selvbyg af karrosse
Er det egentlig tilladt at bygge sin egen karrosse og sætte på bundrammen, eller skal det være et præfabrikkeret. Jeg mener, må man bygge et karosseri af noget firkant profiljern og beklæde det med plade eller er det helt udelukket.
Mvh. Haardberg
det er sikkert lovligt nok, den skal vel bare gennemgå en helvedes masse meget dyre test før du må, og så skal der vel også betales noget afgift, ligesom med bugyer ???
Jeg må tilstå at jeg ikke ved om reglerne gælder for vw'er, men min svigermors ::) genbo har en bil, bygget af daværende volvo importør Ole sommer, Kaldet en Joker. Vognens karosserri der er bygget hos Sommer selv, består af 40x40 firkantprofiler med plader på Indersiden. Bilen var oprindeligt ment som en joke (deraf navnet) hvor Karossen sidder "Indenvendigt"
[quote author=RENudenlogind link=board=teknik;num=1035067396;start=0#2 date=10/20/02 kl. 17:26:08]Jeg må tilstå at jeg ikke ved om reglerne gælder for vw'er, men min svigermors ::) genbo har en bil, bygget af daværende volvo importør Ole sommer, Kaldet en Joker. Vognens karosserri der er bygget hos Sommer selv, består af 40x40 firkantprofiler med plader på Indersiden. Bilen var oprindeligt ment som en joke (deraf navnet) hvor Karossen sidder "Indenvendigt"
Er det et projekt du vil have op at køre???
Har selv tænkt på noget karrosværk til en bund der står og glor
Hvad er din ide??, Har selv tænkt på noget delivery agtigt, måske med woody bagdel.
[quote author=folkeboerge link=board=teknik;num=1035067396;start=0#3 date=10/20/02 kl. 18:21:00]
Er det et projekt du vil have op at køre???
Har selv tænkt på noget karrosværk til en bund der står og glor
Hvad er din ide??, Har selv tænkt på noget delivery agtigt, måske med woody bagdel.
Og hvis man så tog lygterne fra en fiat marea, de her to små i hver side, så tror jeg godt at blodtilførslen til den kutteklædte hævner vil øges.
Halløjsa
Går selv med lignende ideer.Hvis man må sætte en glasfiberkarros ( Porche, buggy ), På en bund, må man vel også bygge karrossen selv. Hvis hele bunden , komplet med styrtøj, hjulophæng og motor er det som er godkendt med pågældende chassi nr., løser man mange problemer med godkendelse. det er klart at hvis man ændre dette, så skal man kunne dokumentere at det virker ( ligesom dem der bygger" Hot rods"på en gammel ford fra 1932 eller lign. )
Alt sådan noget som lygter skal vel også opfylde kravene, som gælder den årgang bunden er fra. Det vil sige at man behøver vel ikke at sætte baglygter fra en 1303'er på en '53 årgang.
( har selv ideer for min 53'er bund )
Og motor efekten ( HK ), skal være standard motorens + 25 %.
Hvis man vil ha' 100 HK i en 1953 bobble, så bliver det betydelig sværer. ( selvfølgelig skal bilen være lovlig og godkendt !!!)
Afgiften kommer man ikke uden om.
Hans
Halløjsa
Man skal nok passe på angående bilen vægt. Det dur ikke at bilens egenvægt bliver større end det "bunden" er type-godkent med. og tænk lidt over vægt fordelingen på for og bag aksel. Især hvis man vil bygge pick up / stationcar, så får man både motor/gearkasse vægten og last- vægten i bag.
Så pas på med for kraftige stålprofiler.
Pas i øvrigt også på skarpe kanter på karrossen.
Hans
Halløjsa
Angående selvbygger karrosseri - er der nogen der har en billig " engelsk hjul " til salg ?
Se her :
http://www.crailville.com/craft/index.htmHellers må vi ha sat en serie produktion i gang !!!
Hans
engelsk hjul....Jeg ved hvor der står en hel rusten jaguar ...der er 4... ;D
Engelske hjul er vist ellers ikke billige..
En Engelsk hjul koster fra ca. 14000 og op til 100.000 kr.
for en klar til brug.
Nogen fås også som "kit" hvor man selv laver rammen
Her er en lille billig bordmodel :
http://www.metalcrafttools.com/Benchengwheel.html"Min" laserskærer på arbejde, kan nok lave en smuk ramme ! :D
Det ser lækkert ud..
Hvis du har en laserskærer på arb. så har i vel også en drejebænk, der kan lave selve hjulene..?
-lav lige en til mig også..
Jeg læser ofte i Hot Rodding et amerikansk blad hvor de reklamerer for sådan en kal til hobbybrug til ja lad os sige under 14.000
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Gustav-
Du har vel ikke et navn/Web adresse på det firma, der raklamerer i Hot rodding ?
Hans.
VWmorten -
Jo, vi har da en hel maskin afdeling på arbejde, men det er nix pille :'(
Men en kollega vil sælge en drejebænk, så måske kommer jeg igang med at bygge en Engelsk hjul ........ :)
Hans
Ekstrem hjemmebyg godkendt i DK.
Se det nye nummer af bilmagasinet (november), så vil i få en ide om hvad der faktisk kan lade sig gøre at få godkendt.
Bilen er bygget på T1 fra 1963- men der er ikke meget tilbage af den.Her er nogle stikord :
Motor: 150 HK Alfa romeo
Transmission: Porche 911 Cloce ratio
Undervogn: Porche924,vw,yamaha og audi.
Karrosseri: 7 lags glasfiber med indbygget sikkerheds røramme.
Højde: 1,11 m.
vægt: 600 kg
Byggetid: 8 år !!
Byggepris: ca. 350.000 kr. :'(
Artiklen der fylder 3 sider, går desværre ikke helt i detalger om hvordan den er lavet, men ejerens tlf. nr. står der .......
Hans
Det må være silver :D
Den stod til salg i dba under kitcars til 120K (længe). Et fund til de penge.
K&B Bent skrev følgende 22.6.02 i en privat mail:
[i:02a754c2de]Det er hans far Harry Rask som har bygget den .
Han startede med (forruden er fra en 1303) og lavede herefter et skelet omkring
denne, alt er hjemmebygget og rigtig godt gået!.
Den er opbygget på en iforvejen opkortet buggybund, da han ellers ikke vil have
haft en jordisk chance for at få den godkendt .
Først var den monteret med en Porsche motor, nu sidder der en 16ventilet Toyota
motor i den!. Eddi er Toyotamekaniker herude i Viby.
[/i:02a754c2de]
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Jeg ville nu godt vide hvad afgiften har været, den er sikkert ikke for sarte sjæle :(
Jeg må hellere få købt en kopi af bilmagasinet og se hvad der står.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060