Syn af 57 med 86 hk motor.
Har købtny bil skal jo synes og inreg. Mit ? er kan den synes i DK med tromle bremser og 1786 motor.
alt kan synes, det er bare ikke sikkert det bliver godkendt.
Er det så synet.???
Rigtigt brugbart svar.
Tak
det er da det rigtige svar. ja den kan synes, man hvis de finder ud af hvad for en motor der ligger i kan den selvfølgelig ikke. og hvis de finder ud af det med motoren så kommer det til at koste penge.
Så prøv og køre den afsted eller find en original motor og ligge i til syn.
hov hov...hehe :wink:
Ja den er lidt sjov... 8)
For det er rigtigt.....Frank A ville havet skrevet det samme...
Alt bliver synet hos SBI, men så er der nogen der bliver godkendt og andre gør ikke...men de bliver alle synet.
Hvis ellers alt spiller 110% og den kan bremse ordentligt...altså styre/bremse rigtig tror jeg ikke det er noget problem...
Men det er ingen garanti..... :)
he he Det er det svar man får i synshallen når man spørg.. ved det, en af mine venner's far er synsmand.
Ja ja det er godt med jer at den bare skal kunne bremse og styre og spiller 110 % men tænk da lige på sikkerheden når man køre med stor motor så har man og lyst til at giv den lidt gas ik?? og hva sker der når man skal lave en nød opbremsning med 150 km/t eller mere ???? så har man råd til at lave en stor motor så skal man SQU og have råd til skive bremser. det er jo ikke for sjov at der er nogen der har brugt formuer på opgradering af deres bremser vel. og hvis det skal spille 110% så skal bremserne altså også spille og det gør de ikke hvis de er underdimensonert.......eller er jeg gal på den???
Mvh Allan
kan kun give dig ret
Men i USA kører nogen af de gamle drenge med 200Hk og tromle bremser
De bremser lige så godt som skiver, men de bliver jo hurtigere varmere end skiver...det er der fordelen ligge ved skiver.....kølling....og vi bor ikke i norge eller andre steder med bjerge...
Nåh sidespring.....men store Porsche bremser ser jo godt ud
hørt... sikkerhed er lige så vigtig. men tromler kan nok godt klare en...EN nødopbremsning. Men de er sku ikke beregnet til at race med.
Ja måske EN nødopbremsning .....jamen hva så med resten af tur ??? der kunne jo komme en mere
tror i har forstået hva jeg mener så lad mig stoppe her
mvh Allan
indtil videre må vi jo max. køre 110 km/t i DK... Så tromler er rigelig!! :wink: :wink: :wink:
jeg er helt med på hvad du mener, og enig.
jeg er helt med på hvad du mener, og enig.
med dig allan. sådan... så blev det rigtig
8) For lige at vende tilbage til sagens kerne..
Med hensyn til tuningen.
Hvis det er en original motortype, så skal det kunne godkendes.*
Hvis det er en anden motortype, så træder 20% reglen i kraft. Den må altså ikke yde mere end 20% mere i forhold til originalen.
Der er mere eller mindre frie tøjler med hensyn til tuning af originalmotoren. Om den så har 86 eller 860 hk er i teorien ikke væsentligt.*
*) Såfremt resten af bilen er modificeret til at kunne klare de større belastniger tuningen giver på bremser, styretøj, m.v.
Men så er det jo en helt anden sag om de større bremser, m.v. kan godkendes..
----------------------------------------------------
Så er det bøjet i neon...
Men altså det med bremser. Det er en lidt giftig diskussion, men en tromlebremse der virker som den skal, bremser kraftigere end en skivebremse af samme dimensionering. Specielt når der ikke er vacuumforstærker på. Det skyldes at en tromlebremse er selvforstærkende. Men som sagt bliver de varmere og mister effekten langt før skivebremsen. Så 2. gang man bremser er det noget med at træde lidt hårdere.. og 3. gang.. og..
Så om det kan synes.. Tja det er op til synsmanden, for det er ham der afgører om han synes det er tilstrækkeligt med originale bremser.
Der er jo ikke en gylden bog hvor der står at den og den bil, med de og de bremser, duer til så og så meget effekt..
Men gør forsøget.. Sæt original udstødning på, og sæt en klods under speederen.. Så er det slet ikke sikkert at han åbner klappen!
Nu kommer der snart røg fra mine fingerspidser....
Men kort og godt... Bare sørg for at bilen er 100% iorden og alting virker. Det kan formilde selv den sureste synsmand.. :wink:
Ja men der er kommet en tilføjelse i vores vejledning for nylig. Ud over 20% er man begyndt at se på "køretøjets egnethed" og nej den går ikke med tromler. 100HK og skiver kan nok gå.
Hånden på hjertet. Std. 1600 og tromler dur ikke.
wow.... sikke et held at min 1600 døde dengang så... da jeg købte min var der en ny-sammenbikset 1600 i, tromler bag, og skiver for... men er det den opsætning du mener ikke holder, frank??
Nu har jeg så en 1300 i, helt nye tromler og sko bag, og planslebne skiver med masser af materiale foran, så den skal nok gå, men jeg er, som så mange andre lidt i vildrede mht. det med 20% reglen og motortype.
vwanders, nævner at bare det er samme motortype... well en 1300 er vel samme "type" motor som en 1600... eller er det der "type"-differentieringen ligger?
/Party
Hvis du ligger en anden motor i. En 6cyl. Ford, en Porsche eller en type4 motor. Så er det en anden "type"
Der står ikke noget om "type" i vejledningen.
Men læs nu mine indlæg
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nej alt over 60 hk og tromler, af den hgamle slags er TOTALT uforsvarligt i dagens Danmark. De kan klare en nødopbremsning fra f.eks 120 km/t
Farmer, var de 60 muldyr du nævner det der ligger i en std. 1600 kasse? eller var det bare et tal du slyngede ud.
Jeg kunne lige akurart klemme min 1600 op på 130/timen... såeeh.
Anyway, når nu man hører jer nedrakke tromler så meget, hvad koster det så at få lavet det om til skiver bagpå? Det kan da ikke være en billig fornøjelse alligevel.... Jeg har som sagt fået helt nye tromler og helt nye sko til dem. Jeg kender så ikke lige dimensionerne, men de har virket upåklageligt indtil viddere, så hvis han påpeger det til syn med en latter-1300-hest bagtil, så må han ha fået det forkert ben på jorden.
/Party
8) "Type" er måske heller ikke helt klart.. Med det mener jeg, hvis vi holder os til vw-motorer, én med et andet bogstav før motornummeret.
En 1300 kan f.eks hedde "AB", og en 1600 "AD". Der har vi så en anden type motor, selvom opbygningen er ens.
Vi "nedrakker" skam ikke tromler. De kan være gode til det de er beregnet til. Hvis jeg havde en type1 1200 ville jeg ikke bygge om til skiver. Farmer siger jo bare at de ikke kan bremse fordi de bliver for varme når bilen skal bremse 2 gange fra 130.
Det har VW jo også selv set i øjnene på type1 1500 allerede i 1966.
Der er ikke nogen der har sagt noget om skiver bag på. Lad være med det før det er nødvendigt, det giver kun problemer.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Partyman.
Den motor/bil jeg refererede til var en 68ér 1300 med en 1500 gearkasse og en af mine første "std look" tunede motorer. 1600 cc. m. 8,5-1 C/R rengjorte kanaler og en alm. sgl Quiet potte. Den gik snildt 140 - 145 km/t.
Vwanders, ja det lydder forståeligt. Så skal jeg så bare finde ud af hvilken motor min bil er født med.
Og frank. :o) godt ord igen... i siger jo bare at de ikke er helt så gode som skiver, og jeg vil bare gerne have det jeg laver, gjort rigtigt... så hvis jeg nu skifter min 1300 ud med en mange-hestes ting, så ville det jo ikke være helt så godt at jeg havde tromler bagpå - efter hvad vi har snakket om herinde i hvert fald.
Det er så det med penge... nogen af jer der kender et overslag på hvad en tromler-til-skiver transformation løber op i når vi snakker nye dele?
/Partyman
Partyman
det vi snakker om er ikke at der skal skivebremser på baghjulene kun på forenden ja altså med de antal hestekrafter indlæget lød på
Og hvad har pengen med sagen at gøre ???? har man råd til en stor motor så har man SQU også råd til at sætte skiver på sin bil ellers skal man blive ved med at køre med en std. motor til man har pengene til bremser
mvh Allan
8) Ja, bremser først!
Hvis din bil er efter 66, altså med bærekugleforbro, så er det ret enkelt.
Du kan købe et ombygningskit til foran som dette her:
[img:b1cb45b6ee]http://www.csp-shop.de/shop/images/artikel/11420.jpg[/img:b1cb45b6ee]
Der får du spindlere, skiver, calipre osv. Det koster omkring 2500 kr.
Bagpå ser det sådan ud:
[img:b1cb45b6ee]http://www.csp-shop.de/shop/images/artikel/14039.jpg[/img:b1cb45b6ee]
Der er også det hele med.. De passer dog først efter 68. Det koster omkring 5000 kr.
Der findes også skivesæt til det gamle fembolt hulmønster:
[img:b1cb45b6ee]http://www.csp-shop.de/shop/images/artikel/15458.jpg[/img:b1cb45b6ee]
De kan sidde på alle modeller, inkl. busser, t3'ere osv. og koster ca. 6000 kr.
Men ingen af disse bremser passer på 1302/3.. Der bygger du på fra en "S" model..