Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Koblings- og/eller gearkasseproble

Tags:
No tags yet.

(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg har et problem med koblingen eller gearkassen på min 1303'er, som jeg meget gerne vil have lidt hjælp fra de kloge hoveder herinde til at komme videre med.
Min kæreste var ude at køre i bilen da problemerne indfandt sig, så jeg har kun hendes beskrivelse at gå efter, men den kommer så her:
Da hun satte bilen i bakgear "børstede den tænder" ret grimt. Hun satte den i første gear og begyndte at køre, men efter et par gearskift lagde hun mærke til, at der var væsentligt mindre modstand i koblingspedalen end normalt og det blev sværere og sværere at få bilen i første gear. Til sidst fik hun humpet den hjem ved at starte i andet gear. Da den havde stået lidt prøvede jeg at kigge på den. Med slukket motor kan jeg fint koble ud og få den i alle gear, men med motoren igang kan den faktisk ikke gå i gear overhovedet. Koblingspedalen er der stort set ingen modstand i.
Det jeg umiddelbart kunne tjekke var, at koblingskablet ikke er knækket eller på vej til det, at armen på gearkassen bliver aktiveret og at returfjederen virker. Der er ikke mere "slup" i kablet end der plejer at være.
Jeg vil rigtig gerne have nogle forslag til hvor fejlen ligger, eller til videre fejlfinding - min viden og gearkasser er stort set lig nul.
Desværre har jeg ikke mulighed for at hive motor og gearkasse ud af bilen selv og gå igang med at skille det ad, så jeg skal have et værksted til at kigge på det. Derfor ville det jo også være rart, hvis jeg kunne have en ide om hvor fejlen lå på forhånd, så jeg ved om jeg skal regne med at slippe 3 eller 10K.
Hvis nogen kan sige noget fornuftigt ud fra ovenstående ville jeg blive meget glad for jeres hjælp, men jeg er godt klar over at beskrivelsen er noget "løs" i det.

Erik
(permalink) Rolf Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Det kan enten være en træt kobling eller et defekt udrykkerleje.
I begge tilfælde skal du have motoren ud for at kontrollere tingene
nærmere. Oile på koblingen kan også være en fejlmulighed og det løses
med en ny simmerring bag svinghjulet.

Go' arbejdslyst :)

Mvh
Rolf
-------------------------------------------
Tlf 22141595
Thisted/Nordvestjylland
(permalink) leo-pol Member
Skrev for 21 years siden | | | |
hej.......!!
jeg prøvede engang at min buggy heller ikke kunne koble ud når motoren var igang, men når den var slukket virkede den fint.......
efter at havede afmonteret motor og kobling 15-20 gange indenfor et par dage, viste det sig at være det nåleleje der sidder inde i krumtappen (T4) og skal styre højgear`s akslen der var brændt sammen med det resutat at højgear`s akslen kilede sig fast i lejet når jeg startede motoren.......
men sjovt nok kunne jeg godt koble ud når den ikke var igang og skubbe bilen frem og tilbage.............
men som rolf skriver er der ikke anden vej en at rive maskinen ud og tjekke det efter.............
men det tager jo osse kun et par timer så er den på hjulene igen.......... :wink:
mvh leo-pol
(permalink) vwanders Member
Skrev for 21 years siden | | | |
8) Ud fra bitter erfaring... :evil: ..... Vil jeg vædde på at din udrykkerarm er ved at knække, og det er et spørgsmål om tid før det sker..
Og når det sker, og du får kørt bilen hjem uden kobling.. Så køb en Heavy-duty udrykkerarm til ca 20 Euro hos http://www.csp-shop.de

Så sker det ikke igen..
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hvis man tror det er et problem at armene knækker af, så tag en brugt fra en anden bil og eftersvejs armene.
Hellere det end at bruge 200kr på en stump der sansynligvis er fremstillet på Taiwan.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Farmer Member
Skrev for 21 years siden | | | |
[quote:9475da0aa2="Frank_Andersen"]Hvis man tror det er et problem at armene knækker af, så tag en brugt fra en anden bil og eftersvejs armene.
Hellere det end at bruge 200kr på en stump der sansynligvis er fremstillet på Taiwan.[/quote:9475da0aa2]
Og den fra Taiwan er ikke en SK** stærkere end en original,- og slet ikke når den bliver fuldsvejst og linet op igen.'

Jeg tror at det enten er armen eller din trykplade der er stået af. Men jeg hælder mest til trykpladen.
-------------------------------------------
20888030
alstrupt@gmail.com
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Eftersvejse armen,mener du man lige skulle lægge en svejsning der hvor den har tendens til at knække,den tager ikke skade af at blive vamet op af svejsningen.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Nej det er et stykke almindeligt stål
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Tusind tak for alle jeres svar - nu har jeg da en ide om hvor jeg skal lede.

Erik

Reply

You must log in to post.