Da jeg købte min type1 fra 1960 fik jeg at vide at jeg kun skulle tanke 98 blyholdig da det var bedst for motoren. Nu er der jo blevet længere mellem de tankstationer der har 98, så hvad findes der egentlig af alternativer og hvordan påvirker det motoren ???
Har også hørt noget om at et højt oktantal har noget at gøre med kompressionen ???
På forhånd tak
Niels
Din motor kan køre på benz med et oktantal ned til 91, og så vidt jeg husker fra en anden diskussion kan du sagtens køre på blyfri, men det tjekker jeg lige.
Hilsen Haardberg
Hej jeg har et andet spørgsmål mht til benzin , har fundet ud af at min motor helst vil køre på 98 okt ellers tændingsbanker den kan man få noget at hælde i benzinen som kan hæve okt. tallet?? for som der bliver skrevet er der jo ved at være langt mellem 98 standerne håber nogen har et svar Mvh Allan
På tankstationerne kan du købe noget til at blande i den blyfrie benzin så det bliver ligesom oktan. Kan ikke huske navnet på det.
Hilsen Steven.
[quote author=hustler link=board=teknik;num=1034234396;start=0#3 date=10/10/02 kl. 17:15:24]Hej jeg har et andet spørgsmål mht til benzin , har fundet ud af at min motor helst vil køre på 98 okt ellers tændingsbanker den kan man få noget at hælde i benzinen som kan hæve okt. tallet?? for som der bliver skrevet er der jo ved at være langt mellem 98 standerne håber nogen har et svar Mvh Allan
Hvis din motor (der ikke har hævet kompression. fx. i forb. med tuning) tændingsbanker med almindelig (92 okt) benzin, så står tændingen helt forkert.
Få stillet tændingen efter bogen, så kan du spare masser af penge fremover..
Syntes lige at jeg vil påpege at Oktantal og Bly addiktiv ikke har så meget med hinanden at gøre.
Bly addiktiver tilsættes benzinen primært som smøremiddel til ventilstyrne, har desuden også en vis kølende effekt under forbrændingen. Og det er det der muligvis kan være et problem med ældre VWére (Selvom jeg mener at have hørt at VW tidligt forberedte sine ventilstyr på blyfri kørsel, qua det Californiske marked)
Oktantallet derimod, er en eksperimentalt fastsat "måleenhed" for benzinens modvilje mod at tændingsbanke. Her kan jeg ikke forestille mig at der sku være noget synderligt stort problem i at køre med 92/95, medmindre at du køre i et eller andet højkomprimeret monster T4 træk ;D
MVH Rasmus
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
Damn.. slået med skallede 20 sekunder ;D
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
Man kan faktisk godt få et produkt der både er blyerstatning og oktanbooster. Castrol's Valvemaster Plus påfører oktan 95 samme effekt som rød 98, står der i materialet fra Vantage i Hørsholm.
Iøvrigt det eneste firma, der havde styrhusfedt på lager. Nøjedes dog med at købe gearolie med grade 250 til mine reduktionsbokse. (de var på swapmeet)
Men fedtet er godt til utætte styrhuse, så slipper man for at putte en banan i.
Min 30 hk motor bliver fodret med 92 oktan tilsat alm. blyerstatning, kører fint.
(Men instruktionsbogen angiver da også oktan 76 ! )
hej fra Ronnie
HUSTLER!!!
Hvis din motor er begyndt på det pjat igen, så kom forbi mig imorgen eftermiddag ! (Ja, det er jo så idag) For så er der et eller andet galt. Er den skredet i tidspunktet eller er fjedren måske brækket ??? - Vi må lige have tjekket den dizzy !
In the function verbatim, the FDA advised the back (Astellas) that it has completed its reassess of the Kynapid NDA and that the industriousness is approvable. quondam to in the light of approval