:-/ :-/ jeg har et remhjul eller hva man nu kalder det det er det tændings mærkerne er på.ind mod blokken sider der et skapt hak men ud mod bagenden sidder der et bredt hak med bløde kanter ca.3-4 mm er så er mit spørgsmål hvad stiller jeg tænding efter inde eller ude :-/
-------------------------------------------
62 til salg ikke til valg
Det inderste hak(mod blokken).
jeg takker
-------------------------------------------
62 til salg ikke til valg
ka vi ikke få en udførlig anvisning på hvordan man stiller tændingen gerne med billeder da jeg er bedst til skibs diesel motorer (bare spørg scharling, sendte nogle dele mærket MAN B&W Original spareparts). mener jeg har set en stille tænding med en kontrollampe mens han drejede på fordelerhuset.
Hilsen Haardberg
VW har i mange år brugt at have et rundt mærke. Det er altid TOP.
Det trekantede mærke er altid tændingsmærket. På gamle motorer var der 3 trekantede mærker. Det var 0- 7,5 og 10 grader. Der stillede vi dem altid til spidsen mellem 7,5 og 10.
Nogle 1600cc type2 motorer har tændingsmærket på " den forkerte side" af top og skal tænde 5 grader efter top. De kører tit ad helvede til, men det er noget man har gjort for at afbrænde uforbrændt benzin ved påløb. Man ser også en vacuumdåse oppe på karburatoren der lukker spjældet langsomt i. Det er også for at brænde uforbrændt benzin af.
Hvis sådan en motor skal køre ordentligt, så sæt en strømfordeler i fra en personbil eller en transporter der er beregnet til at køre med 7,5 grader før top. Lav et andet tændingmærke eller brug den rigtige remskive. Der findes nogle afarter af 1302 der har en, grøn tror jeg, slange oppe fra karburatoren der skal stå 18 grader før top ved 1500 omdr. DE DUR´IK´ De skal laves om efter VW´s anvisninger.
Jeg kan ikke finde ud af at lægge billeder på men jeg skal prøve at forklare hvordan man stille tænding med en prøvelampe:
Prøvelampen skal forbindes mellem klemme 1 på spolen (det er den hvor ledningen fra strømfordeleren går på) og stel.
Først skal man ALTID kontrollere platin afstanden først og justere den. Det bedste er at bruge en kamvinkelmåler, men med nye platiner kan man godt bruge søgerblad.
Med strømfordelerdækslet afmonteret drejer man så motoren med uret til man kan se at rotoren i strømfordeleren står ved cyl.1. Der sætter man motoren på tændingsmærket ud for blokmidten.
Så løsner man strømfordeleren og drejer den MED dens opløbsretning til man kan se at platinerne er lukkede. Så sætter man motoren til tænding og drejer strømford. IMOD opløbsretningen til prøvelampen netop tænder, OG IKKE L