Hvordan virker princippet med justerbar forbro? jeg er helt ny med vw'ere og skal have min boble sænket. hvordan sænker man bagvognen? nogle billeder af processen ville være rart :D
evt links til hvordan man gør?
Mvh rasmus
Den justerbare forbro er lavet ved at det midterste befæstigelsessted for fjedrene kan flyttes.
De findes så fra en såkaldt Puma. En VW-model fra Brazil. Elendig kvalitet. Lave din egen ved at indbygge delene i en tysk forbro. Vælg sættet med "trappe" Sådan er det også lavet på Porsche 356.
Bagi indstiller man bagfjedrene med en mindre forspænding.
Man adskiller delvist bilen bagi således at bagsvingarmen kan vippes ud og fjederen kan blive slap. Så måler man vinklen på svingamen. Den er omkring 18-22 gader originalt. Denne vinkel ændrer man så til f.eks. 15 grader og så bliver bilen lavere. Det giver ca. 6mm. pr. grad.
Fjedrene har 40 splines i yderenden og 44 forinden.
Hvis du så flytter den et hak frem foruden og et hak tilbage forinden, har du ændret den 50 minutter. Der går 60 på en grad. Leg lidt med det så kan du se princippet.
Brug et par lange 10mm. bolte til hjælp når du skal have fjederdækslet på igen, og købe nye gummier. Lav et værktøj af en gammel original donkraft til et trække fjederen op på plads igen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Det værktøj der Frank er det noget du har et billede af???..Står selv og skal til at montere fjederpladerne...Kan vægten af bilen + et par "tykke" mennesker ikke trykke pladen op hvis man sænker den ned på hjulet igen??
MVH. Jesper
-------------------------------------------
Lok: Ved Holbæk. 4300
Mob: 30286653
Der findes et org. værktøj men i et byggemarked kan du købe et lille waterpas med gradmåler på der kan hænge på en kant.
Nej du kan ikke samle det med hjulet på. Måske med et par tykke og så donkraften under svingarmen.
Men det er let at lave værktøjet.
Du svejser bare en lang 12mm. bolt på toppen og bruger hullerne i bagstøddæmpertårnet til at trække i. Så går det helt uden vold.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Er det bedre at bruge droppede spindler? Jeg har læst mig til at der findes flere udgaver, svejsede og helstøbte. Nogen erfaringer?
dropped spindler er bedre end just. forbro, fordi du ændre belastningen på styrtøjet med den justerbare, og dine støddæmpere vil blive presset helt i bund, og derved blive meget hård......ved dropped spindler, forbliver hele dynen i samme højde/vinkel, undtagen bremserne. Men prisen er jo så også det højere!!!! prøv evt. at kombiner just. forbro og dropped spindlere....så ryger du til jorden
Jeg har lyst til at kommentere det, men mit indlæg bliver for langt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
undskyld min uvidenhed :oops:
Nej det var de droppede spindler jeg var ude efter. De giver bare nogen andre problemer.
Nøjes med at sænke bilen 4-6cm. Eller tunellen skal pege lidt op med fronten.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.