Olietryk/temp
Er der nogen der ved hvad olietrykket/temperaturen skal være på en 1300 type 1? Min er 180 gr F. og olietrykket er 40 PSI når den er kold og 10-12 psi når den er varm... Er ikke helt sikker på at maskinen er helt så fin som den burde være, ville bare høre om disse tal stemmer?
Mvh Ole...
2,5 bar ved 2500 omdr. på varm motor
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
180 gr. F. ved almindelig landevejskørsel er sådan liige i overkanten. tjek at dine slanger er ordentligt forbundet og at din luft termostat virker. Hvis det er OK, så prøv at tage den bageste fjeder ved reduktionsventilen ud og læg en 1 mm skive under den og se om ikke det gør en forskel.
olietrykket ser fint ud, hvis de 12 psi er i tomgang.
Hej!
De 10-12 psi er i tomgang....
Temperaturen står på lige knap 180 gr. F.....hvad er da den korrekte temperatur?
Jeg er lidt grøn med de luftkølede...hvilke slanger er det du omtaler?
Mvh Ole...
Jeg mener luftslangerne til varmen, og endvidere at alt køleblik er der og sidder som det skal OG at den bageste motorrumspakning slutter tæt.
Men nu er det vel ikke fordi den kører for mager blanding ved dellast ???
180 F. er godt og vel 80 gr. C. - På denne tid af året og med alm landevejshastighed burde olietemperaturen ligge på noget i retning af 70 gr. C. på en std motor. 80 gr. C. er egentlig OK, sålænge du ikke overstiger permanente temperaturer på 230 gr. F. på motorvejen eller ved Cafe ræs kørsel.
Den ligger på ca. 170-180 gr. F ved alm blandet kørsel...
Varmekasserne er afmonteret; istedet sidder der et rør med noget alu med køleribber i... Endvidere er motorrummet lettere ombygget; bagpanel og klappen er svejst sammen til et så man åbner det hele på en gang; hvor tæt det så er ved jeg ikke...
Motoren skulle efter hvad jeg har fået oplyst være en std. 1300....hvad blandingen angår ved jeg ikke; jeg skal have den gået efter her i weekenden... Justere ventiler, skifte olie...m.m.
Mvh Ole...
ER det meget vigtigt med de der motorrumspakninger? For da mit motorrum er lavet om er det ikke ret nemt at få det til at passe sammen; faktisk er der slet ingen pakning!
Mvh Ole....
jeg har endnu ikke kørt med pakning mellem motor og karosse på min 1300 std., og de eneste kvaler det har givet mig, er lugt af udstødning der bliver sendt ind i kabinen, men det er så lidt at det er til at leve med....så mon ikke du slår det lidt hårdt op farmer.....manden spurgte jo bare
hendrixxx
Jeg har fået temperaturen til at falde godt 15 gr.F....ved at justere motoren og skifte olie på den; men jeg skal have den ud for at skifte svinghjulspakdåse, så må jeg have fat i en pakning og se om jeg kan få den til at passe i....
Håber ikke jeg har bragt dit pis for meget i kog, Farmer :)
Mvh Ole....
Det koger skam ikke. Der skal mere til... Jeg prøver kun på at understrege at tingene er som de er. O g jeg har det godt nok lidt svært med at se alle dem der "bare" kaster noget sammen og kører en halv sæson med noget, hvorefter tingene gåpr i stykker. Og så kan man da ikke forstå hvorfor (!) Den fik jo både nye lejer og pakninger og måske enda et nyt cylindersæt.
Men jeg er nok osse bare en sur gammel vestjyde.
Lige en lille bemærkning....................
Farmer har 110 % ret i det han skriver, og til hendrixxx: har du måske målt din olietemperatur ??? jeg, ikke tror men ved at du bliver overrasket.hvis du engang du gør det...
Hvis motorrummet ikke er tæt- forneden, så vil motoren suge varm luft fa undersiden i stedet for kold luft oppe fra luftribberne i bagklap og underbagruden.
Der er nok også en grund til at vw lavede flere og flere luftgæller så motoren kan få kold luft, jo længere de kom frem i årgangene...
lige en lille jysk bemærkning..
Med venlig hilsen Cliff Bak
-------------------------------------------
If you can't fix it, chrome it..
tlf. 20480388
bevares....jeg synes bare at man til tider er rimelig god til at "snakke" hårdt til andre fordi man selv mener det er et dumt spørgsmål...det er jo strengt taget ikke nødvendigt.
Dette er ikke noget dumt spørgsmål. men der er mange som skriver om et spørgsmål......
Men svaret ligger sometider i en ting: man skal vide, ikke tro...
Det er ikke hårdt eller ondt ment, men realistisk ment.
Så hold blot det gode humør højt og kom ud og køre i bilen....
til dette emne, hvis man kommer med en mening, så bør man vide hvad ens temperatur er ved nogle givne forhold for at andre kan forholde sig til de løsningsforslag som kommer
Med venlig hilsen Cliff Bak
-------------------------------------------
If you can't fix it, chrome it..
tlf. 20480388
Hej med jer
Nu vi er ved den her snak om temp og tryk ved i så om man kan stole på de der temp og tryk ure man kan købe i div. biludstyrs forretninger??
eller skal der helst stå VDO eller lign. på dem før de virker efter hensigten??
mvh Allan
Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken mht. hvad der virker og ikke virker, men jeg monterede VDO temperaturmåler, olietryksmåler og omdrejningstæller i min 1303'er sidste sommer. Jeg valgte VDO i den tro at det måtte være bedre end det diverse bilbutikker lå inde med, var tæt på det originale, så pænere ud osv.
Et eller andet sted blev jeg sgu' lidt skuffet da der på siden af to af instrumenterne stod "made in Malaysia"! Omdrejningstælleren var det eneste der stod "made in Germany" på og den måler så som vinden blæser og hopper og danser på et almindeligt tændingsanlæg (men virker fint på et elektronisk). Trykmåleren har jeg ikke testet, men temperaturmåleren måler i hvert fald kogende vand til 100 grader C, så det er jo fint nok.
Min naive konklusion er, at der nok ikke er den store forskel, så længe vi er i det billige prisleje og at meget sikkert er lige så godt som VDO.
Og så husker jeg lige at understrege, at jeg stadig er våd bag ørene, ikke har mange års erfaring og tager diverse forbehold for produktionsfejl, modelforskelle osv. :wink: