hallo,
du mangler lidt specielt værktøj til en lille pris - jeg kender kun de tyske navne til det:
schwungradhalteklaue - koster 9,90 euro hos
http://www.hoffmannspeedster.dekupplungsyentrierdorn - koster 5,00 euro hos
http://www.hoffmannspeedster.deog det hjælper meget med en stor rullende donkraft, som kan hæve en bobbel op i bagenden på ca. 60-70 cm ...
alle boxermotor hat 4 skruer i ophæng. mere er det faktisk ikke. så skal man pille alle ledninger til carburator, tænding (elektrik, generator) og varmen fra. koblingen behøves ikke. disse 4 skruer findes under bilen hved gearkasse/motor og over starteren på højse side bag hjulet (skal løses baghved motorklappen udvendig bag blæsekassen til højre) og under bilen oppe hved koblingsarmen ...
når du endelig har løsnet denne motor, kan du lægge den ned og hæve boblen med den store rullende donkraft op på 60-70 cm (husk at sikre bilen), sådan at du kan skubbe motoren ud bagerst.
til selveste motordemontering - den har i 90% af oliedryptilfælde en defekt simmering bagerst hved selveste "schwungrad" - den skal du løse med den såkaldte "schwungradhalteklaue". se også på den såkaldte o-ring ved den store skrue (36). normalt skal man skifte den store skrue (hohlschraube) iflg. volkswagen reparationsvejledning pga. fare for instabil montering næste gang - i nødtilfælde er den god nok ... skruen kan kun løses og monteres med denne "klø" - og der er forskel på kløerne op til 1965 og så fra 1965 til idag ... - den har to forskellige sider til greb - den der "halteklaue".
jeg anbefaler altid skiftning af simmering, pakningerne til ventilkapslerne hved topstykker, oliedimsen nedenunder med 6 skruer og ventilarmenes gummimanschetter mellem topstykker og selveste motor.
et set pakninger koster kun 12-15 euro komplet til en 1200ccm - husk at der er forskel mellem 1200 og 13-1600ccm i pakningerne!!!!
a.s.a.p.
jens