1914 motor bliver MEGET varm
Jeg har lige skiftet motor til 1914, men den bliver så varm at den ikke kan holde olietrykket i tomgang. Der er monteret ekstra oliesump og Dual quite bugpack og der ER olie til øverste streg på oliepinden.
Jeg har prøvekørt den på motorvej fra Kastrup lufthavn til Lyngby med omkring 100 km/t og ligeså snart jeg koblede ud ved afkørslen lyste olielampen.
Motoren bliver så at jeg ikke kan røre ved stangen til at holde motorklappen og bagstykket bliver så varmt at lakken smitter af på et håndklade jeg kom til at ligge der på.
Jeg har ikke olietemp måler så jeg har ingen fornemmelse af graderne, men det skræmmer mig lidt med olietrykket der ikke kan holdes i tomgang.
Min mistanke startede da den gik i stå på vej i garagen og næsten ikke ville starte igen. Dette var en kort bytur fra Nørrebro over Valby og til Amager.
Den spilder lidt olie fra ventilpakningen & stødstangsrørene.
Der er total paknik på drengen, da jeg skal køre på ferie sydpå på mandag.
Jeg er bestemt ikke motorekspert og der vil være rigtig mange andre herinde, der har bedre råd og mere erfaring end mig.
Varmeproblemet har jeg ikke løsningen på, men i instruktionsbogen til min 1303'er skriver fabrikken faktisk, at olielampen godt kan begynde at lyse, når motoren går ned i omdrejninger efter længere tids høje omdrejninger som fx. motorvejskørsel og at der ikke nødvendigvis er noget unormalt i det.
Det var bare for at sige, at varmeproblemet og det manglende olietryk måske ikke hænger sammen?
Ellers er der også en streng her, der måske kan hjælpe, hvis du ikke allerede har læst den:
http://www.gearheads.dk/nuke/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5370&sid=ba3c86930497a5b2249c60a959cc7ab0
Check tænding.. - hvis den tænder for sent bliver den varm..
Check dyser, hvis den kører for magert bliver den for varm..
hvad kører du med af karbs..? dyser..?
Utæt indsugningsmanif..? (-> mager bl -> varm)
bare lidt ideer at arbejde med..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Alt det som Morten siger..
Også er det også en rigtig god idé at have en olietemp. måler tilsuttet, ikke noget billigt skrammel men eks. VDO, sådan at du kan holde øje med temp, specielt hvis man, som du skal, sydpå altså køre langt på motorvej.
Det er fandme surt at kværne en motor grundet at den bliver for varm uden at man opdager det.
CSP har en lille temperaturføler til VDO, som man monterer i stedet for den bolt, der sidder midt i pladen til olieaftapningen. Den sidder så lige under indsugningsrøret og måler temperaturen på den olie der bliver suget ind i oliepumpen. Muligvis er det bedre at måle temperaturen andre steder, men den kan i hvert fald give et fingerpeg om temperaturen og monteringen er nem og hurtig; bare ud med den originale bolt og på med føleren og så lige et kabel ind i kabinen.
K&B-manden har dem sikkert også og hvis tiden er knap er det da en mulighed til en hurtig løsning.
Den kører rigtigt godt, trækker fint ved lave omdrejninger, så er det vel ikke tænding, dyser, standard karbs eller utæt indsugningsmanifold der kan være problemet.
Bug Pack'en er ny og den giver selvfølgelig noget duft fra sig og varmen fra potterne, tror jeg forplanter sig op i bagstykket og motorklapstang.
Det der skræmmer mig er at det er en for mig ny motor, så jeg ved intet om den, men f.eks oliepinden bliver også for varm til at jeg kan holde på den.
Selv om motoren er varm, når jeg kører på motorvejen, trækker den rigtig godt.
Hvad fa.... er der galt ?
Der er forresten Bosch 009 på motoren
Pga. udstødningsmanifolden til Bug Pack'en er luftudtaget på blæserhuset i venstre side kun ført forbi manifoldet, så det bare blæser luften nedad og i højre side er det ført på plads på varmekassen.
Hvad er det for noget "tape" man bruger til rundt om udstødningen for at mindske varmeudviklingen til omkring liggende karrosseri dele ?
Er det godt at pakke udstødningen ind så den ikke kan komme af med varmen ?
Hej Lars
Du må aldrig...[size=24:f5e3039678]aldrig[/size:f5e3039678] køre med fri udblæsning fra kølehuset, den luft der fiser ud af din slange skulle være brugt til at køle topstykke og cyl. 3 og 4 af.....prøv at spærre hullet i kølehuset med tape (brug på længere sigt de propper der sælges til formålet)
MVWH.
Henrik
BB_Henrik : De bliver da brugt til varmekasserne og ikke til køling af topstykker og cyl 3 & 4.
I mit tilfælde ville det nok være fornugtigt at få så meget blæs som muligt igennem blæserhuset at jeg overvejer at blænde dem af.
MEN det hjælper jo ikke på det problem der er med motoren. Jeg kan evt. bruge det til at sænke temp yderligere når fejlen er fundet.
luftudtagene på blæserhuset SKAL blændes af hvis de ikke er korrekt tilsluttet til varmekasserne, ellers falder lufttryket i blæserhuset, og køling er ikke optimal - det er ihvertfald nemt at udbedre, og så skal man ikke overveje DET mere..
Det er egentligt sådan man arbejder når man laver fejlsøgning: eliminerer mulige årsager..
Dvs. det er ikke nok at mene at tændingen står ok fordi motoren kører fint, check det med en strobolampe, eller som minimum med en statisk prøvelampe...
Det samme gælder for indsugningspakninger, dysning osv..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Luft fra en blæser vil altid løbe den vej hvor der er mindst modstand. Hvis du har et åbent udtag på den ene side af blæserhuset og et forbundet udtag på den anden, vil langt det meste af luften løbe ud gennem det åbne udtag og så bliver køleluften ikke kørt rundt som den skal. Jeg er enig med de andre i at en meget stor del af fejlen sandsynligvis skal findes der. Jeg havde selv samme problem på et tidspunkt, fordi den ene slange fra varmekasserne røg af og det resulterede også i en meget varm motor.
En eller anden skrev vist på et tidspunkt, at låget fra noget babymos passede fint som afblænding af luftudtagene, så det skulle da være til at afprøve ret nemt...
du har tjekket om din termostat virker som den skal ? 8O
Jeg er enig med Morten, selvfølgelig skal tænding, dyser og pakninger tjekkes. Jeg skrev kun at det ikke kunne være det, da jeg skriver fra arbejdet og ikke har mulighed for at tjekke det her & nu.
Babymos låg købes :-) Hvilket mærke :-)
Termostaten er fjernet, så der burde være fuld køling på.
Er der forresten nogen der har løst problemet med Bug Pack manifold og montering af varmekasse slangen. Jeg har kun problemet i venstre side der er simpelthen ikke plads til slangen. I højre side er der lige nøjagtig plads til at slangen kan passere forbi manifoldet.
[quote:5e55a6c7d2="splitbus"]Pga. udstødningsmanifolden til Bug Pack'en er luftudtaget på blæserhuset i venstre side kun ført forbi manifoldet, så det bare blæser luften nedad og i højre side er det ført på plads på varmekassen.
Hvad er det for noget "tape" man bruger til rundt om udstødningen for at mindske varmeudviklingen til omkring liggende karrosseri dele ?
Er det godt at pakke udstødningen ind så den ikke kan komme af med varmen ?[/quote:5e55a6c7d2]
Term cool wrap er vist en af de ting det kaldes.. Vikles omkring grenrøret.. Det virker efter hensigten kan jeg love dig, du kan faktisk tage omkring rørene med klør 5 efter en lang køretur.. Det er vist halvdyrt, noget med 600 kroner for en pakke med en meter eller sådan noget.. Der er nok nogen der kender den ekstakte pris herinde og ved hvor du kan få det.. Autosport i århus kan bla skaffe det..
Håber du får løst dit varme problem
Vh Spring
men det der cool wrap får rørene til at ruste op på rekordtid, hvis bilen bliver brugt det mindste i fugtigt vejr
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
:| Er problemet fundet og løst. Ser lidt med her da jeg har samme problem med min 1914 motor.
-------------------------------------------
VWenligst Brian Lindholm
VW Club Fyn