-jeg vil i hvertfald meget nødig undvære dem jeg har lavet igennem tiden..
Jag fandt lige lidt af dem frem i garagen, og fik taget nogle billeder, det er jo netop det vi har VWNettet til..
først et oversigtsbillede: Det store jernprofil på ca. 1m med en påsvejset 36mm top er et must for alle folkevognsejere, den bruges til at løsne/spænde baghjulsmøtrikkerne samt svinghjulsbolten på motoren..
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz01.jpg[/img:464c9bbee4]
Denne her er lidt mere tricky, men virkeligt guld værd: den er til at løsne (og spænde) den møtrik der sidder i bunden af oliepåfyldningsstudsen på generatortårnet. Alle de værktøjer man kan købe til formålet er værdiløse.
det er en gammel værdiløs (18mm) top, der lige passer ned i hullet på møtrikken (så den selv styrer) hvorpå der så er svejset to store klatter på hver side som er slebet til med en vinkelsliber så de passer ned i kærven på møtrikken, man bruger så en 1/2" skralde og forlænger så man virkeligt kan tage fat. Jeg prøver dog aldrig at løsne den uden at varme generatortårnet op med en gasflamme (varme kan løsne alt)
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz02.jpg[/img:464c9bbee4]
Dette er mit udluftningsværktøj til bremser:
En prop til en colaflaske, hvori der er boret et hul og en bilventil er trukket i. Selve ventilen er skruet ud, og så er der skruet en gummisprinklervædskeslange på med de forskruningsnipler der sidder til sprinklervædskesystemet på nyere folkevogne (1303 bla.)
Systemet fungerer ved at man skruer colaproppen på bremsevædskebeholderen (der er fyldt), skruer den ene ende af slangen på bilventilen, og den anden ende på ventilen på et af hjulene på bilen. Så kommer der tryk på bremsesystemet, og man kan simpelt hen bare åbne for en af udluftningsskruerne, og vædsken vil strømme ud. Man lukker bare igen når der ikke kommer flere bobler med, -simpelt og MEGET effektivt, man kan på den måde udlufte sine bremser ene mand..
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz03.jpg[/img:464c9bbee4]
det her er det simpleste værktøj man kan lave: et stykke svejsetråd der er bundet sammen i en løkke...!
Jeg bruger det til den 4. bolt man spænder motoren fast med: Generatorbolten. man kravler ned under bilen skupper bolten frem, kravler op igen, prøver at fange gevindet med møtrikken, kommer til at skuppe bolten tilbage, øv , kravler ned igen, skupper bolten frem.....ja i kender det nok...
Tricket med denne stump tråd er at man lige lige får løkken ind over gevindet, og holder bolten til den ene side med den ene hånd, mens man fanger gevindet med møtrikken med den anden [img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz04.jpg[/img:464c9bbee4]
De her skiver plexiglas og den store sprøjte til 20,- på apoteket bruger jeg til at måle forbrændingsrummet ud i topstykker, for at kunne beregne kompressionen
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz05.jpg[/img:464c9bbee4]
det her er bare nogle snitbakker fra et billigt snittapsæt jeg har svejset på nogle gamle toppe, 8mm'eren bruger jeg bla. til at rense gevindet på pindboltene på topstykkerne til udstødningen inden jeg skruer den på..
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz06.jpg[/img:464c9bbee4]
Den øverste her i billedet er et gammelt tændrør der er blevet boret ud og har fået en 8mm møtrik svejset på i toppen. jeg bruger den til at checke TDC (Top Dead Center) på de motorer jeg roder med.
den nederste er den indgående gearaxel der er skruet ud af en gammel gearkasse, -verdens bedste koblingsdorn (og så bruger jeg den til at slå krydspindene ud af stempler når jeg skiller motorer ad )
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz07.jpg[/img:464c9bbee4]
Her er så mit værktøj til at få presset fjederpladerne op på plads (rart når man arbejder med en tom bund).
Det er lavet af en gl. donkraft, der er "vendt om" og har fået svejset en 12mm bolt på
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz08.jpg[/img:464c9bbee4]
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz09.jpg[/img:464c9bbee4]
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz10.jpg[/img:464c9bbee4]
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz11.jpg[/img:464c9bbee4]
Her er lidt andre småting: min synchrotester til at synchronisere dobbeltkarburatorer med (den model er absolut den nemmeste at arbejde med efter min mening) -de forskellige låg med huller i er til forskellige karburatortyper, det grønne fx. bruger jeg til kadronkarburatorer.
så er der min "krydspindudtrækker" til når krydspindene er groet fast i stemplerne, og en svinghjulsbolt svejset på en lille stump firkantprofil, så den kan monteres i skruestikken. -på den skruer jeg krumtappen, og så er det nemt at montere pejlstængerne..
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz12.jpg[/img:464c9bbee4]
Jag fandt lige lidt af dem frem i garagen, og fik taget nogle billeder, det er jo netop det vi har VWNettet til..
først et oversigtsbillede: Det store jernprofil på ca. 1m med en påsvejset 36mm top er et must for alle folkevognsejere, den bruges til at løsne/spænde baghjulsmøtrikkerne samt svinghjulsbolten på motoren..
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz01.jpg[/img:464c9bbee4]
Denne her er lidt mere tricky, men virkeligt guld værd: den er til at løsne (og spænde) den møtrik der sidder i bunden af oliepåfyldningsstudsen på generatortårnet. Alle de værktøjer man kan købe til formålet er værdiløse.
det er en gammel værdiløs (18mm) top, der lige passer ned i hullet på møtrikken (så den selv styrer) hvorpå der så er svejset to store klatter på hver side som er slebet til med en vinkelsliber så de passer ned i kærven på møtrikken, man bruger så en 1/2" skralde og forlænger så man virkeligt kan tage fat. Jeg prøver dog aldrig at løsne den uden at varme generatortårnet op med en gasflamme (varme kan løsne alt)
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz02.jpg[/img:464c9bbee4]
Dette er mit udluftningsværktøj til bremser:
En prop til en colaflaske, hvori der er boret et hul og en bilventil er trukket i. Selve ventilen er skruet ud, og så er der skruet en gummisprinklervædskeslange på med de forskruningsnipler der sidder til sprinklervædskesystemet på nyere folkevogne (1303 bla.)
Systemet fungerer ved at man skruer colaproppen på bremsevædskebeholderen (der er fyldt), skruer den ene ende af slangen på bilventilen, og den anden ende på ventilen på et af hjulene på bilen. Så kommer der tryk på bremsesystemet, og man kan simpelt hen bare åbne for en af udluftningsskruerne, og vædsken vil strømme ud. Man lukker bare igen når der ikke kommer flere bobler med, -simpelt og MEGET effektivt, man kan på den måde udlufte sine bremser ene mand..
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz03.jpg[/img:464c9bbee4]
det her er det simpleste værktøj man kan lave: et stykke svejsetråd der er bundet sammen i en løkke...!
Jeg bruger det til den 4. bolt man spænder motoren fast med: Generatorbolten. man kravler ned under bilen skupper bolten frem, kravler op igen, prøver at fange gevindet med møtrikken, kommer til at skuppe bolten tilbage, øv , kravler ned igen, skupper bolten frem.....ja i kender det nok...
Tricket med denne stump tråd er at man lige lige får løkken ind over gevindet, og holder bolten til den ene side med den ene hånd, mens man fanger gevindet med møtrikken med den anden [img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz04.jpg[/img:464c9bbee4]
De her skiver plexiglas og den store sprøjte til 20,- på apoteket bruger jeg til at måle forbrændingsrummet ud i topstykker, for at kunne beregne kompressionen
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz05.jpg[/img:464c9bbee4]
det her er bare nogle snitbakker fra et billigt snittapsæt jeg har svejset på nogle gamle toppe, 8mm'eren bruger jeg bla. til at rense gevindet på pindboltene på topstykkerne til udstødningen inden jeg skruer den på..
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz06.jpg[/img:464c9bbee4]
Den øverste her i billedet er et gammelt tændrør der er blevet boret ud og har fået en 8mm møtrik svejset på i toppen. jeg bruger den til at checke TDC (Top Dead Center) på de motorer jeg roder med.
den nederste er den indgående gearaxel der er skruet ud af en gammel gearkasse, -verdens bedste koblingsdorn (og så bruger jeg den til at slå krydspindene ud af stempler når jeg skiller motorer ad )
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz07.jpg[/img:464c9bbee4]
Her er så mit værktøj til at få presset fjederpladerne op på plads (rart når man arbejder med en tom bund).
Det er lavet af en gl. donkraft, der er "vendt om" og har fået svejset en 12mm bolt på
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz08.jpg[/img:464c9bbee4]
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz09.jpg[/img:464c9bbee4]
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz10.jpg[/img:464c9bbee4]
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz11.jpg[/img:464c9bbee4]
Her er lidt andre småting: min synchrotester til at synchronisere dobbeltkarburatorer med (den model er absolut den nemmeste at arbejde med efter min mening) -de forskellige låg med huller i er til forskellige karburatortyper, det grønne fx. bruger jeg til kadronkarburatorer.
så er der min "krydspindudtrækker" til når krydspindene er groet fast i stemplerne, og en svinghjulsbolt svejset på en lille stump firkantprofil, så den kan monteres i skruestikken. -på den skruer jeg krumtappen, og så er det nemt at montere pejlstængerne..
[img:464c9bbee4]http://www.gearheads.dk/toolz12.jpg[/img:464c9bbee4]