Strømfordelere...tuning med mere.
Her er Frank Andersens gamle artikel om tuning af vw strømfordelere.
Det er lidt 'tung' læsning, og det kan være at man lige skal læse den et par gange..
-hvis der er andre der har erfaringer med emnet, så post dem endeligt her...
/VWMorten
Det gør man ved at vælge en fordeler ud fra data om hvor meget den totalt avancerer. Vælg en der giver 24-25 grader, når den så bliver grundindstillet med 5-8 grader så giver det jo omkring 30 grader totalt.
Svingklodsernes virkning styres af et par fjedre. Den ene er sædvanligvis svagere end den anden. Det er selvfølgelig den svage der virker ved de laveste omdr. Sommetider skifter jeg den kraftige ud med en svag fra en anden fordeler for at få to fjedre der trækker tilbage netop i det område der var problemet på 009-eren. Man kan helt fjerne vakuumdåsen, men husk lige at svejse pladen, hvor platinerne sidder på, fast så den ikke flytter sig. Og lave en plade der dækker hullet.
Når fordeleren, efter en omhyggelig adskillelse, rensning og smøring osv. er klar, så sæt den i motoren, grundindstil tændingen og start motoren. Det første man altid gør nu er at kontrollere kam/dvell-vinkelen med en kamvinkelmåler, evt. justere kamvinklen og indstille tændingen igen.
Ved hjælp af en omdr.-tæller, en stroboskoblampe og en krumtapremskive med grader på, kontrollerer man nu at den begynder at avancere lige over tomgang og fortsætter op til fuld avancering ved 2800-3000 omdr. Det indstiller man så evt. på de flige som fjedrene er sat fast på.
Man bukker bare fligene med en tang el.lign. til det passer og motoren gør som man vil. Det er ikke fusk, det er de beregnet til.
Det er bl.a. noget VW-fabrikken foreslår man kan forsøge på 1302-03 motorer der
Han skriver at t3 vacuumdåser er velegnede til dobbeltkarburatorer, fordi at de er født til det, men det er de vel også fra busser fra 80-82...? (og de har super elektronisk tænding...!)
Her er en komplet liste over alle vw´s strømfordelere med data osv..
http://www.oldvolkshome.com/ignition.htm
Avancering.
Da vi var i Skagen var der én der med reference til min sidste artikel om opstart af nye motorer der spurgte mig
Jeg fandt lige de her artikler frem fordi jeg skal til at rode med noget tænding på min T4..
Check også
http://www.shoptalkforums.com -søg på 'distributor' i 'the type 4rum', her står bla. hvordan man borer studs til vacuumdåse i webere..
(Ret vw-nørdet emne ikk'............fedt.!...)
Jeg har et par spørgsmål vedr. at ombygge en vw til en "work-alike" 050 strømfordeler.
Baggrunden er at jeg netop har monteret et sæt Kadrons og et tarmslyng m. Hide-out potte på min 1303 og dermed også har skiftet den originale strømfordeler ud med en 009. Tændingen er sat til ca 28º ved ca. 2500 omdr/min. Jeg synes at avanceringen sker for hurtig og tomgangen er lidt langsom. Jeg kunne derfor tænke mig at experimentere lidt med forskellige strømfordelere. Jeg har to vw fordelere at typen 113-905-205AD (tænding: Oº TDC Avancering (Centrifugal) 13-16 @ 2200 rpm / 25-28 @ 3900 rpm)og 043-905-205 (tænding: 7,5º BTDC Avancering (Centrifugal) 7-12 @ 1600 rpm / 20-25 @ 3800 rpm).
Hvilken type kommer tætest på 050'eren ?
Hvis man erstatter fjereren i en 009 med en lidt hårdere fjeder, vil det ikke give en senere avancering og en længere avanceringskurve ?
-------------------------------------------
Vh. Allan
Det må du nok selv se om du kan regne ud..
(det er ikke sådan lige at finde ud af uden at have en 050ér, en strobolampe og et par timer..)
Jeg vil prøve med en 80-83 busstrømfordeler med original elektronisk tænding, centrifugal og vacumforstilling (og den "store" vacumdåse der burde virke ved mindre vacum)
-sat til den venstre af mine 48mm dellortos...
I´ll keep you posted.. 8)
Hebsteren blev vejet idag..860kg med mig i....
og testet:
5.71s til 100..
Scary..
[quote author=VWMorten link=board=teknik;num=1022526344;start=0#7 date=05/29/02 kl. 00:34:20]Hebsteren blev vejet idag...[glow=red,2,300]860kg.[/glow] med mig i....
og testet:
5.71s til 100..
Scary..
N
nårh..!!! >:(
Nu vanker der!! 8)
;D
5,7s ?????
Den virker vist meget godt den T4!
Den bil skal vist snart have styrtbøjle og bremseskærm !!
[quote author=VWMorten link=board=teknik;num=1022526344;start=0#9 date=05/29/02 kl. 19:22:35]nårh..!!! >:(
Nu vanker der!! 8)
;D
Hvornår skal du have den en tur på rullen??? så vi kan se hvad svinet yder????
Styrtbøjlen behøves ikke.. Mortens hoved er af hærdet stål og han har ingen rygsøjle.. Bremseskærmen behøves heller ikke.. Morten bruger vist 45 i sko.. ;D
Morten: Hvad gik den fra 0-100 med oxyen??
6,17 som bedste tid med oxyboxeren...
og 6.22 med t4éren før den fik en større overhaling her i vinter
Ja det kunne være meget fedt med en tur på rullen, men der er vist ikke så mange velvillige folk med en "rulle" tilbage..
Og jeg har jo min og Danborns G-Tech-computer, verdens bedste legetøj når man har en tunet motor..
-Den koster iøvrigt mindre end en tur på rullen..
Den kan iøvrigt også beregne hvor mange hestekræfter man har på baghjulene, den skal bare vide hvad bilen vejer..(Jeg er ikke nået dertil endnu..hvor meget er 860kg i pund?)
[quote author=VWMorten link=board=teknik;num=1022526344;start=0#13 date=05/29/02 kl. 22:59:01]
-Den koster iøvrigt mindre end en tur på rullen..
Den kan iøvrigt også beregne hvor mange hestekræfter man har på baghjulene, den skal bare vide hvad bilen vejer..(Jeg er ikke nået dertil endnu..hvor meget er 860kg i pund?)
Morten:
1 amerikansk pund er 454 gram.
860 / 0,454 = 1894,27 punds.
Mvh
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Der kommer vist mange sjove VWer på gader i år
Vi mangler bare en testbane/legeplads !
Det er måske inkluderet i vægtafgiften ?
Mortens hebster fra 0-100 km/t på 5,7 sek og 860kg??
I forbindelse med afslutningen af noget uddannelse sidder jeg og regner på nogle motorer til en kran.
Jeg kom derfor til at tænke på Mortens hebster og G-måler.
Det må være på samme måde den G-måler beregner effekt.
Nemlig simpel mekanisk fysik udfra Newtons love.
Effekt er jo lig kraft gange hastighed!
Man kan derfor beregne for meget effkt der skal til at flytte hebsteren fra 0-100 på 5,7s
Effekt = masse * acceleration * hastighed.
(P=*m*a*V)
Massen er jo 860kg som morten har oplyst
Hastigheden er (100km/t) / 3,6 = 27,8 m/s
acceleration er (27,8 m/s) / (5,7 sek) = 4,87 m/s2
P=860 [kg] * 4,87 [m/s2] * 27,8 [m/s] = 116,4 kW
116,4 [kW] / 0,736 = 158 HK
Der skal altså 158 Hk til at flytte hebsteren fra 0-100 på 5,7 sek. Denne beregning skal ddog tages med et vist forbehold, den tager ikke hensyn til hjulspin, friktionstab, vind-vejforhold, gearskift osv..
Så alt i alt skal den t4 nok have små 200 hypper
Men Morten har du prøvet at beregne effekten med G-måleren?? er de 158 helt ved siden af??
Man kan godt regne på friktionsfaktorer osv. det vil give en lidt højere effekt.
Nå ja jeg syntes bare at det var lidt sjovere ende kraner !
mvh. Kasper
Smukt kasper, rart med folk der kan Newtons anden lov..
Nope, jeg fik først vejet bilen i forgårs, og da jeg var ude at køre havde jeg ikke fået regnet om til pund..
;D
Hva Kasper, er det korrekt at den tid det vil tage Morten at tilbagelægge en given distance er = kvadratroden af ( distancen / accelerationen )
og den hastighed han har opnået er = distancen / tiden ???
I såfald skulle morten tilbagelægge 400 meter på 9,06 sek og opnå en hastighed på næsten 160 kmt. (44.15 m/s) ;D
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
tja, men der er så mange andre faktore der spiller ind når man regner fysik, så man skal virkelig være meget klog på fysik, før man kan regne det helt præcise tal ud ;D men hebsteren lyder vild ;D
skal snart have mig det kørekort så man kan komme ud og se jeres biler :D
Det er klart at regnestykket bliver slået i stykker i praksis. F.eks af en vindmodstand der stiger med kvadratet på hastigheden.
Moten har du målt hvor hurtigt du kan bremse den ned igen?
Hebster Dragster ;D
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Den kan faktisk bremse nogenlunde lige så hurtigt, der er monsterbremser på bilen..
G-Techen kan faktisk også måle det, men jeg har ikke prøvet endnu..
Jeg var ude og teste lidt mere igår, men vejene var lidt fugtige, så det var ikke til at få en bedre tid end 5,9...
Jacob det er næsten rigtigt
Du glemte bare at gange strækningen med 2 DVS.
Tid= kvadratrod af (2*strækning/acceleration)
Det vil i Mortens tilfælde svare til 12,8 sek
Den formel du nævner for hastighed gælder kun for konstant hastighed. Her indgår jo acceleration, formlen hedder derfor:
Hastighed=kvadratrod af (2*acceleration*strækning)
Det vil i Mortens tilfælde svare til 224 km/t
Men udgangs punktet i disse beregninger er konstant acceleration. Og det har man jo ikke i en bil, specielt ikke på 0-400 meter hvor vindmodstanden spiller en stor rolle.
Da G-målen jo måler G-påvirkninger, kan den sikkert variere acceleration i forhold til tiden. Det er nok det der gør dem så præcise og dyre, men jeg ved det ikke?
For nogle uger siden prøvede jeg Kew's G-måler på min buggy. Og det kræver lige noget øvelse inden man lærer at sætte rigtigt igang. Bedste tid blev på 7,5 lidt skuffende synes jeg selv. motoren er en t4 2,0 med portede 412S 40 weber osv.
Jeg kører med Morten's gamle tarmslyng, mårske det bringer uheld ;)
Men den er heller ikke dyser ind endnu
Er der nogle som ved hvad sådan een kortet linder buggy ca. vejer?
mvh kasper
Kør ind til en skrothandler, de er som regel friske på at veje..
Jeg fik min vejet hos bagsværd jernhandel, deres vægt var lige blevet checket, havde max 2kg misvisning.
12,8..?, så hurtig tror jeg ihvertfald ikke at den er..
-satser på en (høj) 14s tid.
-men efter 14s går det lidt for stærkt for mig..(endnu)
-jeg skal lige vænne mig til al det power..
Tak Kasper
Jeg tænkte sgu nok det var forkert - 9.06 sek!
Gad vide hvor mange omdrejninger Morten kører ved 224 km/t. :o
Jeg selv skulle op på ca. 8400 rpm :-/
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060