Anonym skrev:
Hej Michael,
Køb 2-komponent autolak hos en autolakerer. Nogen autolakerer bruger enkomponent lak til farvelaget som de derefter ligger en 2-komponent klarlak på - det har jeg ikke selv prøvet, men jeg har set det og det blev flot og det virker til at være nemmere at have med at gøre, så det vil jeg nok prøve næste gang jeg skal lakere noget.
"Min" autolakerer tager 360 kr for en liter lak, og det samme for hærderen - ofte er blandingsforholdet 2:1.
MEGET kort fortalt er arbejdsprocessen:
Generelt: man kan nemt komme ud for at forskellige malingstyper ikke kan arbejde sammen - efterprøv derfor ALTID først om den maling du har anskaffet dig kan arbejde sammen med den gamle lak, rustgrunderen, lakgrunderen og/eller slutlakken.
1) ALT rusk skal væk - sandblæs rustpletter - en roterende stålbørste er ikke nok - jeg ved det af erfaring - suk
2) Rustgrunder ovenpå den rene stålplade - har selv prøvet zinkgrunder (koldgalvanisering) med godt resultat.
3) spartling af buler - slibning - spartling - slibning - osv osv osv
4) Matslibning af bilen (vådslibning korn 600 eller finere)
5) Grunding
6) slibning (vådslibning korn 600 eller finere)
7) lakering
8 Evt. klarlak
9) Hvis bilen efter lakering har mange støvkorn i lakken eller er mat eller har lidt appelsinhud, så vandslib med korn 600, og derefter korn 1000, og polerbilen op - det er hårdt, men resultatet er overraskende.
Den præcise arbejdsgang afhænger at det resultat du ønsker, den lak du bruger, og de problemer du løber ind i undervejs. Det tager tid, og det koster mange bandeord, men det er billigere og kan blive ganske flot.
Næste gang vi ses kan vi jo snakke noget mere om det - ellers ring hvis det haster - men det skal vel lige være noget varmere i vejret inden du begynder.
Jeg prøver at finde nogle links til dig imorgen
Hilsen Jens
der står ved punkt 5 grunding? skal hele bilen grundes iggen bare fordi man vådsliber den,