Hej
jeg har lige et karburator spørgsmål.
På en del især tramsportere motorer har jeg lagt mærke til denne vaakum-agtige ting. Hvad er egentlig dens funktion ?
Og så lige et tillægs spørgsmål: som også gælder 34pict-3
Hvis motoren går ud i tomgang (og kun i tomgang) efter at chokeren er slået fra. Og tændingsdelen er ok, hvad er så det mest sandsynlige problem?
Og hvis det er blandingsforholdet mellem benz og luft er der så en tommelfingerregel man kan bruge, når man ikke har diverse måleinstrumenter ved hånden.
hej fra Ronnie
Hejsa Ronnie.
Det er en anslagsdæmper / en slags støddæmper for gasspjældet.
Den forhindre at motoren går i stå, når speederen slippes hurtigt ved høje omdr. og gasspjældet smækker i. ( tomgangs stilling )
Dette frem kommer kun på " nyere " motor der blev dyset ind til mindere forurening og bedere benzin forbrug.
Dertil kommer automatik motorene p.g.a. belastningen fra gearkassen.
( as far as I know )
MchAlf.
hej ronniedrengen
jeg håber du kan hjælpe mig hvad har du af slanger der sider på din kab.
du har den ene der sider på låget over flyderen til benzin ind så har man vacom der sider på siden mod tændning men jeg kan se på din at der sider en slange og stikke lige ud mod bagklap hvad er den til jeg spørger da jeg lige har sat en magen til på min men den går ud lige så snart jeg rør spederen
-------------------------------------------
62 til salg ikke til valg
Den slange går op til luftfilteret hvor der sidder et spjæld der åbner og føre varmere luft op til karburatoren. Så hvis du ikke har det spjæld på luftfilteret lukker du bare den studs
Hilsen Haardberg
Vacuumdåsen med anslag er for at motoren ikke bare skal smække gasspjældet i. Derved holder den lige 1000-1200 omdr. et kort øjeblik for derved at afbrænde uforbrændt benzin som optræder lige når man slipper speederen. Det er altså noget antiforurening.
Det mest sandsynlige er er en stoppet tomgangsdyse eller karburatoris.
Du justerer den ved at skrue blandingsskruen ind indtil motoren begynder at gå dårligt og så ud igen til den netop ånder lettet op igen.
Skruen på gasspjældsarmen er kun til at justere gasspjældet så det ikke "bider" sig fast når man slipper gassen. Må ikke andet end lige røre ved anslag.
Hastigheden justeres på den store skrue lige ved blandingsskruen.
Jeg gentager mig selv nu når jeg siger at man justerer/kontrollerer camvinkel og tændingstidspunkt inden man justerer karburator ikke ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
hello
Takker for de hurtige svar med hensyn til "vaakumdåsen med anslag".
Jeg har lige været ude og lufte min splitbus, kun en lille tur der er ingen nummerplader på 8O . Meningen med turen var at varme en nymonteret mexicomotor fra en bay op så jeg kunne fornemme lidt om den var klar til en rigtig "prøvepladetur".
Det er en motor der har stået et stykke tid og lige har været prøvestartet på gulvet. Altså ikke en ny motor, men sikkert nyere end mange andre AS motorer.
Der var fint træk i den, men jeg lagde mærke til at var lidt ustabil i tomgang, lidt snublen en gang imellem.
Der er checket tænding(7,5 tdc), tændrør, tændkabler platiner, kondensator og så lige tændspolen. Så må blikket vel rettes mod karburatoren, som ikke er den med "vaakumdåsen med anslag" men en tilsvarende uden. En ting der slog mig var en lang tynd slange som stak ud fra venstre side og ikke var blokeret.
Man kan vel gå ud fra at alle udgange man ikke bruger på sådan en karburator skal være blokeret. ??
(jeg havde ikke tid til at teste det idag) I alle tilfælde må jeg vist hellere lige prøve Franks metode mht blandingsforhold.
Hej fra Ronnie
Ja men den der går ud til venstre skal jo på strømfordelerens vacuumdåse
På nogle sidder der også en nede i manifolden under karb. den skal lukkes eller gå til luftfilteret.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.