Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
23:42 nflorboe: Opstart efter stilstand
23:41 nflorboe: Olie
17:52 Riley: ledningsnet
23:29 Sxnder: Brændstoføkonomi
07:50 Variant: Tylle 2. Hvis det er en 412LS er det en 74 model. Ellers hedder den LE. Men kan selvfølgelig godt være registreret første gang i sent i 73
16:25 Tylle2: Hvordan finder man nyprisen på en VW412 LS Variant årg. 73 ?
18:06 Gregers: gregers72

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tænding

Tags:
No tags yet.

(permalink) Stubbe Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg har justeret kamvinklen til 46-47 grader, men så er platin afstanden kun ca 0,20 istedet for de 0,40 hvad betyder det? Jeg mener er der noget galt med noget (strømfordeler/platiner)?

Strømfordeleren er fra en Type 4 1700 V motor og sidder på en 1700 W. Når man skubber til rotoren er der nogle steder hvor den ikke fjedrer tilbage. For eksempel når den står omkring tænding til cylinder 1. Er det strømfordeleren der er kaput eller kan der gøres noget?
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
mystisk med din kamvinkel...

rotoren skal fjedre frit tilbage uanset hvilken retning den peger
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Stubbe Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Og når den så ikke fjedrer frit kan det tyde på :?:
Skal såen en smøres eller...

Jeg havde først sat platinerne på 0,40 men da jeg så testede kamvinklen var den over 10 grader gal.
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
det tyder på at du enten skal finde en anden, eller renovere den helt..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Stubbe Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Den hakker sgu også noget i det når den skal accelrere, men nogle gange går den fint nok :?
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ja midt i akslen er der en filtprop. Den skal have en dråbe tynd olie en gang hvert år.
Jeg ville tage kontaktpladen op, det er den platinerne sidder på og så holde bunden lidt op på fordeleren og så spraye med WD40 så det løber, indtil den er rimelig ren. Grunden til at jeg holder bunden i vejret er at jeg ikke vil vaske alt skidtet ned i bøsningerne.
Så tørrer jeg alt det våde væk og kontrollere at svingklodserne virker. Du skal også tage filtproppen op og komme WD40 ned den vej.
Hvis det så virker samler du den igen og justerer og så er det ikke det der er galt.
Har du prøvet at kontrollere den camvinkelmåler op med en anden ? Hvis du er sikker på de 0,40 så er det nok måleren. Det har jeg været ude for.
Det er vel ikke kontaktpladen der er slidt op der hvor vacuumdåsen drejer den ?
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Stubbe Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det var også en gammel sveske, den måler, men jeg stolede råt på den.. Synes umiddelbart at den gik ca lige godt med 0,40 som 0,20 men karb har heller ikke været stillet ind andet end på øremål endnu. Jeg køber en ny måler imorgen og prøver igen.

Jeg har desværre ik WD40 herhjemme ellers ville jeg ha hoppet på dit råd med det samme Frank, så det står også på indkøbslisten imorgen.

Jeg læste et gammelt indslag om at det ka være kondensator når motor hugger i det, er det generelt?

Da jeg stillede tændingen stod mærket og svingede lidt til begge sider, jeg regnede med at det var mig og den også ret gamle tændingspistol jeg havde lånt der var lidt svage til det, men ka det ha været strømfordeler eller kondensator det var galt med?

Jeg stiller tænding til 27grader ved 3000-3500 med avanceringsslangen taget af, men skal den være stoppet eller fri hul?

Jeg forstår ik hvordan du mener med kontaktpladen slidt op. Jeg har prøvet at suge i slangen til vakuumdåsen og se at den bevæger sig.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Bare af med slangen, du behøver ikke proppe af.
Det svinger lidt når du kikker på mærket. Men ikke mere end at du føler det bare er dine øjne.
Kontaktpladen består jo af 2 dele. Der hvor den drejer i midten kan den være slidt op. Det kan jo have stor betydning for platinindstillingen fordi den plade de sidder på så flytter sig væk fra knasten.
Jeg har aldrig skiftet en kondensator i 25 år.
Jeg ved Elnef har, men det var på en Mallory fordeler. Ikke på en gammel Bosch. Han byggede så en kondensator i fra en Bosch.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Ihukommende min tid som autoelektriker med en del VW på værkstedet, så slår det mig, at VW på de senere modeller brugte en fordeler hvor kamvinklen ikke var den samme på alle 4 cylindre (Knasterne er ikke ens i fordeleren). Det kan være årsagen til at din kamvinkel ikke passer med platinafstanden!!
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Man måler ikke kamvinkel på de enkelte cyl. Ihvertfald ikke med en kamvinkelmåler. Det er et gennemsnit af de fire knaster. At de gamle motorer med oliekøleren inde i blæserhuset havde en 3 graders forsinkelse af cyl. 3, ses jo heller ikke.
Måske med et ocilloskop.
Lad nu være med at se sorte mænd alle steder. Det er ikke blevet en videnskab at få en VW til køre.
(permalink) vwanders Member
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:d3fc9efebe]Jeg læste et gammelt indslag om at det ka være kondensator når motor hugger i det, er det generelt?
[/quote:d3fc9efebe]
Hvis din kondensator er stået af.. Og det kan den sagtens.. Så vil du på platinernes overflader se en top på den ene side, og en fordybning på den anden side.. Og så vil nogen sige at det er normalt.. men det skal det ikke være!

Det er min erfaring at halvdelen af alle biler kører med defekte kondensatorer, ikke kun vw.. Men ofte bliver der ikke gjort noget ved det, fordi bilen sagtens kan køre.. :roll:
-------------------------------------------
24446703 / rexsurewood@yahoo.dk

(permalink) Stubbe Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Min ny indkøbte kammåler sagde det samme som den gamle lånte, MEN efter at ha tjekket det, skilte jeg strømfordeleren af for at gi den super-kuren anbefalt af Frank, den blev faktisk ret god, men platinerne var det galt med, begge overflader var der fordybninger i og på den ene var den så stor at den anden gik ned i den, derfor var platin afstanden kun ca 0,20 :idea:

Motoren går skidt når tænding står som den ska, men står den ca 20 grader før går den ret godt :? men det er vel platinernes skyld..
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Vil det sige at vi sidder og "fejlsøger" på en motor med gamle platiner ?
Helt ærligt !!
(permalink) Stubbe Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jo jo, jeg sku selvfølgelig ha skiftet hele tændingssystemet til at starte med og det vil jeg da også gerne ha gjort, hvis ik det var fordi jeg boede i
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Det er da ikke et spørgsmål om dumme spørgsmål. Måske er det mig der er forkert på den. Jeg troede bare når bilen er ens hobby, så er alle de elementære ting i orden inden man sidder og venter på svar fra nettet.
Jeg har skrevet et langt indlæg for 3-4 uger siden om emnet. Jeg kaldte det "service"
Deri skriver jeg at jeg ikke forstår at mennesker med en bilhobby ikke servicerer deres biler.
Det gjorde man i 50-70-erne, da bilerne var nye og det skal man stadig eller købe en Ford Escort MK5 16V
(permalink) Stubbe Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Som jeg skrev så sku jeg ha kigget bedre efter, men det gjorde jeg nu engang ikke. Når jeg kiggede på dem så de rimelige ud efter som kanten var hel og det var svært at se, så der har jeg lært noget igen. Nok om det, de er skiftet sammen med et sæt ny tændkabler.

Den går stadigvæk bedst omkring 15-20 grader før tændingsmærket siger den skal. Det skal siges at jeg bruger en remskive med mærker i fra en 1700 V på en 1700 W men det sku vel være iorden. Der er et sort og et rødt og jeg har fået at vide at det er henholdsvis 7,5 og 27 grader før top.

Frank jeg har også læst din service og synes som så mange andre at den er god, men jeg har desværre endnu ikke bare råd til at udskifte alle de dele som anbefales. Derfor forsøgte jeg at tjekke delene, og var så bare ikke opmærksom nok. Det betyder vel ikke at det ikke kan være min hobby. Det betyder vel heller ikke at jeg er et fjols der sidder hjemme og venter på at få det hele serveret på et sølvfad. Ihvertfald ik i mine øjne. Jeg har gået og makket hele sommeren for at få skidtet til at køre, sikkert som så mange andre andre. Tit til klokken lort om natten. Der er honet cylindre, skiftet pakninger, skiftet stempelringe, renset karburatorer, ordnet kobling og så videre. Og når jeg kan gøre det selv med lidt hjælp fra min papfar (har haft fingre i vwmaskiner i 30 år) og vwnettet mener jeg at det kan kaldes en hobby. Jeg forsøger sgu på at gøre det så godt som muligt og har lært vildt meget denne sommer, men er desværre så også nogen gange lidt uheldig/uopmærksom ligesom denne gang, da jeg stadig er nybegynder.
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 20 years siden | | | |
[quote:9274450700="Frank Andersen"]Det er da ikke et spørgsmål om dumme spørgsmål. Måske er det mig der er forkert på den. Jeg troede bare når bilen er ens hobby, så er alle de elementære ting i orden inden man sidder og venter på svar fra nettet.
Jeg har skrevet et langt indlæg for 3-4 uger siden om emnet. Jeg kaldte det "service"
Deri skriver jeg at jeg ikke forstår at mennesker med en bilhobby ikke servicerer deres biler.
Det gjorde man i 50-70-erne, da bilerne var nye og det skal man stadig eller købe en Ford Escort MK5 16V[/quote:9274450700]

Du Frank den gang der i 50-70'erne, der var du vel ca. på alder med alle os "nye" vw-bil-hobbyister? Gjorde du bare alting helt rigtigt fra starten eller hvad? Du så alt med det samme? Stillede aldrig nogle spørgsmål? Og alt det virkede. Hold da op en supermand! - det må du da have gjort siden du ikke kan forstå hvorfor man som ny kan lave fejl, overse detaljer og stille mange spørgsmål.
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Synes du selv at det var særlig smart og flinkt skrevet Mette?
Det eneste Frank plæderer for er, at man sørger for at tjekke at de mest basale fejl er elimineret inden man begynder at drage andre mennesker ind i fejlfindingen. Det synes jeg egentlig er rimeligt nok, når man tager i betragtning, at Frank og andre faktisk bruger en god del af deres tid på at øse af deres erfaringer til os andre.
Når man har lært tingene selv, ved at stå med hænderne i lortet og lære af sine egne fejl, må det da være ret frustrerende at se, at andre bare farer ind til computeren som det første og bruger andre menneskers tid for at få svar på deres spørgsmål, hvorefter de går ud til deres motorer og konstaterer at de kunne have fundet den meget banale fejl selv på 10 minutter uden hjælp.
Jeg synes - helt generelt - at det er meget fair at kræve, at man har styr på de mest almindelige fejl og kan udelukke dem, inden man beder om hjælp til yderligere fejlfinding. I øvrigt har Frank jo allerede skrevet temmelig meget om hvor de mest almindelige fejl ligger, så han kan vel med god ret kræve at man har læst det? Eller at man måske bare har kigget i en motorlærebog fra det lokale bibliotek?
Selvfølgelig har man lov til at være ny og til at spørge, men så må man også kunne tage svarene til efterretning.
Jeg er 100% på Franks side; der er alt for mange spørgsmål herinde, der kører i flere dage, hvorefter fejlen er et defekt tændrør, en smadret ventilstilleskrue eller en død kondensator.


Erik
(permalink) Nimbus46 Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Til Stubbe:
Ovenstående har ikke noget med dig at gøre som sådan. Det er generelle betragtninger og ikke møntet specifikt på dig eller dit spørgsmål.

Erik
(permalink) Mette Administrator
Skrev for 20 years siden | | | |
Nå så Erik, du synes mit indlæg overskrider en hver form for net-etikette, og ved du hvad det kan du faktisk have helt ret i!
Ikke desto mindre så kan det ikke være rigtigt at nye vw ejere gang på gang skal klandres på vwnettet fordi de har stillet et spørgsmål eller gjort noget der i de erfarnes øjne er helt hen i vejret. Der skal være plads til det hele herinde. Frank kommer med rigtig mange gode indlæg ingen tvivl, men Frank lad være hvis du synes du spilder din tid. Du kan være utrolig grov, og det er altså ikke fedt at få spyttet i hovedet at hvis man ikke kan finde ud af det så køb en ny bil i stedet. En hobby skal have lov til at være en hobby og man skal have lov til at starte fra scratch. At tendensen i dag så er at man bruger internettet herunder vwnettet frem for at gå på biblioteket og låne en bog, det siger vist mest noget om tidens ånd.
Jeg ved den har været oppe før, men Frank hvorfor bruger du ikke din viden til at skrive nogle artikler til VW-FAQ. Du har skrevet mange lange indlæg, trods søgefunktionen så forsvinder de altså i mængden af indlæg. Få det hele lagt ind som artikler i FAQ og så lav URL henvisinger under folks "dumme" spørgsmål, når du mener en artikel dækker det stillede spørgsmål. Nemt og hurtigt når først artiklen er skrevet.
En anden ting er at man skal kunne tage kritik, når man giver det, og Frank jeg er faktisk sikker på dine skuldre de er brede nok.
-------------------------------------------
~Mette
(permalink) jpwest Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Hej
er selv ret ny her på nettet, og synes da også til tider, at et lille problem bliver kørt alt alt for langt ud.
Men nu har jeg også skruet på biler i 25 år.
Det skal så siges min viden om folkevogne er stærkt begrænset, så når jeg en gang skal til at rode med en sådan en, er der nok andre herinde der synes, at ham der er sqda for gumpetung *g*. Vi har jo da alle været nye en gang.

Jeg syntes Frank har mange gode indlæg. Disse er for mig rimeligt nemme at forstå.

VW nettet er smadder godt, kan se der er personer i alle aldre.

Så problemerne herinde tror jeg vil forekomme på alle
de steder med tekniske forum, da det mange gange er meget svært at forklare symptomer og afhjælpning af disse uden først selv at have set dem.

vh jpwest
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg er selv typen der prøver at få en sag belyst fra alle sider før jeg selv går igang med den. -Jeg er nok akedemisk beskadiget

Jeg har stor respekt for dem der bare kaster sig ud i at løse et problem uden at have "forsket" i det først, mange af dem finder en fejlen rimeligt hurtigt, og løser den.

Desværre ser jeg også ofte at der lige er noget der overset, måske fordi det ikke var selve fejlen, men måske noget der vil udvikle sig til en anden fejl vis ikke det bliver rettet når nu man er i gang

Hvis man læser og spørger i øst og vest inden man går igang, er det ihvertfald ikke uvidenhed der er skyld i hvis man laver en fejl..

VWNettet er til for at blive brugt

Kære VW-newbier, brug søgefunktionen grundigt inden i stiller et spørgsmål, finder i ikke svaret, så spørg løs så meget i orker, også selv om i ikke har haft fingrene i maskinen endnu..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jo tak Mette, mine skuldre er skam brede nok.
Og jeg tåler også kritik.
Jeg kan godt være grov eller ligefrem, jeg siger min mening og det ved dem der kender mig.
Du har måske ret i at jeg tager for meget for givet, men okey, jeg startede også på et andet stadie end mange her på nettet. Min første bil var en Mascot, men det gik hurtigt over.
Rent faktisk var VW-forhandleren i Aalborg det sidste sted jeg søgte læreplads. " Jeg ville eddermageme ikke arbejde med folkevogne" men de blev mit liv i næsten 30 år.
Alt det der med platiner, tændingsindstilling, karburatorer på 1302-03 der ikke kunne tage gassen kan jeg i søvne. Polo,Golf, Audi 80, Passat, hold da kæft jeg har stået på hovedet i det lort i al slags vejr medens jeg var i lære.
Vi væddede sodavand på værkstedet om vi kunne sætte kamvinklen på 47-48 grader på et sæt nye platiner på øjemål.
Det første halve år lavede jeg ikke andet end eftersyn med udskiftning af tændrør, platiner og indstilling af karburatorer og jeg elskede det.
Jeg glemte fuldstændigt at komme i byen og alt det der. Alle pengene gik til tuningsdele til VW-motorer. Og jeg har været hele vejen rundt også omkring 6cyl. Porsche. Min sidste VW-motor trak 207HK og 298Nm. i 1989-99.
Men jeg fortryder det ikke. Jeg er bare ked af at vi næsten ikke kan få stumper i en ordentlig kvalitet mere så jeg gider ikke mere. Men hvis der er noget folk vil vide vil jeg gerne svare. Så må de sku´tage det med at jeg sommetider bider.
Og ja, vi var nogen stykker der kunne se ting med det samme. Vi lærte fra dag 1 at man ikke justerer karburator på en bil hvor tændingen ikke er kontrolleret først og man justerer ikke tændingstidpunkt på en motor uden først at kontrollere kamvinkel og man justerer ikke kamvinkel på et sæt gamle platiner. Vi kunne også se utætte eller møre benzinslanger, præstekraver osv.osv. Alt det der med strømfordelere, topstykker med store ventiler og dobbeltkarb. og knastaksler, sprængte oliefiltre, er dyrekøbte og sommetider bittre erfaringer. Det svære ved det er at folk spørger, men meget få lytter når man svarer. De har læst svaret i et katalog med forkromede dimser fra Taiwan eller i et blad med piger med siliconebryster.
Jeg har været igang med FAQ-erne, men mine indlæg blev for lange og jeg syntes det var svært at sidde og finde på spørgsmålene selv og så svare bagefter.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Jeg kan jo så passende komme med spørgsmålene :lol: :lol: :lol:
(permalink) Anonym Member
Skrev for 20 years siden | | | |
Var der nogen bud på problemet med at motoren går skidt når tænding er indstilt efter mærket?

Strømfordeler er også fra 1700 V motor men det sku vel heller ik være et problem.

Når den står på sort mærke er platiner næsten helt åbne, som den står nu.
Platiner er indstilt 0,40 og kamvinkel 49grader.
Når man drejer tændingen frem(fra original indstillingen) kan man høre at den går op i omdrejninger og ligesom har en bedre motorgang.

Reply »

You must log in to post.