Den optimale sommer-daily-cruiser.
Hej alle.
Har lige anskaffet mig en rustfri 56er. Jeg vil måske peppe den lidt her i løbet af vinteren. Min VW viden er dog indtil videre begrænset...så hvis nogle vil give mig "opskriften" på hvorledes jeg skal gribe mit projekt an vil jeg være glad:
Hvilken motor/bremser vil jeg gå efter såfremt jeg gerne vil kunne følge med trafikken idag (dvs 110 motorvej/rimelig acceleration/bremseevne i byen). Motoren skal helst kunne passe sig selv, dvs. ingen finjustering hver anden dag(dvs. ingen 2l djævle-motor)!
Er vi ude i en 1600 m. stor karb+ std. skiver eller hvad??? Jeg vil værdsætte alle bud/kommentarer!
mvh M
Altsåeh, det med at kunne følge med, osse på motorvejen, kan jo gøres med en trimmet 12 eller 1300 ccér. Jeg har i tidens løb lavet et par stykker af den slags, , der med lidt ændret karakterisk kører kanon og går osse langt på literen. (12 - 15 v. alm bl. kørsel) Omkr. 70 hk. Motorvejs cruise m. 130 km/t no problem.
Bortset fra det, er en 1600 cc. byget på den rigtige blok, det du kommer længst med rent costeffective.
Jeg laver et setup på 1600 ccm baseret på så meget std grej som mulgt. Men afbalanceret, optimeret vendehøjde, bearbejdede toppe, anderledes knast, tænding og udst. Alt andet std. Sådan en lille ka´l giver 66 - 68 hk v. 4500 rpm. og godt 10% mere moment end Std . Den trækker mere end std 1600 allered fra tomgang.
Samme motor med ex. Kadrons giver omkr 78 hk.
M.h.t bremser har du faktisk kun en mulighed for at opgraedere, - Compact discs. Ellers skal du hvertfald ændre dit boltmønster til 4/130, så har du nogle andre muligheder.
Hvilke ændringer skal der til på en 1300(enkeltportet) for at få den op på mærkerne?
Kan den samtidig køre langt på literen? Det lyder spændende.
Kurt
En 1300 enkeltportet!
My 02 cents would be:
Let svinghjulet 1 - 1,5 kg. Afbalancer de interne bevægelige dele. Monter evt et tungt remhjul. (Det behøver ikke være et BERG. Et hjemmelavet virker osse.) Få fat i en "211" trykplade. Eller solfjeder sammen med en lamell der biderr lidt mere.
Så ville jeg bruge en Scat C25 knast eller måske en Engle W100. WEB har osse et par gode muligheder, men de er lidt sværere at få fat i.
Topstykker adskilles og portes, sæde/ventil job, HD fjedre. C/r op på 8,5 - 1. (95 okt)
Så ville jeg finde et sæt T3 karbs der var OK eller få et sæt renoveret, og så et sæt høje indsugningsmanifolde & et godt speedertræk. Og så lave de modifikationer der kræves for at de kører perfekt.
Tænding. Renoveret T3 dizzy eller Bosch 094 sammen med en god spole.
Udst. En alm 1 3/8" grenrør f. eks sammen med en BX potte på siden af motoren el. lign.
Sådan en sød lille sag vil kunne give omkr. 60 hk og 95 - 100 NM. Og ja den vil kunne være meget økonomisk! Og den vil være MEGET sjovere end en std. fordi man ændrer karakteristikken på den, så den bliver mere omdrejningsvillig. Og man taber ikke bundtræk, man får mere!
En pige jeg kendte lidt til gennem en anden VW gut fik noget tilsvarende lavet for mange år siden. (Men på dobbeltportede toppe) Hun påstod hårdnakket at hun med lethed kunne køre 15 km/l. i snit v. alm bl. kørsel ! Ska vi så trække 10% fra i fejlvisning på speedo, så ligger vi stadig på 13,5 - 14 . Det er da osse rimeligt. Og der er ingen tvivl om at den med en let speederfod kan gå RIGTIG langt på literen. Op omkr. 16 km/l på langtur er ikke umuligt. Det er gjort før.
Hej
Tak for dit svar, jeg har lige et par spørgsmål.
Hvem kan lette svinghjul, hvad er en "211" trykplade, hvad er en BX potte?
med nybegynder hilsen
Kurt
En maskinarbejder der er mand for sin hat kan gøre det. Ellers er der en af os der kan få det gjort.
En "211" kobling er en model der oprindelig blev brugt i 1200 busser og Porsche 356A så vidt jeg husker. Den er noget kraftigere end std. og stadig 180 mm. selvfølgelig. Den holder en 1600 ccér med op til omkr. 70 hk uden problemer, medmindre man laver drag starter hele tiden. Så reducerer man kraftigt levetiden på lamellen.
En BX potte er en model der stammer fra en Citroen BX 1,6/1,9TD. Den har ind- og udgang i samme ende og er derfor ret nem at lave rørføring til. Jeg har ofte brugt dem på mindre motorer sammen med en Simons rørhaledæmper. Så giver de en fornuftig dæmpning og en behagelig lyd. Potten kan erhverves for ca. 400 kr. Rørhalen koster vist op omkr. 200 dask.
En købe tuckaway, klarer osse jobbet, men det andet lyder noget bedre. Og så er man fri for at udst. blæser lige ned i jorden under bilen og skaber en masse turbolens som forplanter sig helt ind i kabinen. Det larmer den jo ikke mindre af, og kører heller ikke hurtigere.
Måske skulle jeg osse lige nævne, for dem der vil være kede af at skulle splitte klodsen ad, at et sæt T3 karbs på høje manifolde og med 2" tragte sammen med en T3 tænding eller 009/094 dizzy - og den næsten obligatoriske bedre udst. faktisk giver en "formidabel" forbedring af motorens ydeevne, når den ellers er trimmet ordentligt.
20 - 25 % mere, altså 8 til i bedste fald 10 hk. (Og ca. 400 omdr mere i arbejdsområde.) Men hvad der er lige så vigtigt, momentstigningen er næsten tilsvarende. Og det er det der gør at motoren bliver meget mere behagelig at køre med.
Hej Farmer
Lige et spørgsmål, du skriver T3 karbs med 2
-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
Geunden til at man skal bruge "tragte" når man bruger t3 karbs på en type 1 motor, er at man skal forsøge at udglatte luftstrømmen igennem karburatorerne..
Det kan man enten gøre med længere indsugningsmanifolde eller med et rørstykke (tragte) før karburatorerne.
På en type 3 løses det af det store luftfilter, på weber/dells/kadrons løses det af en "extra" venturi inde i karburatorerne.
Mortens forklaring er rigtig nok. Det der sker er, at hvis ikke man bruger en tragt over karburatoren vil man se et fænomen som vi kalder "fuel standoff" Det betyder at der står en benzintåge over karburatoren ved højere omdr. det er motoren der skubber lidt benzin op gennem karben, men hjælper samtidig med at blande det næste benzin deer trækkes ud gennem fuldlast systemet. Hvis ikke man kører med tragte, får man hurtigt benzinvædede filtre og dårlig ydelse i højerte omdrejningslag.
Tragte er/ kan være gavnlige både på one on one, semi og multi manifold setup. Tænk bare på de gamle VW hot roddere. Det var ikke for sjov de kørte med kæmpetragte på deres 28 Pict karbs.
Det med de 2" ewr ikke noget jeg har fundet på. Det har vi tyvstjålet fra Bergs manualer. Og så har vi kigget lidt på hvordan de gamle Riechert og Okrasa sæt var opbygget.
Bottom line: Det virker!
Det her er virkelig lækkert læse stof for en Nattevagt, kanon folk der har så meget styr på motorer er så hjælpsomme.. Keep up the good work, for selvom jeg ikke skal bygge motor lige nu, kan man nemmere danne sig et indtryk af tuningen og se sammenhænget i de forskellige måder i bygger motorer på...!
Word Up Fra the Nattevagt...........
Super
-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
Er det muligt (og giver det noget) at montere dobbelt-portede 1600 toppe på en 1300
/Kurt
Tak fordi i gider dele alle jeres erfaringer med os nybegyndere.
1600 toppe passer ikke på 1300 cyls..
dobbeltportede 1303 toppe og 1600 toppe er stort set ens bortset fra boringen til cylindrene.
hvis din 1300 motor er enkeltportet så kør med den som den er, eller lav den om til 1600cc med et cylindersæt+toppe+div.
Ja ombygningen fra 1300 sgl port til dobbelt port med en center std karb kan vre forbundet med en H...... masse bøvl inden det kører. Men sammen med 2 enkelte karbs, fint. Men du skal lige være opmærksom på, at hvis du "bare" sætter 03 toppe over på din sgl port motor, så sænker du C/R ca. 0,2 - 1 .
Alle gode og informative indlæg, men jeg er blevet lidt forviret nu.
Jeg er ved at lave en 1300 motor om til 1600 med type 3 enkeltportede topstykker, for at få standard "look" men lidt mere pep. Er jeg ved at lave lort i den, eller er det ok.
Hvilken karb. hørre til motoren (det er en F), og kan den klare den større volume ?
Det eneste problem jeg er stødt på er at to støtte-boltene til topppene er for lange, men de kan vel skaffes i den rigtige længde ?
Mvh. TeddyC
Næ det tror jeg nu ikke du er.
Den karb der hører til en F motor må være en 30 mm Pict et eller andet. Hvis du bruger indsug og karb. fra 1300 motoren skal du allerførst lige huske at dyse den ca. 0,1 op på hoveddysen. Og måske skal den osse ha´en halv på tomgangssystemet.
Du vil få en del mere bundtræk end før, og osse lidt mere top. Men det bliver bund & mellem område der bliver størst ændring i.
1600 sgl port motorer er generelt lidt kortluntede, men så skal de bare ha et gear mere, så kører vi igen!
Du kan sagtens bruge din 30mm Solex på en 1600 med enkeltportet. Det kører en 1500 H motor jo også med. Det kører i øvrigt godt, men som Farmer siger den kører bedst til 4000 omdr.
Med hensyn til tragte på Type3 vil jeg tilføje at hvis ikke man kører med noget så forsvinder det brændstof som Farmer ganske rigtigt siger at de smider op og så dør motoren en sikker død, for det skal den bruge igen, især ved høje omdr.
Jeg mener dog at den rigtige længde er 4" altså 10cm ?
Læg i øvrigt mærke til at de tidlige Type3 ikke har ens dysning i højre og venstre karburator. Det skal man lige ændre hvis de skal køre uden det org. luftfilter.
Hejsa.
Jeg må sige. Som absolut nybegynder er der sq meget at holde styr på.
Men jeg ska sq nok få tingene til at hænge sammen i enden ;D
Lige et kort sp. hvilken motor er std. i en VW-1303 ? jeg mener at ha set flest med en 1600cc, kan det passe eller er den helt gal? ???
En anden ting er, lidt rettet til dig VWMorten, men andre er da også velkomne til at svare: Har du et sted hvor en komplet idiot af en nybegynder som mig, kan finde informationer om de forskellige VW bobbel-modeller, deres standard udstyr, hvordan de evt. kan moddes og andet nyttigt info?
Jeg ved jo jeg kan spørge jer om det hele, men for at spare lidt på jeres krafter så er jeg den type der sagtens kan læse en manual fra start til slut, så hvis sådanne tung info findes et sted vil jeg meget gerne henvises. (helst på engelsk, da mit tyske er noget H
Det har jeg: VWNettet..!!, masser af spørgsmål er allerede blevet forklaret herinde, prøv at bruge søgefunktionen..
Der er ikke ET sted som forklarer dig alt hvad der kan laves på en VW, så ville vores hobby jo være alt for forudsigelig og kedelig. Jeg har rodet med folkevogne i 15 år, og finder hver dag nye ideer og "trends" på websider, i blade, til træf, på gaden osv.
VWhobbyen er meget levende, og bliver påvirket af mange ting, det vigtigste er dig selv, din smag, din stil, og dine ideer.
Hjælp kan du altid få herinde, vi har experter på næsten alle VW-relaterede områder.. + det løse... ;D