Tomgang på 1600cc
Hej
Jeg kan ikke få tomgangen på min 1600 ccm, under 1200 o/min, med mindre at jeg kører med for fed blanding.
motoren er som sagt en 1600ccm, AS 08 ...., så hvidt jeg husker, enkelt karb, ikke tunet, eller lign.
Har tjekket speederkablet er helt slapt, så det er ikke det.
Hva faen kan være galt :? :? :( :x
Håber at i kan hjælpe :D :D
Gyzz
Juster chokertrappen og skru luftskruen ind til det passer.
Hej Farmer
shokertrappen er når bilen er varm helt ude af funktion, således at tomgangsskruen slet ikke rører trappen, så jeg tror ikke at det er den, men "Luftskruen" 8O 8O ........... Hvad er det for at
Kan det passe at der er en stor øverst, som er blandingen, og så er der en lille umiddelbart under, er det luftskruen :?: :?: :?:
Gyzz
Nej din karburator har såkaldt " luftomløb" til tomgang. Det vil sige at man lukker gasspjældet i tomgang og så har den en kanal uden om spjældet hvor den får luft til at køre tomgang.
Det er den store skrue. Det er altså den til at stille hastigheden på.
Den lille skrue er til at stille tomgangsblandingen på.
Det er egentligt en mængdeskrue. For blandingen er forudbestemt af forholdet mellem tomgangsdysen og tomgangsluftdysen.
Du får så lov at bestemme hvor meget den skal have af denne blanding til at køre tomgang.
Du skal altså sørge for at gasspjældet er lukket. Det gør du ved at holde trappen helt væk og så løsne den lille skrue, der støder mod trappen, indtil den ikke rører. Og så lige ind igen så den akkurat rører. Det er for at spjældet ikke skal kile sig fast.
Så starter du motoren og kører en tur til den varm.
Så kontrollerer du platin og tændingsindstilling.
Så skruer du den lille skrue ind til motoren taber omdr. og ud igen til den ånder lettet op. Ikke mere. Derefter indstiller du hastigheden på den store skrue.
Du har vel ikke byttet om på de 2 tomgangsdyser ? Jeg ved ikke om din har 2. Men hvis den har, så skal den mindste sidde lige ind. Den på skrå er den største. Du har renset karburatoren -- ikke ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej Frank
Jeg har ikke haft min karb. skilt ad, så jeg kan ikke sige om de skulle sidde forkert.
Men jeg har imidlertid fået et helt andet og mere alvorligt problem.
jeg var på et tidspunkt ude for at den ikke ville starte, og fik så indstillet tændingen, og afstanden mellem kontaktfladerne osv. det hele spillede faktisk helt fint, og jeg syntes at jeg var ret god :D ,
bortset fra den lille detalje at nu kører motoren varm ad helvede til, ca. 110°C.
kan det være fordi at den avancerer for meget ????
Jeg kan se når jeg sætter min tændingspistol på at den står helt perfekt i tomgang (1200 omdr/min), men umiddelbart efter avancerer den ca. 35°, hvilket jeg syntes burde være lige i overkanten.
er der nogle der ved hvormeget en 1600 ccm som denne skal avancere?
Gyzz
UUUPS,
Jeg overså lige din sidste bemærkning......
Du har renset karburatoren -- ikke ? :oops: :oops: :oops:
Det burde jeg jo nok gøre som det første, kan det også have betydning på varmen, eller kun tomgangen ?
Gyzz
Hvis den pludselig bliver meget varm er det nok fordi den står helt tosset i tændingen.
Du skal have den ned at køre 850 omdr. og hvis du bruger tændingpistol skal du have vacuumslangen af.
Hvis tingene er std. så avancerer den nok som den skal. Hvis ikke fordeleren er rustet sammen. Du er sikker på at det ikke er en fordeler der kun bruger vacuum ?
Din karburator skal køre med en fordeler med både mekanisk og vacuum-avancering.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej
Fordeleren er i fin mekanisk stand, og tingene kan bevære sig som de skal.
men hvordan skulle den mekaniske avancering fungere, jeg kan kun finde en vacum mekanisme---rør fra karb til "UFO" på siden af fordeler.
Jeg prøver at sætte et billede på i løbet af dagen, så kan det være at du kan se om det er den korrekte konstallation af karb og fordeler :?
Gyzz
Hvis den også er mekanisk skal du kunne vride rotoren lidt til den ene side og mærke fjedrene. den skal så komme tilbage selv. Ellers sidder det fast som jeg omtaler.
Den rigtige fordeler har en vaccumdåse med en diameter på 5-7 cm. Den forkerte er 10-12cm.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Forskellen er "ens" De skal køre med den rigtige karburator. Så gør de sådan set det samme, men på forskellige måder.
Når du kører med den fordeler, som ses på billedet, kommer avanceringen ikke tilbage når du slipper gassen.
Du skal glemme alt om at køre før du har den rigtige fordeler.
Du skal bare bruge en fra en 1302-03. Lad være med at tage en fra en transporter. Den skal være fra en 1302-03 og så starte med 113- i nummer. Transporter starter med 043- De har en håbløs avanceringskurve.
Den sidste jeg så der kørte med den type som du. Kunne ikke forstå at motoren skød ventildækslerne af på motorvejen. Det er tegn på tændingsbanken og ganske rigtigt, forkert strømfordeler. STOP kære ven.
Det var altså mig der bare ikke var logget på
Så er det jo også derfor du ikke kan få tomgangen ned. Det er jo fordi avanceringen bliver hængende "ude"
Perfekt Frank
tak for hjælpen, du har sku sparet mig for mange timers arbejde, for ikke at tale om rynker i panden, og skaldede pletter i nakken.
Gyzz
NB: Er der nogle der har en billig strømfordeler til salg :wink: :wink: :D
Er der nogen problemer med at bruge en Bosch 009? Jeg kører stort set med samme motor, og skiftede til en 009, da den originale var defekt.
Jeg har en ide om, at den bliver for varm (har ingen temp. måler), men kører og trækker ellers fint. Hvordan skal den i givet fald indstilles?
Jesper.
Nu bliver jeg nok upopulær ( igen ) Men en 009 fordeler er sådan set kun egnet til at ligge i bagagen så man kan bruge den hvis den man kører med går i stykker.
En 009 kan sommetider være god på en tunet motor. Men ikke til gadebrug eller på en std. motor. Avanceringskurven er for kort.
Til std. kør med std. Til tunet gademotor kør med en std. hvor vaccumdåsen er fjernet og centrifugalavanceringen så er tilpasset til motoren, eller prøv en Mallory, hvor kurven er meget længere end på 009, og tilmed justerbar. Men spar pengene og byg en std. om.
Hej
Nu man alligevel skal skifte, hvad så med elektronisk tænding :D :D
Jeg kan forstå at der er nogle der har gode erfaringer med det, hvad skal der til ?????
Hej Frank........interessant udtalelse ang. 009 fordeler. :D :D
Gyzz
Det vigtigste ved elektronisk tænding er at komme af med platinerne.
De er den mest hyppige grund til tændingsproblemer.
Det er ikke så vigtigt om tændspolen er forkromet, matsort eller med store køleribber.
Lumenition, jeg ved ikke om det er stavet rigtigt, virker godt. Også sammen med std. spole.
Ignitor har jeg ikke prøvet, men skulle også virke fint.
Bosch anlæg virker også, men man kan ikke få stumper til dem ( læs man kan ikke betale dem )
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Hej
Jo det er stavet korrekt...
http://www.lumenition.com/ hvis nogle er interesseret.
men det kræver jo en i forvejen fungerende strømfordeler, det ville jo være fedt, når jeg nu aligevel skulle skifte, at man kunne få en "færdig".
jeg har fundet en i USA, men efter hvad jeg kan finde ud af er de vist ret dyre.
Billet VW Type I Engine (Air Cooled)
You don't have to settle for breaker points or an optical trigger kit for your air cooled VW. The MSD Billet Distributor has a high output magnetic pickup that will accurately trigger the ignition throughout any rpm! Even with this small distributor, all of the MSD race technology is packed in including the sealed ball bearing, steel shaft and an easy-to-adjust mechanical advance assembly. It must be used with an MSD 6, 7, 8 or 10 Series Ignition.
Billet VW Type I Engine (Air Cooled) - PN 8485
deres hjemmeside:
http://www.msdignition.com
Jeg gider heller ikke give min højre arm for det, så slemt er det heller ikke at indstille den gamle. :P
Gyzz
Jeg har Luminition i min 050 strømfordeler til min T4,det spiller, men ellers Ignitor sættet kan fåes så det passer til standard fordeler ved CSP, koster vist omkring 500 - 600 kroner og er herre nemt at montere.
Bare lige så'en til inspiration
Frank har ret. 009éren er ikke specielt god til småtunere pga den korte kurve. DetKunne jeg så endda leve med, hvis den så avancerede der hvor den gjorde nytte, men det gør 75% af de Brazil 009ére IKKE!
Defor bruger jeg 094éren istedet. Den er meget bedre og hart osse en længere kurve. 050éren er overkill til en T1, medmindre man har semi hemifræste toppe og meget lav kompression, sammen med en lang slaglængde, Eller 2,0 T4 >.
Men hvis man ved hvordan man skal arbejde med en 009 kan man nu osse få den til at køre. Det tar bare lang tid og mange forsøg.
Ja og det var jo derfor jeg foreslog at ændre kurven på en org. Så får man også en fordeler i en bedre kvalitet.
MSD var en af de "forkromede" løsninger. Overkill, men amerikanerne er til den slags. Brug jeres sunde fornuft. Vi skal køre på gaden, på benzin. Man kan have et problem hvis man vil køre på nitro eller metanol. Disse motorer kræver sommetider et anlæg med flere tændrør osv. fordi lortet ikke kan brænde