Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tuning af T1 motor

Tags:
No tags yet.

(permalink) Duus Member
Skrev for 21 years siden | | | |
(permalink) vwanders Member
Skrev for 21 years siden | | | |
8) Det er jo dejligt at få en ny i folden... En 1300 kan ombygges ved hjælp af et cylindersæt og et par 1600 toppe, eller du kan få fræst de gamle toppe op. Med den tuning du tænker på kan du få omkring 75-80 årlige heste.. Og det kan godt holde hvis ikke du dropper koblingen ved 7000 hver gang! :roll:
Men selvom 80 hk ikke er meget så hust lige nogle skivebremser.. :wink:
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Holmen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Det må da være denne her du leder efter......

http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3407&sid=5286bfca801fda746e5bedb1cad1c724

P.S: Bilen som motoren sidder i er også til salg. Den er uden skivebremser, men det er altså heller ikke nødvendigt.....

Hilsen Lars
-------------------------------------------
larsholmen@yahoo.com
Tlf: 20 65 31 08
(permalink) Duus Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg synes ikke at 75 til 80 hk lyder af ret meget, jeg mit mål er mellem 100 og 120hk.
Hvis man vil over de 80 hk, er der så ikke andet at gøre end at skifte motor, til noget større??


(permalink) Fau_Weh_Mann Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Du vil gerne ha 100-120 Hk, men har desværre ikke 10K... Hmm!

Jeg tror du kan få et ansøgningsskema hos McDonald's.. (gratis)

MVH FWM
-------------------------------------------
ronni_dall@hotmail.com
(permalink) Floyd_Clymer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
:idea: :idea: :idea: :idea:
Lige en lille bemærkning her fra virklighedens verden.....

Hvis du gerne vil have 100 - 120 hk, så har jeg jeg lige et par råd:

Skivebremsere først.....Totalt livsfarligt og sindsygt uden skivebremser.

100 - 120 hk på en type 1 motor er min. fordobling af antal hk.

nu skal jeg hjælpe med hoved regningen:

1600 motor som udgangspunkt ( den går jeg ud fra at du har)

nye lejere,pakninger & stødstangsrør ca. 800 kr
racerknast m/takthjul og løftere ca. 1300 kr
topstykker (041) ca. 3500 kr
karburatore (brugt weber) ca. 4000kr
cyl.sæt 1776 ccm ca. 2100 kr
maskinarb på blok og toppe ca. 1000 kr
009 strømfordeler ca. 600 kr
kennedy kobling stage I ca. 1500 kr
oliekølersæt ca. 1400 kr
udstødning ca 1600 kr

Hhrrmmmm regne, regne, regne +++ ca. 17,800 kr......
Og jeg er slet ikke færdig

25,000 kr skal du regne med.......Men der er nogle som sælger deres brugte ting, nogle gange til en ufattelig lav pris. Men du kommer ikke i nærheden af 120 hk. for under 10,000 kr

Selv ikke engang hvis man tror på julemanden

P.S. dette er ikke for at svine dig eller nogen anden til, men man får heller ikke en ny porsche 911 for 25,000 henne ved bilforhandleren

Med Venlig hilsen

En vw mand der har brugt langt over 50.000 kr på sin motor og syntes at det er hamrende sjovt
-------------------------------------------
If you can't fix it, chrome it..
tlf. 20480388
(permalink) Duus Member
Skrev for 21 years siden | | | |
(permalink) __Stefan Member
Skrev for 21 years siden | | | |
motorne er jo en meget gammel konstruktion, derfor er den ikke stærkere. en 4age motor har jo både to knaster og insprøjtning og div. andre lækre sager :D
(permalink) Duus Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Selvfølgelig Stefan... det er også det jeg selv konkluderer. Dog er der faktisk mange/nogle der monterer dobbelt weber på 4age og får højere effekt+3 ange højere brændsstofforbrug ud af det... :o
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hvis du vil spare penge skal du bygge en type4 motor om med type1 blæserhus mm. Men så skal dine hænder ikke vende som forpoterne på en muldvarp. 80-100 HK std.
Men du skal ville køre VW ellers er det meget billigere at køre Corolla.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Duus Member
Skrev for 21 years siden | | | |
(permalink) Bornholmer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
En beslutning er aldrig uden omkostninger, nogen gange store, sjældent gange små. ikke for at skræmme dig , men " THAT's LIFE"
-------------------------------------------
Randers Jeg BOR I RANDERS - stik mig en Mokai for fan ;-)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hvis du er heldig at finde en god eks. 1,8 T4 (De hænger nemlig ikke på træerne mere) så skal du regne med ca. 14 dages hårdt arbejde efter fyraften, inden du har det hele til at spille. Og du kan godt komme et pænt stykke ad den vej for 10K, MEN så skal du som Frank skriver, kunne lave det meste selv.
120 hk koster mange penge at lave på en luftkølet, især hvis det skal kunne holde nogle km. Floyden er ikke galt på den når han skriver som han gør.

Mht. hvad en 1600 T1 kan holde til, så kommer det jo noget an på hvad man gør.
Rent sug, på std stumper eks. knast, karb, tænding, udst. & diverse andre småting, ca. 95 hk.
Turbo, ca. 120-125 hk. Men det gør du STADIG ikke for 10 K
(permalink) splitbus Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg har et 1914 projekt jeg er gået død på.

1914 projektet består af :
Boret 1600 motorblok til 1914 med opboret oliekanaler, 4 sæt stempler/cylinder (1 har dog været på gulvet, lille men dog mærket af dette).

Komplet 1914 motor med enkelt karburator, men gode stempler/cylinder/top (tjekket kompression), men slidt i (tror det er) krumptapslejet (spilder olie bag svinghjulet og pakning er forsøgt skiftet).

Umiddelbart skulle projektet (mangler dog pakninger og den type dele) være komplet og lige til at gå i gang med, jeg har bare ikke tid & mod på at gå i gang, men vil meget gerne have en lidt kraftigere motor til min splitbus.

Er ovenstående noget der måske kunne have din interesse, så gi et bud ?
(permalink) BilerneDK Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg vil blot lige fortælle om min lowbudget tuning jeg snart skal igang med.

Motoren jeg bygger på er en 1300 T1.
Jeg har en kammerat der kan fræse blokken for mig.
Den får 1914 ccm cylinder sæt, standard toppe, muligvis kraftigere plejlstænger (ved ikke helt endnu), standard topstykker, standard knast, en brugt Garret turbo med et tryk på ca. 1.5 bar (ca. 2500 kr. hos en hugger). Manifold og udstødning hjemmelaves, og karburator bliver en brugt 4-portet V8'er på hjemmelavet indsugningsmanifold. Evt. laver jeg også vandindsprøjtning, da den ikke får en intercooler.
Hvis lejer og lign. er iorden i motoren, så skifter jeg dem ikke.

Mit mål er 180-200 hk, hvilket jeg tror jeg vil ramme meget godt.
Mange komponenter behøver ikke blive skiftet da den ikke kommer til at ligge med 7500 omdrejninger, men istedet får masser af moment.

Det kræver lidt arbejde, men tilgengæld er det sjovt at rode med og det er billigt at lave.

Blot lidt info...:-)
(permalink) Sholmen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hej Duus

For det første vil jeg lige sige at det er lækkert at se andre som ikke starter med en skæv vandvogn :D

Jeg er enig i at du skal købe en T4 motor hvis du vil køre med tunet motor. Hvis man skal gøre noget, så skal man sgu gøre det ordentligt. Har selv den famøse 1,8 T4 som skal i bilen til sommer :twisted: Den får omkring 110-120 hk, men så har det også kostede mig i nærheden af 18.000... Det er surt, men det er prisen!

Angående det med at køre tunet boble, så synes jeg du skal vente lidt til du har lært bilen at kende. Den har jo liiidt speciele køreegenskaber og der er jo ikke meget ved at have en milliard millon hk og så ikke kunne tøjle dem...
Bilen er slet ikke hurtig og topfart er en by i Rusland. (min 1303 kørte 150 på en god dag) Men spar nogle penge sammen og kom tilbage når du har mønten... Så vil vi med garanti hjælpe dig med masser af gode råd og tilbud.
Men hvor om alt er, så er det fedt du vil købe en boble!!! Men husk at købe en god, varm dunjakke med :)
(permalink) __Stefan Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg har også tænkt mig at gå i gang med et twinturboprojekt efter sommerferien, hvor der bliver penge til det :D Jeg skal bare lige have fundet ud af hvor jeg får en trykweber henne og hvor meget sådan en koster??? Er der nogen der ved det???
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Du skal nok ikke køre med 2 turboer på en 4 cyl. Men praleværdien er god. Det med at køre med 2 turboer er noget vi har set på Porsche. Og sjovt nok arbejder en turbo bedst med 3cyl. Og så passer pengene jo.
Og hvis du vælger at køre med karburator kommer du heller ikke til at mangle turbo.
Trykkarburatorer skal du nok lede efter i Sverige.

Og til Dan. Hvis du ikke kunne køre mere end 150. Så har du nok kørt med en af de 1700 60HK motorer der kørte i type2
En type1 med 100HK kan køre 175-185 i følge tüv. Og det passer meget godt med mine egne erfaringer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) BilerneDK Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hej Stefan.

Hvis du laver det sådan at turboen suger i karburatoren, så behøver du ikke en tryk weber. Jeg tror også benzinen på den måde er med til at køle turboen lidt ned. Det er måden jeg skal lave det på hvor turboen skal suge i en 4 portet Holley.
Hvis mn køber et færdigt turbokit er det somregel lavet på den måde, og det er også måden det gøres på indenfor dragrace.
En anden ting er også at jeg ikke tror man behøver ekstra dyser da karburatoren blot leverer den rigtige blanding når der suges i den.
(permalink) __Stefan Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Ok, men jeg ville have tryk for at få intercooler på, jeg ved ikke hvad der er bedst, men det finder jeg jo nok ud af til den tid :D Jeg kan jo nå at ændre mening et par gange inden den skal laves, nu skal bilem jo først laves, så den kan holde til det :D
Og det med 2 turboer der tænkte jeg på at køre med et lavt tryk i hver af dem for at undgå turbotøven, men jeg tror hellere at jeg må få købt mig nogle af de bøger der er lavet om tuning af luftkølede motorere så jeg ved lidt om det før jeg går i gang :D
Og lige en sidste ting til dem der vil lave turboprojekter, så sælger jeg fabriksnye KKK K03 (lille model) K03 (stor model) og K04 turboer :D
(permalink) Sholmen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hey Frank...

Ups, jeg udtrykte mig vist ikke godt nok der... :? De 150km/t var med standardmotoren i 1303´eren... Men hvis min T4 kommer op på de små 120 hk, vil det så sige at den kan komme op og kysse til de 200 km/t???
Ikke fordi jeg er specielt interesseret i det, men det ville da værre fedt hvis jeg kunne forvente det :twisted:
(permalink) REN Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hkérne har ikke direkte så meget med topfart at gøre..i sidste ende er det jo udelukkende et spørgsmål om motoromdrejninger vs. gearing. hvor mange Omd/Min kommer din nye T4 til at rulle med på toppen?

hep..
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Turbotøven ?
Det er vist noget der findes i "håndbogen for motorjournalister"
Det var vist nok noget med at når man kører med turbo, så får man turbotøven. Det må være noget med at motoren tøver fordi der er turbo på. Motoren skal lige op i omdrejninger før turboen starter, osv. osv.
Hvis man tager en std. motor og sænker kompressionsforholdet fra 10:1 til 7:1 og sætter en turbo på, så får den "turbotøven". Men det er ikke turboens skyld. Det er fordi man har ødelagt grundmotoren. En VW er god at turbolade fordi den kører fint med en lav kompression, så sætter man en turbolader på og så bliver den stærk når man giver gas. Men det varer lige et øjeblik. Er det så turbotøven, nej vel ? Det er fordi den bliver meget stærkere når ladetrykket kommer. Men det er da ikke tøven.
Kunsten er så at gøre overgangen mellem sug og tryk umærkelig, sådan at det bliver et langt træk. Det kan man gøre ved at vælge en relativ lille turbo, med lav enerti, sørge for at den får frit løb med en åben udstødning og så holde op med at tro at træerne vokser ind i himlen fordi man får turbo på.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Henrik Harder Member
Skrev for 21 years siden | | | |
[quote:45c9f3cdb0="Dan_The_1303-Man"]Hey Frank...

Ups, jeg udtrykte mig vist ikke godt nok der... :? De 150km/t var med standardmotoren i 1303´eren... Men hvis min T4 kommer op på de små 120 hk, vil det så sige at den kan komme op og kysse til de 200 km/t???
Ikke fordi jeg er specielt interesseret i det, men det ville da værre fedt hvis jeg kunne forvente det :twisted:[/quote:45c9f3cdb0]

Hej Dan.

Jeg har med 1910 T4 med 120 hk haft min 03 oppe på 200 iflg. speedometeret. Har købt et specialt bygget spedo, der går til 200 og er tilpasset dækstørrelsen, men der er nok stadig lidt fejlvisning og 200 bør "tages med et gransalt"

Anyway pointen er, at det var en nær dødsoplevelse. Det skal siges at jeg har skivebremser, men ellers standardundervogn. Det må siges at en boble ved de hastigheder er meget meget levende.

Hvis der skal køre så stærkt over længere strækninger så skal undervognen optimeres ellers er det hul i hovedet både for dig selv og andre
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hvis det skal være sikkert, så bliv liggende på sofaen og køb et stødsikkert ur. Hvis du skulle falde ned.
For en sikkerheds skyld kan man også melde sig ind i FDM.
En bobbel egner sig ikke til at køre så hurtigt og det kan undervognen ikke laves til. Det er på grund af faconen.
Men det er fedt at give motorcyklerne modstand mellem lyskrydsene.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply »

You must log in to post.