Vinter samling af motor ?
Som så mange andre vw-nørder skruer jeg motor i disse mørke tider.
Men så kom jeg til at tænke på, at den olie som påføres på diverse lejer ved samling af en vw-motor, den er sivet mere eller mindre væk, når motoren skal startes til foråret.
Jeg overvejer derfor lidt om, der skal bruges fedt istedet for olie. Man kan jo få fedt specialt til dette formål, det bruges på visse andre motorer
Hvad bruger I ? (smørelse er jo vigtigt :))
/kasper
Det der fedt du snakker om sku være rigtig godt at bruge når man ska opstarte en ny motor, så vidt jeg ved holder det smøreevnen 3-4 gange så lang tid som en alm oliefilm, hvilket er væsentligt under opstart da oliekanaler osv lige ska fyldes op før det kommer ud til lejeren...
Hvis olien forsvinder fra sølene når motoren står stille et stykke tid tuer jeg da ikke tænke på hvor mange gange jeg har startet min bil op uden smøring...
Om ikke andet tror jeg oliefilmen bliver gendannet meget hurtigt og uden skade til, når man starter motoren...
Men hold øje med olietrykket når du starter den op...
Vh Springer
Hej Kasper
Når jeg samler motor bruger jeg Nulon L90 bag på står der nulon L90 er bentone baseret pasta mættet med teflon. Nulon L90 er exceptionel som opstartsmøring og monteringspata til f.eks. Knastaksel og lejer når motorer samles.
Nulon L90 er også enestående som flydende pakning mellem flader af forskellige metal. L90 bliver aldrig hårdt, pakkede dele kan altid skilles ad, tåler tryk på op til 20000 psi
Det er det bedste syntes jeg, jeg tror at
-------------------------------------------
Mania, buggy og bobbel
hmm.. læste lidt i "How to rebuild your volkswagen air-cooled engine" der anbefaler de faktisk såkaldt white grease, netop for at olien ikke ska løbe væk. præcis hvad white grease er ved jeg ikke. Men det skal da undersøges
Danny, det er da vist lidt af en vidundermiddel det der nulon, både fedt og flydende pakning? Pakker du også blokken med det?
/kasper
Whitegrease er en som navnet siger hvid fedt ... jeg kender den fra motocross hvor den ofte bruges til at smøre pakdåser i forgafler og lign. fordi den er god og klistret og dermed god til at holde skidt ude. Det hollandske olie firma Putoline fremstiller det og sælger det i plastikbøtter. Det kan f.eks. fås hos motocykel forhandlere ... ;) Ved ikke hvor du bor men Roskilde motocross center har det ...
8) Hvis man vil spare lidt penge på "white grease", så hedder det "Kædespray" nede hos din lokale cykelmand... Bare et hint..
Jeg har sgu aldrig samlet en motor for bare at lade den stå en hel vinter uden at blive prøvet/startet ;D
Jeg bruger almindeligt fedt (kuglelejefedt) hist og her, især oliepumpens tandhjul bliver lige æltet ind i det, det sikrer at der er fuldt olietryk med det samme, og fedtet bliver opløst af olien når den bliver varm.
White grease brugte jeg også da jeg lavede cykler, jeg tror faktisk stadig at jeg har en lille forbandet dyr dåse der står Campagnolo på. Det er sikkert også fremragende til motorer..
Synes jeg har læst flere steder om noget "opstartspasta" men kan ikke finde det igen.
Er det almindeligt kugleleje fedt der menes ?
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Kan man ikke bare tørne motoren 30-40 omgange uden tændrør (evt med hånden) for at få pumpet olie ud i systemet? Det må da give det samme, eller hvad?
Olien bærer vel lige meget om motoren har kørt, eller den lige er blevet samlet?
Opstarts pasta er vel kun hvis fx en ny knast skal køres ind.
[quote:487b9d76ec="mathiasen"]Kan man ikke bare tørne motoren 30-40 omgange uden tændrør (evt med hånden) for at få pumpet olie ud i systemet? Det må da give det samme, eller hvad?
Olien bærer vel lige meget om motoren har kørt, eller den lige er blevet samlet?
Opstarts pasta er vel kun hvis fx en ny knast skal køres ind.[/quote:487b9d76ec]
Giver mathisen ret... de gange jeg har haft en motor der har stået, eller har haft den adskilt, har jeg også altid bare brugt den med at lade den tørne for at få opbygget et olietryk og så starte den "blidt" op.... fedt er selvfølgelig en go idé men tror ikke det har den store betydning blot der er en god olie på og den har olietryk... medmindre du selvfølgelige har en knast eller lign. der skal køres til... gjorde heller ikke andet da jeg var mekaniker...
man skal også helst prime oliepumpen men som chritte skriver så er det også den metode jeg har læst mig til er til at anbefale man skal ikke starte motoren uden at olielampen er slukket.
udover det så har jeg i mit motorprojekt smurt knasten med "MPZ CAM LUBE" på løfte fladerne og lejerne.
den nye knast jo har falder som ikke bliver smurt i forbindelse med olietryk.
De sidste 10-15 år er jeg holdt op med at tørne motoren for at lave olietryk.
Det er ud fra alle de skrækhistorier om ødelagte knastaksler.
Smør med nulon eller det grå fedt til kardanled. Og hav en tube uden sand i.
Det må ikke komme på cyl/stempler, det smører for godt. Her bruges alm. olie.
Sørg for der er tænding og benzin, så springer motoren igang med det samme og laver olietryk. Så kører det.
Hvis der ny knast i så varm den op ved over 1500 omdr. Sluk uden at køre tomgang.
Medens den køler af så tjek for utætheder og stil ventiler når den er kold.
Start igen og varm den op over 1500 omdr. Stil karburatorer og tænding, skift olie og kør så en tur på en times tid.
Stil ventiler, skift olie og juster karburatorer og kør en uges tid.
Stil ventiler og karburatorer og kør 5000 km. osv. osv.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
-------------------------------------------
fem og tyve 709453