Motoren "skyder" ved omd
Jeg har bygget en 1600 motor med 284 knast og 2 T3 kaburatorer (32 PDSIT-3), og mit problem er at den går OK i tomgang, men når den får lidt omdrejninger så "skyder" den både gennem udstødningen og indsugningen.
Jeg har checkket tændingen, og den er OK, men har dog justeret lidt frem og tilbage på fortændingen uden at det hjalp. Jeg har checkket chokeren og den fungerer også OK. Pt. har jeg ikke noget luftfilter på motoren.
Jeg er selv inde på at problemet ligger i kaburatorerne men hvad ? - skal de have en større dyse, eller de de defekte ? (de er ihvertfald gamle)
Er der nogen som har nogen ideer ?
Hilsen Jens
Southern Air Coolers
Hej Jens.
Tillykke med din nye motor.
Jeg er absolut ikke nogen "motorørn" men stod jeg med dit problem, ville jeg prøve med en omgang ventiljustering (det har du måske allerede prøvet)?
Håber det hjælper, eller at en eller anden motorguru reagerer på dit spørgsmål.
Mark
Hvis en motor "skyder" kan det kun skyldes 2 ting:
Utæt udstødning eller
for mager benzinblanding
jeg vil skyde på tilstoppede tomgangsdyser (skift evt til tomgangsdyser uden forvarmning (du kan tage dem fra stdkarburatorer))
eller dårlig synkronisering af karburatorerne
eller utætte indsugningspakninger
udstødningen er jo nem at checke
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Tak for rådene, men jeg glemte et sympton: som sagt går motoren fint i tomgang, og den kan også godt tage gassen kortvarigt, men hvis jeg holder omdrejningerne oppe i et par sekunder, så går motoren ned i omdrejninger af sig selv og begynder at "skyde". Derfor hælder jeg mest til teorien om for mager blanding (selv om udstødningen faktisk er lidt utæt i den ene side).
Men Morten: tomgangsdyserne har vel kun betydning ved tomgang eller ?
tomgangsdyserne leverer benzinen et pænt stykke op i omdrejningerne, indtil hoveddyserne tager over.
Hvis du har "balanceslange mellem de to indsugningsmanifolde, så kan hele motoren faktisk godt køre på benzinen fra den ene karburator.
tag dem ud, blæs dem igennem, og check at karburatorerne er ordentligt synkroniseret, ikke kun ved tomgang, osse et stykke over tomg. fx 1500-2000 O/min
hvis motoren ikke kan holde konstant tomgangshastighed, men står og kører op og ned i omdrejninger, så ER det utæt indsugning..!
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
De tomgangsdyser med en spole på er altså ikke forvarmning. Det er en tomgangsdyse der har en nål der lukker dysen når man slukker for tændingen. For at motoren ikke skal eftertænde.
Du kan som Morten siger godt bruge almindelige Solex dyser.
Det tyder på for små eller tilstoppede dyser, som Morten er inde på. Du skal også være sikker på at dit balancerør er tæt. Der er vel ikke en ekstra studs på det som du har overset og ikke fået lukket ?
Din højre karburator kan godt have en ekstra studs som du ikke skal bruge. men den har en kanal ned til spjældet og virker så som om den får falsk luft. Luk den.
Du må ikke falde for fristelsen og køre uden balancerør. Den kører meget bedre lige over tomgang med det rør. Især med en anden knast.
Grunden til at den kan tage gassen kortvarigt, er jo at det gør den på accellerations-pumpen. Og så dør den hvis ikke den får benzin fra dysen.
De karburatorer begynder at bruge hoveddysen ret tidligt. Du skal nok regne med at de skal være 135-137,5. Kontroller at de er ens. Der findes type3 hvor de ikke er ens højre og venstre.
Jeg behøver ikke at gentage, men du har styr på platiner og tænding ikke ?
Du må ikke køre uden luftfiltre eller tragt på de karb. De skal have en tragt på 10-12cm også hvis du kører med luftfilter. De støver noget noget benzin ovenud som de skal bruge og uden tragten forsvinder det og hvis den er for kort får den for fed blanding.
Kom igen
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Endnu engang tak for tipsene.
Balancerøret er på og alle studse er også lukket,. Jeg har tragt på kaburatorerne, men har endnu ikke fået filtrene.
Jeg vil rense dyserne og checkke størrelsen, og se hvad der sker.
Vender tilbage med resultatet snarest.
Lige et sympton mere: Når jeg starter motoren, så kan man mærke et kraftigt sug i indsugningen, men når motoren har gået nogle sekunder, så bliver suget meget mindre og den er stort set ligeglad med om jeg blokerer indsugningen med hånden - dette tyder vel på at den suger falsk luft et eller andet sted - men hvorfor er der så et kraftigt sug i starten ??.
At du kan holde hånden over uden vrøvl tyder jo på at den ikke kører på den karburator.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Jeg er efterhånden lidt nervøs for at kritisere T3 karburatorer her på siden (Undskyld Farmer og Frank)
Men jeg ville til enhver tid hellere have en skodmotor med et par gode karburatorer, end en god motor med et par skodkarburatorer.
Den dag du investerer i et par webere eller dellortoer (i god stand), så vil du hade dig selv for nogensinde at have brugt tid på de små t3karburatorer.
Hvis man er 100% hjemme i hvordan en motor og en karburator fungerer, så er der lidt udfordring i at få T3 eller T4 karburatorer til at fungere på en type1 motor. hoveddelen af udfordringen består i at checke karburatorerne ordentligt igennem inden man monterer dem, resten af arbejdet handler om at få lavet et speedertræk der kører perfekt (og det er svært..!).
Solex pdsit-karburatorerne mangler "sekundary venturi", derfor er det alfa og omega at der enten er lange indsug eller et rør foran karburatoren for at "udglatte luftstrømmen" igennem karburatoren.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Ja - planen er også på sigt at få fat i et andet sæt kaburatorer som du nævner - men nu er det blevet en principsag =;o).
Ellers er status at det går fremad - jeg har skiftet tændrørene fra de nye der sad i til de gamle, som da jeg checkkede dem gav en meget bedre gnist (mærkeligt), og så havde jeg lige glemt 2 pakninger ved hver manifold (upppppssss) - så nu går den bedre, men ikke helt perfekt endnu. Hoveddysen er 127,5, og ifølge Frank skal den værre større, men hvor finder man sådan to fyre ?
Jeg mistænker den også for at suge falsk luft ved tomgangsblandingsskruen, så jeg må finde et par nye o-ringe
Ingen kommentar.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ja, ja Frank den forstår jeg godt....
Sidste nyt er at da jeg ville montere motoren, så var der sku ikke plads til kaburatoren i højre side (mangler lige 1 cm) - men der var plads nok i venstre side !, så motoren må ud igen og så må jeg lave en lille "motorrumsudvidelse" så må vi se om det bliver med hammer eller svejseværk.
Er der ikke plads hvis du skifter "tomgangsdysesolenoiden" (den man sætter strøm til) ud med en fast dyse..??
Du kan roligt skifte dem begge ud med 050 tomgangsdyser fra standardkarburatorer, der gør også installationen mere "clean"
Jeg ville også fjerne hele chokersystemet fra karburatorerne, det er ikke rigtigt nødvendigt, og gør også det hele lidt mere "clean". -Bare sørg for at få lukket alle hullerne i karburatorerne efter spjældaxlen.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Desværre så er det den arm som man kobler speedertrækket til som der ikke er plads til (skide 5-10mm ! - surt)
Får man ikke problemer ved koldstart hvis man fjerner chokeren ?
Den solonoide du nævner er faktist en cut-off ventil for bensintilførelsen - den kan muligvis erstattes med skrue - men jeg har ikke undersøgt det nærmere.
Her er lidt billeder fra da jeg lavede en motor som din, bare med 2 stk 40pdsit karburatorer fra en 412S (samme karburatortype som T3, bare større)
Jeg fjernede chokermekanismen, og selvfølgeligt tomgangssolenoiderne som jeg skiftede, ikke med en skrue, men med to std. 050 tomgangsdyser.
Hverken Kadrons eller Webere/Dellortos kører med choker på VWér, det er ikke nødvendigt pga. de korte indsugningsmanifolde, motoren varmer op på 2 min. og selv din mor kan finde ud af køre den..
Jeg lavede et speedertræk i stil med Kadrons geniale træk. - Der er et absolut minimum af led på, og geometrisk er det optimalt + det er superenkelt. Jeg har evt nogle extra sæt af "centerdelen" hvis der er nogen der skal bruge.
Det gælder altid om at lave tingene så enkelt som muligt: K.I.S.S. Keep It Simple Stupid...
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Tak for billederne - jeg har faktisk overvejet om jeg kan ændre speedertrækket på kaburatorerne for at få plads til det - det skulle jeg måske undersøge nærmere, problemer et bare så bliver jeg nok også nødt til at lave om på trækket til speederkablet - tænke - tænke - og dog
Jeg tror jeg smider motoren i prøvebænken igen og eksperimenterer lidt - det er jo altid sjovt, så kan jeg også prøve at fjerne chokeren