type 4 motorspørgsmål Nu MED PIX
Hvad er fordelen på en modvægtet krumtap omdr/moment, osv.
Blæseren på en type 4 er det nok med en type 1 eller skal det være porsche blæs.
kan de hydrauliske løftere ikke følge med i en type 4 når man tuner.
Forskel på lige/skråskåret knast drev.
Jeg kunne blive ved. Ved nok for lidt om type 4 håber i kan hjælpe.
Mange af jer kører med 1,25 er det udvekslingen, hvorfor så ikke 1,4 det vil da gi mere der er måske ikke plads eller lukker de så forlidt?
Skal til at lave en type 4 til buggy.
Buggy-Mikael
-------------------------------------------
2292 6383
Prøv at læse Gene Bergs katalog igennem. Hvis du i baghovedet sorterer snakken om at det kun er hans dele der virker, giver det svar på de fleste af dine tanker og spørgsmål om hvorfor man gør hvad på en VW motor. De gælder også på type4.
Du kan dog godt køre 6000 omdr. på en type4 2,4L med 160 HK uden kontravægte, men ellers.
Du får nok ikke hydrauliske løftere til at virke på en fremmed knast, hvad skulle de også gøre godt for ?
Jeg har selv kørt med type1 blæser og 2,4L Også på langtur i Tyskland. Ingen problemer.
Man kan ikke bare øge løftet med mere udveksling. Man skal have en knast hvor ramperne er tilpasset til formålet. Man skal bruge den udveksling som leverandøren anviser.
Gene Bergs katalog er det en bog man kan købe?
-------------------------------------------
2292 6383
Ja og nej. Det er et katalog og ja det kan jo købes hos Gene berg i USA.
Det er fyldt med teknisk information om VW kun luftkølet. Gene Berg selv er død, han har rodet med VW siden først i 50-erne. Han og hans familie har kørt race og tunet VW-motorer lige siden.
Sønnerne kører videre med firmaet og forsøger at være seriøse. Men det er nok ikke altid let i den branche.
Passer type 1 toppe på type 4 , hvilken type er der mest gods i til
(type 4) forbejdning 1,8 eller 2,0.
Og Frank den type 4 du lavede hvilke spec. havde den. Mener at have set den på sitet med 2o7hk og god moment kurve.
Buggy-Mikael
-------------------------------------------
2292 6383
Nej type4 og type1 fælles ikke nogen dele der er værd at nævne.
Min type4 motor:
Krumtap: Pauter Machine 78mm.
Plejlstænger: Pauter type1 super rods.
Cyl/stempler: Ahnendorp 103 mm. Mahle
Knast: Pauter 248 grader ved 1,27mm. løft. ca 12,7mm løft på ventilen.
Ventiler 48/40 Ahnendorp
Topstykker 412 S portede af Molbech med 10.7:1 komp.
Strømfordeler: Org. type4 med tilpasset kurve og Lumenition tænding.
Karburatorer : 48 IDA med 40 eller 37mm. venturi, det kan jeg ikke huske.
Tørsumpsmøring med pumpe fra Ahnendorp.
Plus et hav af andre ting.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Er slaglængden så ikke noget problem jeg tænker her på skal der chims mellem blok og top eller hæver man bare komp. Toppene på 2,0 og 1,8 er de ens bortset fra ventil størrelse da jeg har 2,0 liggende skal jeg så ud og finde nogle 1,8. Ved du om Carl (boremaskine
-------------------------------------------
2292 6383
Man kan godt sige at slaglængden er et problem. Der bliver ikke ret meget plads ved knastakslen og ja man skal lave shimsringe.
I dag kan man vist købe længere cyl. men problemet er det samme. De skal nok tilpasses i længden.
De bedste topstykker er 2,0 914, dernæst 412 S. Bustopperne duer ikke. Jo der er nogen der ser ud som 412S men de skal portes meget op. Men godset er der.
Hvis jeg skulle lave en igen ville jeg lade Ahnendorp lave sæderne og levere ventilerne.
Det nemmeste er at lave en 2,0 eller 2,4L Der skal man bare bruge std. type4 krumtap.
Nu skal jeg passe på ikke at fornærme dig, men tænk dig godt om før du køber stumper for 40-50000 og så ikke ved mere om det end du giver udtryk for.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
-------------------------------------------
2292 6383
Okay Frank ikke fornærmet ved meget om tuning bare først nu at jeg er begyndt med gamle blæsemotore.Og så er det jo nemmere at høste af jeres erfaring end til at lære det selv på den hårde måde.
Mikael
-------------------------------------------
2292 6383
Okey. Det er forstået. Hvad har du rodet med ?
[quote:44d65a4406="Frank Andersen"]Okey. Det er forstået. Hvad har du rodet med ?[/quote:44d65a4406]Det var dengang man kørte maskot 1275GT da lavede vil selv banan manifolde fik svejset knasten op hos Carl da en ny på det tidspunkt kostede penge ellers var det noget med at dyse webere polere kanaler i støbejern polere plejlstænger og veje på maler vægten, fylde forbrændings kammer med væske for at lave korrekt komp. forhold, få ventilerne til at træde foruden for at få mest mulig åbning og ja.....
Det jeg er ved nu om dage er nok lidt mere prof. Da alt idag kan fås til fornuftige penge og samtidig en fornuftig kvalitet.
Mikael
-------------------------------------------
2292 6383
Nej det fåes ikke til en fornuftig penge. Det billige dur ikke, eller man skal selv lave dem om. Ellers er der kun den vej som du har været. Der er ingen genveje.
Jeg lavede skam også selv udstødningen til type4 motoren. Jeg ville ikke give 3-5000 for en fra tyskland.
Nu kan jeg sq snart ikke finde udaf det længere.hvilke toppe er bedst til type 4 projekt, der er mange meninger, AN,CU,W.
Har toppe fra CU=2,0.
Buggy-Mikael
-------------------------------------------
2292 6383
AN=412S hvis ikke du kan finde GB=914 2,0L
Der er nogen af de tidlige type4 busmotorer der kører med kanaler som 412S men med meget små ventiler.
Du kan kende indsugningen på at den ligesom drejer uden om styret hvor f.eks. W= 411-412E går lige ned og ikke har nogen knob foran styret til at lede luften uden om styret.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Som udgangspunkt er 412S toippe de bedste at gå ud fra. Men skal du til at sætte større ventiler i og have større boring, er der ikke stor forskel på at lave et sæt "E" og et sæt "S" toppe.
Mht størrelse vil jeg nok påpege en anden mulighed. Prøv at opveje boring med slaglængde. Ikke billigere, men absolut lissågo holdbarhed. Og DAAAAYYM hvor sådan en trækker.
Jeg var med en tur ude at køre i Steve´s (fra Stateside tuning GB) 2315 cc T4 (80*96 mm.) for et par år siden. Den gav "kun" 166 hk v. ca 5800 omdr. Men for dælen da den ku køre sidelæns. Jeg var faktisk liiige ved at blive nervøs en overgang, hvor barrieren på banen kom lidt tæt på. Men så fik den bare 3. gear og så powerslidede han væk igen 8O
Næste gang jeg skal bygge en halvstor T4 sugemotor, blir det nok sådan en.
T.
Jo der er faktisk stor forskel på 412S og de andre,
412S har mere gods udvendigt og en helt anden udformning. Portene er mere flowvenlige og der er lavet mere plads uden om ventilen og styrene.
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.
Lige lidt pix så må i da kunne hjælpe med at identifisere disse toppe,
der står et støbe nr 071 101 37A og et HOL 1.
og et nr der er banket 04048, derudover står der Germany+vw og de 4 ringe fra audi.
Ventilerne er 39 og 32-33mm hurtigt målt med skydelære.
Buggy-Mikael
-------------------------------------------
2292 6383
kunne ku oploade 3 pr indlæg så her de sidete.
Buggy-Mikael
-------------------------------------------
2292 6383
Jamen det ka´vi da. Det er "CU" toppe fra en 2,0 70 hk busmotor 8/79 - ca. 8/83.
Det kan i yderste konsekvens osse være fra en 78ér De har samme type udst. kanal, men jeg mener de har mindre indsugningsventiler (37mm) i denne årgang.
T.
Ja de er ret håbløse, hvis ikke man vil lave noget voldsomt svejse og portearbejde
-------------------------------------------
Jeg beklager, men nogle af billederne er taget med et Canon spejlreflekskamera.