Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72
10:22 runex: 1302 tagsænket
21:11 Genau: Glædelig jul og Godt Nytår.
17:07 Dillen: - "Hvad bil kører han?" - "Ingolf Thor".

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  1800 street screamer

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Jeg er ved at bygge en 1800 t4 med en 318 graders web knast lettede std plejlstænger, lettet svinghjul, tungt remhjul  og alt afb..
Den knast her monteret i en 1800 vil nok komme til at afgive max effekt ved ca 7000 omd vil jeg gætte på. Så jeg er ved at støve et par 1914 smeddede stempler op da std 412 stempler nok ik kan holde til disse omdrejninger. Toppene er 412 s som er portede og rettet til i kannalerne, og dobelte fat fjedre er monteret. Kompressionsforholdet regner jeg med at hæve til 10:1. karburatorer blir nok 44 idf ere på høje manifolde. Udstødning er hjemmelavet grenrør med lang collector og enkel trush potte...

Hva er jeres mening om denne motorkonstruktion?
Hva mener/tror i den kommer til at spytte af hk?

Har i forslag til andre ændringer til forbedring af hk el holdbarhed, ska lige siges at jeg bygger forholdsvis lowbudget...

Og hva med gearkasse, mon ikke std holder et stykke af vejen, det blir jo nok ikke det vilde momonet der kommer ud af den...

Skriv hva i mener!!!



På forhånd tak!

Vh Spring
(permalink) Admin Member
Skrev for 54 years siden | | | |
hvoffor så vild en knast..?

Hvis motoren skal i en let drag-buggy, så ok, men ellers..?
kan så vild en knast køre med type 4 originalløftere..? (Tunge og med lille anlægsflade)

-med 1914-stemplerne, skal du vel have boret cylindrene, og sat bøsninger i pejlstængerne..? hvem laver sådan noget..?
(jeg skal selv have boret et sæt cyls)
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Spar dine penge til stempler. De org. er de bedste.
Det skulle kun være for at få noget der er lettere. Hvis du altså mener type1 94mm. stempler.
Carl Christensen motorrenovering kan bore cylindrene, men det kan andre også.
Bøsningerne kan Rolf i Thisted lave og Carl Christensen kan tilpasse dem.
Den kommer nok til at give max effekt ved 6000-6200. 40mm. karburatorer er nok. Med 44 kommer du bare til at køre med mindre venturier for at få den til at virke i bunden. 40mm er bedre til gaden.
Den kommer til at give 134HK  8)
Type1 gearkasse er fin
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Arhh nok nærmere 133,3 HK ;D ;D

Ellers er min mening : byg! og se om det holder, og skift så det ud som går i stykker, man bliver klogere hver gang!! ::)
Og skal du af med de 44'ere så er jeg klar!!

Rune
-------------------------------------------
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Det forbandede ved at skifte det ud der går i stykker er at en dims til 200kr. tit tager for 5000kr. dimser med i faldet.
Tag skridtet fuldt ud og have fornøjelse af motoren i flere år.
Alene det at du har valgt en type4 motor er et godt skridt på vejen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Ved godt at det anbefales at konvertere til t1 plejlstænger ved brug af knast over 310 grader, men den jeg har er en 318 graders med 110 lobecenter, så jeg håber d går...

Hva angår boring og fremstilling af bøsninger til 1914 stempler kan jeg selv lave disse ting, da jeg er så heldig at jeg kan fuske i min fritid på den maskinfabrik jeg arb på.

Som Frank siger er der flere steder man kan få boret cylindere op (Randers cylinderservice er dygtige). Prisen er ca 1000-1500 kr, kan du finde udboringsmålet Morten vil jeg da gerne bore dem for dig.

Men jeg tror nu at jeg sætter min lid til Frank og kører med std stemplerne istedet. Har en kammerat der kører 1910 t4 og han ringer jævnligt 7000 med hans std stempler (ikke Henrik he) og den holder tilsyneladende på 3 år nu.  så kan jeg vel også.

Frank hva er dine erfaringer (omdrejningsmæssig) med std t4 stempler? Kan man bare ligge og ringe over 7 tusind omd jævnligt eller har min kammerat været heldig med ik at ha ristet et stempel endnu?


Vh Spring

(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Til ovenstående...


Jeg mener selvfølgelig t1 løftere....
(permalink) Admin Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Stort set alle vw-knastaxler er lavet med 110gr. lobecenter, det er vinklen imellem ind- og udstødnings knasten, og har intet at sige mht. om du kan bruge std type 4 løftere eller ej..
Du er nødt til at checke dem i blokken, at knasten trykker på løfterens anlægsflade (og ikke dens kant) under hele omdrejningen..

cylindrene skal bare bores til 94,000mm, kan du det..?
(permalink) Farmer Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Spring!
Det vil være uklogt at bruge T4 løftere på den knast !!!
Fordi loben kommer til at køre ude på kanten af løfteren, jævnfør meget hurtig slidtage på både løftere og især knast.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hej Morten...

Ok, lyder som om i har ret i d i siger, må hellere få konverteret til t1 løftere... Ved du selv har lavet det på din Deutz motor morten, er det meget tidskrævende? Måske vi ku finde på noget med jeg borer dine cylindere og du laver min t4 blok om så jeg kan montere t1 løftere???


Vh spring
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Omdrejninger og type1 løftere har ikke noget med hinanden at gøre. Jo, de original tyske type1 løftere var lettere, men dem vi får i dag vejer det samme som type4.
Det er mere det med hvor den træder på knasten.
Det med at lave bøsninger til type1 løftere er ikke noget problem for en maskinarbejder. Jeg lavede det selv til min 2,6´er. Og jeg er ikke maskinarbejder.
Jeg har set en 1800 type4 der blev ødelagt af omdr. Men det var stempelringene der knækkede. Mit gæt er at den ikke var nyopboret da vi lavede den. Måske har cylindrene været lidt koniske så ringene ikke kunne følge med ?
Den blev også mishandlet i uhørt grad.
Min gamle ven Jørn Dalsgård brugte kun std. dele da han i sin tid, for 20-25 år siden, kørte baneløb på Ring Djursland med sin VW med turbo. Selv med en defekt wastegate der gjorde at den ladede uden begrænsning, olietemp på 150 grader, ødelagde han ikke noget.
Man brænder ikke stempler af omdr. Det kommer af forkert blanding og tændingsbanken.
De smedede stempler vi kan købe er kun fordi de er relativt lette, billige og nemme at fremstille i forskellige størrelser. Det har ikke noget med kvalitet at gøre.
Hvis du vil have nogen fine ting skulle du bygge en motor på 2L og bruge std. 914 stempler.

-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hej Frank


Vil det sige at der heller ikke er noget formål i at lette plejlstængerne? Har altid hørt at det hele skal være så let som muligt i en racermotor for at mindske slidtagen.

Den 318 graders web knast ved du om den kan køre med t4 løftere? Altså om anlægsfladen på t4 løftere er stor nok? Ellers må jeg selvfølgelig bare selv lige tjekke d...

Vh Spring

(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Ved plejlstænger ,og stempler også, er det meget vigtigt at de vejer lige meget, også fra ende til ende..

Jeg vil mene at lidt polering vil være godt, men ikke direkte letning da det nok vil reducere styrken.
Rune
-------------------------------------------
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
På t4 plejlstænger kan man sagtens fjerne overflødig materiale omkring krydspinhul og krumtabhul, uden at svække styrken på den ret meget. Polering foretager man jo så vidt jeg ved, for at undgå at "krater" i plejlstangen arbejder og i sidste ende måske knækker. Polering gør dem stærkere i overfladen.

Kunne bare godt tænke mig at vide om der er nogle der kan bevise en holdbarhed ved at lette plejlstænger?

Vh spring
(permalink) Rolf Member
Skrev for 54 years siden | | | |
[quote author=Springer link=board=teknik;num=1033984725;start=0#11 date=10/09/02 kl. 08:56:35]Hej Frank


Vil det sige at der heller ikke er noget formål i at lette plejlstængerne? Har altid hørt at det hele skal være så let som muligt i en racermotor for at mindske slidtagen.

J
Du reducere den vægt som bevæger sig i motoren og det
gør at den lettere kan rotere og dermed rotere hurtigere.
Som du selv er inde på vil det også reducere slidtagen men
mest i de lavere omdr. Ved højere omdr udnytter du jo den
reducerede vægt til at øge omdr med og dermed også højere
belastning.

Den 318 graders web knast ved du om den kan køre med t4 løftere? Altså om anlægsfladen på t4 løftere er stor nok?


Web Cams i USA siger at den skrappeste knast man bør
bruge med  std type 4 lyftere er deres 310 gr. Selv denne
knast er ond ved sagerne og jeg vil mene at man bør bruge
type 1 lyftere til den. OK John Elnef bruger den i sin 2365'er
og her har den da ikke brækket noget i ventil mekanisme, endnu....

Lettede og polerede plejlstænger ER stærkere end orgnale !!!
Besøgte Ahnendorp i 1994 da han lige havde lanceret lettede
og ploerede plejlstænger i sit program og han havde et par
demo'er liggende på disken. De havde spændt to plejlstænger
op i den stor ende og havde stukket en kraftig aksel gennem
krydspindshullet og drejet en eller havlanden omgang.
Allerede her begyndte den orginale plejlstang at revne flere
steder. Først efter at de så havde bukket plejlstængerne i en
90 graders vinkel viste den letted og polerede plejlstang
lettere antydninger til revnedannelser.
Meget tankevækkende.....

Grunden til at mange tyske tuningsfirmaer enten bruger 914
stempler eller konvertere til 94 mm type 1 stempler er at disse
to typer har tyndere stempelringe og det er nødvendig hvis
motoren skal have klø. Jeg havde en længere snak med Greg
fra FAT Performance omkring dette emne og han sagde at
man bliver overrasket over hvad Cofab's bus cylindersæt kan
holde til. Han fortalte om flere motorer også en som minder
lidt om det du vil bygge og den havde et  96 mm cylindersæt
fra European Racing men med et bedre sæt stempelringe og
runde cylindre... Det gik som en skoldet trold i en 914'er til
baneracing og det kørte i en klasse hvor de kørte i flere timer
i træk og derfor var motoren bla udstyret med stål plejlstænger
Den havde et virkeligt problem med at slæbe noget i lavere
omdre, men når den så først kom op i fart  :o

Helt seriøs forstår jeg ikke du gider bygge den omtalte motor
som en budget projekt, hvor sjovt er det at køre med noget du
ved springer i luften ?? >:(  Lav dog tingene ordenligt og brug de
penge der er nødvendige og så nyd din motor i stedet for at
tænke på hvornår sker det mon.... Ok dette er mit standpunkt
og jeg udtrykker mig måske mere negativt end jeg egenligt er,
men jeg forstår bare ikke lige din tankegang.

Mvh
Rolf

-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) Fastoldvw Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Rolf kan faktisk være pæænt hyggelig! Hej Rolf :D

Rune
-------------------------------------------
(permalink) Farmer Member
Skrev for 54 years siden | | | |
[quote author=Rolf link=board=teknik;num=1033984725;start=0#14 date=10/09/02 kl. 16:10:02]



Helt seriøs forstår jeg ikke du gider bygge den omtalte motor
som en budget projekt, hvor sjovt er det at køre med noget du
ved springer i luften ?? >:(  Lav dog tingene ordenligt og brug de
penge der er nødvendige og så nyd din motor i stedet for at
tænke på hvornår sker det mon.... Ok dette er mit standpunkt
og jeg udtrykker mig måske mere negativt end jeg egenligt er,
men jeg forstår bare ikke lige din tankegang.

Mvh
Rolf



Jah, det har jeg osse prøvet på at forklare, men uden held.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Anonym Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Rolf

Tak for de kloge ord..

Den væsentligste grund til at jeg bygger lowbudget er fordi jeg er studerende. Jeg mener dog heller ikke at denne motor ikke bliver bygget "ordentlig", ok måske er det ikke de dyre stumper der bliver smidt i, men jeg tror på at med grundig  afballancering af de bevægende dele (svinghjul, krumtab, plejlstænger og stempler), samt nye lejer osv, at man kan nå et langt stykke af vejen hva angår holdbarhed, om ikke andet vil tiden vise det.

Har også spurgt tidligere om der var nogle der havde nogle ideer til forbedring af holdbarhed i denne motorkonstruktion!?!

Men jeg takker for dine råd som jeg tar til mig. Lettede polerede plejlstænger, t1 løftere og 1914 t1 stempler med tynde stempelringe lyder til at være vejen frem så vidt jeg forstår på DIG.


Vh Spring
(permalink) Admin Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Det hele handler vel om at bruge de penge der skal til, og ikke kaste penge der hvor man ikke får noget for det....

Mht. Pejlstænger, så er type 4 pejlstænger TEMMELIGT kraftige, og jeg tvivler på at en 1800 motor kan få dem til at sno sig halvanden omgang  ;D, Ingen tvivl, Ahnendorphs pejlstænger er sindsygt lækre, men de er overkill i denne motor..

Lav motoren sonm den er, 1800cc, afbalanceret, hævet komp (ikke 10:1), brug den 284gr. knast du har liggende (med std. løftere), port toppene (mest i udstødningssiden), lav en fed udst, så har du en velsammensat motor for få penge..

Hvis du vil bruge penge på den så få nogle flere kubik, en 2,0liters krumtap og pejlstænger og et cylindersæt der passer til..

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hvis du bruger 412S topper skal du ikke "porte" Kun lave gode sæder og lige kysse skarpe kanter. De kanaler er i forvejen rigeligt store.
På min 2,6L kørte jeg med std. kanaler blot med store ventiler.
Kanalerne var selvfølgeligt tilpasset ud til ventilen men ikke gjort større ellers.
207HK ved 5800 omdr. og 298Nm. ved 4200 omdr.

STORT H
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 54 years siden | | | |
[quote author=Frank_Andersen link=board=teknik;num=1033984725;start=15#19 date=10/10/02 kl. 20:56:15]Hvis du bruger 412S topper skal du ikke "porte" Kun lave gode sæder og lige kysse skarpe kanter. De kanaler er i forvejen rigeligt store.
På min 2,6L kørte jeg med std. kanaler blot med store ventiler.
Kanalerne var selvfølgeligt tilpasset ud til ventilen men ikke gjort større ellers.
207HK ved 5800 omdr. og 298Nm. ved 4200 omdr.

STORT H
-------------------------------------------
mob 28940849
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Ventiler 48/40 fra Ahnendorp.
Knasten var fra Pauter Machine og var på 248 grader ved 050". Advertised på 286 grader. 108 lobe center.
Jo bundtræk -- med et 3.gear på 1,12 trak den fra 40 til 160 km/t.
4.gear på 0,81 200+
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) __Stefan Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Hvordan satan tør du at køre så stærkt i en bobbel ???  ;D
Hvad laver du ved undervognen på dine bobler ??? Jeg skal vist lige have et par fif, for den 1302'er jeg kører i sejler da som en anden fiskekutter ???
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Du når da ikke at blive bange når den kører 200 mellem lyskrydsene.
Den var sænket lidt, røde Konidæmpere, ikke strammet op, og en 19mm. stabilisator foran. Der var også et par castershims på for at få mere retningsstabilitet.
Det var en bærekugle forbro hvor jeg havde svejset et passende rammehoved på en 1302 bund for at få fireleddet bagtøj.
Man skal passe på ikke at sænke den for meget foran. Tunnelen skal helst have snuden lidt op af. Man skal også sørge for at bilen kan fjedre. Altså at den ikke står på gummistoppene. Hvis en gadebil ikke kan fjedre virker undervognen ikke. Man kan heller ikke bremse i regnvejr, når bilen ikke kan læne vægten over på forhjulene.
Nej det bliver aldrig som at køre 200 i en Audi A6, men hvis man er bange skal man ikke tune en bil med motoren bagi. Det er jo ligesom at kaste en hammer med hovedet bagerst. Men nu er jeg jo også opvokset i en tid hvor man blev lagt ud i barnevognen for at sove i al slags vejr og der ikke var noget der hed bagsædeseler. 8)
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 54 years siden | | | |
Men nu er jeg jo også opvokset i en tid hvor man blev lagt ud i barnevognen for at sove i al slags vejr og der ikke var noget der hed bagsædeseler. 8)


H
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com

Reply »

You must log in to post.