Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  knækket ventilfjeder - øv øv

Tags:
No tags yet.

(permalink) Jens_Oggesen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hej
Efter 2 dage knækkede der en ventilfjeder i min nybyggede 1600 motor.
Den har 284 knast og enkelte hårde ventilfjedre som angiveligt var nye (men købt "brugt")

Er det et "normalt" problem eller er der noget jeg ikke har været opmærksom på så de øvrige fjedre måske også vil knække ?

(jeg har endnu ikke undersøgt om stempel, ventil, styr eller topstykke har taget skade, men en bøjet stødstang er jo nok et dårlgt tegn)
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 21 years siden | | | |
Hvis der er det mindste rust på de der enkle hårde ventilfjedre, så knækker de..


Efter min mening er det unødvendigt at køre med dem med en 284gr. knast, de belaster hele ventilsystemet unødvendigt, og du kommer ikke op i et omdrejningstal der gør at ventilerne begynder at "flyde"

Dennis (Bugservice) har lavet et værktøj der kan bruges til at skifte fjedrene mens motoren sidder i (det findes også originalt, men dem er der nok ikke så mange af rundt omkring)

Det fungerer ved at man sætter trykluft på cylinderen via et dummy tændrør, og så sætter en "tom"vippearmsaksel på hvorpå værktøjet sidder.
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Jens_Oggesen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
tak Morten,

sådan et værktøj må kunne laves af en kompressionstester og lidt fingersnilde - men jeg bliver jo alligevel nødt til at tage topstyket af og undersøge om der er andre skader - det bliver spændende !.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
[quote="vwmorten"]
Efter min mening er det unødvendigt at køre med dem med en 284gr. knast, de belaster hele ventilsystemet unødvendigt, og du kommer ikke op i et omdrejningstal der gør at ventilerne begynder at "flyde"

quote]

Aaarh Morten, det er nu ikke helt rigtigt. En sund Std fjeder begynder typisk at flyde v. ca. 4800 omdr. Samme fjeder på en knast med skrappere ramper og højere løft begynder før ! Jeg har bevis på at en ny std fjeder sammen med en W120 knast (manden havde taget fejl af sine HD - og std fjedre) begynder at flyde ALVORLIGT v. 4494 omdr/min. Og en W110 snurrer da gladeligt op over 5K rpm før den leverer max effekt. Især hvis der er lavet noget godt portarbejde.

Jeg ved godt Dennis laved e en hel del af de der motorer, men jeg forstod heller aldrig hvad han ville med det, udover at de så ikke kunne køres dem op til max punktet. IMHO ville det da så være smartere at finde en knast der arbejdede indenfor det område man nu havde tiltænkt sig - og med noget mindre løft, så fjedrene kunne følge med op til måske små 5K.
Men det er måske bare mig der er ved at blié gammel.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 21 years siden | | | |
hey jens....
kompressionstester ........!!!!
man kan bare lave den af et gammelt tændrør, hvor man banker bakkeliten i stykker..... svejser en "han kobling til trykluft" på toppen af tændrøret....!!
eventuelt et lille stykke rør i mellem.......
og så er det jo bare at klikke en luft slange på når tændrøret er skruget i..
det har man da gjordt helt tilbage til gammel tid....
mvh leo-pol
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Gene Berg skriver at 90% af alle ventilmekanisme-fejl kommer af for svage eller forkerte ventilfjedre.
En 284 graders knast kan sagtens være for aggressiv til enkelte fjedre. Std. eller hårdere. Problemet er egensvingninger. Fjederen hænger bare i luften mellem tallerkenen og topstykket uden at lave noget.
En std. knast i en motor med to karburatorer er smertegrænsen for std. fjedre og stødstænger. Det blanke område der ses et par centimeter fra den ene ende på en std. stødstang er ikke fordi de har gnavet imod noget. Det er metaltræthed.
En af de populære 284 graders knaster og ca. 10mm. løft plejer at kunne køre med de gængse hårde enkeltfjedre med stålstødstænger og afstandsbøsninger på vippearmsakslerne. Jeg har ikke set dem knække. Det kan godt være rust som Morten nævner. Det tåler fjedre ikke.
Husk at en ventilfjeder mister 5-10% af sin spænding hvis den har været oppe at flyde. Hvis i tvivl så køb nye.
Du har vel ikke shimmet dem så hårdt at vindingerne bliver presset helt sammen, måske bare den ene ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 21 years siden | | | |
4494..?? er du sikker..? ikke 4494½..?

ok, fair nok, men Jenses motor kører vist hverken med portede toppe, og iøvrigt med 2x32mm karburatorer, så jeg tror ikke at det er max omdrejninger han jagter...

En 284gr knast giver efter min mening et fedt mellemområde, og gør motoren meget omdrejningsvillig, og fungerer (eftermin mening) fint på en 1600 med std fjedre og fx to kadronner + et tarmslyng. jeg har ihvertfald bygget 10 af de motorer, og aldrig haft problemer med ventilfjedre..

Derimod har jeg skiftet en hel del "hårde fjedre der var knækket, set en hel del smadrede vippetøj, stødstænger, knaster og løftere pga. for hårde ventilfjedre..

Kig mere på hvad motoren skal bruges til, hvis jeg havde en ren dragracer der kørte på trailer til løbne, og blev adskilt efter hvert 5. løb, S
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Nu begynder vi vist at kaste med mudder.
Vandbokseren kører også med dobbeltfjedre, gør den ikke ?
Det gør mange std. motorer i dag. For at undgå svingninger.
Da jeg var ved VW, kom Passaten med Polomotor i 78-80. Den motor kunne godt knække ventilfjedre. Fabrikken påstod at det var nogle svingninger der opstod ved de hastigheder vi kører i DK ?
Hvis man ikke vil udnytte en 284 graders knast, mener jeg at man ligeså godt kan køre med std. og så hente de sidste par heste ved at finlire eller købe et sæt 90,5 mm. cyl.
Knasten skader efter min mening mere end den gavner. Det giver jo af og til nogen problemer med knækkede fjedre :D
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Jens_Oggesen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Tak fordi i gider øse af jeres erfarringer - i har vist begge ret, det er bare mig som skal vælge hvad jeg vil med min motor.

Frank, du nævner afstandsbøsninger på vippearmsakslerne - mener du at jeg skal hæve vippearmsakslen hvis jeg bruger hårde fjedre(det har jeg nemlig ikke gjort). Men jeg har checkket at fjedrene ikke trykkes helt sammen ved max. løft.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg tror, uden at vide det med sikkerhed, at nogen af grundene til knækkede fjedre netop er at der er "slør" i systemet. Dvs. for meget sideslør v. vippearmene, for stort ventilspillerum osv. Eller måske for dårlig kvalitet. Ting kan osse blive for billige. Det er ikke alt JP Group har der er lige godt.
I al den tid jeg har rodet med VW´s har jeg kun skiftet EN fjeder der var brækket !!! Det må være held. Men jeg er godt nok osse storforbruger af nye vippearmsaksler med skrue ender og faste afstandstykker (HD aksler) mv.
MHT din ozzy boxer Morten, så er en WBX fjeder en mellemting mellem en HD enkeltfjeder og en dobbeltfjeder. Og den kan faktisk klare en hel del omdr. netop fordi den er dobbelt. Hvis den ellers er monteret rigtigt, vil den reducere "bounce" betydeligt i sig selv og derved være mere effektiv. Jeg ville, hvis jeg kunne, gerne købe en stor stabel af de WBX fjedre, fordi de netop er midt i mellem HD enkelt og HD dobbelte. Fopr du har ret i at langt de fleste motorer slet ikke har brug for den kraft der er i de dobbelte. Men WBX fjedrene er ikke til at komme i nærheden af for penge, (nye) så jeg er begyndt at bruge REMMELE HD enkelte fjedre til de motorer hvor en enkelt HD lige nøjagtig ikke er nok.

Men noget helt andet er, at vægten i hele vippeagregatet samt løftet på knasten og hvor aggressive ramperne på knasten er, har jo altså meget at sige i den sammenhæng. Tænkt bare på en gammel Formel Super V med T4 motor. der var det kun tilladt at shimme fjederen op til det strammeste der var plads til. Så lettede man løfterne til ca. det halve af STD. Lettede vippearmene, skar af justerskruer osv. for at få alt overflødig vægt væk. Så designede man en knast der ikke løftede stort mere end en original T4 knast. Disse vægtreduktioner, sammen med denne knast med relativt lidt løft og meget høj duration gjorde så at motorene faktisk nemt kunne ta´7000 omdr. på std fjedre.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Nej Jens. Jeg mener afstandbøsninger med bolte og skiver til at styre vippearmene aksialt. I stedet for clips og bølgefjedre.
HD aksler som Farmer kalder dem. Andre kalder dem aksler med boltede ender.
Ja. Når man bygger en motor om, er man nødt til at bestemme hvad man vil. Det kan andre ikke gøre for én.
Hvis du vil opbygge en tunet motor med traditionel tuning med portning, karburator og knast. Så er du nødt til at tage skridtet fuldt ud. Knasten er tit en udfordring for den kræver så meget af resten. Som du ved med fjedre, shims og stødstænger. Hvis ikke du vil køre flere omdr. er der ikke noget ved at udskifte knasten. Jeg er meget uenig med Morten i at en 284´er giver et godt mellemområde.
Den yder typisk max ved 5200-5500 omdr. Den org. yder max ved 4000-4500. 284´eren er agressiv nok til at ødelægge området op til 2000 omdr. hvis ikke man kører med 2 dobbeltkarb. Den trækker så godt igennem fra 2500 og maxer ved 5500. OK hvis fra 2500 er mellemområde, så bliver den noget kort hvis man ikke må køre op til 6000 før gearskifte pga. for svage ventilfjedre. Hvis man skal skifte ved 4800-5000 når man ikke at få glæde af knasten. Så er det bedre at køre std. og så bygge en 1776´er med 2 Kadrons og en god udstødning.
Type 3 karburatorerne er ikke velegnede til tuning. De er for små til at udnytte en 284´er.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Matias Member
Skrev for 21 years siden | | | |
der kan fåes en færdig studs hos biltema til tændrørs åbningen så man kan sætte trykluft på, og dermed skifte fjederen mens moteren stadig er i.

Matias
(permalink) Jens_Oggesen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Tak for tippet - men jeg har allerede skiftet fjedrene vha. et hjemmelavet værktøj lavet af et tændrør, noget vandrør, rundjern og en skrue.

Jens

Reply

You must log in to post.