Sænkning... det gør mig søvnlø
Hej allesammen
Normalt når man sænker en vw typ1 foran vha. sænkningsforbro, så plejer i herinde at sige, at den så bliver noget hårdere i affjedringen..... hvorfor bliver den det.... man drejer jo bare fjedrene ????
Jeg har en 62´ typ 1, hvor ham svenskeren der har sænket den bare har skåret et udsnit af forbroens rør af og flyttet bolthullet til fastlåsning af torsionsfjedrene lidt ned (meget ned faktisk). Det er jo på samme måde en justerbar forbro fungerer ! Mens den kørte med sænket forbro var den meget hård i affjedringen.... meget (kunne give sig et par centimeter max), men nu har jeg hævet den med std. forbroen, og den er stadig lige hård.... her holder MIN teori om at det ikke burde ændre noget ved affjedringens hårdhed alt afhængig af hvor meget man sænker den!!!!!
Det eneste der kunne gøre det hårdere var evt. støddæmperne... men dem har jeg ikke monteret endnu!!
Jeg synes den går rimelig fint i boltene (hvad er det de hedder... link pin eller kig pin.. eller sådan noget).... og når man hæver den følger bærearme og hjul fint med nedad, så det ser ud til at det ikke er for stramt!!!
Har ham svenskeren monteret strammere fjedre... eller når fjedrene bare et punkt hvor de bliver totalt stive ???
hvad sker der ????
PS. jeg har sænket min buggy i sin tid med justerbar forbro... og den var slet ikke ligeså hård i affjedringen som min boble nu er !
der findes ikke hårdere fjedre foran..
der er en del steder den kan "binde" foran, bærearmene, bundboltene check dem enkeltvis.. - og få det hele smurt igennem ordentligt
de gamle forbroer kan faktisk godt fungere nogenlunde som sænkede, det er mere balljointforbroer der har et problem fordi bærekuglerne går helt ud i yderstillingen når denbliver skamsænket
det egentlige problem med sænkede forbroer er "bumpsteer", der skyldes at styrestængerne får en helt forkert vinkel..
Der findes et "bumpsteerkit" der kan afhjælpe problemet ved at man flytter styrekuglerne om på undersiden af spindelarmen, men det er ikke ret udbredt her i dk..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Nej du har ret. At sænke bilen ved at dreje fjedrene burde ikke gøre bilen hårdere. Og det gør det heller ikke.
Som Morten skriver kan der være mange andre grunde. Hovedårsagen er oftest at de mennesker der sænker biler ikke har styr på hvad der ellers sker. Støddæmpere går i bund, bærekugler kan ikke bevæge sig så meget, forbroer fra Kina, Brazil, osv. af dårlig pasform og kvalitet osv. osv.
FORLANG DELE AF ORIGINAL KVALITET ELLER LAD DEM LIGGE P
Hej
ikke for at gøre mig klog på det men er der ikke noget med at man kan få bærekugler med længer vandring i måske det kan hjælpe lidt på det??
jeg havde lidt det samme problem den kunne godt fjedre men ikke ret meget og så var den hård som bare f..... jeg skiftede til droppedespilndler og beholdte min just.forbro og det virker hvis jeg holder den nogenlunde oppe jo laver jeg sætter den jo hårde bliver den. ved godt at det kan give problemer når man skal op ad opkørelser mm man skal ikke køre ret stærkt inden man er sikker på den kan være der når den er lav men det må man ta med hvis man vil køre sænket og skal kunne fjedre samtidig
Til Frank du snakker meget om at man skal købe org. er helt enig med dig at det nok er de bedste dele men hvor er det lige vi kan købe disse dele ???
mvh Allan
[quote:c80f356165="hustler"]Til Frank du snakker meget om at man skal købe org. er helt enig med dig at det nok er de bedste dele men hvor er det lige vi kan købe disse dele ???
mvh Allan[/quote:c80f356165]
ikke for at spille dumsmart, men hvis det skal være originalt skal det vel være hos VW
mvh. Hårdberg
[quote="vwmorten"]der findes ikke hårdere fjedre foran..
/quote]
Joooo det gør der faktisk Morten. Sway A Way laver nogen der er op til 30% hårdere end std. Men de er mest beregnet til offroadere. Så det er ikke noget man sådan bruger på gaden.
Men IMHO er droppede spindler umiddelbart en god ide. Det giver jo en mere rigtig geometri i styretøjet. Bagsiden af medaljen er jo så at 2½" altså ER meget, når man så samtidig skal tillægge den "sumpede" affjedring en std forbro har. Så er det jo nærmere 100 - 110 mm sænking når bilen er ekviperet med fører og en kuffert. Og så selvfølgelig det faktum at det osse giver en sporviddeforøgning med de problemer det indebærer. Derfor er man jo nærmest nødt til at få lavet en sænkningsforbro ud af en original, og så montere beslagene sådan at man reelt kan "hæve" forbroen lidt eller i det mindste give den ene fjeder noget mere forspænding så at bilen ikke dykker helt på næsen, bare man sæ sætter sig 2 mand ind i den
Men undertegnede og to andre går og fusker lidt med at få lavet et air assist system til netop sådanne biler. Således at de kan stå , skal vi kalde det fornuftigt lav, og blive i den højde osse selvom man fylder 2 -3 personer + bagage i bilen. Problemet er egentlig ikke at lave det. Men derimod at få fat i de nødvendige stumper ti lfornuftige penge. Men det kommer, efterhånden som vi finder delene.
Torben.
Farmer, I know, men chancen for at der sidder sådan nogle i hans bil er 0,0000000001%
til Haardberg
jeg ved ikke om vw har en skid til en bobbel længer sidste gsng jeg var der inde og høre på en tankmåler sagde han at de ikke laves længer så jeg tror heller ikke de har ret mange andre stumper men ok det er da et forsøg værd. Vi har el-arbejdet ved vw i holstebro så jeg spørger lige næste gang jeg skal der ud om de kan skaffe en org. forbro det kunne være meget sjovt at vide
jeg har en lille sjov historie. jeg var inde ved vw i frederikshavn for at få nye gummiklodser til forbroen til bussen. og han ledte i sin pc, men det havde de ikke. så sagde han at han lige ville kigge i et katalog de havde liggende med uoriginale dele. de havde så. og så sagde han at hvis jeg skulle bruge noget til bussen så kom jeg bare for så skaffede de det bare hjem uoriginalt
hej haardberg
ja det kan godt være de kan skaffe det uorg. men er vi så ikke samme sted igen........ ja skidtet ikke virker osv??
mvh Allan
Jo jeg var bare overrasket over at man ikke skulle bede dem om at finde uoriginalt men at de sagde at det skaffede de bare uoriginalt
Jamen jamen.... der er stadig ingen der har en forklaring på hvorfor min bobble stadig er så hård i affjedringen.....
Facts:
Jeg har monteret en org. standard forbro.
Før kørte den med en org. forbro der var skåret og svejset i, således at den var meget sænket
Efter monteringen af den nye forbro, er den stadig ligeså stiv i affjedringen som med den sænkede!!!!
Noget jeg har gået og tænkt lidt over...... er det muligt at tage fjedrene ud og herefter vende dem 180 grader rundt og montere dem igen (altså vende dem på tambor-major-korps måden)... ville det ændre noget ved fjedringen ?????
når jeg trykker foran på bilen (rimelig hårdt) så giver den sig kun ca 1-2cm ....max
Alle led er smurt ordentligt og går frit... jeg vil dog prøve at løsne de 4 bundbolte, således at der er meget slør... og så prøve igen... men tror ikke det hjælper...... kan det med at vende fjederen omvendt deri ikke have noget at sige ????
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
umideltbart vil jeg ikke mene at der ville ske noget men prøv det det kan da ikke skade
Du kan ikke bare vende fjedrene. For så får du upside down monteringshuller.
Det er heller ikke fjedrenes skyld at den går stramt. - Hvis det er sådan en BRAZIL forbro, og det er det jo nok, er der stor sansynlighed for at bøsningerne der "holder" bærearmene er ovale, eller at selve forbroen måske er skæv. det er set nogle gange efterhånden. Det vil resultere i, at når dele bliver flyttet enkeltvis er der ingen problemer, men når de bliver spændt sammen med resten går det galt, enten fordi tingene ikke er linet op, eller når bilen bliver sat ned på hjulene, og bærearmene så flytter sig opad, lige til det punkt hvor bærearmene begynder at kile sig fast i bøsningerne. :? Then youre fucked. 8O
Det kan jo altså osse være dine bærearme der ikke er runde længere ! Tjek dem...
Selvfølgelig hjælper det ikke på problemet hvis bundboltene er spændt meget hårdt sammen, men så skal du godt nok have haft fat i dem med den store nøgle, hvis det er der problemet er.
hvis det er bøsningerne kan problemet rettes. Det kræver at du har adgang til en justerbar rival der kan gå ud på målet, omkr. 30 mm såvidt jeg husker. Få så bøsningerne revet op så de passer til bærearmene. Så skal du bare se, eller mærke. Så duréd.
Hvis du ikke kan finde en rival, kan du evt ringe til Flenne Raisin´ Så kan han fixe det for dig.
Torben
Jeg har prøvet med 2 forbro´er... den ene er en Fuldstændig standard og org. VW forbro (den er iorden.. har selv kørt med den på min buggy). Den anden er den forbro der er sænket... det er også en org. VW forbro !
Det er samme ballade med begge forbroer.. de går begge hårdt
Bærearme, fjedre osv. er det samme... det er kun forbroen der er problemer med !
Det føles som om bærearmene går fint i forbroen... men det kunne være jeg skulle tage fjedrene ud og prøve at sætte bærearmene løst i og dreje dem fuldt ud !
Er der flere løsningsforslag ????
kan der slet ikke være noget galt med fjedrene ??? hvorfor klan de forresten ikke vendes ... så vidt jeg husker sidder boltfordybningerne da midt i fjederbladene.. eller hva ???
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
hej allesammen... nu har jeg haft det meste tjekket igennem og re-justeret... ved ikke helt hvad forskellen nu er, men ikke desto mindre ser det ud til at den godt vil fjedre nogenlunde når jeg står inde i bilen og hopper lidt !
Dejligt !!
-------------------------------------------
1966 Type2, 1957 Karmann Ghia
Ja jeg ved godt det er et problem at få originale dele. Jeg er bare så bitter over at vores bedsteforældre, forældre og nu os selv, har ødelagt de fine biler fordi vi kun har været fokuseret på pris i stedet for kvalitet.
Jeg tror sku at der er mennesker, også blandt VW-folket, der i ramme alvor tror at det altid har været en møgspand der duggede, ikke kunne varme, ikke kunne starte, ikke kunne bremse lige, osv. Men det kunne de. Det var og er en af de bedste biler der nogensinde er lavet, vi har bare glemt det.
Prøv at tænke på en 1303 Big fra 1974 og så en Golf fra 1975. Det var sku da et tilbageskridt man kunne forstå !
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.