Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Hjemmelavede TOOLZ er de bedste..

Tags:

124
(permalink) Admin Member
Skrev for 55 years siden | | | |
-jeg vil i hvertfald meget nødig undvære dem jeg har lavet igennem tiden..

Jag fandt lige lidt af dem frem i garagen, og fik taget nogle billeder, det er jo netop det vi har VWNettet til..

først et oversigtsbillede: Det store jernprofil på ca. 1m med en påsvejset 36mm top er et must for alle folkevognsejere, den bruges til at løsne/spænde baghjulsmøtrikkerne samt svinghjulsbolten på motoren..
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz01.jpg[/img:464c9bbee4]

Denne her er lidt mere tricky, men virkeligt guld værd: den er til at løsne (og spænde) den møtrik der sidder i bunden af oliepåfyldningsstudsen på generatortårnet. Alle de værktøjer man kan købe til formålet er værdiløse.
det er en gammel værdiløs (18mm) top, der lige passer ned i hullet på møtrikken (så den selv styrer) hvorpå der så er svejset to store klatter på hver side som er slebet til med en vinkelsliber så de passer ned i kærven på møtrikken, man bruger så en 1/2" skralde og forlænger så man virkeligt kan tage fat. Jeg prøver dog aldrig at løsne den uden at varme generatortårnet op med en gasflamme (varme kan løsne alt)
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz02.jpg[/img:464c9bbee4]

Dette er mit udluftningsværktøj til bremser:
En prop til en colaflaske, hvori der er boret et hul og en bilventil er trukket i. Selve ventilen er skruet ud, og så er der skruet en gummisprinklervædskeslange på med de forskruningsnipler der sidder til sprinklervædskesystemet på nyere folkevogne (1303 bla.)
Systemet fungerer ved at man skruer colaproppen på bremsevædskebeholderen (der er fyldt), skruer den ene ende af slangen på bilventilen, og den anden ende på ventilen på et af hjulene på bilen. Så kommer der tryk på bremsesystemet, og man kan simpelt hen bare åbne for en af udluftningsskruerne, og vædsken vil strømme ud. Man lukker bare igen når der ikke kommer flere bobler med, -simpelt og MEGET effektivt, man kan på den måde udlufte sine bremser ene mand..
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz03.jpg[/img:464c9bbee4]

det her er det simpleste værktøj man kan lave: et stykke svejsetråd der er bundet sammen i en løkke...!
Jeg bruger det til den 4. bolt man spænder motoren fast med: Generatorbolten. man kravler ned under bilen skupper bolten frem, kravler op igen, prøver at fange gevindet med møtrikken, kommer til at skuppe bolten tilbage, øv , kravler ned igen, skupper bolten frem.....ja i kender det nok...
Tricket  med denne stump tråd er at man lige lige får løkken ind over gevindet, og holder bolten til den ene side med den ene hånd, mens man fanger gevindet med møtrikken med den anden [img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz04.jpg[/img:464c9bbee4]

De her skiver plexiglas og den store sprøjte til 20,- på apoteket bruger jeg til at måle forbrændingsrummet ud i topstykker, for at kunne beregne kompressionen
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz05.jpg[/img:464c9bbee4]

det her er bare nogle snitbakker fra et billigt snittapsæt jeg har svejset på nogle gamle toppe, 8mm'eren bruger jeg bla. til at rense gevindet på pindboltene på topstykkerne til udstødningen inden jeg skruer den på..
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz06.jpg[/img:464c9bbee4]

Den øverste her i billedet er et gammelt tændrør der er blevet boret ud og har fået en 8mm møtrik svejset på i toppen. jeg bruger den til at checke TDC (Top Dead Center) på de motorer jeg roder med.

den nederste er den indgående gearaxel der er skruet ud af en gammel gearkasse, -verdens bedste koblingsdorn (og så bruger jeg den til at slå krydspindene ud af stempler når jeg skiller motorer ad )
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz07.jpg[/img:464c9bbee4]

Her er så mit værktøj til at få presset fjederpladerne op på plads (rart når man arbejder med en tom bund).
Det er lavet af en gl. donkraft, der er "vendt om" og har fået svejset en 12mm bolt på

[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz08.jpg[/img:464c9bbee4]
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz09.jpg[/img:464c9bbee4]
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz10.jpg[/img:464c9bbee4]
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz11.jpg[/img:464c9bbee4]

Her er lidt andre småting: min synchrotester til at synchronisere dobbeltkarburatorer med (den model er absolut den nemmeste at arbejde med efter min mening) -de forskellige låg med huller i er til forskellige karburatortyper, det grønne fx. bruger jeg til kadronkarburatorer.

så er der min "krydspindudtrækker" til når krydspindene er groet fast i stemplerne, og en svinghjulsbolt svejset på en lille stump firkantprofil, så den kan monteres i skruestikken. -på den skruer jeg krumtappen, og så er det nemt at montere pejlstængerne..
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz12.jpg[/img:464c9bbee4]
(permalink) Admin Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hvis nogen af i andre har noget lignende, så FREM I LYSET MED DET..!
(permalink) Dahl Member
Skrev for 55 years siden | | | |
smukt og simpelt

jeg har faktisk noget der ligner lidt

Dog har jeg lavet en aftrækker til krydspindene, kan ikke lide at slå på stemplerne. De kan jo godt side fast på motorer som har stået stille længe.
-------------------------------------------
doddern@hotmail.com
(permalink) jacob Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hva Morten, har du så også et motor stativ/holder med en anordning til at holde kontra på svinghjulet eller hva gør du når du er igang med den store 36'er?
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
(permalink) Admin Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Yep, der har jeg en færdigkøbt svinghjulslås, og ja, jeg har motorstativer.

(men det er sikrere at spænde svinghjulsbolten mens motoren står på gulvet)
(permalink) jacob Member
Skrev for 55 years siden | | | |
[quote author=VWMorten link=board=teknik;num=1030283302;start=0#4 date=08/26/02 kl. 21:10:24]færdigkøbt svinghjulslås
Har du et billede og evt. en URL?
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
(permalink) Admin Member
Skrev for 55 years siden | | | |
[img:7026157ae4]http://www.csp-shop.de/shop/images/artikel/10356.jpg[/img:7026157ae4]
 
Flywheel Lock 012 130 105 9.00 EUR/each  fra CSP


(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Hvaa Morten, er det BLOD der er nederst på det øverste billede???
-------------------------------------------
(permalink) Admin Member
Skrev for 55 years siden | | | |
Ja, Jesper havde menstruation...
(permalink) Danborn Administrator
Skrev for 55 years siden | | | |
Hmprffff..........Jaaa....Mine tamponer hedder Fram HP1............
-------------------------------------------
My drinking team has a racing problem.... 23201389
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 55 years siden | | | |
ikke kun til VW men det er nok det den skal bruges mest til....
en sandblæser "box/kabine"
ved godt at man kan købe sådanne en fætter men de koster som bar F... og så er de kun halv så store.......

[img:5777d2f5c9]http://muchos.co.uk/members/leopol/sandblæs.jpg[/img:5777d2f5c9]

den er ikke helt færdig enu...
mangler kun at lave en bund hvor sandet ryger ned i og suges op fra igen......
inde i ligger der en ræst som jeg huggede ude fra hovede-døren........
og så skal der lige laves det sidste hul og monters hansker i...+ maling.
den skal jeg nok blive glad for.........leo-pol
(permalink) Aabenhus Member
Skrev for 55 years siden | | | |
GAFFA TAPE.... Det kan man også altid bruge, dog er det jo ikke hjemmelavet, men det KAN sq være nyttigt i mange tilfælde!!
(permalink) __Stefan Member
Skrev for 55 years siden | | | |
hehe ja og byggeskum, det er jeg i hvert fald nødt til at brueg på min 1303'er, for at få de nye kofangere lukket af  ;D
(permalink) kubelsvinet Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg mangler et værktøj til at få svingarmene bagi op på plads med, efter justering af højden?
Er der nogen der har lavet et værktøj af en gammel donkraft? Jeg mener Frank A. har nævnt noget men kan ikke finde det. Noget med en bolt i tårnet m.m.

Det virker sgu ikke ordentligt med Speedy fyldt op med fliser og en donkraft under svingarm. Er der forresten noget med at dem fra sidst i 60'erne hænger lidt med røven generelt?

Meget gerne billeder og beskrivelse.

Fedt med hjemmeingeniørkunst.
(permalink) kylle200 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Mht. at holde igen, når man løsner svinghjulsbolten, så har jeg haft succes med at montere en lang jernstang i 2 af 6mm hullerne til at holde trykfoden. Den skal spændes helt ind til, så man ikke vrider for meget i de tynde bolte. Så kan du snildt holde den med foden, mens du løsner med hænderne.
ps. motoren skal selvfølgelig ligge på gulvet, og vend stangen rigtigt :wink:
Altså hvis man står og skal videre, og ikke lige har en flywheel-lock, som uden diskussion selvfølgelig er det bedste værktøj.
Carsten
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
Yep, sådan en har jeg da også, får lige taget lidt billeder i eftermiddag
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) OrangeBug Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:09fc299a17="kubelsvinet"]Jeg mangler et værktøj til at få svingarmene bagi op på plads med, efter justering af højden?
.[/quote:09fc299a17]
Jeg bruger en almindelig lille donkraft på hjul. Skub armen op i korrekt højde med donkraften og brug en kraftig skruetrækker eller et lille brækjern til at på armen ind på plads. Når armen er sikret med pladen og et par bolte, kan du fjerne donkraften igen.
Det er nemt - men pas på fingrene hvis noget smutter - der er tryk på armen !!! :?
-------------------------------------------
Et gammelt legebarn
(permalink) Blob Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Her er også lige et lille forslag vedr. det med at hæve svingarmene
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg anvender også donkraften og så kæde eller en kraftig strop bundet fast til støddæmpertårnet og foden af donkraften.... på denne måde stramme man svingarmen på plads vha. donkraften.

Husk dog at have monteret torsionsdækslet så meget på som muligt, og når armen er i position, så giv den lette bank/nøk med hammeren og stram torsionsdækslet. Så skal det nok virke, men som tidligere nævnt - Der er meget kraft under - PAS P
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) Chritte Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej Rasser! :D

[color=red:1a41cdde1c]"ER DER NOGLE DERUDE DER HAR LAVET ET VENTILFJEDER-APPARAT TIL AT FJERNE VENTILFJEDRE P
(permalink) Rasser Member
Skrev for 20 years siden | | | |
super..... glæder mig
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
(permalink) kubelsvinet Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ahaa.. smart med kæden der drenge. (mht. svingarmen)
Det er nok bedre end at smide svigermor ind bagi for at holde øsen på bukkene.

Tak for tippet!
(permalink) Haardberg Member
Skrev for 20 years siden | | | |
som man siger: keep it simple
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
så har jeg smidt lidt flere ting på 1. side
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Brisse Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Bare en lille ting jeg selv har haft glæde af til store fastgroede møtrikker på krumtap og lign.

[i:be996b266f]En elektrisk slagnøgle til 129 kr fra Aldi [/i:be996b266f](Nu ikke grine :wink: )

Den køre på 12V (f.eks en af de akkumulatore man altid har i overskud). Den virker fortræffeligt til at løsne (og spænde) ting og sager i str 36 og lign :-)

124

Reply »

You must log in to post.