Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
12:10 Karsten_vw: Glædelig jul ?
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Pakning af 1200 motor.

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hej Freaks

Jeg har en 1200 motor som er begyndt at spilde lidt med olien, den trænger nok til nogle ny pakninger osv.
Hvor stor en opgave er det at gå i gang. Jeg har aldrig haft den skildt af før. Er det et overkommeligt projekt, for en vw nybegynder??
Hvis der er nogle som har nogle godt trick og råd til hvordan jeg griber sagen an, så må i godt spytter ud :)

Altså jeg har før haft andre motore skildt af og lavet reperationer osv. men atdrig en 1200 bokser.

david
(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 55 years siden | | | |
hallo,
du mangler lidt specielt værktøj til en lille pris - jeg kender kun de tyske navne til det:

schwungradhalteklaue - koster 9,90 euro hos http://www.hoffmannspeedster.de
kupplungsyentrierdorn - koster 5,00 euro hos http://www.hoffmannspeedster.de

og det hjælper meget med en stor rullende donkraft, som kan hæve en bobbel op i bagenden på ca. 60-70 cm ...

alle boxermotor hat 4 skruer i ophæng. mere er det faktisk ikke. så skal man pille alle ledninger til carburator, tænding (elektrik, generator) og varmen fra. koblingen behøves ikke. disse 4 skruer findes under bilen hved gearkasse/motor og over starteren på højse side bag hjulet (skal løses baghved motorklappen udvendig bag blæsekassen til højre)  og under bilen oppe hved koblingsarmen ...

når du endelig har løsnet denne motor, kan du lægge den ned og hæve boblen med den store rullende donkraft op på 60-70 cm (husk at sikre bilen), sådan at du kan skubbe motoren ud bagerst.

til selveste motordemontering - den har i 90% af oliedryptilfælde en defekt simmering bagerst hved selveste "schwungrad" - den skal du løse med den såkaldte "schwungradhalteklaue". se også på den såkaldte o-ring ved den store skrue (36). normalt skal man skifte den store skrue (hohlschraube) iflg. volkswagen reparationsvejledning pga. fare for instabil montering næste gang - i nødtilfælde er den god nok ... skruen kan kun løses og monteres med denne "klø" - og der er forskel på kløerne op til 1965 og så fra 1965 til idag ... - den har to forskellige sider til greb - den der "halteklaue".

jeg anbefaler altid skiftning af simmering, pakningerne til ventilkapslerne hved topstykker, oliedimsen nedenunder med 6 skruer og ventilarmenes gummimanschetter mellem topstykker og selveste motor.

et set pakninger koster kun 12-15 euro komplet til en 1200ccm - husk at der er forskel mellem 1200 og 13-1600ccm i pakningerne!!!!

a.s.a.p.

jens

(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Når oliepletten opstår under bilen mellem gearkasse og motor, tyder det så ikke på at det er den der simmering ?.
Er det den der bliver poppet ud ved for stort slør i motorblokken mht krumtappen ?

Er det kun "schwungradhalteklaue" man har brug for ved udskiftning af simmeringen.

så skal jeg nok også igang, men på en splitbus er det heldigvis en leg at rulle motoren ud .-)

mvh Ronnie
DSK

 
(permalink) Admin Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Rolig nu..

Hvor spilder den olie fra..?

Hvis du okke ved det, så må du give den en ordentlig motorvask, så den er helt clean, derefter starte den.

-når du så holder øje kan du se hvor den drypper fra..

Det ville være lidt spildt arbejde at splitte hele motoren ad hvis det eneste der er utæt er en ventildækselpakning.

Hvis det er et stødstangsrør der er utæt, findes der stødstangsrør du kan montere mens motoren er i bilen.

If it ain´t broke, don´t fix it..
(permalink) KKWA-dsa Member
Skrev for 55 years siden | | | |
De stødstangsrør du snakker om Morten er de de blå som skrues sammen eller dem med fjederen.. Ingen af dem har virket skide godt på de biler jeg har set dem monteret..  
Org. er super.. Resten er nødløsninger som virker til en skagenstur men så heller ikke længere..
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
tja ..

olien kommer ud nedenunder:-)

Ok, motoren har max kørt 100 km siden jeg smed den i bussen, som står hos svejser pt. Den var pæn før jeg "pudsede" den, den fik nye ventildækselpakninger men
stødstangsrørene virkede rene så de blev på.
Så jeg tror kun det kan være ved gearkassen ..men helt klart jeg skal da lige checke det en ekstra gang.
Det er en X motor..så på et eller andet tidspunkt har den været gennemgået.
Hvad er egentlig den generelle holdning til X motorer, er "fabriksrenoveringen" udført  ok af de firmaer der fik lov af VW.
Jeg tænker her på motorer der har max har gået 20-30000 efter "X'et"  ikke nedkørte vrag.
just wondering ....

Ronnie L
(permalink) Admin Member
Skrev for 55 years siden | | | |
[quote author=KKWA link=board=teknik;num=1025248961;start=0#4 date=06/30/02 kl. 23:13:37]De stødstangsrør du snakker om Morten er de de blå som skrues sammen eller dem med fjederen.. Ingen af dem har virket skide godt på de biler jeg har set dem monteret..  
Org. er super.. Resten er nødløsninger som virker til en skagenstur men så heller ikke længere..

Der findes flere typer end dem du nævner her..-rigtigt at det er nødløsninger, men det er faktisk muligt at få dem til at holde tæt, og det er ca. 100 gange nemmere end at hive motoren ud og pille toppene af.

Kodeordet er omhyggelighed, og en REN motorvasket motor, start motoren, check igen om de er tætte, og ret evt. på dem hvis de ikke er..
(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 55 years siden | | | |
hi,
de såkaldte x-motorer er fine! jeg har selv 2 styk. det er nogle motorer, som er blevet opbygget påny hos folkevognsforhandlerne. jeg tror endda, at selveste volkswagen har været ansvarlig for reparation i den centrale afdeling hved hjælp af volkswagens interne reparationscyklus. måske har man en "spindlet" enkelte motorer X, men det skulle da være fuldstændig ligemeget, om motoren har et lager på 0,25mm mere i diameter i  kraniet.  bare den er fin i stand og fungerer - og at man tjekker motoren alle 5.000-10.000 km. så bliver man glad med den - og husk olieskift  :D

den der simmering - den er skyld i 90% af oliedryp. det er erfaringer fra de tyske eksperter og forer hvor folk snakker med hinanden online. det har jeg været med til siden 1996 med alt den snak. jeg tjekker altid først simmeringen. ventilpakningerne er småting, det klarer man i minutter. husk at motoren skal køre i 5 minutter efter skift og ventilpakninger. så skald man kigge ned under bilen, om der ikke drypper olie på de der varmefiduser ... der er et typisk problem, at ventilpakninger ofte ikke er 100% tæt efter skift pga. forskubning etc.

udskiftning af simmering i en type2 splitbus er småting - husk en kop kaffe og småkager til dette job 8)

jens
(permalink) Admin Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Mht. de der stødstangsrør man kan montere uden at splitte motoren ad, så bruger man dem kun hvis der er et enkelt eller to rør der er utætte.
Hvis der er flere, så er det ud med motoren og på med 8 nye..
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hey Jens

tak for positiv omtale af x motorene, godt da jeg både har en t1 og t4 med x på.

Ang. splitbus...er det ikke dig der har en 64' westy ..for så er vi jo klubmedlemmer i Herbie.

hvis det er hvordan går det så med den ? en ser lidt træt ud på Herbies hjemmeside ;)

Nå ..Jeg må hellere lege med simmering

hej fra Ronnie
(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 55 years siden | | | |
hi ronnie,
jeg solgte den dooble door T1 fra 1966, som man kan se et billdede af på http://www.herbie.dk. jeg hentede den sammen med henrik i sverige i midtsommer 2000. i mellemtiden har jeg fundet en original T1 westfalia SO34 fra juni 1963 med det lille vindue bagerst og de store bremse M216 til den store motor - supergevaldigtsjælden fund -> utroligt! men jeg vil først blive færdig med min ovaler cabrio fra marts 1957, som jeg købte nær lichtenstein i midtsommer 2001. bunden er færdig og nu kommer svejsningen - den er klar næste sommer.

check:
http://www.home.foni.net/~jjess/so34/so34.html

det er virkelig et utroligt fund - meget sjælden pga. bremserne og den store motor og det lille vindue og de 12 volt.

---

held og lykke med simmeringen!

jens
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
ok jens

Spændende bus du har fundet der :-)
Er der meget svejse arb, den ser lidt tør ud ?
Kender du SO 36 , sådan en var jeg med nede og hente i December i en lille by syd for Stuttgart, desværre ikke min men Lars DSK. tjek evt http://www.splitbus.com

For lige at holde mig til emnet.. kan man putte
styrehusfedt (vistnok sølvfarvet) i reduktionsboksen når den drypper og man ikke gider skille den ad da man alligevel
vil konvertere til straight axle eller IRS.
Det var da lidt med olie at gøre :-)

hej fra Ronnie




(permalink) jj_flensborg Member
Skrev for 55 years siden | | | |
hi ronnie,

jeg har en camperbog om alle westfalia fra T1 camperboksen 1950, so22 og helt op til modellerne til 1992 (type2/t3). jeg kigger ind i den vedr. so36 - den kender jeg ikke. det må da være noget mellem so42 med bordet i midten og so34 med klapsofa i forreste bænk.

min so34 er næsten fin i bunden. der skal svejses lidt, men det er småting. indvendig skal jeg reparere på skabene, da en musikdjunkie har lavet huller til højtaler. forklædningen indvendig er af træ - det må være kirse - eller lignende. den skal laves ny - jeg har originaldelene som mønster. den skal laves klar - men ikke perfekt. der skal jo laves noget i fremtiden de næste 20 år  ;D

--

det der fedt - det duer ikke! du skal ha`denne simmering ud. den skal skiftes. det er lidt arbejde, men du bliver glad for det når den er færdig. jeg ville aldrig sjuske med det - ikke på det sted. det nytter ikke noget - du bliver ikke glad med det. der er for mange kræfter og bevægelse i det. andre har prøvet der før de sidste 50 år, de blev heller ikke glad med det. ellers ville vi jo kunne læse om din superfede ide rundt omkring i nettet - men jeg aner noget om, at de tyske forer heller ikke har haft held med det. simmeringen koster kun 6 euro - der er kun arbejde i det - begynd på det - du klarer det sagtens - men husk den der "klø" til løsning af svinghjulet - den går ellers ikke. og lav en markering på svinghjulet - så kommer det igen på samme plads. og til koblingen skal man ha`den der "znetrierdorn" - den koster ikke meget ... hvis man nogensinde har problemer med svinghjulet og afbalencering på det, så skal den drejes ca. på 270 grader - men der er nok mere til tzpe4 motorer med meget kraft.

husk kop kaffe inden start af projektet!

jeg fik selv også ny simmering ind i min 1600AS på min grønne cabriolet. den gamle var kun igang i 2 år inden den gik i stykker. jeg fik mig en ny original VAG simmering, mens den gamle var en eller anden billigfidus fra sydamerika etc ... man skal huske så meget.

jens
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
hi jens

jeg har sjovt nok lige bestilt kloen, til koblingscentrering  har jeg "pinden" fra en gl gearkasse og så har jeg en 36 mm top svejset på 1 meter stang.
Kaffe er ok, men jeg vil hellere drikke tyske dåseøl.  

Ang.  fedt så var det reduktionsboksen jeg ville proppe det i, den synger lystigt ved 80 km/t. Og den drypper også :-)
Et gammelt trick er at putte en banan i den !
jeg skal ikke køre så langt med den da bussen skal slammes.

Er der nogen af jer tyskere der kører med droppede spindler
på splitbusserne. Nu kan de fås til 300 $ uden "core_exchange" i usa. Det er billigt !!

Jeg skal nok behandle min motor pænt !

hej fra Ronnie



Reply

You must log in to post.