Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Forstærke bund?

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Davs!

Jeg går og skuler lidt på en bund(fra en 1200'er) jeg har liggende som jeg godt kunne tænke mig at lave lidt sjov ud af her til vinter og jeg tror der kunne blive en fin lille ræser ud af den.

Men da jeg jo er en meget lovlydig jyde vil jeg gerne have synet bilen som den er(dvs med forhåbentlig lidt over 200hk i bagenden) så går jeg ud fra at bunden skal forstærkes for at det kan godkendes(tuv måske?). Hvordan ville i gøre hvis i skulle gøre det? Jeg havde overvejet at forstærke rørene til torisionsstængerne, det bil jeg gøre med nogle afstivningsrør fra den ydre del af røret og ind til tunnelen lige bag forsæderne. Man kunne ogå sætte en tværstiver på fra der hvor bumpstoppet går imod og ned til motorophænget for at gøre det en smule stivere. Andre ideer?

Hvordan ser det ud med syn og tuv godkendelser? Hvad skal godkendes hvis man modificere motorstørrelsen så meget. Grunden til at man skal ændre bremser etc er vel fordi man normalt forøger tophastigheden med motorstørrelsen, men hvis man nu laver omdrejningsbegrænsning på motoren så den alligevel ikke kan koere stærkere end de 120 som den orginalt kan i foelge bogen så er man vel sikret med hensyn til dem og kan dermed bruge orginalbremser eller hvad?

Er der slet ikke nogen herinde der køre med en kraftig motor og som har synet det? Der er ofte store motorer/biler til salg/fremvisning i stumpemarked/brugtmarked eller i projekt-forumet og er der slet ingen af dem der er synet/godkendt med de kraftige motorere? Jeg kunne godt tænke mig lidt info om hvordan man opnår en TUV godkendelse(ja, jeg ved at de letter ens pengepung en hel del) osv...?

Håber i kan smide et par vise ord efter mig og mit kommende vinterprojekt ;D

Med venlig hilsen
Niels
(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 54 years siden | | | |
hi,
tysk T
(permalink) Admin Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Nej det danske syn giver ikke mulighed for godkendelse af andet end det fabrikken (VW) tillader, dvs max. 50 hk i en type 1 (og endda kun biler efter ´65)

Man har også mulighed for at få lavet beregninger på div. ombygninger hos teknologisk institut, og derefter få dem godkendt, men der er ikke ret store chancer for at T.I. vil godkende over 100hk. i en vw. -og så skal der betales ny registreringsafgift..

Det danske bilsyn-system er ikke ret velvilligt ovorfor vores hobby, -man kunne sige at de opfordrer til "civil ulydighed", desværre langt fra det enste sted i den danske lovgivning.

Hvis du vil have en godkendt vw med over 200 hk. så køb en vr6....
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hej

Det var da lidt traels, dvs at man skal koere rundt med risikoen for at blive holdt ind til siden og faa rykket bollerne af fordi man har en lidt stoerre motor i enden...Er der nogen herinde der har proevet det?

Jeg saa paa et tidspunkt en bobbel herinde, tror jeg, hvor vedkommende havde en 911 6-benet motor paa sin nyindkoebte bobbel og han skrev at den var godkendt(TUV) til det, hvordan haenger det saa sammen?

Lad os nu antage at jeg kun koerer i det moerke jylland med den, vil bunden saa begynde at kroelle i min fine lille cabriolet raeser hvis jeg fyrer de 250hk af? Det bringer mig lidt tilbage til mit oprindelige forstaerkningsspoergsmaal om hvorhenne jeg boer forstaerke den...?

VWMorten>> en VR6? tjaaa, en hjemmebygget(ombygget) raeser som er synet(altsaa med afgifter etc) kunne nemt blive lige saa dyr som en VR6'er...Vr6'eren er saa bare ikke luftkoelet:-)

MVH

 Niels
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Nej man kan ikke få en Bobbel godkendt med 200HK. Men prøv at komme til syn med nogle biler der i øvrigt er i orden. Så har vi i Aalborg synet og godkendt et par stykker med 2,4L Type4. Vi vil gerne prøve at hjælpe, men kom med nogle biler der dur´
Kør med en bøjle bag under motoren så holder det også til 200HK. ellers prøv at se på nogle af de afstivninger man bruger i käfercup. Eller prøv at se hvordan en Porsche 356 er lavet.

Franke
(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 54 years siden | | | |
hallo,

kun en pundplade fra en automatik er perfekt i tyske kredse. denne bund har de såkaldte "schræglenker" bagerst til gearkasse etc. disse plader eller ombyggede "schræglenker 1302/1303" med indsvejset rammehovede fra 1965 -> er den eneste mulighed. du kan sagtens benytte en veterangammel automatikbund til det i tyskland. pga. stelnummer kunne man evtl. spørge hos jer når bilen har haft "afgifter" i danmark?

man kan læse meget om det i bogen fra helmut horn -> bodengruppemtherapie.

så var der også nogen der savede toppnen af en  porsche 914/6. de puttede karossen fra en 1303 på bunden. disse bobler kaldes "NordStadt Kaefer" -> jeg tror vi har 3 af dem endnu i tyskland. de blev synet som porsche 914/6 pga. af stelnummer - men med karosse fra en bobbel - eller var det omvendt - jeg har glemt det >:(

en af mine bekendte bygger en type3 variant fra 1972 med porsche 911 opboret på 3,6 liter - aner ikke om det hele fungerer - han er lidt småtosset.

no fun - no future

jens

(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
[quote author=Frank Andersen link=board=teknik;num=1025255454;start=0#4 date=07/01/02 kl. 23:30:18]Nej man kan ikke få en Bobbel godkendt med 200HK. Men prøv at komme til syn med nogle biler der i øvrigt er i orden. Så har vi i Aalborg synet og godkendt et par stykker med 2,4L Type4. Vi vil gerne prøve at hjælpe, men kom med nogle biler der dur´
Kør med en bøjle bag under motoren så holder det også til 200HK. ellers prøv at se på nogle af de afstivninger man bruger i käfercup. Eller prøv at se hvordan en Porsche 356 er lavet.

Ok! Rart at hoere saadan en som dig sige det, rart at du kikker med herinde!

Anyway saa vil jeg tage imod dit raad og kikke lidt rundt de ting du naevner. Tak!

MVH
 Niels
(permalink) Jorgen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
JJ_Flensborg skriver om "schräglenker" der hører til vw med automatik.

Jeg fandt en tegning - men det ligner da alm. 4 ledet bagtøj?

Hvad er det helt præcis der gør automatik versionen stærkere?

Mvh Jørgen
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Jørgen.

Mener ikke der er nogen forskel på automatik /02/03 bagtøj, men hvis du får en automatisk bund, så har du jo 4 ledet bagtøj og rammehoved til forbro...
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
8) Nu er det ikke fordi jeg skal gøre mig klogere end jeg er.. Men jeg ved to ting.

1/ Tyskland og danmark er to VIDT forskellige ting. Dermed også T
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Mbechmann Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Faldt lige over disse billeder. Det er en Boble med en VR6 motor i. Den er bygget i Sverige og er til salg for 70.000 SEK.

Det er da lidt cool at bygge sådan en, selvom den ikke længere er luftkølet:

http://w1.859.telia.com/~u85917051/bubbla/020817_rm_traff_007.jpg

http://w1.859.telia.com/~u85917051/bubbla/DSCF0165.JPG

Den ser nu ret godt ud som tagsænket. Stilen holder da på en eller anden måde.
-------------------------------------------
Michael

Reply

You must log in to post.