Mit VWnet

Har du ikke en konto endnu? Få mere ud af VWnettet, opret dig som bruger her og nu - helt gratis...
Shoutbox
16:47 Stæger: Olietrykskontakt
22:03 t2pickup: jacob mener 411 kun er 1700 og 1800ccm ej 2000ccm
16:30 Gollum: stelnummer der starter med 134 hvad betyder det?
13:44 JAN_VW VW-BOBLE ØSTER TØRSLEV: gearkassekoder ??
09:13 Jacob: Findes Typ.4(411) med en 2,0 motor?
09:13 Jacob: finde Typ.4(411) med en 2,0 motor ?
09:15 iversen20: Buggy

Du kan se seneste shout historik her...
Sponsorer
Hovwdiaudi
Kit og buggy service
Get back on track
Classic vw parts

  Tænding

Tags:
No tags yet.

(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Hvad stiller du den til ?
Den skal stå 5 grader før top i tomgang og 27-30 grader ved fuld avancering uden vacuum.
Det er normalt at en motor stiger i omdr. hvis den får tidligere tænding.
Har du taget kompressionstest, justeret ventiler, skiftet tændrør og målt kabler og hætter ud ? Hvis alt det er i orden er det nok karburatorfejl.
(permalink) Stubbe Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Har ikke taget komp. test men det andet er tjekket
Den står ca 20-25 grader før top i tomgang, hvis ellers mærket på remskiven passer. (sort 7,5 grad før og rød 27 grad før)
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Ja, men så står den jo forkert
(permalink) Stubbe Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jep, det er jeg godt klar over, men problemet var jo at den går skidt når den står 7,5 grad før derfor har jeg sat den tidligere hvor den går bedre.

Hvis den var gal med benzin systemet sku den vel være det ved både 7,5 og 25 grad før. Der er skiftet benzinfilter og renset karburatorer. Der er elektrisk pumpe på.
(permalink) Anonym Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Har den kørt godt tidligere ? Og hvis den har hvad skete der så ?
(permalink) Stubbe Member
Skrev for 21 years siden | | | |
W blokken har jeg købt i sommer og sat delene fra min gamle V over på. Der var brændt hul i 2 stempler og den havde revet cylindervægen samt brændt et par ventiler på V motoren. Bagateller :roll: .Men inden gik den godt, stort set indtil det skete. W blokken kender jeg ikke andet til end at der var brændte ventiler.

For lige at banke det på plads: Det vil sige at tændingen SKAL stå som foreskrevet, selvom at man synes den går bedre lidt tidligere?
Jeg har været vant til at høre man stillede tænding ved at dreje strømfordeleren til motoren gik bedst og så var det det. Det var så før jeg begyndte at interessere mig for at vedligeholde motoren.
Kan man teste tændspolen eller er det virker/virker ikke?
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 21 years siden | | | |
jeg vil mene at tændspolen er virker/virker ikke..

Kan det tænkes at mærkerne på remskiven er forkerte..?, I hvetfald koster det ikke noget at checke det..

jeg har et gammelt tændrør der er blevet hulet ud, og så svejset en bolt på som stikker ned i cylindren..

Jeg skruer "tændrørsværktøjet" i cylinder 1, og drejer motoren til stemplet rammer bolten i tændrøret, og motoren ikke kan dreje mere.

Så sætter jeg et lille mærke på remskiven udfor blokskillelinien..

Så drejer jeg motoren baglæns indtil stemplet IGEN rammer bolten i tændrøret, og sætter endnu et lille mærke på remskiven udfor blokskillelinien.

Midt mellem de to mærker på remhjulet, er TDC (Top Dead Center)

Håber at det kunne give mening..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Stubbe Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Det ka vel også tjekkes med at stikke en skruetrækker ned gennem tændrørshullet og så dreje til at den er på sit højeste punkt.

Men ja det var da faktisk en god ide lige at tjekke, så kan jeg ta komp. test også.
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 21 years siden | | | |
med en skruetrækker kan du ikke checke om det er 5gr til den ene eller anden side, man kan lige så godt gøre det ordentligt når man er igang alligevel..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Nu kommer jeg lige på banen, jeg har fuldt hele indlæget fra starten, jeg har faktisk samme "problem" hvis man kan sige det sådan.Min motor er bare en 1914,044 toppe ,284 kanst,2 40idf,009 fordeler. komp.8,5-1 og alt er nyt og har snart været skiftet to gange for jeg har arbejdet med den motor i snart 14 dage og har ikke fundet en løsning endnu.
Hvis jeg stiller tændningen på 7,5grader før top kan den overhovdet ikke starte,den kommer bare med et stort knald men sætter jeg den på 26 grader før top starter den bare lige med det samme,og køre som den skal og når jeg slukker den stopper den med det sammme.
Hvis jeg starter den på 26gr og så mens den går drejer strømfordeler til 7,5gr begynder den og knalde både ud af udstødning og karbsene. Jeg har lige prøvet det med remskiven og den passer 100% det er ikke det.
Hvis jeg stiller den med prøvelampe tænder den ved ca 26 grader og går ud når den lige nøjaktig står på tdc.
Da jeg samlede motoren er jeg 100% sikker på at krumtap og knast stod rigtigt,men hvis det nu skulle have rykket sig en tand kan den så køre,
eller kan det være noget med komp 8,5-1 at gøre.
Jeg har kørt 30km nu ca og den køre udmærket,men jeg forstår det ikke.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) vwmorten VW-Guru
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg vil foreslå at du checker dit TDC som ovenfor beskrevet, mange af de blanke aluremhjul har gradindelingen trykt skævt på..

Og har du prøvet med en tændingspistol..?

hvis den kommer med et stort knald, kommer jeg til at tænke på forkert tændingsrækkefølge..? 1-4-3-2 check det efter et par gange..

når man tager dækslet af strømfordeleren, er der et lille hak i kanten af huset, der viser hvor rotorn skal pege hen når motoren står på tdc for cyl.1.
Hvis ikke den gør der så derj strømfordeleren indtil den gør, og stil tænding igen..
-------------------------------------------
54 Judson Oval, 58 Speedster, 67 Samba, 68 Earlybay
26150707
(permalink) Henrik W Member
Skrev for 21 years siden | | | |
Jeg har lige skiftet til org. remhjul er vi enig om at tdc er der var der er to hakker i remhjulet,hakket i fordeler er fundet ( et lille mærke foroven i fordeleren) Stiller remhjulet på tdc ud for blok samling,rotor ud for mærke i fordeler og to prøvelampe bagefter så den stod lige på mærket .tændnings rækkefølge 1-4-3-2. gik ind og drejede nøglen og den sagde ikke en lyd.efter 2 forsøg hvor jeg drejede lidt på fordeleren startede den,når jeg så tager prøvelampen igen og ser hvor den tænder på cyl.1 står de to hakker ud for strømfordeleren og den køre og starter og går fint,er det ikke mærkligt.

ps jeg har pt ikke nogle tændningspistol men jeg vil lige skaffe en.
-------------------------------------------
Henrik Westphal Mobil nr 20676928
Vw club Fyn
(permalink) Frank_Andersen Member
Skrev for 21 years siden | | | |
To hakker tæt sammen på en org. remskive er 7,5 og 10 grader, Så det er da vist meget godt. Hvis jeg har forstået din forklaring. Du skal nok regne med at den skal køre med 12-15 grader på en 009. Men det finder du ud af i rullefeltet.
På en org. remskive:
Gamle motorer -70 har vist mest 3 hakker. 1 hak er 0 og 2 tæt sammen er 7,5 og 10 grader.
Senere bruger men et rundt hak som 0 og et V-hak som tændingsmærke. Man ser også skiver med kun et V-hak. Det er så tændingsmærke. Men se efter. På nogle type1 1200 efter 1971 der kører med et V-hak er det et o graders mærke.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.

Reply

You must log in to post.