I får det godt nok til at lyde sv
Hejsa!!! Jeg har lige købt en tybe 1 fra 1971. der ligger en standart 1300 motor i som drypper noget med olie!! derfor har jeg tænkt mig at tune den lidt samtidigt med at jeg renovere den. Har kigget næsten hele dette index igennem og der er mange der skriver at det slet ikke kan betale sig at tune på den gamle blok!!! og i snakker fandme om turbo motore med 200 heste..... 8O kan det ikke gøres ordenligt men lidt minder?? måske en 1600 med omkring 90 hk som ikke koster 36k at lave?? kunne være cool hvis i kunne hjælpe! :D ellers en mega fed site i har jer her!!!
Hvis du seriøst vil tune en VW motor, så skal du regne med at starte med en ny blok. Ellers er dit bedste bud at prøve at finde en 1200 blok fra 74 og frem, der kun har været kørt af en gammel dame.
Sagen er at materialet er træt, simpelthen brugt op.
Hvis du så bruger 15K på at købe tuningsdele, så fortryder du at du ikke brugte de sidste 3K på en ny blok.
Motorene er slidt op, regn med det. Svært ? Ja tag en motortype fra 1940 og hæv effekten med næsten 100% altså fra 50 til 90 HK.
Hvis dine hænder vender rigtigt kan du selv ombygge en type4 motor til at køre i en type1. Hvis du kan finde en frisk, så giver de jo 80-100HK std. Og de er meget mere robuste end type1
Men hvis du tror det er billigt at rode med gamle VW-er, så skift hobby.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
okay........ :? bliver jo nød til at spørge. Det kunne jo godt være man kunne starte lige så stille og roligt, er kun 20 og stadigt i lære så jeg har ikke så mange penge. Men tak for dit svar!! noget god ide til hvor jeg finder sådan in tybe 4 motor? venter til der kommer en til salg her? mindre end 90 hk kunne jo også gøre det!!! 60 måske :?:
Hvis du er hurtig er der en type 4 bygget om til type 1 over i motordele. den kan fåes til 12500, men inden fredag. den er uden karbs.
hilsen hårdberg
det vil sige den skal samles og der skal karburatore på? jeg tror sgu ikke jeg kan finde 12500 til på fredag!!!! øv!!! Men tak for tilbudet!!
Den er tilsalg over i motordele. den er samlet men uden karbs.
8) Det er helt rigtigt hvad Frank siger.. Hvis du skal bygge en seriøs og bomstærk motor som holder i mange år og kan tåle altid at få prygl, så skal alt være nyt (læs dyrt)..
Meen.. Hvis du bare vil have lidt mere sjov uden at smide hele din lærlingeløn ud det næste år, så start med at finde en fornuftig kørende 1600. Giv den en 276 eller 284 knastaksel, nye lejer, og et cylindersæt.
Find et sæt type 3 eller type 4 karbs, fixfax et speedertræk, manifolde og tragte. Sæt et noget ordentlig udstødning på, og så kører du for forholdsvis små penge.. Hvad yder sådan noget.. vel nok 60-65 hk.
:D :D :D :!: Tak skal du ha!!! det var lige sådan et svar jeg gik og ventede på!! var lige ved at tro i var en flok sure gamle mænd der ikke syntes man kunne ha vw som hobby hvis man ikke havde så mange penge!!! cool! det vil jeg kigge efter!!
Med et nyt cylender sæt mener du så nye stempler og cylendere?
Ja det gør han... de er ikke så dyre!
Duus
Jep.. Et 1600 sæt koster en tusse. Der findes jo også et ombygningskit fra 1300 til 1600. Det koster ca 1200,-
Jo men den der 13-1600 motor der kun har kørt 30000 km. siden den kom ud nede fra Wolfburg, den findes ikke. Den har vores bedsteforældre slidt op for os.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
så så frank lad nu en unge mand få et ben til jorden
han vil jo bare gøre sit bedste :wink:
hilsen der stadig er ny begynder efter 6 år i vw verdenen
ps frank nu må du ikke blive sur på mig :D :D :D
8) Som sagt før.. Du har ret Frank! Men man skal jo starte et sted, og der kører MANGE af den slags motorer, og faktum er jo at det ikke er så tosset endda at starte på den billige måde. Så får man da snuset til tuning, og kan lære lidt efterhånden som man opgraderer.
Men alle har jo sin måde at se det på, så fred være med det :wink:
Jeg bliver da ikke sur på nogen.
Jeg synes bare det er synd hvis nogen tror det er billigt at tune en motor. Det være sig Opel, Ford eller VW.
Jeg har lige fået mit seneste projekt ud at køre.
Selv om intet var slidt op røg der alligevel:
Sportsudstødning 3131, 88 kr.
Ny komplet Sachs kobling 1220,00 kr.
Strækbolte, lejer, remstrammer, pakdåser, stempelringe, osv. 2475,00 kr.
Pakningssæt 1058,75 kr.
2 motorer til projektet 6000,00 kr.
Ialt næsten 13900 kr.
Priserne er til mekaniker netto-priser.
Plus noget mere som jeg ikke lige kan finde fakturaer på, og gode venners gratis maskinarbejde. Og så har jeg bare brugt topstykket uden at gøre noget ved det. Samt jeg har brugt indsprøjtningsanlæget fra den ene motor. Jeg har altså ikke været ude at købe karburatorer. Jo forresten, det gjorde jeg inden jeg bestemte mig til at bruge indsprøjtning. Dem gav jeg 1200 for.
Så har jeg brugt benzinpumper fra en anden bil og købt en ny tank til min, for at bygge den om til indsprøjtning.
Nu kører den og den kører godt og den giver 130HK. Men jeg mangler lige at få lavet en anden chip til indsprøjtningen. For den er blevet 200cc. større og det kniber lidt ved fuldgas. Men mon ikke en 3000-4000 kr. kan klare det.
Men jeg vidste det før jeg gik igang, jeg kunne jo bare lade være.
Men det kan jeg ikke, jeg skal bare prøve.
Det er i øvrigt ikke en luftkølet VW. Men en Polo fra 1982
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
øhhh, og så har man købt en 1600 der skal have ny krummerik, nye lejer og plejlstænger der fulgte med, har købt nye cylendre/stempler og topstykker, stødstangsrør og pakningssæt, og er nybegynder, håber jeg får en motor ud af det, prøves skal det sku, regner med at den skal virke i mange år i min buggy, måske med andre kaburatorer efter T&S har set den, men man får godt nok kolde fødder over at bruge 3-4 kilo på nye dele når man kan læse at alle motorblokke er slidt op, suk, det er f..... godt at finansministeren ikke ser med på denne side :cry: :cry:
Jeg går ud fra at "krummerik" bestyder krumtap ?
Den fejler vel ikke noget. Det et ihvertfald sjældent at den ikke holder std. mål. Så godt og vel endda.
Hvis din fejler noget så tag roligt en fra en anden motor. Det er aldrig et problem.
Er dine plejlstænger nye ? Ellers skal du få lavet krydspindsbøsningerne.
Som sagt tidligere så er din bedste chance for at finde en god blok at bruge en blok fra en 1200 fra 74-75. Måske allerede fra 1971. Den hedder godt nok stadig D i kendingsbogstav, men den har fået samme oliesystem med 2 reduktionsventiler og man har flyttet topstykboltene ud til 13-1600 boltmønster. Samtidig er hullerne til cyl. også 13-1600 mål. Prøv at se efter om den har 2 reduktionsventiler inden du skiller den ad.
En ældre 1200 blok er lidt kortere og her passer en 13-1600 krumtap ikke.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
det er en 1600 motor jeg er ved at renovere, det der med reduktionsventiler, hvordan ser man det, som sagt er jeg "nybegynder", der er godt nok en der hjælper mig når den skal samles, han har samlet og tunet mange rally motorer, så jeg tror han har "fod" på det, men gode råd kan man aldrig få nok af, så fortæl fortæl. :D :D :D
HEEY ! WATCHOUT Steilheck in the fast lane 8O :lol:
JOH !
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
det var sku ikke til meget hjælp, det er jo ikke lige vw motorer der bliver brugt til rally, så jeg havde da håbet på lidt hints, men ok, takker for hjælpen :? :?
Var det din "rallymekaniker" der ikke var til megen hjælp eller mente du os ?
På alle VW motorer sidder der en reduktionsventil nedefra til venstre for oliepumpen. Den styrer selvfølgelig olietrykket, men den virker også som termostat og bestemmer hvornår og hvor meget olie der skal en tur gennem oliekøleren.
Fra 8/70 får motorerne 2 ventiler. Den anden sidder også nedefra men i svinghjulsenden. den er tit skjult af jord og skidt, så man overser den. Den skulle gøre at man opnår et bedre olietryk i hele motoren idet den først reducerer trykket sidst i systemet.
Samtidig får blokken større oliekanaler og en større oliepumpe. Knastakselen får 4 nitter til gearhjulet.
Som hovedregel gælder det altid om et bruge det nyeste VW har udviklet. Det er jo dem med millionerne. Læg mærke til 3 eller 4 nitter ved indkøb af knast og oliepumpe.
Pas på med for stor oliepumpe. Som nævnt er det en ventil der styrer oliestrømmen gennem køleren. Hvis oliepumpen er for kraftig løber olien uden om køleren, typisk med plejllejeskade til følge. 26mm. pumpe er rigeligt.
Ja jeg ved godt der findes større pumper. Men der findes så et endedæksel til oliepumpen der tager spidsen af den.
Der findes også fjedersæt til reduktionsventilerne, men de plejer blot at gøre at man sprænger oliefilteret og slangerne.
OK- så findes der et såkaldt HP1 filter. Et filter beregnet til en traktor der bedre tåler det høje tryk.
Kan I se mønstret ?
Nej kør med det VW har kørt milliarder af kilometer med i millioner af motorer og byg så et oliefilter på det.
Pas på de kulørte blade og kataloger, lad sund fornuft råde.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
ja undskyld jeg lige bryder ind her, men Frank du nevner det med at bygge et oliefilter på - er det noget der kan laves uden at skulle bore i blokken - som man gør ved Full-flow.
matias
tak Frank, den er med 4 nitter min krumtap, så der må være 2 reduktionsventiler, men nu ved jeg hvad jeg skal se efter når jeg skiller blokken, har bogen vw type 1 af Alan Frederiksen, med det er rart at få det fortalt i normal sprog, kan være at jeg vender tilbage hvis der opstår problemer, det er første gang jeg roder med motor, når jeg ser bort fra min grønne ungdom hvor det var knallert der blev leget med. :D :D :D
Læs tråden hvor "Hendrix" spørger
Nitterne er i knastakslen.
Og Matias.
Begrebet " full flow" er lidt misbrugt. Men det betyder, populært sagt, at man leder al olien igennem et filter. På visse gamle sæt filtrerede man kun noget af olien, vist nok det der kom frem til lejerne. Man filtrerede vist nok fra den kanal hvor olietrykskontaketen sad. Det kunne jo også være meget godt og blev også brugt std. på de gamle Porschemotorer. Det hed så "by pass" i stedet for full flow.
Du kan lave full flow enten ved at bruge en pumpe med flange til et filter, her sparer du så at bore i blokken. Eller du kan anbringe et filter på en løs holder eller konsol og så tage olien ud ved pumpen og via slanger tilbage til blokken.
Der er en udmærket tegning i "how to hotrod"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.