Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Cylindersæt

Tags:
No tags yet.

(permalink) JP Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hej!! Er der nogle der ved hvor man kan købe et 2,0 cylindersæt til en 1300??
Eller bare nogle der ved hvad jeg skal gøre ved min motor for at få nogle flere kræfter??
Jeg ved ikke så meget om det, jeg er 16 år og er ved at lave en 1300 fra 1970.
Hvis der er nogle der har en størrer motor til at ligge er jeg også interesserede.
Email: jakob_peder@hotmail.com
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 55 years siden | | | |
At lave en 1300 om til en 2,0 er måske lidt i over kanten, da en 1300 (såvidt jeg ved) har mindre smøre kanaler end en 1600 motor. Ligeledes skal du til at beabejde i blokken for at få plads til cylinder kittet. Endelig skal du huske at du skal betale afgift af de ekstra hk, men alt dette er der sikkert andre her på vwnettet der ved mere om end mig

Mvwh. Lennart Haardberg Nielsen
(permalink) BuggyBoy Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Jeg har næsten samme spørgsmål:
Jeg har en std. AB 1300ér stående (44 HK  :o WOOOOOW)... Ville gerne lave den om til 1914ccm. Er det noget i ville anbefale eller skal jeg finde en andel blok at bygge på? Det ville være så dejligt nemt med 1300éren da der ikke vil være nogle synlige ændringer på den... Jeg vil helst ikke ha en type4 liggende bag i... Det tiltrækker lidt flere strissere end 1300éren  ;)

Facts: Jeg vil gerne opnå noget i stil med 120 hk. Hvad skal jeg gøre ved den ud over nyt cylindersæt og to dobbelte webere... ??? Og hvad tror i projektet vil komme til at koste mig?

Tak. BB.
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 55 years siden | | | |
I første omgang tror jeg primært, at projektet kommer til at koste dig lidt omtanke og planlægning.
Et ønske om flere hestekræfter er selvfølgelig reelt og forståeligt, men projektet bliver næppe vellykket, hvis du bare smider dobbelte Webere og større cylindre på din eksisterende motor. Selvom Boblens motor er forholdsvis enkelt opbygget hænger tingene sammen - både indeni motoren og med resten af vognen. Når du griber ind et sted i sammenhængen, er der sandsynligvis 10 andre ting, så du også bliver nødt til at tage i betragtning.
For eksempel er der et kølingsspørgsmål, der trænger sig på. Skal du have en anden blæser, en anden oliekøler, en kraftigere oliepumpe for at få kølet toppene nok og skal sumpen så også gøres større, for ikke at blive pumpet tør? Hvad med krumtap, knastaksler, gearkasse og kobling - kan de klare de flere hestekræfter? Er tændingsanlægget godt nok, eller skal det også skiftes?
Og hvad sker der så lige med køreegenskaberne, når du går fra 44 til 120 HK? Er du overhovedet i stand til at styre og bremse fornuftigt med de flere kræfter?
En ombygning af den kaliber kræver at man er klar over hvad det er man vil have og planlægger og ombygger efter en plan. Det er ikke nok at sætte større cylindre på det ene år, skifte karburatorer det næste og pille ved resten hen ad vejen. I hvert fald ikke hvis du vil have en motor/bil, der kører fornuftigt.

Mht. ikke at fortælle myndighederne at du har bygget bilen om, skal du lige være sikker på hvad du evt. kan rode dig ud i. Sandsynligvis kan du køre i bilen i mange år, uden at nogen finder ud af hvad du har lavet, men hvis uheldet er ude og bilen evt. bliver (total)skadet og skal gennemgås af forsikringsselskab og bilinspektion kan du regne med en ganske stor bøde.
En af mine kammerater lavede et lignende nummer med en gammel militærjeep, kørte rundt i den mens den hverken var halvt eller helt færdig, kørte ind i en diplomatbil, der naturligvis stak af fra ulykkesstedet, fik bilen erklæret totalskadet og beslaglagt, fordi den ikke så helt original og lovlig ud. Det kostede ham en klækkelig bøde, ingen erstatning fra forsikringsselskabet (hvor han aldrig mere får noget forsikret) og en betinget frakendelse af kørekortet i to år.
Spørgsmålet er så om det var det værd?

Jeg siger ikke, at du ikke skal lave ombygningen, men jeg siger at projektet bliver mere vellykket, hvis du laver en færdig plan og holder dig til den - og iøvrigt lige tænker dig lidt om, inden du kører dyret ud på landevejen som en standardbobel.



(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Det vil koste 25-30000kr.
Du skal bruge kølingen fra 1300 44HK Det er det nyeste VW har lavet. Oliekanalerne er også de største.
1300-1500-1600 Kører med samme blok, krumtap, osv. så det er ligemeget.
Det er ikke ulovligt når du tuner den org. motor. men den kommer da heller ikke til at yde mere end 75HK vel ? ;)
Med en god bil og skivebremser går det nok. Men er det et vrag finder vi noget andet.
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Og der kom fagkundskaben så ind i billedet *GG*
Jeg skal lige være med Frank. Vil det sige, at der kan tunes løs på den originale motor så meget man har lyst til, uden at bilen skal godkendes igen?
Jeg troede at der var en 20% grænse for effekten, som man skulle holde sig indenfor, hvis bilen ikke skulle omregistreres/godkendes igen?
(permalink) Rolf Member
Skrev for 55 years siden | | | |

Der var desværre indsneget sig en fejl i min email adresse,
men det skulle være ok nu.
Reglen om de 20% effekt forøgelse (og max 25 % moment forøgelse) gælder hvis man skifter motortype, eks putter en type 4  eller en Golf motor i en type 1. Når det drejer sig om at tune/optimere den orginale motortype gælder fabrikkens angivelser for maximal motor effekt og drejningsmoment.
VW har nogle anvisninger på hvad der kræves af ændringer på styrtøj og bremser for at øge tophastigheden. Fabrikken regner ikke så meget med effekt, men tophastighed og omregner så bagefter dette til motorydelse. og for en type 1 efter 1968 er dette ca 70-75 hk.

Jeg har en kopi af disse anvisninger fra den danske importør og vil gerne hjælpe dem af jer der har brug for det.  Det eneste jeg ønsker er at jeg kan få dækket mine udgifter til papir og porto. Send mig en mail, [email]rolf@christensen.ac[/email] , og jeg vil samle nogle stykker af gangen.
Mvh
Rolf

-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) JP Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hvordan får jeg de 70-75 hk. ud af min motor?? Hvad vil det ca. komme til at koste?
(permalink) micha racing Member
Skrev for 55 years siden | | | |
hej med jer ang. motor byg 70-75 hk kan jeg fortælle at jeg med 1600ccm smede cylindersæt ,med 276 knast, 26mm olie pumpe, bearbejdet toppe (orginale 1600 toppe) og fået det hele afblanceret sammen (krumtap+svinghjul+trykfod) og afvejet plejstænger,009 fordeler, men stadigvæk med orginal karburator (1600 model) har hivet 75 hk så det kan laves for små penge, det der er vigtig er at få alle delene balanceret sammen så for du også roligere motorgang (hk), men skal du have 120 og op efter så kan du hurtig regne med 30000kr

mvh thomas ;D
-------------------------------------------
vw replica 356 coupe med 2387 turbo , vw brazilla , pro street oval, early bay 1971 slamfalia :)))
(permalink) Anonym Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Ja det er korrekt med den fremmede motor og 20% men man ser ikke på moment. Det er vist noget fra Sverige der har sneget sig ind.
Men bilen skal altid synes, for det er konstruktiv ændring.
Glem alt om std. karburator ved tuning. Det er jo dårligt at den org. motor kan holde lufthastigheden oppe. Det anderkendte tyske tuningsfirma, Oettinger, blev faktisk grundfæstet på VW´s største katastofe. 1302 og 1303 motoren opfandt de nemlig et sæt med 2 karburatorer til, så de kom til at køre ordentligt.
2 karburatorer og hvis man bruger en anden knast så sørg for at balancerøret , eller udligningsrøret mellem manifolderne laves i 1/2". det hjælper på tomgang og overgang fra tomgang. Altså ved kørsel med blød hat.
Jeg ved ikke hvorfor folk har så travlt med at skrive "smedede" stempler. Er det for at det skal være billigt ? For det er da en dårligere kvalitet end org. Det skulle kun være fordi man ikke kunne få andet eller få nogen med nogen smallere stempelringe. Altså hvis man skal køre over 7500 omdr. for så holder en smal ring bedre tæt. Salgsgas. Brug det org. hvis du kan.
(permalink) JP Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hvor kan man købe de forskellige ting henne til det?? Og hvem kan afblancere sådan noget??

Reply

You must log in to post.