turboknast
Jeg har sikkert spurgt om det tidliegere på somemren, men jeg kan ikke huske det (lidt for mange af de grønne ;D )
Hvilken knast skal man bruge til en 1600 motor hvis man bygger turbo på den, for jeg har hørt fra andre tuningssider at man skal have en "turboknast" ??? Vil det kvæle en motor hvis man sætter en enkelt dobbelt 44mm weber/dellorto i forbindelse med turboen ???
Jeg skal dælme snart have købt mig den bog om motortrimning i shoppen ;D
8)Du skal "bare" have en meget høj knast, for at motoren kan tage de omdrejninger der er nødvendige for at få noget ud af en turbo.. Det er muligt nogle kalder det en turboknast! Men du er vel klar over at det koster M
eller gør som (lillebror) gjorde på sin buggy,sæt turboèn på sugesiden.Han klaskede turboen på sin 1600 ccm og gav alle på striben røv.Han kørte med 0,8 bars tryk en ordentlig kobling.Og det var det.
Motoren ja ,den holdte 2 år,men så snakker vi osse om striberace hver weekend i 2 mdr,hvor den fik tæv.
Efter 2 mdr skulle motoren alligevel ud,da gearkassen var kaput.På en sæson røg der ca 3 gear kasser.
Ja det var jo tider.
Var på striben i fredags,hvorherrer bevars nogle fjolser.De kørte med hovede oppe i røven,til sidst kørte vi da frygtede for vores liv.Nææ så heller holeby eller vandel.
Race under ordentlig forhold.
ok anders, jeg havde da forestillet mig noget modvægtet og afbalanceret krumtap som vel også er smedet ??? og så nogle Mahle smedet 85,5mm stempler og så ved jeg ikke, skal man lave noget ved plejlstængerne ud over at veje dem af eller skal de også skiftes til noget specielt? og hvilke vippetøj kan man købe til sådan et projekt ??? og hvilke toppe er bedst størrelsesmæssigt ???
Og mht knasten, er det bare en 300*+ knast så ???
Og ja jeg er klar over at det koster Mønten ;D men jeg regner med at få den byggel i løbet af næste år
Til turbo skal du ABSOLUT ikke have en vild knast, faktisk vil en standard knast være fin på en 1600..
til gengæld vil en 44mm karburator være alt for stor, og du kan sikkert heller få plads til en lodret weber sammen med turboen..
En turboknast vil typisk være en knast uden ret meget overlap. Man kan mindske overlappet ved at køre med større lobecenter. En typisk 300 graders gadeknast vil køre med 108 grader lobevinkel. En turboknast ville man så få lavet med 112-115 grader lobevinkel.
Det kan et seriøst amerikansk firma lave. Pauter Machine, Fat Performance og Web-cam. Har jeg selv brugt.
Men som Morten siger, til en 1600 motor bruger du bare en std. knast. En std. krumtap med kontravægte og resten std. og afvejet. Hvis du vil lave starter på slicks skal du nok overveje at få lavet krumtap og svinghjul med 8 stifter. Brug std. svinghjulsbolt med en tyk skive under, der fylder hele hullet i svinghjulet og spænd den 40-45kg.
Du kan ikke købe bedre kvalitet end det originale. Glem det, det findes ikke.
Ok det vil sige, at jeg går ud og køber en 8-stiftet (hvad vil det egentlig sige med 8 stifte ??? morten må da have nogle bilelder af det på hans sider) modvægtet krumtap, bruger standard plejlstænger som bliver afvejet og skal jeg så også bare have almindelige 85,5 mm stempler eller er de Mahle stempler det bedste ??? og så lige en 40mm weber, en god ny standard knast til en 1600 og en vild KKK turbolader eller en garret t25 og så lige få overtalt min far til at støbe en ny bagklap med en ordentlig hækvinge og nogle vilde luftindtag. Hvad med ekstern oliekøler og oliesump ??? Og Frank jeg har før læst at du ved en del om tuning, så hvad med toppene, hvad vil du anbefale der, og hvilket vippetøj. Motoren behøver ikek at være en vildt hårdt pumpet turbomotor, men den skulle gerne have på den rigtige side af 100 hk, hvis det da kan lade sig gøre ;D
Som jeg sagde før nu skla jeg snart have taget mig sammen til at få købt den bog om motortuning, så jeg selv kan få lidt mere viden om det ;D
Der findes mange svenske firmaer der ved noget om turbotuning. Til en simpel turboinstallation ville jeg nok over veje at bruge en Stromberg karburator. det har Volvo gjort i mange år på deres originale turbosæt. Det må være muligt at købe de nødvendige stumper hos et svensk firma.
Du ved vel godt at VW har 4 stifter i svinghjulet. Så skal der "bare" indbygges 4 mere. Det har man gjort i over 40 år, så det er der mange billeder af. Originale stempler er Mahle og Kolbenschmith. Ikke at forveksle med de Mahlestempler der sælges fra USA, Brazil og Mexico.
Men kontroller og mål alt hvad du modtager af disse discount produkter, så kan de godt bruges hvis man returnerer det der ikke holder målene. Brug så meget org. som muligt.
Nej Frank det vidste jeg godt nok ikke, men nu ved jeg hvor det sidder, så er det jo bare at komme ud og se på det på den krumtap jeg har liggende med svinghjul på ;D
Hmm. Så godt som enig med Frank.
Men hvis du skal ud og købe en ny knast alligevel, ville jeg da i det mindste bruge en Scat C25. Den har vist sig fortrinlig til gade turbo ´motorer. Giver dig bedre åndedræt og 3 - 500 større brugbar effektområde i forhold til std knast.
Der er selvfølgelig osse de designede knaster, men så er vi ude over det der med hovedsageligt at bruge originale stumper i motoren.
hvor stort ladetryk kan sådan en motor egentligt holde til ???
Og er det fuldstændigt umuligt at opnå ca 100 hk med en 1600 turbomotor, hvis det bliver lavet ordentligt?
NEEEJDA !
En veltrimmet og vel sammensat 1600 T1 giver snildt 120 - 140 hk. afhængig af diverse faktorer. Men hvis den skal bygges på std stumper, så hold ladetrykket under/på 0,7 bar og max omdr. på 5500 ca. Så går det fint.
Holdbarheden afhænger så af hvor godt du får det lavet, - OG hvor meget du bruger ladetrykket.
En anden ting er, at du skal ikke lige fixere dig på antal hk. For sådan en kan give moment så det batter! Jeg har set 1,6 gadeturbo biler i GB med 140 hk og OVER 200 NM i moment. Det dur.
Jeg tror bare at jeg starter med at købe en 69mm smedet, 8stiftet og modvægtet krumtap og så købe de andre ting hen ad vejen efterhånden som man får penge til det ;D
Hvad skal man regne med at sådan en krumtapssag med svinghjul koster ???
Køb nu en std. med kontravægte. Pas på nogen af de andre er støbejern og det er dårligere end std. F.eks er støbejernskrumtapperne forbudt i VW motorer der skal bruges til flymotorer ;)
Hos en velanset firma. Et par hundrede dollars ?
Kig i et nyere Vw-blad
ok en ganske almindelig modvægtet 69 mm krumtap, det må det må bent fra kit og buggy service da kunne klare ;D
Hvad er det egentligt i motoren der bestemmer MAX. OMDR. ???
På dit spørgsmål til " hvor meget ladetryk kan en VW motor tåle "
Det er ikke ladetrykket der ødelægger noget. De fleste turbomotorer bliver ødelagte af tændingbanken og manglende brændstof.
Mange turbomotorer kommer aldrig til at yde det de skal fordi man ikke sørger for at skaffe brændstof. Hvis ikke der kommer brændstof udvikles der ingen varme til at drive turbinen. Ingen skrald på turbinen=ingen ladetryk.
Hvis der kommer brændstof kommer der varme=ladetryk, mere brændstof, mere ladetryk osv. Det er ikke fordi udstødningen "blæser" i turbinen. Det der driver den er trykfaldet over turbinen, frembragt af at luften er meget varm og afkøles efter turbinen. Det er en sjov fornemmelse at møde en bakke i en bil med turbo. Når den møder modstand tænker du bare lige på at give gas, så udvikles der mere varme, så motoren "giver selv gas" så kommer der mere varme, osv. Du vil forbavses når dit turbo/vacuummeter passerer 0. Det er ikke vigtigt om den lader 0,5 eller 0.55, det er en fed fornemmelse. Men det er et kæmpe arbejde, jeg har aldrig turdet gå i gang med turbo for jeg tror ikke jeg har midlerne og evnerne. Men teorien er sjov og det er sjovt at mærke noget som f.eks. Porsche har udviklet.
Max omdr.
Det er mange faktorer. Knastakslens virkeområde, topstykkerne, rent mekanisk ventilfjedre, vægt på delene osv.
Du skal ikke være så fokuseret på omdr. En turbomotor er god til at lave drejningsmoment. Det er også derfor den klemmer gearkasser i stykker.
Ok. det lyder jo godt Frank men vil en elektrisk benzin pumbe fra en anden turbobil med nogenlunde den samme volumen ikke kunne føde motoren med benzin, og hvad kan jeg gøre ved en bobbel motor for at undgå tændingsbanken?
Jo så skulle pumpen være på plads. Så mangler du benzintrykregulering, slanger og nibler, og karburator eller benzinindsprøjtning der kan følge med.
Tændingsbanken undgår du på en VW som på alle andre motorer. Brændstofblanding, tændingstidspunkt/regulering, oktantal og topstyktemp, ingen skarpe kanter i forbrændingskammeret, osv.osv, skal passe sammen. Alt det er der skrevet tykke bøger om. Bare klø på.
Insprøjtning lyder som en dyr men genial løsning, for så kan jeg jo også monterer intercooler ;D men koster sådan et insprøjtningsanlæg til en bobbelmotor ikke kassen ???
Og de ting som slanger, benzintryksregulator m.m. kan man vel købe ved en tuningsbix ;D
Hvis ikke kassen er i orden er det en forkert hobby du har valgt.
Findes der en "tuningsbix" ?
Du kommer nok til at lære at skaffe det du skal bruge fra udlandet. Der er ingen seriøse steder i DK man kan købe den slags. Jo men ikke til en VW. Lad endelig være med at sige at det er til en VW for så stopper deres hjerner. Bare sig hvad du skal bruge og køb det hvis de har eller kan skaffe det. Det er lettere fra udlandet.
Pengene er et problem lige nu (er på SU) men det her projekt skal udføres efter næste sommerferie, for der er jeg færdig med skolen, og så skal jeg have et fuldtids natarbejde og tjene en bunke penge som skal bruges på min bobbel ;D
Jeg mener at have set det med insprøjtning her på siden før, eller tager jeg helt fejl ???
Er det så sådan noget her jeg skal have fat i ???
Fandt en hjemmeside med en bobbel 1600i
http://www.angusi.claranet.de/autos/kaefer/thumbs2/thumbnails.htm