Swing / IRS
Hejsa derude!!!
Jeg er temmelig ny i T1 gamet!! Er i gang med at strippe min første 1303.
Den skulle gerne få så sportslige eneskaber som muligt! Derfor overskriften?? Hvori er den store forskel? (swing/IRS) hvilken er bedst til "ræs" ? Fordele/ulemper!! kan i anbefale nogen illustrerede bøger mm.
Persson 27146212 :twisted:
du får lige et kort svar:
Swingaxel er bedst til at køre ligeud
IRS er bedst til sving
Swingaxel giver mindst krafttab af de to
Swingaxel er lettere, og mindre kompliceret end IRS
IRS giver ikke så store camberændringer når bilen sænkes, og dermed bedre vejgreb
Kort sagt Svingaxel fint til en originalbil eller en dragracer (hvis bilen ikke sænkes bagi)
IRS bedre til alt andet
Derudover er der forskellige meninger om hvad der er mest cool og hvad der ser bedst ud
Jeg har været mest til IRS, men nu elsker jeg det simple ved swingaxler
Hvis du har en 1303 skal du absolut ikke overveje at skifte til swingaxel
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
TAK!!
Dvs. at det er IRS som std. sider på 1303!!!!
Hvor kan jeg grafisk finde forskellene på de to??
Persson
Det er "IRS" til højre, sving til venstre.
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
:D Tak !!
Så er det IRS Jeg har på!!
Det gør det lidt nemmere at finde info, når man ved hvad det er man har!!!
Er der nogen bøger som kan anbefales, så man kan se lidt forskellige modeller mm. Jeg har et par Haynes liggende som jeg kigger lidt i.
Persson :twisted:
Hvis du vil snuse lidt til detaljer på de forskellige årgange, og forskellige typer kan du se her:
http://www.customspeedparts.de/content/en/technic/zeitstrahl.php
/Anders
-------------------------------------------
Birkerød
1974 VW 1303/1300 ccm
the_lawnmower(bummelum)hotmail.com
Tak!
Det vil jeg gøre!!
Persson :twisted:
Med al den gode information kunne jeg også ønske at få oplyst hvad der er bedst foran ?
Jeg er ny i branchen og ville da gerne vide det så jeg kan vælge den helt rigtige bil
Det kommer an på om der er plads til McPherson, eller du skal have et fiberkit på!!!
Se evt.
http://w1.1444.telia.com/~u144400882/
Eller hos Bent (Kit&Buggy) link i toppen af siden.
Persson :twisted:
Hejsa! :D
En 1302/1303 er født med McPherson ophæng/fjedre foran (og IRS bagpå) og det er ikke lige sådan at montere McPherson ophæng på en bil som er født med alm. forbro...
Morten 8)
[quote:d7b39277f2="persson"]Hejsa derude!!!
Jeg er temmelig ny i T1 gamet!! Er i gang med at strippe min første 1303.
Den skulle gerne få så sportslige eneskaber som muligt! Derfor overskriften?? Hvori er den store forskel? (swing/IRS) hvilken er bedst til "ræs" ? Fordele/ulemper!! kan i anbefale nogen illustrerede bøger mm.
Persson 27146212 :twisted:[/quote:d7b39277f2]
02/03 har den optimale undervogn til at lave racer, altså hvis du planlægger at bygge stor motor i, men det "gamle" system fungere også, men jeg mener 02/03 er bedst.
Men det sgu næsten sådan et helt religøst spørgsmål indenfor VW verden
Hejsa! Igen
Men det kan godt lade sig gøre omvendt!, at montere en alm. / justerbar forbro på 1302/03 hvis rammehovedt ændres!!
Har jeg ladet fortælle!!
Persson :twisted:
Hejsa!
Ja omvendt er nok nemmere ihvertfald, men hvorfor i alverden skulle, man det? for som HH0 siger så er det uden tvivl den bedste undervogn.. :wink: kører langt bedre end en med forbro og svingaksler.. men en farlig diskution.. ja.. næsten helt religøst.. :D :D
Morten 8)
Det kan være nødvendigt at ændre fra McPherson til alm. forbro hvis der skal monteres et glasfiberkit, som ikke kan holde til fjerene i McPherson versionen, da de "støtter" i Karrosseriet som på alm. biler.
Persson :twisted:
korrekt. men det skulle da også være den eneste grund... :D så er det vist lige så nemt at finde en med alm. forbro istedet..
Så mangler du IRS bagtøjet!!
Persson :twisted:
dooh! :roll: selvfølgelig..du har ret.. tænkte ikke lige på det..
:D :D GREAT!!!!
så er vi enige!!!!!
Persson :twisted:
men hvis det er til fiberkit med opkortet bund, tager man bare en 02/03 bagende og en forende med forbro, eller som det står højere oppe skifter rammehoved.
Endelig er der jo også den mulighed at søge med lys og lygte efter en "gammel" automatic bund, kan ikke lige huske årgangene, men de var født med forbro og IRS bagtøj ab fabrik 8O 8O 8O
Men er ikke så'en lige at finde
:D 8O :D 8O :D 8O :D
Takker mange gange for den fine menings og erfarings udveksling.
Det ser ud til at der er mange løsninger, nogen mere af overbevisning end af praktiske årsager!!! :?
Det er mit første "rigtige" indlæg her på siten!
TAK for god responce :P :P
Persson :twisted:
Tak for alle de gode råd angående hvad jeg skal vælge foran.
Jeg tror at jeg vil lede efter en 1302 for den har det mest klassiske instrumentbord, men jeg ved ikke om jeg ville ændre til lang bag/for-klap da jeg synes det ser mest originalt ud.
Dette vwnet er virkelig en fin ting for nybegyndere som mig der har sine tvivl.....