1800 street screamer
[quote author=Stefan link=board=teknik;num=1033984725;start=15#22 date=10/11/02 kl. 15:57:46]Hvordan satan tør du at køre så stærkt i en bobbel ??? ;D
Hvad laver du ved undervognen på dine bobler ??? Jeg skal vist lige have et par fif, for den 1302'er jeg kører i sejler da som en anden fiskekutter ???
Jeg har en 1303 som rundede de 185km/t,jeg ved det med sikkerhed fordi den polo jeg kørte om kap med stoppede ved de selvsamme 185km/t(spedometeret går jo kun til 160 ;D )
Jeg havde skiftet alle bøsninger i undervognen,nye gasæmpere og fjedre i hvert hjørne.Den kørte faktisk hammer godt,men den var heller ikke skam sænket kun moderat.....
Hilsen Janus.
ok, hvor meget skal man sænke den i for i mm og hvor mange stråler i bag?
Duskal købe et godt sæt 50 mm fjedre fortil. Investere i et godt sæt støddæmpere, f.eks Rød Koni eller Spax eller bruge std (IMHO brug ikke gasdæmpere foran) og så få fat i en kraftigere stabilisator. Urethan bøsninger i bærearmen ved rammehoved. Nye bøsninger ved stabilisator, ((behøver ikke være urethan, men det skader da ikke) Og så iøvrigt sørge for at hjulgeometrien er ok.
Bagi skal du ikke sænke den mere end ca. 20 - max 25 mm. det gøres ved at kominere strålerne i torsionsarmen. Det tar lidt tid, men øvelse gør mester. Urethan bøsninger foruden i dækslet er en go ting her. Brug et sæt Rød Koni bagi osse. Så kan du justere dig til hvor stram du ønsker den.
Når du har gjort det, og fået den sporet, så skal du bare se løjer, Så kan du begynde at ånde de modserne biler i nakken, - når ellers du får lært at køre frækt med den. Det kræver lidt øvelse. ;)
ok, det lyder da meget fornuftigt ;D
Jeg har også set i et tysk bilblad, at man kunne købe et undervognssæt til i bag, så man får stødæmper med fjedre i bag også og en afstiver. Er der nogen der kender noget til det ???
[quote author=Frank_Andersen link=board=teknik;num=1033984725;start=15#23 date=10/11/02 kl. 16:17:51]Man skal passe på ikke at sænke den for meget foran. Tunnelen skal helst have snuden lidt op af.
Gælder det også en kortet bund med balljoint forbro? Og i givet fald hvorfor ???
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
På en buggy er det nok ligemeget. Bare sørg for at den har caster.
Grunden til at du ikke må sænke en bobbel for meget foran, er at luftens løft under forenden bliver mindre end løftet på bagenden. Og så vil de bytte plads.
Morten Iversen fra MIB siger at hans frontspoiler sjovt nok hjælper.
På 1302-03 har fabrikken jo bukket fronten ind for at få løft under forenden
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote author=Stefan link=board=teknik;num=1033984725;start=15#28 date=10/12/02 kl. 16:42:23]ok, det lyder da meget fornuftigt ;D
Jeg har også set i et tysk bilblad, at man kunne købe et undervognssæt til i bag, så man får stødæmper med fjedre i bag også og en afstiver. Er der nogen der kender noget til det ???
Ja, det er ganske udmærket, hvis du absolut vil HELT ned på maven og kravle, Eller hvis du skal køre ræs. Men bøjle og fjedre er først begyndende aktuelt fra ca. 140 hk> ellers er der andre og billigere løsninger. Så få den nu lige ud og køre inden du overhovedet begyndr at tænke i de baner. Koncenter dig om det der er nødvendigt for dit projekt, og ikke alle de der fancy race stumper, som de fleste aldrig nogensinde får brug for. Det er da selvfølgelig smart at kunne sige "jeg har det og det" ´Men ka do bruget´til nåed ud over at prale med det ? Sjældent
Der er lissom det med bremserne. For selvom jeg HADER det, så er jeg da nødt til at give Frank lidt ret. ;)
Tak, den med aerodynamikken vender jeg tilbage til under eget emne.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Nej det er jeg ked af. Med løft mener jeg løft, altså modsat tyngdekraften.
Der skabes løft under en Vw fordi fabrikken har valgt at udforme den som en flyvinge. Den skulle efter sigende begynde at lettet omkring 160.
For og bagende vil gerne bytte plads hvis løftet under bagenden bliver større en løftet under forenden. Det er også derfor de hæver bilen foran i 1966. Dels får man mere caster og man får større løft under forenden.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote author=Fastoldvw link=board=teknik;num=1033984725;start=15#15 date=10/09/02 kl. 22:05:44]Rolf kan faktisk være pæænt hyggelig! Hej Rolf :D
Rune
HEJ RUNE ;D ;D ;D
Regner med at komme til Sjælland inden længe og så tager jeg blokken med til dig. 8)
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
Mit verdensbillede går i grus :-[
Mercedes har på Le Mans vist os hvordan det kan se ud når enderne får lyst til at skifte plads.
Det vil jeg helst ikke opleve i mit plasikbadekar uden seler!
Men ok, jeg ved faktisk lidt om aerodynamik bare ikke ret meget om hvad man vil på en bil.
Jeg var f.eks. ret overbevist om at det man forsøger at opnå er at få bilen til at suge sig til vejen.
Jeg tror iøvrigt jeg har et bud på Morten Iversens observationer af forøget løft, men det bliver ikke lige nu (da der skal tegnes og forklares).
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Der er ikke blevet sagt noget om Mortens observationer, kun at bilen er mere stabil med spoileren.
Jo man prøver at skabe downforce på en bil. Men VW har jo ikke kunnet gøre noget drastisk. De har så valgt mellem pest og kolera.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg aner ikke en meter om den tekniske del af aerodynamik. Men jeg vil tilføje at jeg har oplevet det samme som Morten Iversen på en råtunet 1303ér jeg havde for mange år siden.
I mit stille sind går jeg og pusler med en ide om at der til dels er en gade - og en racing version af hvad der skulle være godt for vejbeliggenheden. det ender så måske osse i sidste instans med hvilken hastighed der tales om. For en VW er jo egentlig ikke designet til at skulle køre hurtigere end ca. 140 km/t Inden for disse grænser, er jeg sikker på at det på daværende tidspunkt var rigtigt hvad Werket gjorde, men idag ved man jo meget mere om emnet. Og se osse på deres og Kamei´s baneudgaver af Käferen. De kører jo osse med diverse agregater til at ændre på løftet under bilen.
Ja, farten har slet ikke så lidt at skulle sige.
Alle de arodynamiske kræfter stiger nemlig med kvadratet på hastigheden.
Dvs. at vindmodstanden, løft m.v. stiger til det firdobbelte ved en fordobling af hastigheden.
Jeg kørte i sidste måned op til McDonnald for hilse på de der VAG folk. På et tidspunkt står to og kigger på spyderen, den ene spørger den anden hvor hurtigt han tror den kører, den anden svarer prompte at det vil være et spørgsmål om hvornår forhjulene letter ;D
Meget morsomt. Og så alligevel ikke, for når man roder med en 525 kg kitcar, skal man sgu vide hvad man gør inden man propper en 200+ kmt maskine i røven på den.
-------------------------------------------
Mob. 2682 0060
Jeg har endnu ikke turdet tage nogle 1/4 mile tider på Hebsteren af samme årsag
+ at vi ikke har så mange lange flade strækninger herovre uden sideveje..
+ at jeg er lidt en tøsedreng..