For lidt strøm på batt. / lade l
Et lille problem. når jeg vil starte bilen om morgenen er der ikke nok strøm til at trække starteren rundt. Når jeg så har fået den startet og kørt lidt kan jeg godt starte den senere på dagen. men når jeg er ude at køre så lyser ladelampen lidt, også selvom jeg ikke har tændt lys eller noget. er det batteriet der er ved at være ovre eller er det noget andet. Ledningen til ladelampen er meget tynd, kan det have noget at sige,
Hilsen Hårdberg
Har du tjekket stelforbindelser?
[quote:a14da10dc8="Anonymous"]Har du tjekket stelforbindelser?[/quote:a14da10dc8]
Hej
Jeg har haft samme problem med min 56´er. Den gik nogle gange ud hvis jeg havde kørt længe. Batteriet skulle tit lades op og ladelampen lyste.
Det var dynamoen som det var galt med, jeg skiftede den og siden har der ikke været nogle problemer.
Hilsen Steven.
Hej. Jeg har samme problem med min 59er. Når den er varm, også jeg slukker den, er der ik nok strøm på til at den kan starte igen. Det er bare underligt, fordi vi har prøvet at måle om den ladede, og det gør den 13,5 Volt. Og det burde jo være rigeligt..... :!: 8O
Hilsen Mikael
[quote:e84f979fc6="VWMikael"]Hej. Jeg har samme problem med min 59er. Når den er varm, også jeg slukker den, er der ik nok strøm på til at den kan starte igen. Det er bare underligt, fordi vi har prøvet at måle om den ladede, og det gør den 13,5 Volt. Og det burde jo være rigeligt..... :!: 8O
Hilsen Mikael[/quote:e84f979fc6]
Hej Mikael
Ja, det lyder underligt. Min ladede for lidt, men den kunne heller ikke starte når den lige havde kørt.
Hilsen Steven.
[quote:17e30b8230="Steven"][quote:17e30b8230="VWMikael"]Hej. Jeg har samme problem med min 59er. Når den er varm, også jeg slukker den, er der ik nok strøm på til at den kan starte igen. Det er bare underligt, fordi vi har prøvet at måle om den ladede, og det gør den 13,5 Volt. Og det burde jo være rigeligt..... :!: 8O
Hilsen Mikael[/quote:17e30b8230]
Hej Mikael
Ja, det lyder underligt. Min ladede for lidt, men den kunne heller ikke starte når den lige havde kørt.
Hilsen Steven.[/quote:17e30b8230]
Hej Mikael
Har du målt det når alt er tændt, lys, radio osv.?
Hilsen Steven.
Det kan ik være batteriet, der ik vil /kan lade :?: :?
[quote:b4983b7406="VWMikael"]Det kan ik være batteriet, der ik vil /kan lade :?: :?[/quote:b4983b7406]
Hej Mikael
Det kan det godt, jeg købte et nyt batteri, men da det stadig ikke hjalp købte jeg en anden dynamo.
Hilsen Steven.
jeg må lige ud og måle lidt igen.... Svigerfar er ved at få grå hår af det (flere end han har i forvejen). :lol:
Nu har jeg godt nok ikke rodet med dynamoer før; men jeg har prøvet det masser af gange med generatorer der har været defekte. De lader lidt og derfor gløder ladelampen kun men de lader ikke nok til at man kan starte på det. Selvom du evt. har ting der aflader vil din ladelampe ikke begynde at gløde/lyse.
Jeg ville sætte en anden dynamo på den; jeg er overbeist om at det er dér problemet ligger.
Mvh Ole...
Er det en generator eller en dynamo du har på..?
[b:cdcb79a2b8]Generatorer[/b:cdcb79a2b8] SKAL have tilsluttet ladelampen for at lade (hvis ledningen er MEGET tynd må du fixe det)
Hvis generatoren er tilsluttet ordentligt og lyser en anelse i ladelampen når man kører, er det meget muligt at en eller flere dioder i diodebroen er brændt af, og så duer den ikke..
Kul i generator bliver ikke slidt så dem behøver du ikke at checke..
Med [b:cdcb79a2b8]dynamoer[/b:cdcb79a2b8] har jeg følgende erfaring:
1) pil de to ledninger af laderelæet der går hhv. til instrumentbord og til batteriet, og sæt dem sammen (så de har forb. med hinanden men ikke med dynamo/laderelæ)
2) start motoren
3) mål med et voltmeter der hvor du lige pillede ledningerne af
4) Resultat:
0V: dynamoen er højst sansynligt stået af..!
ca 14V (7V på 6V biler) alt virker som det skal..!
alt andet (3V, 18V, 9V osv) laderelæet er højst sansynligt defekt..!
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Jegtilslutter mig vwmortens teori efter jeg endelig fik fat på min far der elektrikker. han mener også at det er en eller flere dioder der er brændt af, men nu må vi se. jeg tager den af og måler dioderne. til ham længere oppe der målte 13,5 volt så er det lige det der skal være.
Med meget venlige hilsner, Hårdberg
Har prøvet at måle på min, den står lige på 12V, den slår ik ud, selvom man giver gas. Svigerfar prøvede at lade på Batt. igår, og han sagde at det ik ville lade op. Underligt fordi det er helt nyt.
Hejsa!
VWMORTEN:
Nu ved jeg ikke lige med en generator på en bobbel, men kul på en alm. generator kan altså godt blive slidt... har da skiftet flere.. men dog aldrig på en bobbel.. ved ikke....? undrede mig bare lidt...
Jeg havde delvist samme problem. Jeg kunne skubbe min bil igang, men den trickede simpelt hen ikke. Jeg checkede alt. Lader, generator, kabler osv. Intet hjalp. Jeg målte og skiftede nyt batterie, ny starter, og ny generator idet det ikke så helt galt ud, men heller ikke de 13v som den burde sige. Min sagde også kun 12v.
Det viste sig at relæet er ved at være slidt. Det kræver at der bliver trukket strøm ud fra det så snart du sætter tænding på. Når du så sætter tænding på, så starter den uden problemer.
Det kan være en mulighed. At dit relæ er ved at være slidt. Idag har jeg trukket et kabel direkte fra relæet til bilradioen. Så starter den hver gang.:o)
-------------------------------------------
Michael
Hvis man har problemer med at dreje starteren på varm motor, er det tit starterbøsningen i gearkassehuset der er slidt op.
Hvis jeres biler kører med VW-starter i stedet for Bosch, så smid starteren væk og sæt en Bosch på.
I kan kende VW-starteren på at bolten til startkablet sidder skrå i stedet for at pege lige frem.
Kul bliver også slidt i en generator. Den må lade helt op til 14,2-14,5 volt. Få den set efter på et elværksted.
En 12 volt dynamo kan man godt selv lave, meen.
En 6 volt må godt lade 8 volt målt ved batteriet uden forbrug og så falder den til 7,5 med lyset tændt.
Glem alt om at justere på brugte laderelæer. Nyt på og så evt. juster.
Kontroller igen efter at dækslet er skruet på relæet igen. Det kan godt ændre lidt.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hvor mange af jer har sat et relæ til at styre strømmen til starteren ? - jeg har prøvet at det sagde "klik" et par gange når jeg ville starte og batt. syren var nede i det gule område på volumemeteret (eller hvad den nu hedder den der syre måler) - men det skulle efter min fars hovede klares med et relæ - hvad siger I profs til det :?: - batteriet aflader vist også i tomgang så vidt jeg har fået at vide...
nb: jeg har scannet min originale instruktionsbog og ekstraudstyrs bøger fra 113 deluxe 1963 ind - er det noget nogen er interesseret i+ ?
Jo det er rigtigt nok. Man sætter et lygterelæ på et sted tæt ved starteren.
Så bruger man ledningen der ellers trækker starterrelæet til at trække det nye relæ.
Så kan man lave nogen nye tykke ledninger direkte fra batteriet til klemme 30 og fra 87 til starteren.
Det er ikke fusk, det er helt normalt.
Hvornår aflader batteriet i tomgang ? Og hvem bekymrer sig om det ?
Hvis batteri, dynamo, laderelæ og forbindelser er ok. Så virker bilen ligesom da den var ny. Så kan man bare bruge den ligesom vores bedsteforældre og forældre har gjort i mange år. Men det har de også gjort. Så nu trænger bilerne til noget nyt grej. Men så kan de også igen.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.