Udskiftning af stabilisatorer og b
Lavede et indlæg i går i forbindelse med at jeg skal have skiftet "bøsning stabilisator" samt "konsoller til bøsningerne" på min type 1'er, men det forsvandt over natten ;-)
Jeg prøver derfor igen: Er der nogle af jer garvede gutter der kan komme med et par hints om, hvordan man griber dette an???
Kan man sætte nye bøsninger på bagtøjet eller hvad skal man skifte??? I så fald, er det så bare at hæve bilen, tage baghjulene af og derefter "skrue"??? Er det til at "komme til" som forholdsvis ny i vw-gamet, eller er det en operation der kræver en "kender"???
Gode råd og idéer modtages.
JC
Hvad for bøsninger taler vi om?
Er det dem ved bærearmene på en svingakselbil så pas på bærearmene når de ryger af "stoppet" der er nemlig knald på...
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Jeg svarede også igår..
Jeg tror at det er "Z-bar'en" du snakker om..
Fjern den, den er værdiløs.
Bare sørg for at få fjernet det hele dvs. alle små beslag osv. så synsmandene ikke har noget at undre sig over..
VW droppede den selv den sidder fx. ikke på en '74 Jeans..
Hvis du skal fixe nogle af de dårlige sider der er ved svingaxler, skal den sænkes LIDT! bagi, og du skal lave en eller anden anordning så axlerne ikke kan svinge ret meget ned under vandret
Se fx mufflermike.com
[quote author=VWMorten link=board=teknik;num=1023451296;start=0#2 date=06/07/02 kl. 14:55:44]Jeg svarede også igår..
Jeg tror at det er "Z-bar'en" du snakker om..
Fjern den, den er værdiløs.
Bare sørg for at få fjernet det hele dvs. alle små beslag osv. så synsmandene ikke har noget at undre sig over..
VW droppede den selv den sidder fx. ikke på en '74 Jeans..
Hvis du skal fixe nogle af de dårlige sider der er ved svingaxler, skal den sænkes LIDT! bagi, og du skal lave en eller anden anordning så axlerne ikke kan svinge ret meget ned under vandret
Se fx mufflermike.com
Hej Morten
Jeg fik desværre ikke dit svar i går, derfor dette nye indlæg.
Kan det virkelig passe, at man kan fjerne sådan to stænger, der er med til at stabilisere bagfjedrerne??? Hvis man kan er det cool nok, men det kan også tænkes, at jeg ikke helt har forklaret mig godt nok!
Anyway, tak for tippene, jeg vender tilbage hvis "det ikke virker"!
Word
JC
Word Bro..
Z-Barén blev lavet som en panikløsning fra VW fordi der sidst i tresserne blev skrevet en bog (sponseret af den amerikanske bilindustri), om hvor farligt det var at køre folkevogn..
Tanken var at ved en dobbelt undvigemanøvre kravler det ene baghjul ind under bilen, løfter den, og giver en ustabil bagende..
Men den virker ikke..
Below are some pictures of the limiter straps that I use to keep the rear
end from droping out in the event of an upset and to keep the alignment from
getting too far out of wack.
[img:aa33a77602]http://64.224.227.164/mufflermike/511.jpg[/img:aa33a77602]
This is the top mount of the
rear shock and limiter straps on the rear. Notice I put in some washers to
space out the shock. Plus keeping the strap as close to the mount as possible
to keep up the shear strength of the bolt.
[img:aa33a77602]http://64.224.227.164/mufflermike/512.jpg[/img:aa33a77602]
They are a 14 inch rancho limiter
strap and if you need to get them just a little shorter, I just twist mine
to correct length. (because they have stretched over the years.) Rear shocks
are stock replacement with the top cover cut off.
[img:aa33a77602]http://64.224.227.164/mufflermike/524.jpg[/img:aa33a77602]
The bottom mount. This view is
from the rear of the car on the drivers side. I have mounted the bottom part
of the strap on the other side of the bottom shock mount to keep up the shear
strength of the bolt, plus it is lower then this side of the shock mount.
[img:aa33a77602]http://64.224.227.164/mufflermike/525.jpg[/img:aa33a77602]
This is my suspension technician
in the back ground. Cleo, my 3 1/2 pound when dripping wet Chihuahua. One
of two that I have.
[img:aa33a77602]http://64.224.227.164/mufflermike/520.jpg[/img:aa33a77602]
Notice the tire angle before
the limiter straps. Having the suspension drop out this far can cause an
upset in the alignment and send you on your head, not to mention there is
only the small outside strip of the tire in contact with the ground.
[img:aa33a77602]http://64.224.227.164/mufflermike/521.jpg[/img:aa33a77602]
After the straps are on.
[img:aa33a77602]http://64.224.227.164/mufflermike/522.jpg[/img:aa33a77602]
This is one of the ways I use
to get the straps bolted up. If I dont use this I would have to wait until
the motor was in and some one was around and have them bounce on the rear
as i squeeze under the car and slip the bottom bolt in.
[img:aa33a77602]http://64.224.227.164/mufflermike/523.jpg[/img:aa33a77602]
A closer look at where the top
strap is wrapped around. I must CAUTION YOU that doing this is a little
dangerous. I am very careful of keeping my hands out of any and all places
that might pinch my hands or even come down and hit them. Plus I use safety
glasses in the event any thing comes flying apart like the chain that I am
using. I would recommend buying one of those units from Kymko or where ever
that is designed to compress the suspension safely.
Another way to stop down travel would be to weld a spacer in the place where
the stock spring plate stop is. In the above picture to the left. If you
do this kind of stop, you should put some sort of guard over it to keep the
spring plate from flexing, or popping over it.
[img:aa33a77602]http://64.224.227.164/mufflermike/513.jpg[/img:aa33a77602]
I use a set of old bus snubbers
for the down travel stop.
MufflerMike skulle også have lov til at skrive lidt på VWNettet..
Svingaxler kan komme til at køre rigtig godt, der skal bare opfindes lidt..
Har også fjernet Z-baren, er aldrig væltet eller hoppet af vejen og jeg må siges at have prøvet - så væk med den...
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Jeg skar min i 2stykker da jeg hev karossen af.. Den duer alligevel ikke til en meter... Og så kunne den ikke skilles ad mere.. Var simpelthen rustet mere end titanic... Faktisk tror jeg aldrig jeg får brug for den.. Og hvis Gustav aldrig er væltet (Læs: Gustav er tidligere kamikaze pilot) så vælter du heller ingen steder...
Det må jeg sige...ser meget tiltalene ud.
Det leder dog frem til endnu et spm.: Ham syns-banditten har skrevet flg. i synsrapporten under fejl: "Bøsning stabilisator H+V bag deffekt + konsoler til bøsninger tæret"
Vil I vurdere, at der så er problemer med at få den synet uden disse, eller skal han godkende den uden?? Der må jo være nogle krav til, hvordan konstruktionen skal være??? Med andre ord, hvordan sikre jeg mig at undgå yderligere besøg i synshallen, for så vidt angår dette problem??
Brgds
J.C.
Hmm prøv at kontakte VW og hør om du kan få et stykke papir på at det er ligegyldigt med den Z-bar.. Efter hvad jeg ved af forsvinder den igen senere.. Eller hvad?
den sidder kun på 1300 og 1500 modeller..
VW gik som bekendt senere over til 4-ledet bagtøj..
Grunden til at VW panikkede og fandt på Z-baren, var, at der i midten af tredserne blev skrevet en bog (sponseret af den amerikanske bilindustri), om hvor farligt det var at køre i folkevogne.
Argumenterne var bl.a. at bilen er svær at styre ved en dobbelt undvigemanøvre (pga. svingaxler), og at bilen var/er for lille i forhold til andre biler på de amerikanske veje..
Er der nogen der helt nøjagtig ved, hvor man skal ringe hen når det drejer sig om hvad der er tilladt??? SMC har jo en milliard numre, men måske et opkald til synshallen er vejen frem??
JC
Drop at ringe..
pil z-baren af komplet, og kør til syn...
-simple..
hi folks,
disse bøger og andet lort var også skyld i, at superbuggen 1303 blev bygget i 1972. de forlangte nemlig de store panoramarude i fronten pga. faren for hovedet hved uheld bla bla.
senere blev det droppet, da 1303 stoppede som limousine i 1975 - cabriolet i januar 1980.
dum bog!
glem alt om det lort!
jens
Hi guys.
Det er rigtigt at Z baren blev droppet på Jeansén, men det tror jeg havde noget med økonomi at gøre.
For hvis i kommer i nærheden af en Mexico, så prøv at kigge op under kjolen på den. Der er den nemlig igen!
Den virker nu egentlig godt nok, - men kun til de aller YDERSTE "kamikaze" manøvrer! Man kan godt lege lidt med den så den får en større virknings grad, men det er noget bøvl. Og hvis bilen er sænket, endnu mere bøvl. Hvis man vil forbedre sin bagende er det væsentlig nemmere at montere en camber compensator, eller gøre som Morten/Muffler Mike viser.
In the early days, hvor jeg ikke rigtig kendte nogen der tunede VWér angreb jeg problemet således:
Jeg lavede min egen justerbare fjederplade! Sådan en har jo et bund stop. Og det endte med at den var mere vigtig end sænkningseffekten. Fordi men lidt modificering af den oprindelige plade jeg lavede, kunne jeg så justere hvor langt ned hjulet "måtte" gå før den ramte stoppet.
Det virkede faktisk ret godt. Eneste ulempe var at det sagde DUNK! omme bagfra når pladen ramte stoppet. Men hellere det end en ufrivillig tur i botanikken.
Det Farmeren snakker om er at man kan shimse Z-baren op så effekten indtræder tidligere.. Originalt virker den først efter bilen er god i gang med at krænge..
Men hvis bilen ikke skal bruges til rally i KBH`s gader så drop det lort..
"Muffler Mike" det ville svare til "LYDPOTTEMORTEN"
Kan du lide det Morten?
Vil du hellere hedde det?
Okay, du svarer ikke....
Nu hedder du officielt lydpottemorten - tilykke med det!
Gustav Bremsespor? :-/
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Knastaksel Kasper, Gummibøsnings Gustav?
Krumtaps Kaj, Plejlstangs Per, Topstyks Tonny, Ventil Viggo, Bagbremse Bent, Gearstangs Gert, Forbro Finn... Hmmm For satan da jeg tror sgu der er en del til os alle herinde.. :) Pøøøøw
Det lyder bare ikke så godt på dansk.
CRAZY PAN GUY - Skør bund fyr?
Lyder som en sygdom fra middelalderen
MUFFLER MIKE - Lydpotte Michael
EVIL K´NIEVEL? - den ondeste kniv i skuffen?
Hvordan mon det er at være engelsksproget?
Så lyder alt jo dumt?
G. Chief of arms...
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Soon i discovered that this rock thing was true.. Jerry Lee Lewis was the devil.. Jesus was an architect previous to his career as a profet.. All of the sudden i found myself in love with the world.. So there is only one thing i could do.. Its dingedingdang my dangelonglinglong.....
Where you come from is gone... Where you thought you where going to was never there.. Where you are aint no good unless you can get away from it...
;D
JESUS BUILT MY HOTROD !!!
Hold da kæft Moderknepper.. Du kan fandme din lektie.. Intet går forbi din næse... COOOL jeg havde faktisk regnet med at du gættede den... :D
Jesus build my car.. Its a love affair.. Mainly Jesus and my Hotrod...
the only good thing that's creeping in this city
elvis had 55 but this one is mine
japanese cars man such a pity
am radio suits me fine
mean machine
mean machine
my daddy said son your gonna drive me to drinkin'
mean machine
mean machine
brakes good tires fair burn it
Tror du seriøst du kan få mig i den her battle??
Sugar ray..
Fra Albummet Lemonade and brownies... Her er resten af teksten..
The only good thing that's creeping in city
Elvis had fifty but this one's mine
japanese cars, man, such a pity
am radio suits me fine
mean machine [x2]
my daddy said son your gonna drive me to drinkin'
mean machine [x2]
brakes are good, tires- fair
every now and then I drive just to get away
eatin' up two lanes I gotta find Sugar Ray
can't stop now gimme all your money
sometimes I drive slow, sometimes I drive quick
mean machine [x2]
my daddy said son your gonna drive me to drinkin' [x2]
don't you dare mess with my mean machine it's long and slick and olive green [x3]
a '68 coupe is all I need
so don't you dare mess with my mean machine
Jesus saves, Domi shoots and scores
I'm with stupid, caught my finger in the door
I'm wookin pa nub, like revenge of the nerds
but my ass it's a play on words
mean machine [x2]
my daddy said son your gonna drive me to drinkin' [x2]
don't you dare mess with my mean machine it's long and slick and olive green [x3]
a '68 coupe is all I need
so don't ya dare mess with my mean machine
don't fuck with it
HEHE No sweat....
God damn drenge.....I kan jeres kram. Dog er i også en lille smule syge i roen ;-)
Husk dog på at dette indlæg handler om z-bars og ikke Elvis eller hvem det nu end måtte være :P ;) :o ;) Måske Travelling Wilburys, som jeg ved Kasper/KKWA var rigtig glad for til BIC!!! Eller var det White Snake eller måske enda Scorpions??