel istykker på et eller andet tidspunkt.. Ignitoren gør det bare på et tidspunkt hvor man står og skal bruge bilen :P... Blah
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Det kører sådan set godt nok med den std. jeg har på men jeg synes den har svært ved at tænde i starttidspunktet - ligesom når tændingen står for tidligt.

Det var ikke tilfældet med platinerne
Deraf spørgsmålet om tændingstidspunkt

Efter brugsvejledningen er der et krav om modstand i spolen.
Det går jeg udfra den std. lever op til

G. - tak for tilbuddet
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Farmer Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Den røde bosch er go´nok til formålet.
er du sikker på at din kamvinkel er ok? - thus dårlig til at cranke.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hej Farmertorben

Husk nu du taler med motoridiot nr. 1!
Kamvinkel?
Min kam sidder helt lige i baglommen.

Gustav
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
muhahahahaha......
Gustav du er ikke den eneste motoridiot...jeg vil gerne skrives på listen.
"Min kam sidder lige i baglommen....."............hahahaha

Men det kan være at Farmer smider et langt og lærerigt indlæg ind om det så vi kan lære lidt........

Cheers,
Kasper
(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Her bør så komme en forklaring fra et ægte motorhead:
Franke, Rolf, Farmer, Mouflow en eller anden
forklar justering af kamvinkel så hvide mennesker kan forstå det

G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Admin Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Mig bekendt er kamvinklen temmelig fastlåst når man har et tændingslås med elektronisk giver ???  (som ignitor)..

Fra min hjernes bagerste rodebutik..:               ;)
Kamvinklen (correct me if im wrong) er den "tid" platinerne er hhv. åbne og lukkede, målt i omdrejningsgrader(vinkel) for motoren..

-kamvinklen kan bla. måles med et instrument der ligner en multitester...

Dvs. kamvinklen bestemmer hvor "lang tid" tændspolen har til at generere power til en ny gnist

Kamvinklen ændrer sig alt efter hvordan du har justeret åbningen på platinerne (skal være 0,4mm på vwér), og er derfor fastindstillet på elektroniske tændingssystemer hvor man jo ikke kan indstille andet end tændingstidspunktet (ved at dreje strømfordeleren..)

(permalink) Rolf Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Morten er inde på noget af det rigtige mht hvad kamvinkel er.
Der kan imidlertid skrives meget om hvad det er og hvordan
det indvirker på en motor. En VW motor skal, som Morten
skriver, have en platin afstand på 0,40 mm hvilket svarer til
ca 44-50 graders kamvinkel. Mange tests og års erfaring har
vist at en kamvinkel på 47 grader passer en VW bedst.

Nu kommer vi til det rigtig sjove: Man kan faktisk stille kam
vinkelen på en Ignitor tændning ved at justere afstanden mellem
"boxen" og så ringen der sidder på strømfordeler akslen og
dermed få den kam vinkel der passer motoren bedst. Faktisk
er Ignitor tændningen en af de meget få elektroniske tændninger
der kan stilles kam vinkel på. Jeg har fulgt emnet på internettet
for et  par år siden og her startede det hele med en som
havde samme symtomer som Gustav her nævner.  Problemet
blev løst ved at justere kam vinklen. Hvis kam vinklen er for
lille har tændspolen ikke nok tid til at blive opladet og får derfor
heller ikke nok energi til en ordenlig gnist på tændrørene.

Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Bobbel_Janus Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hej Rolf. ???
Jeg faldt vist lige af vognen,hvordan helt præcis justerede man så den famøse kamvinkel til 47*?Kan det kun gøres med sådan et "multimeter lignende instrument"?

[shadow=red,left,300]Hilsen Janus.[/shadow]
(permalink) Admin Member
Skrev for 54 years siden | | | |
ja..!

når man køber et Ignitorsæt, følger der et lille klart plasticstykke med der har den tykkelse  som der skal være imellem ignitormodulet og den sorte ring der sidder omkring fordelerakslen (det er ca 1mm så vist jeg husker)
-dvs. platicstykket fungerer som søgerblad..
det skulle være justering nok..

om det er lige præcis 47grader, har vist kun teoretisk betydning, imellem 45 og 50 grader er fint nok til de fleste motorer..(47 +/- 3 gr.), men det kan man altså måle med en kamvinkelmåler..
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Lidt tændings tech

[link]http://www.tunacan.net/t4/tech/ignition.htm[/link]


Der følger en modstand på 1.5 med til den røde Bosch.. Den bruger du sammen med dit ignitor så ruller det...
Efter pertronix`s eget udsagn skulle en forøgelse af tændrørsgap på .005 efter montering af ignitor give bedre performance.

Det virkede fint hos mig.. Både med og uden MSD 6AL box..

Det skal dog siges at pertronix fraråder at holde med tænding på bilen uden motoren kører.. Da dettte kan ødelægge tændingsenheden..
Så hvis man skal holde og spille musik til træf så er det nok tilrådeligt at sætte radioen til plus et andet sted end lige tændingen.. :)

Men er der nogle som kender modstanden i MSD kablerne?? Det kunne derimod være interessant når nu man kan købe kabler med forskellig modstand til småpenge istedet for at købe MSD kablerne som efter sigende skulle
have en speciel modstand..

(permalink) Gustav_t Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jeg takker for rådene
Men med mit Anders And held er situationen som følger

Den lille taiwanpige der har pakket min Ignitor har besluttet sig for at den ene ud af 1.000 hvor der ikke er noget plasticstykke med skulle være min.

Der står dog i vildledningen at de strømfordelere der ikke har mulighed for justering ikke får noget plasticstykke...???

Umiddelbart ser det heller ikke ud som om der er en masse justeringsmuligheder???

Det skal lige nævnes at min motor er gået lidt op i tomgang men går meget bedre end nogen sinde før?

Har bare problemer med at "cranke"
Har sat tændingen lidt senere og det hjalp da lidt.

G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
(permalink) Admin Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Der er 2 udgaver af ignitor til vwére, en til alm (205) strømfordelere OG 009, og en der KUN er til 009..
Jeg tror at den sidste er helt uden justeringsmuligheder..

Hvis bilen står for højt (tidligt) i tænding, har den svært ved at "cranke"
(permalink) Farmer Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Ja Morten.
Jeg har lige erfaret at de sidste 4 sæt  Ignitor jeg har fået hjem til 009/094 IKKE har den lille plasticdims med!!!?

DVS., hvis man skal til at lege med kamvinkel o.l. for at få det hele til at virke op timalt, må den lille fil findes frem.

Dert er nok en grund til man hár valgt at gøre det så simpelt som muligt. Men det er da efter min mening noget bøv! - Jeg mener, der er da tit små ting der ikke lige er helt som de måske burde være MMM?
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Den ignitor jeg havde i min 009er havde den lille plastic dims.. Men behøvede stadig lidt justering inden den hele kørte som det skulle...Syntes nemlig heller ikke den startede specielt godt... Jeg legede lidt med den og så virkede det bare..

Men jeg må indrømme da det først virkede var det også kanon.. Motorgangen virkede blødere (Måske bare noget man syntes..) og den startede bedre... Så Gus prøv at rode lidt med den og smid din røde spole på... Så skal du nok få et super tændings system...


Reply

You must log in to post.