Studs på indsugningsmanifold
På Type 4 1700 motor sidder der en studs på indsugningsmanifoldene. Er det til udligning imellem dem altså så der er gennemgang imellem dem eller har det været til bremseforstærker eller noget helt tredje?
På min buggy er der et rør mellem manifoldene men jeg kom i tvivl om det er korekt.
8) Det er udligningsrør for at give mere jævn tomgang.
Det er et udligningsrør. Det hjælper på at dæmpe pulserne i manifolderne der bør undgås. Det er fordi en VW boksermotor faktisk har forkert tændingrækkefølge til at køre med 2 enkelte karb.
Cyl. 1 og 2 er "langt" fra hinanden og 3 og 4 er lige efter hinanden.
Det er mere udtalt på en enkeltport-motor. Men læg mærke til at røret på en 1500 S er meget tykt.
Jeg har et par gange bygget tykkere rør på motorer med 284 graders knast og kadrons. Det hjælper på den noget rå tomgang og overgang.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Undskyld jeg bryder ind med et spørgsmål. Min motor er en 1200 med 2 karburatorer. Den "bøvser" en del i karburatorerne, ville det hjælpe med de ovennævnte udligningsrør og i så fald, placering, størrelse, mv ville være til stor hjælp og støtte.
På forhånd tak
Du bryder da ikke ind.
Hvis du ikke har et rør så skal du da etablere et.
Det er altid en god idé at gøre som de store bilfabrikker. Det er jo dem der har penge til at lave udviklingsarbejdet.
Det bør nok være 10-12mm. Du kan se på bilerne at det ikke er vigtigt hvor den sidder. Det er jo meget forskelligt. Du kan godt lave det bare med to vinkelstudser og så bare en slange imellem. Det kan være svært at tilpasse et rør helt korrekt.
Om det er derfor den "bøvser" er svært at sige. Det kan jo være den er dyset forkert eller det mest almindelige er at der er snavs i en tomgangsdyse.
Har du lige bygget den, eller har den kørt godt ?
Når jeg svarer på dit karburatorspørgsmål, så går jeg i min naivitet ud fra at du har styr på om det ikke er et tændingsproblem.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Så bryder jeg lige ind igen... :D
Der kan vel også bruges en varme-/oliefast slange :?: Den er da nem at tilpasse og hvis det ikke er vigtigt hvor den sidder så er det nok det nemmeste valg.
Er der noget jeg har misforstået ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Nej det er nok mig Frank.
Jeg mente bare at det ville være nemmere med en slange imellem indsugningsstudserne end at tilpasse et rør med studser, hvis ellers man kan bruge en slange der passer på, men det funker måske ik :?:
Jeg har selv et rørsystem som jeg synes er træls, så hvis man ku bruge en slange vil jeg ha skiftet
Til min W - motor med karb. købte jeg bare en af de 1 m kobber rør stykker (
Hej Frank og alle jer andre.
Det er en motor som er nyrenoveret, tænding, ventiler mv. står ifølge bogen, bortset fra at jeg syntes den "bøvser" i karburatorerne så går den som en drøm, både i tomgang og op i hastighed. Jeg har endnu ikke haft den oppe i fuld hastighed, da den lige skal køres til. Jeg vil prøve det med udligningsrøret og når det er installeret (går nok en 14 dages tid) vil der komme en tilbagemelding.
Endnu engang tak for kompetente svar.
Jo men jeg skriver jo netop at man kan bruge en slange, det er det jeg ikke kan forstå.
Et rør er en god løsning. Jeg ved ikke om en slange ikke kan holde. Jeg har ingen langtidserfaringer. Når man har lavet en bil kommer den jo tit aldrig igen.
Tilfredse kunder hører man jo ikke noget til vel ?
Næ.....
Jeg har heller aldrig hørt om, at død mennesker vender tilbage fra graven.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :twisted: :twisted: :twisted:
Hej Frank og i andre
Så er der en tilbagemelding vedr. montering af udligningsrøret.
Jeg har her i weekenden slaglodet et 10mm (indvendig diameter) kobberrør på begge manifolde og imellem dem et stk. slange.
Det har helt klart haft en gavnlig virkning på "bøvseriet" ligesom det føles som om det har givet en mere glidende overgang når der gives gas.
Der er dog opstået et lille problem. Den er blevet svære at starte og umiddelbart har den nu en højre tomgang. Det skal lige siges at jeg blev færdig søndag aften og har kun lige haft den startet en gang i går samt her til morgen for at køre på arbejde.
Håber at i har nogle brugbare svar.
på forhånd tak.
Du mangler nok lige at indstille dine karburatorer igen.
Eller den er utæt et sted, så den suger falsk luft.
Er det en enkeltportet ? Den kan godt være lidt følsomme nede mod topstykket.
Hej Igen igen
Først som svar til Frank, det er enkeltportet og umiddelbart trækker den ikke falsk luft ind, har prøvet med wd 40 spray.
Det der var galt var umiddelbart at den fik en for fed blanding da den røg meget og ved eftersyn af tændrørerne var de sort belagte (tørt)
Måske et dumt spørgsmål men suger den benzin fra begge karburatorer gennem udligningsrøret?
Jeg har prøvet at justere med tomgangsskruen uden den helt store efekt og nu har jeg slået chokerspjeldet fra (T3 karburatorer) så nu starter den uden problemer bortset fra at den skal stå rimeligt højt i tomgang indtil den bliver varm.
Endnu engang tak for svarene
Gæst
Nej den suger ikke "benzin" fra den anden side.
Din motor er en 1200 ?
Hvis du så har type3 karburatorer på er de nok rigeligt store.
Det med at tændrørene er sorte kan du ikke bruge til noget med mindre du kører 15-20 min. på motorvej og så slukker motoren og ruller ind på en rasteplads uden at køre tomgang. Ligesåsnart du kører bykørsel kan du ikke regne med det.
Jeg har engang sat sådan et par karburatorer på en 1300 dobbeltportet, der måtte jeg sætte 10 større hoveddyser i. Dine venturier er nok for store.
Hvad er det du kalder tomgangsskruen ?
Hvis det er stopskruen på spjældet og du ikke kan få den til at gå i stå ved at lukke gasspjældet, er det fordi den finder noget luft et andet sted til at køre tomgang på. Når den er så lille er det måske nok at karburatorerne er slidte og så finder den luft forbi akslen og måske lidt ved spjældet.
At den ikke kan starte på choker er nok fordi at den menbram der sidder bag det trekantede dæksel er defekt.
Den skal nemlig åbne chokerspjældet lidt når du drejer med starteren og motoren suger. Ellers får den kun benzin og det kan den ikke køre på. Den skal også have luft.
Det var derfor jeg skrev "benzin" i starten. det var for at lede opmærksomheden hen på at en motor kører på benzin/luft.
Du skal nok ud at have fremstillet nogen mindre venturier hvis den skal kunne dyses og køre ordentligt.
Prøv at regne tværsnittet ud på et 28 og et 32 mm. spjæld.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Tværsnits arealet er Pi*r^2, altså henholdsvis 615mm^2 og 804mm^2. Du ka jo skrive det ned til en anden gang.. ;-)
Nej spøg aside! Mener du virkelig at man ikke ka få T3 karbs til at gå ordenligt på en 1300 dobbeltportet?? Fik i lavet nye venturier? eller kom den bare aldrig til at gå godt.
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
NEJ nej nej, REN. På en 1300/03 kører de rigtig godt, Eller kan hvertfald komme til det. Men ofte er det nødvendigt at ændre på dysestørrelsen, idet en 1300 ccér jo altså ikke hiver så hårdt efter luften som en 1600. Get the picture ?
Jeg har flere gange haft rigtig godt held med at lave 1303ére 1300 cc. med T3 karbs, hævet CR og en mild knast. De går som en skoldet trold, og kan samtidig gå seriøst langt på literen. 14,5 - 16 km/l er slet ikke unormalt v. pæn kørsel.
1200 cc. & T3 karbs har jeg kun prøvet nogle få gange. Jeg har været så heldig at have nogle gamle T3 karbs fra 1500 S motorer. De er nemlig født med 23 mm venturier. Men igen, jeg har haft bedst held med dem når motoren er blevet højere komprimeret, og gerne med en anden knast, men det ewr altså ikke nødvendigt med knasten for atr få det til at fungere, hvis ellers karburatorerne er OK.
Det lyder sku rigtig godt.. har tænkt mig at holde min på næsten standart 1300cc, måske lige tage en "slettespån" på cylindren, og så ellers med nogle 32 pdsit 2/3 på.. Vil det iøvrigt give noget at fifle med flowet i toppen eller er det kun på større CC´er det er nødvendigt/virksomt?
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
Det kan altid betale sig at porte topstykker, ved en lille motor skal du bare ikke forstørre indsugningskanalerne sønderligt, bare nøjes med at fjerne grater, skarpe hjørner mm. + matchporte til dit indsug.
Udstødningsportene kan du roligt porte så de bliver så "bløde" som muligt, det hjælper også på at få varmen ud af topstykket
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
Ok.. takker.. Ang. matchporte indsugningskanalen, så går jeg ud fra at du mener at jeg skal efterstræbe en "glat" overgang mellem topstykke og manifold..
hvad med udstødnings porten, er der nogle der har prøvet at "mismatche" overkanten af udstødningsmanifolden for at reducere tilbageflow?
------._____
<----flow ud
____,_____
Jeg ved at det er virksomt på andre motore med "vores" type forbrændingskammer, men aner ikke om det er et stort problem på VW´ere..
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com
Hvis du skal Mismatche noget , skal udstmanifolden være større end porten.
På en std 1300 dobbelt port tar du bare 1,4 mm. drt svarer til 8-1. Pas på med at tage en slettespån. Ideen er go´nok, men du kan godt komme i karamolage med min. vendehøjde. CHECK inden du samler.
[quote:f565a16a8e="Farmer"]Hvis du skal Mismatche noget , skal udstmanifolden være større end porten.
[/quote:f565a16a8e]
Det var også det der var planen. Men jeg ku forestille mig relevansen af det, afhænger meget af layoutet på afgangsrørene.
-------------------------------------------
Tlf: 61713873
Mail: R.E.Nielsen(snaulA)Gmail.com