Forklaring af forkortelser
Jeg har lige fået øjnene op for luftkølede motorer, men når jeg læser beskrivelser af nogle ting møder man ofte nogle forkortelser.
Eks.:
IRS
NOS
Kunne man ikke lave et sted på hjemmesiden hvor der er lavet en ordforklaring af tekniske ord. Det er bare et forslag som kunne være en stor hjælp for uerfarne folk.
IRS= Independent rear suspension.
Beklager hvis det er stavet forkert. Det betyder at bilen har det man kalder "uafhængigt baghjulsophæng" Jeg vil kalde det fireleddet baghjuls-ophæng fordi en svingaksel/pendulaksel vel også er uafhængig ikke ?
Sidder typisk på 1302-03 og på automatic. Men i det store udland var de på alle type1 allerede fra 1968. De kender så næsten ikke det vi andre kalder en pendulaksel med bred sporvidde
NOS= New old stock. Gamle, men fabriksnye dele.
Ja det er svært. Men der er også en tendens til at tale amerikansk i disse kredse. Men begreberne sniger sig ind.
Der er f.eks. også en type2 model der bliver kaldt "bay" ? Nu har jeg rodet med VW i over 25 år og da jeg i var lære kunne man ikke gå ind på lageret og bede om noget til en "bay" Men man man kunne få en baymand hvis man var fræk.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:4a69bfc675="Frank_Andersen"]IRS= Independent rear suspension.
Beklager hvis det er stavet forkert. Det betyder at bilen har det man kalder "uafhængigt baghjulsophæng" Jeg vil kalde det fireleddet baghjuls-ophæng fordi en svingaksel/pendulaksel vel også er uafhængig ikke ?
Sidder typisk på 1302-03 og på automatic. Men i det store udland var de på alle type1 allerede fra 1968. De kender så næsten ikke det vi andre kalder en pendulaksel med bred sporvidde
NOS= New old stock. Gamle, men fabriksnye dele.
Ja det er svært. Men der er også en tendens til at tale amerikansk i disse kredse. Men begreberne sniger sig ind.
Der er f.eks. også en type2 model der bliver kaldt "bay" ? Nu har jeg rodet med VW i over 25 år og da jeg i var lære kunne man ikke gå ind på lageret og bede om noget til en "bay" Men man man kunne få en baymand hvis man var fræk.[/quote:4a69bfc675]
hejsa
kunne der så ikke også giver en forklaring på EMPI
mvh
arne
Hejsa
Vil give frank og persson ret... der er mange forskellige "betegnelser" man skal sætte sig ind i for at kunne følge med.. panel, bay, doka, restolooker, Nos, germanlooker, notchback, fastback, squareback osv osv. i stedet for bus, stationcar, mandskabsvogn osv. har rodet med vw i en 2-3 år nu, så er stadig nybegynder, men alligevel..har stadig ikke helt styr på det hele...
Frank: hva vil du kalde en "Bay" på go' gammel dansk?.. vel noget i retning af "Type2 fra '68 til......." Alle disse forkortelser/navne er da smarte, men kan da godt se at for den uerfarende, er det en hulens masse forvirring.... Amerikaniseringen kan vi jo nok ikke slippe for i denne branche heller not :wink:
NOS kan også stå for Nitro Oxide System... fra tuningsafdelingen..
En "bay" kunne kaldes et "rundt rugbrød" - efter den runde forrude :roll:
Jeg vil ikke kalde en "bay" noget for jeg ved ikke hvad det er.
Med mindre det er en type2 efter 68 ?
Jeg tager ikke gas på dig, jeg aner det virkeligt ikke.
Jeg glemte den anden version af NOS, beklager
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
[quote:6bc297be1d="Frank_Andersen"]Jeg vil ikke kalde en "bay" noget for jeg ved ikke hvad det er.
Med mindre det er en type2 efter 68 ?
Jeg tager ikke gas på dig, jeg aner det virkeligt ikke.
Jeg glemte den anden version af NOS, beklager[/quote:6bc297be1d]
HEJ igen
EMPI - giv lige en forklaring på denne forkortelse - tak
mvh
Arne
EMPI var et tunings og tilbehørsfirma i USA i 50-70´erne. Idag er navnet opkøbt af et eller andet firma der markedsfører dele af tvivlsom kvalitet og misbruger navnet.
Jeg mener EMPI fremkommer ved at sammensætte de tidlige ejeres forbogstaver. Men find det i "histroriebøgerne"
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Efter sigende var EMPI først
"EUROPEAN MOTOR PRODUCTS INC."
og senere
"Engineered Motor Products Incorporated"
(Fundet på
http://www.geocities.com/MotorCity/Speedway/5570/ )
Når I snakker om motorer snakker I af og til om "tarmslyng", Hvad er det???
For det er jo nok ikke lige den type som heste får at I mener.
Mvh Jakob
på svensk kalder de det for et ormbo. Det er en udstødningsmanifold hvor de fire rør bliver til en flange, og for at alle rørene bliver ligelange bliver rørene "slynget" rundt for at fylde så lidt så muligt. og så er der nogen der har fundet ud af at kalde det for et tarmslyng
hvis vi tager busserne så kan vi starte med:
Bus: Somregl hendvises der til de gamle busser med spros i midten af foruden. Går fra ca 1949-1967. kaldes også split bus. eller type 1 bus.
Rugbrød. er busen fra 1968-1979. Buet forrude. Kaldes også baywindow. Den kaldes også type 2 . Navnet rugbrød kommer vel af at den lignet et rugbrød.
Så er der type 3 kassevognen. det er den transporter der er 4 kanted i karossen. går fra 1980-1992. Et engenteligt kælenavn har den vel entenligt ikke fået, så vidt jeg ved. Men vi kan jo kalde den: Murbrokken.
Så er der type 4 transporteren. det er vel også det den kaldes. går fra 1991- 2002 så vidt jeg ved. ( ret mig hvis jeg er forkert på den) Det er den alle håndværker med respekt for faget køre i..... :wink:
Og så er der kommet en ny der vel kaldes type 5 transporteren. her for et års tid siden.
Men generalt så siger man type 2 til både split bussen og rugbrødet. så ved folk at man snakker om de 2 gamle bus modeller. det gør vi i danmark. i tyskland går man meget op i om det er en type 1 eller type 2 bus man snakker om..... derfor siger man som regl når man har en type 2 at det er enten en split bus eller en baywindow.
så skulle den citron vist været presset, ret mig hvis jeg er lidt forkert med årgangene.
Der er totalt rod i det med "type" efterhånden
mest korrekt må være:
type 1: bobbel og alle biler baseret på boblen
type 2: alle busser
type 3: scumback, notchback and so on
type 4: 4døre og 11år for sent 411, 412 personbiler
INDEN for det man kalder type 2 (altså busser) er der så:
T1 splitbusser op til ´67
T2 Baywindows ´68-´79
T3 "Mursten" (godt ord) ´80-´92
T4 Frontmotortransporter ´92-
Det må da være sådan logikken hænger sammen..??
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Ja Morten, det er korrekt. Alt det andet er noget folket selv går og finder på.
Mht til t2 type2'ere bliver de delt op i :
T2a, "earlybay" fra '68til 71 ( dem med blinklys forneden)
T2b, "late bay" resten til '80
Så er der jo også nogen der kalder vandboxeren for Type5 motor, især dem der bruger den i ellers luftkølede biler...
-------------------------------------------
Hvis du skriver "scum"back igen rykker jeg NOSserne af dig, Morten.
En type 3 er en smuk bil - og er den teknisk mest overlegne af de luftkølede folkevogne. er der andre med gummiophængt for- og bagbro?
G.
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
Type 3 er VW´s forsøg på at lave en Lada...! 8O
Teknisk overlegen..?, dødsyg karosse, Lidt mere plads,svær at få dele til og svær at komme af med igen, så kunne jeg ligeså godt købe en Jetta.. :lol:
Nææhh du, jeg er til type 1ére....
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Så så Morten, du har ikke kørt nok i en Type 3
-------------------------------------------
Mail lhs AT kews . dk Mobil 40 790 356
The Low Headroom Shop check Facebook
[size=18:023fcce6eb]Morten , hvis der er mere vrøvl med dig ,
inddrager vi din opholdstilladelse og sender dig tilbage til Sverige ![/size:023fcce6eb]
Når man ikke kan tælle længere end 1 er det måske nemmere at ignorere alt hvad der kommer efter (2,3,4). Men jeg må gøre dig opmærksom på mange af de andre landvindinger der er sket siden du stod af ræset med at tælle da din bil blev produceret i 1953 (et langt tal du heller ikke behøver at bekymre dig om), fri abort, fjernbetjening, mikrobølgeovn, VWNETTET osv.
G. :wink:
-------------------------------------------
1951 Type1 1967 type34 1967 Fastback
1964 Type2 1969 callook
mojns!!!! Har i lige gang i en seriøs diskution?? :-) :-) så i skrev lidt om det der IRS hjulophæng........ det er ikke noget der sidder på min 1300 fra 71 vel?? og hvad er fordelen ved at få sådan noget sat på??
en 1300 fra 71 har i Danmark (næsten) altid pendulaxler bagpå.
dem der røg til USA havde alle IRS, og der er nogle enkelte af dem i landet.
fordelene viser sig nok kun ved hård kørsel, der ligger IRS'en bedre i svingene- og sikrere.
Jeg mener ikke der umiddeolbart er nogen grund til at lave den fhv omfattende ombygning.- pendulaksler fungerer aldeles udmærket!
-------------------------------------------
Der har lige været et indlæs om de to forskellige bagaxeltyper, læs det...
Jettaén kom vel også efter min FIREHALVTREDSER..!
Jeg ved godt at type 3éren skulle have været en abort, og nej gustav, det er ikke en microbølgeovn men en elbagrude...!
Og michael..! -pas på at jeg ikke laver en selvmordsaktion imod type3centeret i Herning..!
1000 tak for det hurtige og fine svar!! så blev jeg det klogere :-)