Motortætning!!
Jeg skal til at samle min blok/ cyl./topstykker, og jeg vil gerne vide hvad de bedste produkter til tætning er.
Også: er der nogen tips for at undgå at olien pisser ud af motoren, såsom at tætne under topstykkebolte/skiver..osv.
er der nogensteder man kan læse om den "rigtige" procedure mht at få motoren helt tæt!
-------------------------------------------
Ganske almindelig brun Permateks eller Würtz flydende pakning mellem blokhalvdelene. Ikke silicone.
Hvis ikke du bruger de originale pakninger under Cyl. kan man bruge silicone.
Lidt flydende pakning på papirpakninger.
Man kan bruge silicone under de nederste stopstykmøtrikker/skiver.
Få den tæt ? Glem det. Det kan kun Morten Iversen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Würtz her lavet noget i en lille tube..............
kan ikke lige huske hvad det hedder..... jeg mener at pakken er lyserød og hvid............... selve indholdet er vist lilla/blå..og sort vist......
det er lidt tygt og pisse dyrt "hvis man tænker hvor lille den tube er" men det er pisse godt og kan tåle temlig høj varme.........
det jeg lige kan huske er at der står på bagsiden at det lever op til de høje krav som jaguar har............. men om deres krav er lige så høje som dine ved jeg jo ikke.............. 8)
mvh leo-pol-o
Leo-pol skrev at det var lidt tykt det duer ikke mellem blok halvdelene det skal være noget tyndt noget permatex feks.
Elnef
Jeg tænker at det tykke kan være godt mellem blok/cylinder på min oxyboxer, da pakfladen er meget smal(ca 3mm)..
Tak for svarene, keep'em coming :P
-------------------------------------------
Holymar.
Har godtnok ikke selv prøvet det endnu, men har fået det anbefalet af flere, samt set det rost i div motorkredse(sjovt nok ofte englændere)
Sku være specielt effectivt til tætsiddende pakflader
http://www.metalinas.dk/Produkt%20blade/idb18100.html
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
Så vidt jeg husker bliver Holymar stift og det må det ikke.
Lad os for guds skyld ikke gøre som englænderne. De kan jo ikke bore et rundt hul.
Eller som en af mine gamle kolleger hos SBI siger:" Det var en dag gud var vred at englænderne fik lov at lave biler".
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
3M/Scotch eller den tynde Permatex mellem blokhalvdelene.
Permatex RTV silicone type under cylindere og top bolte.
Hylomar er NO NO på en luftkølet !! har osse prøvet den der Würtz ting som tyskerne mener er så godt på en T4. - Med det resultat at jeg måtte skille hele lortet ad efter 250 km. og begynde forfra, fordi olien boigstavelig talt sivede ud alle steder. Gjorde det derefter med de materialer som jeg normalt bruger, og så duede den.
Permatex ? er det ikke det der i dag hedder "Loctite 5923"
Beskrivelse bag på bøtten :
"Langsomt tørrende tyndtflydende klæber. Tørrer til en fleksibel, ikke-hærdende film. som forbliver klæbrig.
Brugsanvisning:
Rens emnerne. Smør et tyndt, jævnt lag på begge sider. Lad Permatex tørre. Saml emnerne.
Opløses af denatureret sprit."
Og det har en brunlig farve.
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Jo det lyder som den. Og det er brunt og lugter fedt --eller fælt.
Det blå fra Würth må da kunne bruges. Der står på pakken at det er Rolls Royce godkendt og tåler årelange vibrationer.
HA !
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Synes jo der må være noget om det når der direkte står Permatex i brugsanvisningen.
Ville bare være lidt mere sikker inden jeg brugte det.
John
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
Både på job og hjemme bruger jeg flydende pakning fra Bardahl. Koster en mindre formue, men virker indtil videre på alt hvad jeg har skruet sammen.
Det kommer i sådan en smart patron med drivgas og gashåndtag, så man lige trykker på håndtaget og den ligger en fin lille pølse..
:lol: biltemas pakningslim er bare kringelig, opfører sig fuldstændigt som permatex/locktite.
Har selv brugt det mange gange på luftkølet vw og porsche motorer med forbløffende resultat
-------------------------------------------
Tannheuser Tuning . The Trust Mark !
Skal støtteboltene ha noget inden de blir skruet i blokken - ja det skal de vel - også permatex?
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
hvorfor ikke bare bruge "Curil" det har jeg brugt i 30 år og aldrig haft nogle blokhalvdele der var utætte, har også fået at vide at det er det de bruger på vwfabrikken ???
MVH Dennis
ja curil K2 er den jeg har valgt til min t4
så jeg satser da på at den virker.
det er ihvertfald det sammen den var blevet samlet med.
Würth produktet du skal bruge hedder DP 300. varenr. 0890 100 048.
Og det koster ikke mere end de fleste andre produkter, men det virker. :D
Det er da vist et temperament-spørgsmål hvad folk foretrækker 8O
-------------------------------------------
25709453
I'm the only BAY in the village
[quote:e3f91b5754="John-P"]Skal støtteboltene ha noget inden de blir skruet i blokken - ja det skal de vel - også permatex?[/quote:e3f91b5754] NEJ !
Det er jo som regel heller aldrig mellem blokhalvdele de blir utætte. Curil T, 3M eller lign. produkter fungerer fint der. Jeg har ikke så gode erfaringer med at bruge det under cylindere. Men det kan jo bare være mig :roll:
T
[quote:075ad94b60="iver"]:lol: biltemas pakningslim er bare kringelig, opfører sig fuldstændigt som permatex/locktite.
Har selv brugt det mange gange på luftkølet vw og porsche motorer med forbløffende resultat[/quote:075ad94b60]
Er det den grønne bøtte med det brune hestepis du bruger.... hvis ja - så kan jeg også sige god for den, bruger selv samme type.
Ellers bruger jeg det blå stads fra CSP til blokhalvdele, og silicone (eks. würths eller biltemas højtemperatur) til mellem cylinder og blok samt til under skiver i topstykket.
Støttebolte får loctite lim.....
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
[quote:db382f20df="John-P"]Skal støtteboltene ha noget inden de blir skruet i blokken - ja det skal de vel - også permatex?[/quote:db382f20df]
brug endelig ikke permatex på støtteboltene. de er ikke til at skille af igen. Kender vvs folk som har brugt det når de har samlet centralvarmerør istedet for det grå "fedt" på fæhår. Det har de så fortrudt hvis det skulle skilles af igen. Men rørene har dog aldrig været utætte ved gevindene :lol:
En VW bør ikke blive utæt ved støtteboltene i blokken.
Gevindet i blokken er lavet med en "prespasning", eller hvad det hedder, sådan at de faktisk klemmer i gevindet.
Det er beskrevet i den originale rep.håndbog hvordan det skal laves.
Da jeg i sin tid erfarede det, holdt jeg op med at skrue støtterne ud hvis jeg kunne undgå det.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.