Hej
Kan man ombygge/ændre en 1300 '68 til at kunne køre på blyfri benzin?
/Kurt
ja. det nemmeste er at køre på blyfri sålænge det holder
dernæst købe 2 nye topstykker til blyfri.
det billigste hvis man har gode forbindelser er at få sine egne lavet om, såvidt jeg ved er det noget med rustfrie ventiler
eller andre ventilstyr er ikke helt sikker, men jeg har nu kørt i 3 år/ca 18000km på blyfri, med org topsykker uden problemer, men ingen garanti for at DIN kværn holder til det.
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
Du skal ikke være nervøs for at bruge blyfri benzin. jeg kan være i tvivl når du snakker om 1968. Jeg kørte mange kilometer med en 1200 motor fra 1974. Jeg kontrollerede så ventil spillerummet hver gang jeg skiftede olie ( 6500km ) Jeg tror ikke det ændrede sig og jeg kan ikke huske om jeg justerede på noget i løbet at 25000km. Ingen problem overhovedet.
Med hensyn til at "bygge om til blyfri" Så vær sikkert forvisset om at i det øjeblik man bruger andet end det der blev brugt på VW-fabrikken, så bliver det dårligere. Brug så meget originalt som muligt. Alt andet er salgsgas. Bilfabrikkerne bruger ikke rustfrit. Det er ikke så godt som en stålventil med forkromet skaft. Det ville være meget billigere at bruge en rustfri. De originale er ifølge fabrikken smedet sammen af 3 forskellige materialer.
Jeg har i mange år sagt " man skal aldrig lave om på noget fabrikken har fundet ud af er godt " Det er der så nogen af mine bedste venner der griner af ?? :-*
Jeg har læst et sted at VW selv siger at alt efter 08/1968 kan/må køre på blyfri . Det har netop noget m4ed ventilerne at gøre Grunden til det er sådan er,at på det tidspunkt begyndte man at tale om blyfri i Californien. Så tog VW konsekvensen og lavede det hele så de kunne tåle det.
Som Frank nævner, er det IKKE nødvendigt med rustfri veniler. Det er rent salgsgas. Men 8 compound (læs originaltype) ventiler er tit ligeså dyre som et sæt rustfrie !!!
Med mindre motoren har rendt mere end en 4 - 5 gange rundt om jorden, ville jeg bare køre på blyfri, osse på de gamle 64 - 69 motorer, og så holde øje med dem. Selvom det skulle ta´lidt mere på dem, går de jo ikke i stykker bare de ser blyfri skiltet.
Nu bliver jeg jo nysgerrig...
Hvad konsekvens kan det ha'?
Farmer du skriver "..og så holde øje med dem", hvad er det lige man skal bemærke?
~Mette
-------------------------------------------
~Mette
Mette,
det man skal hølde øje med er, at der ikke pludselig bliver meget slør i ventilstyret - og at ventil spillerummet er ok.
Jeg kan ikke lige huske slidgrænsen i hovedet, men jeg mener at Berg engang skrev at hvis man kunne vrikke "fjederhatten" med ventil mere end 1 mm. så er det tid at skifte styr.
Det der kan ske er at overfladen på ventilen kan begynde at krakelere så ventilen slides og bliver tyndere, samt selvfølgelig alm. slid i styret.
Det med overdreven slid på selve ventilen har jeg kun set 2 gange i min tid med VW´s Så det er altså ret sjældent.
Hej Farmer,
Tak for det mere uddybende svar - dem kan jeg bedre li'..
~Mette
-------------------------------------------
~Mette
Jeg kører med blyfri på alle mine motorer, fra 30hk til 170hk, jeg har aldrig set nogen skader på motorene som stammer fra benzinen...
Vi er så heldig stillet at VW kører med aluminiums topstykker
og det kræver at der bliver monteret stål ventilsæder. Som Farmer
skriver har fabrikken forberedt biler efter 08/68 til at kunne kører
på blyfri benzin, men dette gælder altså kun topstykker som er
lavet i Tyskland. Om de brasilianske og mexicanske toppe
klarer sammen krav er jeg ikke sikker på. I USA er der solgt
i tusindevis af toppe som IKKE kan kører på blyfri benzin.
Disse topper er solgt gennem forskellige forretninger/værksteder
, men fælles for dem er at de har købt toppene hos VW's
underleverandører i Mexico. Samtidig har man kunne købe
toppe til blyfri benzin fra samme leverandører til merpris.
Måske har man lanceret toppene til blyholdig (eller bly erstatningsmiddel)
benzin for at kunne presse prisen op på
de andre ? >:( >:(
Hele problemet med blyfri kontra bly benzin ligger i ventilerne
og ventilsæderne: Blyet smører kontaktfladen mellem ventilen
og sædet. I ældre VW motorer og biler med støbejerns
topstykker (eks gamle Volvo'er, USA biler etc.) vil der opstå
microscopiske punktsvejsninger hver gang ventilen rammer
sædet, hvis der køres på blyfri benzin. Dette vil med tiden
lede til utætte ventiler og ødelagte ventil sæder. Dette sker
dog ikke på en eller to tankfuld blyfri benzin. Man skal altså
have ventiler, ventilsæder og til dels ventilstyr som har selvsmørende
egenskaber og som ikke laver denne punktsvejsning mellem
ventil og sædet. Man skal i VW sammenhæng ikke tænke
på ventilstyr til blyfri benzin fordi alle VW er født med styr
i en messing/bronce legering med meget gode selvsmørende
egenskaber.
Mvh
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland