Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  køb af automaling

Tags:
No tags yet.

(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 21 years siden | | | |
hvor køber man maling til lakering af biler, hvad skal det være for noget maling, hvad koster det, tips og tricks modtages......jeg har alt udstyret osv. men jeg har aldrig rigtigt kommet igang med det, men nu skal det være-det kunne jo ende med at man en dag endrte med at blive god til det :D :D :D

hendrixxx
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hej Michael,

Køb 2-komponent autolak hos en autolakerer. Nogen autolakerer bruger enkomponent lak til farvelaget som de derefter ligger en 2-komponent klarlak på - det har jeg ikke selv prøvet, men jeg har set det og det blev flot og det virker til at være nemmere at have med at gøre, så det vil jeg nok prøve næste gang jeg skal lakere noget.

"Min" autolakerer tager 360 kr for en liter lak, og det samme for hærderen - ofte er blandingsforholdet 2:1.

MEGET kort fortalt er arbejdsprocessen:
Generelt: man kan nemt komme ud for at forskellige malingstyper ikke kan arbejde sammen - efterprøv derfor ALTID først om den maling du har anskaffet dig kan arbejde sammen med den gamle lak, rustgrunderen, lakgrunderen og/eller slutlakken.

1) ALT rusk skal væk - sandblæs rustpletter - en roterende stålbørste er ikke nok - jeg ved det af erfaring - suk
2) Rustgrunder ovenpå den rene stålplade - har selv prøvet zinkgrunder (koldgalvanisering) med godt resultat.
3) spartling af buler - slibning - spartling - slibning - osv osv osv
4) Matslibning af bilen (vådslibning korn 600 eller finere)
5) Grunding
6) slibning (vådslibning korn 600 eller finere)
7) lakering
8 Evt. klarlak
9) Hvis bilen efter lakering har mange støvkorn i lakken eller er mat eller har lidt appelsinhud, så vandslib med korn 600, og derefter korn 1000, og polerbilen op - det er hårdt, men resultatet er overraskende.

Den præcise arbejdsgang afhænger at det resultat du ønsker, den lak du bruger, og de problemer du løber ind i undervejs. Det tager tid, og det koster mange bandeord, men det er billigere og kan blive ganske flot.

Næste gang vi ses kan vi jo snakke noget mere om det - ellers ring hvis det haster - men det skal vel lige være noget varmere i vejret inden du begynder.

Jeg prøver at finde nogle links til dig imorgen

Hilsen Jens
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 21 years siden | | | |
hej Jens

Takker for det grundige svar, og ganske rigtigt, så skal det være lidt varmere før jeg begynder, men jeg har jo også en anseelig mængde slibearbejde jeg skal have overstået før jeg kan komme igang med den aktuelle lakering.

Det er min nyanskaffede t3'er jeg skal have malet med tiden, men lakken er mange steder blevet repareret med pensel og det er fanme ikke pænt, så ALT skal slibes ned, samtidig med at jeg lige skal have svejset lidt på den, så du kan nok se at der kommer til at gå et par måneder før jeg kommer igang med lakeringen, men jeg havde tænkt mig at øve mig lidt på forklappen.....går det helt galt kan den jo altid slibes ned igen. Planen var at den skulle males matsort.

Skal den have et eller flere lag farve? skal man bruge mat eller blank klar lak? Hvad har du bedst resultat med?

michael
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 21 years siden | | | |
nåh ja..... det er vel betydeligt nemmere at male en bil i en mat farve, eller hvad??? er der ikke noget med at man kan male med klar blank lak først, og så slibe den mat med vandslibningspapir bagefter og så opnå en et godt resultat???
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Jesper_P Member
Skrev for 21 years siden | | | |
ehh jeg tænkte på hvad med epoxymaling eller noget andet godt til at sikre bunden med det er vel også til at fikse derhjemme...og hvad med prisen?? hørte vist noget om noget skibsgrunder engang
-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 21 years siden | | | |
hej jesper

Skibsgrunder er rigtig godt at male bunden med, for det er rigtig godt til at holde rusten væk.....koldgalvaniser (zinkspray 69kr) den først, så skibsmaling (varierende pris, men et par hundrede 1/2L kan du godt regne med) efter malingen er tør kan du male bunden i den farve du vil med spraymaling og klar lak til sidst....en god ide er at bruge slagfast spraymaling til bunden (hammerlak, fælgmaling osv.) og så klar lak til at forsegle det hele.......dette er godt til bunden, det holder, men man kan jo godt se forskel på ting der er malet med pensel og hvad der er malet med spray, så du skal nok holde det til bunden alene :D :D :D

epoxy er også godt at bruge, men sørg for at have sikkerheden iorden for det er pisse giftigt

hendrixxx

ps.....sørg for alt rust er væk inden du maler bunden
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Jens_Oggesen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Som lovet er her lige et enkelt link ang. gør-det-selv lakering:

http://www.thebugshop.org/gotech.htm

Klik på "Tech Info" oppe til venstre og vælg "The DIY paintjob"
(permalink) Tomrer-Gearheads Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hmm..

Det er godt nok lidt af en fremgangsmåde mhs til ovenstående.

Jeg vil mene.... at med mindre at du er indehaver at en proff malerkabine, så ER der altså begrænsninger, hvor godt du selv kan gøre det.
Tag....dig....god....tid.... og du vil få et godt resultat, men 100% skal du ikke forvente...( ..det tager 3 år at blive autolakere)

Så hvis planen er hjemme på værkstedet så gør sådan..

#1...Alt rust osv, er naturligvis fjernet...(se ovenstående)
#2... Slib med korn 240...
#3... Slib med korn 350...
#4... Evt spørtespartel...som så slibes igen med korn 350..
#5... Grunder 2-komp, HP1
#5... Farve..

Hvis du som skriver, har ønsker om mat-sort (købes, klar til brug) så er det fremgangsmåden.

Korn 600 osv, bruges til repration, mellem slibninger ved klar-lak, blank sorte og metalic... men ok har du store arme, og skal bilen være klar sommeren 2005.... så slib bare grundarbejdet i korn 600.

Har du købt zink-spray, hammerlak olign..... så brug det på cyklen eller havelågen..
Zink-spray indeholder 98% zink og 2% harpiks...Hæfter kun hvis emnet er 200% rent, og tør du satse på det..?
Hammerlak indeholder silicone.... det gir ligesom sig selv..!

Brug en ordentlig kvalitet grunder.... HP1.. købes hos autolakkeren.

Priser kan variere, bor du kbh, så er Baden-Jensen i Balleup stedet. Ca 300,- L incl hærder.

Og igen........GIV DIG GOD TID..!!

Tømrer
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 21 years siden | | | |
hvor mangel L maling og grunder går der til en mellemstørrelse bil (T3)???
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Heide Member
Skrev for 16 years siden | | | |
Anonym skrev:
Hej Michael,

Køb 2-komponent autolak hos en autolakerer. Nogen autolakerer bruger enkomponent lak til farvelaget som de derefter ligger en 2-komponent klarlak på - det har jeg ikke selv prøvet, men jeg har set det og det blev flot og det virker til at være nemmere at have med at gøre, så det vil jeg nok prøve næste gang jeg skal lakere noget.

"Min" autolakerer tager 360 kr for en liter lak, og det samme for hærderen - ofte er blandingsforholdet 2:1.

MEGET kort fortalt er arbejdsprocessen:
Generelt: man kan nemt komme ud for at forskellige malingstyper ikke kan arbejde sammen - efterprøv derfor ALTID først om den maling du har anskaffet dig kan arbejde sammen med den gamle lak, rustgrunderen, lakgrunderen og/eller slutlakken.

1) ALT rusk skal væk - sandblæs rustpletter - en roterende stålbørste er ikke nok - jeg ved det af erfaring - suk
2) Rustgrunder ovenpå den rene stålplade - har selv prøvet zinkgrunder (koldgalvanisering) med godt resultat.
3) spartling af buler - slibning - spartling - slibning - osv osv osv
4) Matslibning af bilen (vådslibning korn 600 eller finere)
5) Grunding
6) slibning (vådslibning korn 600 eller finere)
7) lakering
8 Evt. klarlak
9) Hvis bilen efter lakering har mange støvkorn i lakken eller er mat eller har lidt appelsinhud, så vandslib med korn 600, og derefter korn 1000, og polerbilen op - det er hårdt, men resultatet er overraskende.

Den præcise arbejdsgang afhænger at det resultat du ønsker, den lak du bruger, og de problemer du løber ind i undervejs. Det tager tid, og det koster mange bandeord, men det er billigere og kan blive ganske flot.

Næste gang vi ses kan vi jo snakke noget mere om det - ellers ring hvis det haster - men det skal vel lige være noget varmere i vejret inden du begynder.

Jeg prøver at finde nogle links til dig imorgen

Hilsen Jens





der står ved punkt 5 grunding? skal hele bilen grundes iggen bare fordi man vådsliber den,
(permalink) hendrixxx Member
Skrev for 16 years siden | | | |
nej....og tråden er 5 år gammel!!!!!!
-------------------------------------------
Pick-up Jens- NEJ tak, Knabstrup, http://vwnettet.dk/topic/159616
(permalink) Heide Member
Skrev for 16 years siden | | | |
ja men en gammel tråd skal da vedligeholdes :-) og der er da ofte gode ting at hente i gamle tråde.

Reply

You must log in to post.