Afgifts-fuck-lort-pis.....jeg hade
Kammarater, venner, højt ærede vw-entusiaster. Så er den gal igen >:(
Min himmelblå type 1'er fra 1967 står over for sin endelige indregistrering, hvilket jo bla. inkluderer et smut forbi Told & Skat.
Da jeg i sin tid hentede den til landet (i nov. sidste år) sendte jeg en prøveballon afsted, for lige at se, hvad det ville koste og få den indregistreret inden den blev 35 år. Den gang fik jeg smasket flg. tal i hovedet: Værdisat til 13.000 afgift 19.200.
Tiden går, og det bliver april 2002, og jeg glæder mig efterhånden som et lille utålmodigt barn til juleaften, til jeg får den dejlige himmelblå fætter ud og kører. I sidste uge sendte jeg så en ny blanket ind til told & skat, hvor jeg efter aftale med en lille grå dame derinde skriver, at den først skal indregistreres efter d. 26. april hvor den bliver 35. Noget jeg ikke kunne få lov at gøre i november måned....hvilket jo helt klart giver mening!!!!!???
Resultatet blev flg.: Bilen er værdisat til 11.000 kr. og afgiften sat til 15.400 kr. Tænk sig jeg sparer hele 3.750 kr. på at den bliver til en veteran....jeg fatter ikke et kuk!
Da jeg ikke gider at lægge 15 tusind bananer hos told & skat, for derefter at gå i gang med at bokse med dem, vil jeg defor spørge om flg.:
1. Jeg har ladet mig forstå, at afgiften på en veteran bliver beregnet på baggrund af 40% af den oprindelige pris på bilen (i mit tilfælde altså ny-prisen på en type 1'er i 1967). Er der nogen der ved hvad den ca. var, eller hvor jeg evt. kan få det oplyst og dokumenteret. Hvis told & skat har regnet rigtigt mener de den har været omkring 27.500kr. Kan det virkelig passe.
2. Er der nogle der for nyligt har indført en type 1'er fra 1967 (eller et par år tidligere) som kan fortælle hvad de har betalt i afgift?? Jeg har brug for at kunne dokumenterer at de er ude og skide i skoven!!!
Ser frem til at høre fra jer.........!
J.C. [glow=red,2,300]......som er ved at eksploderer over den latterlig ringe service told & skat tilbyder på dette område.....uigennemsigtig skrankepaveri af højeste karat......[/glow]
Hug et dansk stelnummer i og køb BRM´er for pengene
Er du bange for at blive stoppet så flyt til Jylland
Alle vores pansere er ovre at passe på politikere...
Go figure...
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Tja eller skift hele bunden, hvis du vil have god samvittighed...
(tager et par dage..)
Systemet er totalt grotesk, opfordrer helt vildt til "civil ulydighed" ....
Hmmmm...kom nu Morten og Gustav....det må i kunne gøre bedre. At skifte en bund eller hakke et nyt stelnummer i er ikke lige det jeg har størst erfaring med, ej heller lyst til.
Det jeg har brug for er eksempler, gerne kopier af de berygtede "blanketter", som jeg kan bruge til at dokumenterer over for told & skat at de er latterlige når de vil ha' 15 kilo i afgift.
J.C.
jc_roth@hotmail.com
Jeg har en god ven der netop nu er i færd med at indregistrere en 64ér restolooker fra Sverige - depositum 3700,-
Kan sikkert skaffe dokumentation men hjælper det dig?
Den er jo så tre år ældre...
Sig til hvis jeg skal gøre mere
Han besøger mig tirsdag og torsdag hver uge til rustbankeri i værkstedet.
Gustav
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Gustav - perfekt! Det er lige netop sådan noget JC skal bruge.
Og det kan ikke betyde det store at din kammarats er 3 år ældre. Det kan i hvert fald ikke forklare en afgiftsforskel på 11-12.000.
[ps: Det er også vigtigt for mig at JC får indregistreret den himmelblå - jeg har nemlig andel i det nye men legendariske projekt - Danmark Rundt i Bus og Bobbel. (Sommerferien for JC og undertegnede med kærester). Og hvis T&S skal forpurre det....ja, så kan du jo godt se hvad der sker. Så er vi jo nødt til at gå ind på skattekontoret og hive nogen rundt...og det går jo ikke;-)]
Jeg vil spørge Christian (som manden hedder om du må ringe til ham) så får du nummeret imorgen når jeg igen er på min pind.
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Super Gustav....viste du var mand for lidt info. Har dog brug for mange flere af slagsen.......altså en opfordring til andre om også at komme med eksempler!!!
Slesvig, det tror jeg nok frisør
JC
Tjek
http://www.herbie.dk de samler på oplysninger fra folk der har importeret biler og deres kamp med T&S
Hej Lars
Tak for hintet....kendte dog godt til siden.
Idéen med en site med afgiftseksempler er god nok, men det kræver altså bare, at lidt flere sender nogle erfaringer ind til de kære Herbie-drenge, samt selvfølgelig at sitet bliver opdateret jævnligt.
Men det er lige som om, at det kun er alle dem, der får de "store regninger" som gider deltage i debatten. Tænk hvis alle dem som har hevet en type 1 fra 1966 hjem for kun 3.000 i afgift også ville stikke næbet frem.....så kunne man bedre argumenterer mod systemet.
Jeg er ikke ét sekund i tvivl om, at den gode Jens Olaf Jersild kunne finde rigeligt med materiale til en ny omgang af Rapporten, hvis debatten om afgifter og den generelle vilje til at dele og videregive informationer fra told & skat blev rejst med et lidt højere decibel niveau!!!
J.C.
Hej
Ang. nypris på bilen kan du prøve på det lokale bibliotek, de har nogle gamle årgange af bilrevyen stående, i Aalborg har de tilbage til 1970 men jeg kan se på nettet at der er ander steder hvor de har nogle ældre.
Hilsen
Per Juhl
>:(
Jeg har faktisk den originale købskvit på min 67èr liggende.. Bilen er købt hos VW i fredericia... Jeg er ikke sikker men jeg tror den kostede lige omkring 18000 dengang.. Nu er det ikke noget du må hænge mig op på men det er deromkring.. Jeg kan måske for Bornholmeren til at scanne den og smide den her på... Vi skal fandme snart have told & skat ned med nakken.... Danske afgifts regler er til grin.. Hvorfor bliver vi ved med at finde os i at skulle betale i dyre domme for små latterlige familiebiler når dem som laver reglerne kører rundt i de største nye BMWèr der findes Uafgift?? Det er simpelthen under al kritik... De skulle fandme have lov til at prøve at køre gammelt lort i en måned.. Så garanterer jeg for nye afgifter på biler...
Ok ok krakilere skal der også være plads til... ;)
;D Hej med dig...
Jeg har en original købskontrakt på min113-031 årg.1968/69 1500. som den 28/11-1968 kostede 20.498,00kr incl ALT.
Den kan du sgu godt få lov at kopiere,den er godt nok ikke fra 1967 men den kan da for helvede ikke have været billigere!!!!(altså min 1500)
[shadow=red,left,300]Hilsen Janus.[/shadow]
[shadow=red,left,300]28432265[/shadow]
Så er de steget 2000 på et år.. Det skal sgu nok passe... regn med omkring 18000danske spir fra ny.. Så kan de bare rende og hoppe for det var nemlig mange penge dengang.. :)
Ifølge bladet "Bilen og Båden" (senere omdøbt til Bilen motor og sport) kostede en VW 1300 i aug. 1967 den nette sum af 18.338 kr. så helt ved siden af er du ikke Kasper!
Hmmmm........ jeg skal snart betale afgift på en 66'er cab......... må vist hellere finde de hårde handsker frem!!!!
-------------------------------------------
"You live more in 5 minutes, going flat out, than most people do in a lifetime"
Citat: Burt Munro
Jeg har kvit ude i garagen. Den har vist ligget i handskerummet fra ny. Sammen med en del andet crap fra VW.. Hvem fanden gemmer den slags idag? Har du alt til din Kadett Thomas? Købskvit, Servicebog, Extraudstyrsbog (Nu strammer jeg den det er jo Opel) osv.. Tror sgu bare han har brugt handskerummet til kvit og hans racerhandsker...
Ja, WayZee. de tal er da helt hen i skoven!!!
Sådan lige off hand burde en 67ér koste noget i retning af 8000 kr i afgift. billigere slipper du nok ikke, medmindre du er meget heldig.
Det bedste er, som der osse bliver nævnt at finde en præcedens sag. Eller få en i tale hos Told & Skat, som ved hvad det drejer sig om. Og det skal IKKE være den lille grå ved skranken, for hun aner sansynligvis ikke en fløjtende F.. om hvad der foregår.
Der må være en der har fået toldbehandlet en 65-67´er derude!
P.s. Jeg ved der er en i Horsens som har fået told behandlet en 66ér split. Han betalte små 6000 i afgift. Det er da retnings givende. Kavære man kunne få en kopi af de papirer.:)
Hej. Jeg har en Mexiko bobbel fra 7-10-1983. som tidligere ejer
har hentet i Tyskland i 1998. Den blev vurderet til værdi 8000 kr
der blev deponeret 10725 kr i afgift. Efterfølgende blev den en-
delige værdi sat til 7000 kr, med tilbage betaling af 1800 kr.
Endelig toldafgift 8925 kr. en rimelig pris for en vw boble
model 1984. Jeg har alle toldpapirerne endnu.
Mvh. Arne.
Konklusionen på det hele er nok at du bare skal gå dem på klingen... Indhent flest mulige papirer og klø på..
Fløjlshandskerne skal du nok lade blive derhjemme..
Og lad os endelig høre hvad det ender i...
Tak Kasper, Janus, Thomas, Farmer, Munk, Morten, Gustav, Arne......I er nogle gutter.
Nu skulle liste prisen ligge nogenlunde fast. Så mangler jeg bare et eller andet rigtig godt eksempel på en 66'er eller 67'er som der lige er betalt afgift på! Arne's eksempel på en 83'er der er betalt mindre en 9 kilo for, får jo bare deres krav til min 66'er på 15 kilo til at skrige til himlen.
Med nogle super eksempler i hånden, samt en pose gode og fornuftige argumenter og en masse stædighed, er jeg parat til at iføre mig min vw-rustning, og drage i kamp mod T&S. Og hvis ikke de makker ret så får de sgu en Atom-Olfert, skipper-bryst, en brændende cigar, dobbelte manchetter og et ikke helt uvæsentligt antal kind-heste.
Hvis der i øvrigt er nogen der har nogle groteske eksempler i forbindelse med deres møde med T&S kan de jo passende [i:7fda588957]poste[/i:7fda588957] dem her. Så kan det være, at der på et tidspunkt er nok dokumenterede historier til at man kan gøre noget ved det!
Farmer: Hvis du har mulighed for at fremskaffet et eller andet på den der 66'er fra Horsens, så venter der dig en [i:7fda588957]stor fad [/i:7fda588957] til Bug In Copenhagen.... ;D :o :-/!
Word
J.C.
By the way......
Dem af jer der måtte ligge inde med dokumentation på liste prisen/original kvittering, samt evt. papirer der dokumterer en lav afgift, må meget gerne sende kopi af disse til mig på flg. adresse:
J.C. Roth
Westend 4, 3.th.
1661 København V
Evt. udgifter afholdt i forbindelse med dette skal jeg selvfølgelig nok honorere ved først kommende lejlighed.... ;)
Brgds
J.C.
Jeg ska se hvad jeg kan gøre...
Hej
For en måned siden var jeg interesseret i en 66 cab. fra Sverige ( desværre solgt nu ). Jeg sendte forespørgsel til told og skat om pris. Hvis bilen var original skulle jeg betale ca. 6500kr. Hvis den var moderniseret var afgiften ca. 19000kr.
Hilsen Steven.
I det nye bilsport classic er der en stor artikel om hvordan man for orginalfakturen på sin gamle bil og det burde hjælpe en del. Hvis du ikke kan finde bladet så kan du få en kopi af mig, det er godt nok på svensk men det er hva det er.
TOLD OG SKAT SKAL NED MED NAKKEN >:(
[quote author=CB link=board=teknik;num=1018256034;start=15#23 date=04/10/02 kl. 10:02:21]I det nye bilsport classic er der en stor artikel om hvordan man for orginalfakturen på sin gamle bil og det burde hjælpe en del. Hvis du ikke kan finde bladet så kan du få en kopi af mig, det er godt nok på svensk men det er hva det er.
TOLD OG SKAT SKAL NED MED NAKKEN >:(
Cool....jeg daffer ned og køber det!!!!